Älyttömimmät asuntoilmoitukset & asuntoilmoitusten kliseet -peukutusketju
Mikä on älyttömin asuntoilmoitus, johon olet törmännyt? Millaisia kliseitä tulee säännöllisesti vastaan, kun selaa asuntoilmoituksia? Peukku ylös = pidän myös älyttömänä, peukku alas = mitä ihmeellistä tässä on.
Asuin vuokralla pikkukaupungissa pari vuotta töiden takia. Olen yksinasuva, rauhallinen nainen. Muutin yksityiselle vuokranantajalle, joka oli aivan hirveän neuroottinen asunnostaan. Saattoi soittaa minulle muuten vaan ja kertoa, kuinka tietyt väestöryhmät pilaavat kaikki asunnot, eihän minulla käy sellaisia vieraita jne. Vuokranantaja teki tikusta asiaa päästäkseen vilkaisemaan kämppää. Vuokranantaja otti minuun myös kerran yhteyttä ja raivoissaan huusi puhelimessa, kun huomasi minun kuvanneen sosiaaliseen mediaan videoita kotonani. Valitti, kuinka häneltä ei ole kysytty lupaa, kun kyse on hänen omistamastaan asunnosta ja asunto näkyy hieman videolla. Kun muutin pois, harmitteli kovasti asiaa ja toivoi, että olisin viihtynyt pidempäänkin. Kämppänsä on usein vuokrattavana tuossa pikkukaupungissa ja vuokrantaja kuvailee olevansa oikein mukava ja joustava. Tekisi mieli kirjoittaa alle palaute, että et todellakaan ole. :D
Ap
Kommentit (204)
Meidän kylällä oli ilmoitus myynnissä olevasta kerrostaloasunnosta. Talo 70-luvun betonihirviö. Mainoksessa luki että "parvekkeelta viehättävät näköalat". Parvekkeen edessä on vanha huoltoasema ja siinä rapistunut öljysäiliö:) :)
Vierailija kirjoitti:
"Vuokralainen sitoutuu näyttämään asuntoa tuleville vuokralaiskandidaateille". T. Asunnon omistaja, joka asui eri paikkakunnalla eikä viitsinyt vaivautua asuntonäyttöjä varten 1,5 tunnin päähän. :D
Minä kyllä mieluummin itse vuokralaisena näyttäisin asuntoa missä itse asun kun alkaisin säätämään vuokranantajan ja katsojan ja omien aikataulujeni välillä ties kuinka monta kertaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Vuokralainen sitoutuu näyttämään asuntoa tuleville vuokralaiskandidaateille". T. Asunnon omistaja, joka asui eri paikkakunnalla eikä viitsinyt vaivautua asuntonäyttöjä varten 1,5 tunnin päähän. :D
Minä kyllä mieluummin itse vuokralaisena näyttäisin asuntoa missä itse asun kun alkaisin säätämään vuokranantajan ja katsojan ja omien aikataulujeni välillä ties kuinka monta kertaa
Samoin, mutta on se typerää vaatia ihan sopimuksessa, ja vuokranantajahan säästää kauheasti kun ei tarvi käyttää välittäjää.
Vierailija kirjoitti:
no nämä jäi mieleen:
- yksi muuten ok hintainen vuokra-asunto mutta siinä pisti silmään se kun ilmoittajan miehen pitäisi kuulemma päästä vähintään kerran viikossa asuntoon tv:tä katsomaan, kuulosti oudolta
- yksi jonka vuokrasin niin omistajat olivat oikeen yliystävällisiä ja seuraavana päivänä täysin erilaisia ja vihaisia, teettivät useita eri remontteja, keksivät että tulevat tekemään tarkastusta/tuomaan tavaraa asuntoon kesken asumisen ja lopulta olisivat halunneet ottaa jopa kallista päivähintaa vuokran sijasta ja muutin pois. Jäivät mieleeni agressiivisina ja epävakaina, pitävät tietysti kaikkia vuokralaisehdokkaita epäluotettavina mites nyt muuten.
- Sellaiset ilmoitukset joissa on vaikkapa 60 luvun pieni asunto ja hirveä lista vaatimuksia kuten se että omistaja pitää näytön tiettyyn aikaan johon tulee 10 eri katsojaa ja asunnosta täytyisi kilpailla, yleensä lisäksi tulisi toimittaa tiliote tuloista, todistus työpaikasta, kehumislista edellisestä asunnosta ja ties mitä todistetta koulutuksesta edellisiin työpaikkoihin, usein vaatimuksena myös ettei mitään lemmikkiä saa olla, eikä lapsia tai mitään. En täysin ymmärrä miten toisen koulutus/työ kuuluu omistajalle, miksi ylipäätään vuokrata jos kaikki vaikuttavat epäluotettavilta. Yleensä sen asunnon taso ei vastaa niitä vaatimuksia ja mietinkin mistä he löytävät asukkaaksi jonkun tyyliin lääkärin palkkaa saavan yksin asuvan huippukoulutetun henkilön. Saattavat myös esittää tökeröitä kysymyksiä "miksi haluaisit vuokrata/miksi valitsisin sinut asukkaaksi" aivan kuin kukaan ei koskaan muuttaisi muuten vaan.
Tähän täytyy kyllä kommentoida, ettei noita kahta ensimmäistä keissiä ole taatusti tapahtunut.
On niin uskomattomia, joten keksitty juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Ja tuo kohta sisältyy myöskin mm Saton vuokrasopimuksiin. Ihan on normaali käytäntö.
Kompakti. "Tehoneliöinen." ..soljuu..... (Yleensä ahdas.)
Pintarempalla mieleiseksi. (Yleensä rakennettava uudelleen.)
Keskeinen siainti.( Yleensä liikennemelu ja kapakkamelu )
"Keittiössä merinäkymät" --> kun katsot tietystä kulmasta keittön ikkunasta, näet vilauksen merestä”
Tästä muistui mieleen ilmoitus, jossa myös mainostettiin merinäkymää. Todellisuudessa piti seisoa jakkaralla, että meri näkyi😂
En jaksanut kaikkia lukea, mutta se kun valokuvat on otettu niin, että ne on oudosti venytetty. Siis pieni asunto kai yritetään saada näyttämään isommalta ja sitten ne kuvat vinksottaa. Aivan älytöntä. Jos ilmoituksessa lukee 21 m2, niin ei se siitä kuvia venyttämällä yhtään suurene.
Vierailija kirjoitti:
Nää, joissa kunnon asuntokuvien sijaan on kuvattu jotain kukkapuskaa, kahvikuppia ja maisemaa taloyhtiön pihalla. Olis kiva nähdä se asunto, ei jotain yksityiskohtia.
Porvoossa oli vuokrattavana n. 10 neliön soluasunto. Yhdessä kuvassa oli kuvattuna keittiön pöydällä appelsiinimehupurkki ja tuoreita pullia.
En syö kumpaakaan aamuisin, joten jäi asunto vuokraamatta.
Lemmikeistä:
Lemmikkien pitäminen katsotaan nk. ”normaaliksi elämäksi”. Jos lemmikit on kielletty vuokrasopimuksessa, vastaa vuokralainen lemmikkien aiheuttamasta kulumisesta. Ja jos lemmikit on sallittu, vastaa kulumisesta vuokranantaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää, joissa kunnon asuntokuvien sijaan on kuvattu jotain kukkapuskaa, kahvikuppia ja maisemaa taloyhtiön pihalla. Olis kiva nähdä se asunto, ei jotain yksityiskohtia.
Porvoossa oli vuokrattavana n. 10 neliön soluasunto. Yhdessä kuvassa oli kuvattuna keittiön pöydällä appelsiinimehupurkki ja tuoreita pullia.
Ei noin tyhmälle kukaan haluaisikaan vuokrata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukiko kuvassa, että vuokralaisen on syötävä ne AAMUpalaksi? Vai mistä keksit just tuon aamuisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukiko kuvassa, että vuokralaisen on syötävä ne AAMUpalaksi? Vai mistä keksit just tuon aamuisin?
Ei kun nyt vasta huomasin, että se olikin Porvoossa :D. No tietenkin vuokralaisen olisi ne pitänyt aamuisin syödä! Sehän kuului varmasti vuokraehtoihin.
Varmaan jo mainittu näitä, mutta listaan muutaman tähän.
Mahtuu kaikki tarvittava = Ei mahdu mitään muuta kuin tarvittava.
Remonttitaitoiselle = Vuokralainen on velvollinen remontoimaan asunnon ilmaiseksi.
Näppärä yksiö = Saa olla todellakin näppärä, että saa kaiken mahtumaan sinne.
Valoisa = Asunto sisältää ikkunan.
Kivenheiton päässä rannasta = Rantaan on 300-500 metriä. Kuka heittää kiven niin pitkälle?
Asunnot joista sanotaan tai oikeastaan taloyhtiöstä että on rauhallinen...älkää ikinä kysytkö on rauhallinen taloyhtiö monet valehtelee oman fiiliksen ja sisäisen intuition mukaan kantsii valuta ja katsoa.
Huopalahden markkinoiminen Munkkiniemenä.
Kiinteistövälittäjän yltäkylläisesti maalaisromanttisia adjektiiveja sisältävä sepustus talon kunnosta, taikka ihan selkeät kirjoitusvirheet esittelyosiossa.
Puuttuvat pohjakuvat ja tärkeät tiedot esim. remonteista, lämmitysjärjestelmästä, vaurioista, muista maksuista (tienhoito, jätevesi, vesi yms.).
Se, että joskus myydään maatilaa, jonka tontin kooksi on ilmoitettu 18ha, mutta todellisuudessa siitä kantatilasta lohkotaankin 0,2-0,4ha kokoinen tontti. Hinta toki silti kokonaisuuden mukaan usein..
Paskat ja sekaisin olevat kuvat. Sumeat, lähikuvat kukkaruukuista ja samojen pyyhkeiden käytöistä ympäri asuntoa, feikkikuvat, hypitään eteisestä yläkerran vessaan ja siitä yksi kuva keittiön kaapista kunnes ollaan kellariin menevillä rappusilla ja sitten taas kuva keittiöstä yms.
Ei edes yritetä pistää rojuja ja koriste-esineitä ja likaisia tiskejä piiloon kuvauksen ajaksi. Olisi kiva nähdä seinät ja lattiat, jotta voin kuvitella omat tavarat huoneeseen. Valokuvat yms. ei haittaa, kunhan ei ole pyykkivuoria, lehtipinoja, satatuhatta nojatuolia olohuoneessa yms.
Pitää löytyä pohjapiirros ja ilmansuunta, lämmitysmuoto on ehdoton, samoin tontin omistus.
Valitettavasti vuokranantaja ei voi tietää kenen kissat ja koirat ovat rauhallisia ja kilttejä ja kenen kissat raapivat tapetit pilalle ja pissaavat lattiat pilalle ja kenen koirat raapivat ovia ja järsivät ovenkamanat. Edes vuokralaisen sanaan ei voi aina luottaa. Olen vuokranantaja ja omistamassani asunnossa on tehty kaikenlaisia vuokrasopimuksen vastaisia asioita joista jotkin ovat aiheuttaneet vahinkoa. Vuokranantajan on siis pakko olla ekstravarovainen. Valitettavasti. Olisi hienoa jos ihmisten sanaan voisi luottaa, juuri esim kielteistä hyvinkäyttäytyvistä lemmikeistä.