Vuonna 1991 syntyneet, millainen on elämäntilanteesi?
Itse olen sinkku ja asun Helsingissä vuokrayksiössä. Opiskelen humanistista alaa toista vuotta ja teen osa-aikaisesti töitä kaupan kassalla. Vapaa-ajalla mm. harrastan liikuntaa, pyörin erilaisissa opiskelijatapahtumissa ja luen blogeja.
Kommentit (86)
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 00:31"]
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 18:49"]
teistä kukaan ei ole -91 :) ja jos onkin niin juuri jännänneet vessassa raskaustestin tulosta. mitä muuta tällä sivulla tekee :D ?
[/quote]
Mä oon ysineljä ja täällä.
Sori.
[/quote]
huomaan koska viestissäni ei lukenut ettei -91 voisi olla täällä ja ainoastaan teinit luulee kaikessa olevan kysymys iästä ja kertyneistä vuosista :)
Olen 90-syntynyt korkeakouluopiskelija. Avioidun kesällä 5 vuotta vanhemman mieheni kanssa. Opintojeni ajan olen ollut koko ajan töissä samassa työpaikassa, joka tosin ei vastaa koulutustani. Asumme melko suuressa yliopistokaupungissa vuokralla tilavassa ja sijaintiinsa nähden edullisessa kaksiossa. Mieheni työllistyi heti valmistuttuaan yliopistosta ja on varsin hyvätuloinen, joten meillä on ollut mahdollista elää tovin jo varsin epäopiskelijamaista elämää, varsinkin kun itsekin olen enemmän lähes päivätyöläinen kuin osa-aikainen työntekijä. Häiden valmistelu on upeaa, ja odotan kesää innolla. Jälkikasvua tuskin yritämme vielä vuosiin - haluan saada opintoni päätökseen ja olla tutkintoani vastaavassa työelämässä tovin. Tulevaisuus näyttää hyvältä.
Syntynyt 1991, opiskelen neljättä vuotta yliopistossa luonnontieteellisellä alalla, sinkku, asun ihanassa vuokrayksiössä suurehkon kaupungin keskustassa. Haaveilen hyvästä työpaikasta, koiranpennusta ja vähän vaikka siitä Unelmieni Miehestä. Lapsia en halua. Kaiken kaikkiaan olen varsin onnellinen näin :)
Yritän tässä saada koulun suoritettua loppuun ja töitä teen samalla. Ei vois enää vittuakaan kiinnostaa koko paska, mutta kai se on pakko. Sit ajattelin pari vuotta miettiä mitä elämältäni haluan.
Asun yksin kotikaupunkini keskustassa kaksiossa ja poikaystävän kanssa mietitään muuttoa yhteen.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 23:01"]
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 21:18"]
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 20:27"]
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 19:23"][quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 18:22"]
Hän pääsi suoraan lukiosta yliopistoon ja luki itsensä neljässä vuodessa maisteriksi..? Ihan hyvin. Mitä alaa opiskeli?
Ap
[/quote]
3 vuodessa kandiksi, tekee siis maisteriopintoja ulkomailla parhaillaan - tavoite maisterin paperit 1,5 vuodessa. Luki Suomesa yritysjohdon psykologiaa, kasvatustieteitä ja vielä jotain muutakin mitä en edes muista. Suoraan lukiosta pääsi opiskelemaan.
[/quote]
Voi pyhä lehmä. "Valmistui yliopistosta" -fraasia ei todellakaan kannattaisi viljellä jos tytär on vasta kandi.
[/quote]
Niin no, kandi saa opinnoistaan todistuksen ja alan töitä jos haluaa. Nykyään tosin maisterin papereihin vaaditaan muutama opintoviikko lisäopiskelua, ennen se vain oli ostettu nimike. On ihan vapaaehtoista opiskella lisää.
[/quote]
Mutta on edelleen hyvin harhaanjohtavaa sanoa "valmistua yliopistosta" ilman täsmentämistä. Kandin papereilla nykyään kait enemmänkin pyyhitään persettä kuin haetaan työpaikkaa eli maisteriopinnot ovat äärimmäisen suositeltavia, vaikkakin vapaaehtoiset.
[/quote]
No siksipä tuo tytär on ulkomailla jatkamassa... Tosin työpaikkaa tarjottiin jo mutta sanoi että tekee vain tunteja Suomessa ollessaan ja jatkaa opiskelua vielä. Ehkä menee kokopäiväiseksi sitten 1,5 vuoden kuluttua
Ei tämä sitten olekaan työttömien ja muiden joutilaiden palsta vaan menestyjien. Missään reaalimaailmassa en ole tavannut näin paljon nuoria omassa rivitaloasunnossa perheensä kanssa asuvia korkeakouluopiskelijoita.
Lähipiirissäni ovat enimmäkseen joko vuokra-asunnossa asuvia opiskelijoita tai ammattikoulusta vaihtelevalla menestyksellä valmistuneita, eli on on töissä, osa ei. Hyvin harvalla on perhe, vielä harvemmalla omistusasunto, mutta ei yhdelläkään tuon ikäisenä omilla ansioilla hankittuna.
Onhan se elämänkirjoa tämäkin: eräät säästävät viettääkseen kunnon häät, toiset taas elävät omistusasunnoissa ja ovat vakitöissä. Kandi-maisteri väitteisiin muistuttaisin, että siitä on jo kai puoli vuosisataa, kun valmistuttiin kandeiksi ja maisterintitteli ostettiin. Viime vuosisadan lopulla - ja vieläkin - kandi on vain välitutkinto, eivätkä läheskään kaikki maisteriksi valmistuvat "ota kandinpapereita" eli jätä todistuspyyntöä kun opinnot riittävät kandintutkintoon.
Muistuttaisin teitä kaikkia nuoria siitä, että tuossa iässä se parempi aika on yleensä vielä edessäpäin, mutta sen saadakseen täytyy itsekin tehdä jotain.