Älyttömimmät asuntoilmoitukset & asuntoilmoitusten kliseet -peukutusketju
Mikä on älyttömin asuntoilmoitus, johon olet törmännyt? Millaisia kliseitä tulee säännöllisesti vastaan, kun selaa asuntoilmoituksia? Peukku ylös = pidän myös älyttömänä, peukku alas = mitä ihmeellistä tässä on.
Asuin vuokralla pikkukaupungissa pari vuotta töiden takia. Olen yksinasuva, rauhallinen nainen. Muutin yksityiselle vuokranantajalle, joka oli aivan hirveän neuroottinen asunnostaan. Saattoi soittaa minulle muuten vaan ja kertoa, kuinka tietyt väestöryhmät pilaavat kaikki asunnot, eihän minulla käy sellaisia vieraita jne. Vuokranantaja teki tikusta asiaa päästäkseen vilkaisemaan kämppää. Vuokranantaja otti minuun myös kerran yhteyttä ja raivoissaan huusi puhelimessa, kun huomasi minun kuvanneen sosiaaliseen mediaan videoita kotonani. Valitti, kuinka häneltä ei ole kysytty lupaa, kun kyse on hänen omistamastaan asunnosta ja asunto näkyy hieman videolla. Kun muutin pois, harmitteli kovasti asiaa ja toivoi, että olisin viihtynyt pidempäänkin. Kämppänsä on usein vuokrattavana tuossa pikkukaupungissa ja vuokrantaja kuvailee olevansa oikein mukava ja joustava. Tekisi mieli kirjoittaa alle palaute, että et todellakaan ole. :D
Ap
Kommentit (204)
Minimaalisen vessan kuvaaminen kalansilmäobjektiivilla. Välillä kaikki huoneet on kuvattu sillä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ihme asioista niuhottajat, tullut vastaan mm. seuraavaa:
"lemmikit kielletty. paitsi pieni, kiltti koira on ok. kissat ei missään nimessä."
"vuokralainen hankkii huoneeseen x maton suojaamaan lattiaa."
Saanen kysyä mikä tuossa ensimmäisessä kohdassa on niuhotusta? Lemmikillisen on vaikea saada monin paikoin yksityiseltä asuntoa, ja tuohan on myönnytys lemmikinomistajalle. Itse en ole sallinut lähtökohtaisesti lemmikkejä koska kämppä on vasta remontoitu mutta ajattelin tehdä seuraavan vuokralaisen kohdalla poikkeuksen ja sallia aikuisen rauhallisen koiran. Ilmeisesti ei kelpaa.
Ongelma on, ettet tiedä onko se koira oikeasti rauhallinen. Lemmikit on omistajiensa kultanuppuja, joiden virheitä ei huomata.
Yleensä moni aikuinen tai vanha koira on. Joku chihuahua saa olla rauhatonkin, ei silti saa vahinkoa aikaan toisin kuin iso pentu tai lauma kissoja.
Mitä hel vetin alapeukuttamista tässäkin nyt olu?
Kysyy räkyttävän pikkupiskin omistaja. Ei se vuokraisäntä halua jatkuvasti etsiä uusia vuokralaisia sen takia, että naapurit valittaa koiran jatkuvasta koiran räksytyksestä.
Ei ole pikkupiskiä, vuokralaisellani saa olla. Jos ei ole muuta annettavaa kuin alapeukutella ilman perusteita järkeviä asioita niin pysy pois keskustelusta.
Parempi räkytyksen takia häädön saava vuokralainen kuin kissanraapimat tapetit ja kaapit (EI koske kaikkia kissoja) tai 50-kiloisen pennun tuhoama kämppä.
Vierailija kirjoitti:
"Vuokrasopimus vähintään vuodeksi, aiemmin irtisanottaessa 1 kk (jopa 2 kk) vuokran suuruinen sanktio."
Mun mielestä vuokra-asumisen ydinajatus on se, että kun elämäntilanne ei ole ns. vakaa, niin asuntoa voi tarpeen mukaan vaihtaa. Mulla itsellä tuli kerran äkkilähtö toiselle paikkakunnalle puolen vuoden asumisen jälkeen. Erityisesti suurten kaupunkien yksiöiden kohdalla luulisi, että uusi vuokralainen löytyisi helposti. Mutta ei, asuntosijoittajat ovat tunnetusti ahneita.
Jokainen vaihtuva vuokralainen maksaa minulle yhden kuun vuokran + kulut (käytän välittäjää). Tästä syystä sopimus on vuodeksi, sen jälkeen toistaiseksi jatkuva. Kyse ei ole ahneudesta vaan siitä, että maksan joka kuukausi asunnosta vastikkeen + muut kulut. Tästä syystä suosin pitkäaikaisia viokralaisia.
Asuin ennen pienessä 50-luvun yksiössä Turun keskustassa. Kämpän keittiö oli alkuperäiskunnossa, eikä asuntoa oltu putkirempan lisäksi remontoitu oikein mitenkään; lattian muovimatto repsotti kaikista reunoista ja keittiön kaappien maalipinnat lohkeilivat jo katseesta. Kerran, yrittäessäni irrottaa ruuvia seinästä, irtosi mukana 5 x 5 cm pala seinää. Ainoa kämpässä tehty remontti oli edellisen asukkaan itse laittamat kamalat kukkatapetit, jotka oltiin sitä paitsi tapiseerattu vinoon. :D Vuokranantaja oli vanha mies, eikä varmaan sen takia oikein pystynyt asuntoa remontoimaan.
Kun olin muuttamassa asunnosta pois, oli vuokranantajani jo edesmennyt ja hänen poikansa uusi vuokranantaja. Poika ei vaivautunut remontoimaan asunnossa yhtikäs mitään, mutta vuokraa hän kyllä onnistui nostamaan yli satasella. Vuokrailmoituksessa asuntoa kuvailtiin "Ihanan retroksi, 50-luvun tuulahdukseksi keskellä Turun keskustan vilkettä". Asunnon kunnoksi oltiin merkattu hyvä. :D
"Persoonallinen sisustus". Edes saunassa ei voi olla normaaleja lauteita vaan kaksi tuolia.
https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/salo/16356817?utm_source=is…
Menee ehkä kaupaksi, koska hinta vain 68 000 euroa vaikka neliöitä reilusti.
Talo olisi sopinut kasarityylisten musiikkivideoiden kuvaamiseen. Ostaja tuskin säilyttää sisustusta.
Alkaa olla jo vanhanaikaista, ettei vieläkään näytetä netissä sisäkuvia vuokra- tai asumisoikeusasunnoista. Joistakin uusista asunnoista saattaa olla kuvia, mutta tulee mieleen ovatko vanhat asunnot niin huonokuntoisia, etteivät kehtaa laittaa kuvia nettiin.
- Varsinkin asoasunnoissa tuo haittaa, koska hakemus täytyy laittaa vain pohjapiirroksen perusteella. Asuntoa pääsee katsomaan vain, jos on järjestysnumeron perusteella oikeutettu sen ostamaan.
Jos sitten et ostakaan, tulee merkintä, joka vähentää järjestysnumeroon perustuvaa oikeutta. Muistaakseni kieltäytyä voi 3 kertaa ja sen jälkeen järjestysnumero ei ole enää voimassa.
Tuon takia on epäoikeudenmukaista, että kaikista asunnoista ei ole sisäkuvia, se tekee paljon hankalammaksi asunnon valinnan. Monissa ilmoituksissa ei ole mainittu edes sisäpintojen värejä tai materiaaleja.
- Myös vuokra-asuntoja on turhauttavaa rampata katsomassa, jos sisäkuvia ei ole nähnyt etukäteen.
Nyt on tullut muotiin esittää ilmakuvia, joista näkyy taloista vain katot, eli edes talon ulkopuolta ei juuri näy. Ilmakuvat esittelee vain ympäristöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Asunto sopii nuorelle urheilulliselle henkilölle, koska asunnossa ei ole suihkua, mutta asunto on ihan Mäkelänrinteen uintikeskuksen vieressä".
Ei tuossa ilmoituksessa minusta ole mitään älytöntä. Ihan fiksusti ilmaistu. Se tietysti on älytöntä että asunnossa ei ole suihkua, mutta eihän välittäjä sille mitään mahda.
"sopii nuorelle urheilulliselle henkilölle, KOSKA asunnossa ei ole suihkua". Siis ilmoitus antaa ymmärtää, että juuri suihkuttomuus tekee siitä nuorelle urheilijalle sopivan. Jos olisi lukenut "suihkun puutteesta huolimatta se sopii nuorelle urheilulliselle henkilölle, koska se sijaitsee ihan jne", ilmoitus olisi ollut hieman järkevämpi.
Minua taas haittaa, jos ilmoituksessa lukee, millaiselle henkilölle asunto sopii. Eihän suihkuttomuus sovi urheilulliselle henkilölle ollenkaan :D
Jos ilmoituksessa lukee: 'sopii pariskunnalle', tai 'sopii pienelle perheelle', ohitan sellaisen ilmoituksen koska olen sinkku. Pitäisikö välittäjän mukaan sinkun elää pienessä kopperossa ?
Vierailija kirjoitti:
"Persoonallinen sisustus". Edes saunassa ei voi olla normaaleja lauteita vaan kaksi tuolia.
Menee ehkä kaupaksi, koska hinta vain 68 000 euroa vaikka neliöitä reilusti.Talo olisi sopinut kasarityylisten musiikkivideoiden kuvaamiseen. Ostaja tuskin säilyttää sisustusta.
No nyt melkoinen sisustus. Eipä ole tylsän valkoista :) Tuo sauna on lähes normaali verrattuna muuhun kämppää. Olisi ehkä kannattanut vähän panostaa ulkopuoleenkin. Tuohan oikein huutaa kymmenien tuhansien remonttia.
Vierailija kirjoitti:
Menee ehkä kaupaksi, koska hinta vain 68 000 euroa vaikka neliöitä reilusti.Talo olisi sopinut kasarityylisten musiikkivideoiden kuvaamiseen. Ostaja tuskin säilyttää sisustusta.
Minusta taas makea kokonaisuus! Onkohan tuo jonkun pienvalmistajan "mallikirja" eli siellä on kaikenlaista mitä heidän laitteistolla voi valmistaa?
Tekisi mieli oikeasti ostaa, on vaan ihan mahdottoman kaukana meidän elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt melkoinen sisustus. Eipä ole tylsän valkoista :) Tuo sauna on lähes normaali verrattuna muuhun kämppää. Olisi ehkä kannattanut vähän panostaa ulkopuoleenkin. Tuohan oikein huutaa kymmenien tuhansien remonttia.
Herran pieksut! Olivat nyt edes sammuttaneet noi valot kuvauksen ajaksi. Mut on retroa, on! Tässä voi sanoa että interiööri sopii talon rakennusaikakauteen.
Haen aina vain vuokra-asuntoja, joiden kunto on määritelty hyväksi, mutta aina sinne sekaan on ujutettu myös ihan hirveitä paskaläjiä. Kylpyhuoneessa kellastuneet kaakelit, hella joltain 50-luvulta ja maalipinnat lohkeilee, mutta kunhan ei ole reikää katossa niin ilmeisesti se on sitten hyvää kuntoa.
Yksi ilmoitus nauratti. Nuorilla naisilla oli vuokrakaksio ja olivat lähdössä vaihtoon ulkomaille joksikin aikaa ja etsivät alivuokralaisia siksi aikaa kaksioonsa. Alivuokralaisen maksama vuokra olisi suurempi kuin asunnon vuokra oikeasti, sillä "asunto on kalustettu ja kalusteista perimme käyttömaksua".
Toisin sanoen: "Aiomme jättää omat huonekalumme, astiamme ym. asuntoomme uuden vuokralaisen riesaksi, sillä se on meille kaikin puolin kätevämpää ja edullisempaa kuin lähteä kiikuttamaan niitä johonkin maksulliseen varastoon, ja aiomme vielä rahallisesti hyötyä siitä" 😆👍
Luin ketjun ja ihmettelin, ettei kukaan ole maininnut omakotitalon isointa kliseetä: takkaan photoshopattu liekki :D jaksaa kyllä aina naurattaa. Pitäiskö se herättää jotain tunteita, kun kesällä keskellä päivää otetuissa kuvissa on takassa "liekki" tuomassa tunnelmaa? OP-Kodit ainakin harrastaa tätä naurettavuuksiin asti.
Myös meidän kylällä on kiinteistönvälittäjä, jonka kaikki asuntoilmoitukset alkaa tyylillä "wau mikä ihana kokonaisuus maalaismaisemassa" tai "vähintäänkin mielenkiintoinen kohde", joka tietysti tarkoittaa remontoitavaa kohdetta. Lopussa tietysti "tervetuloa ihastumaan".
Olen myös huomannut, että aika monessa ilmoituksessa puhutaan talon ominaisuuksista minä-muodossa, ihan kuin se talo kertoisi itse sitä tarinaansa. Tällaiset kierrän kyllä kaukaa, koska tulee mieleen lapsellinen kiinteistönvälittäjä. Eilen pisti silmään tämmöinen:
"Hei,
olen 65-vuotias rintamamiestalo Hyvinkäältä. Etsin uutta asukasta ja huolenpitäjää. Omistajani on pitänyt minusta hyvää huolta, mutta nykyisen elämäntilanteensa vuoksi hän on päättänyt etsiä minulle uuden perheen.
Sain uuden katon päälleni 2016, kun edellinen lakki alkoi olemaan jo loppuun kaluttu. Hulevedet minä kierrätän uusilla ränneillä ja johdatan ne poispäin pihasta. Viherpeukalolle tiedoksi, että pienellä muokkauksella saisit puutarhalle kastelujärjestelmän hulevedestä.
Keittiöön minulle asennettiin 2016 viimeisintä tekniikkaa, jolla saa valmistettua ruuan vähän isommallekin perheelle. Perheen isännälle vinkiksi: kinkunvalvojaiset voi pitää rauhallisin mielin, koska uuniini voi asettaa paistomittarin ja minä sammutan uunin, kun kinkku on saavuttanut oikean lämpötilan. Keittiön välitila on tapetoitu ja sen eteen on pistetty pleksilasi, eli tapetti on helposti vaihdettavissa. Säilytystilaa löytyy riittävästi.
Patterit vaihdettiin nykyaikaisempiin ja energiatehokkaampiin malleihin 2018, ja ne asennettiin pintavetoina, jolloin rakenteisiin ei pitäisi tulevaisuudessakaan tulla mitään yllättäviä kosteudellisia vaurioita.
Alkuperäinen viemäröinti pääsi eläkkeelle, kun minulle sukitettiin uusi huppu viemärin sisälle. Ilmoittelen sitten, kun sakokaivoa olisi syytä käydä hieman huuhtelemassa, mutta se on helppo homma.
Pesutila kieltämättä vaatii restaurointia, mutta uudella kiukaalla, jonka sain 2020, annan varmasti uuden kokemuksen sähkökiukaisiin. Kosteat löylyt ovat tämän saunan sydän. Poistan pesutilasta kosteuden heti, kun huomaan kosteuden nousseen riittävän korkealle.
Lämmitän talon vesikiertopatterit luotettavalla öljykattilalla. Eikä siitä öljylämmityksestä kannata olla epävarma. Sen käyttö on helppoa ja isännän suorittamalla öljynseurannalla ei tule yllätyksenä öljyn yllättävä loppuminenkaan. Ehdottaisin kuitenkin, että saisin hybridi- järjestelmäksi uuden öljykattilan sekä ilma-vesilämpöpumpun, jolloin voin taata, ettei öljystä koituisi enempää kuluja. Huoneiden lämpötilaa säätelee myös 2020 asennettu Mitsubishin ilmalämpöpumppu, joka on myös etäohjattavissa puhelimella.
2016 pintaremontin aikaan minulle laitettiin huokolevyt ulkoseiniin sisäpuolelle, eli pidän lämmön sisällä enkä päästä ulkoa tulemaan kylmää ilmaa. Olohuoneeseen kun saisin takan takaisin, loisin sillä lämpöä ja tunnelmaa. Hormit minulta löytyykin siihen tarkoitukseen.
Pihaa minulla piisaa niin puutarhalle kuin lasten ja lemmikkien temmellykselle. Pienellä vaivalla autonkin saisi pihaan.
Toivoisin, että uusi omistajani löytäisi minut pian."
Anteeks nyt vaan, mutta oksennushan tuota lukiessa tulee.
Eräällä liikemiehellä on tällä alueella ilmeisesti useampia sijoitusasuntoja, eikä hänen asuntoilmoituksissaan KOSKAAN ilmoiteta vuokran määrää. En voi ymmärtää järkeilyä tuon taustalla. Hän tulee luultavasti saamaan useita "Paljonko vuokra?" - yhteydenottoja, joista ei kuitenkaan synny lopulta vuokrasuhdetta. Jos nyt ylipäätään saa yhteydenottoja, itse skippaan tuollaiset heti. Ei se vuokran määrä ainakaan houkutteleva voi olla, muuten se olisi ilmoitettu. Ja muutenkin, vuokran määrä on oleellisuus, tekee mieli sanoa, että huonoa käytöstä jättää vuokran määrä ilmoittamatta.
Vierailija kirjoitti:
Nää, joissa kunnon asuntokuvien sijaan on kuvattu jotain kukkapuskaa, kahvikuppia ja maisemaa taloyhtiön pihalla. Olis kiva nähdä se asunto, ei jotain yksityiskohtia.
Joo, tai makuuhuoneet kuvattu niin läheltä että näkyy vaan vaatekaapit ja sänky. Ei saa mitään selkoa kokonaiskuvasta tai että minkä kokoinen huone suurinpiirtein on.
Yhden omk:n myynti-ilmoituksen kuvissa luki melkein jokaisessa: "Täällä nautitaan." "Isosta keittiöstä nauttii koko perhe." "Viihtyisä olohuone kutsuu nauttimaan"
Vierailija kirjoitti:
Eräällä liikemiehellä on tällä alueella ilmeisesti useampia sijoitusasuntoja, eikä hänen asuntoilmoituksissaan KOSKAAN ilmoiteta vuokran määrää. En voi ymmärtää järkeilyä tuon taustalla. Hän tulee luultavasti saamaan useita "Paljonko vuokra?" - yhteydenottoja, joista ei kuitenkaan synny lopulta vuokrasuhdetta. Jos nyt ylipäätään saa yhteydenottoja, itse skippaan tuollaiset heti. Ei se vuokran määrä ainakaan houkutteleva voi olla, muuten se olisi ilmoitettu. Ja muutenkin, vuokran määrä on oleellisuus, tekee mieli sanoa, että huonoa käytöstä jättää vuokran määrä ilmoittamatta.
Tää on muuten ärsyttävää, kun esim. Facebookissa ilmotellaan vuokrattavista asunnoista, missä ei kuitenkaan mainita vuokraa. Sitten sinne kommentteihin tulee kyselyitä "paljon vuokra?" ja "kiinnostaa kans paljon vuokra" jne. Jokaiseen ilmoittaja vastaa "laitoin yv". Miksi se vuokran suuruus on niin iso salaisuus? Olen todennut, että tässä on kaksi vaihtoehtoa: joko se vuokra on naurettavan korkea yleiseen tasoon nähden, ettei ilmoittajakaan kehtaa julkisesti sitä ilmoittaa, tai sitten se vuokran suuruus menee pärstäkertoimen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Yhden omk:n myynti-ilmoituksen kuvissa luki melkein jokaisessa: "Täällä nautitaan." "Isosta keittiöstä nauttii koko perhe." "Viihtyisä olohuone kutsuu nauttimaan"
Hyi :D
Vierailija kirjoitti:
ihme asioista niuhottajat, tullut vastaan mm. seuraavaa:
"lemmikit kielletty. paitsi pieni, kiltti koira on ok. kissat ei missään nimessä."
"vuokralainen hankkii huoneeseen x maton suojaamaan lattiaa."
Ihan normaali kielto, lemmikit kuluttavat asuntoa. Ei minun omistamassani vuora-asunnossa ole ollut yhtään lemmikkiä, uutena ostin joku vuosi sitten
Kysyy räkyttävän pikkupiskin omistaja. Ei se vuokraisäntä halua jatkuvasti etsiä uusia vuokralaisia sen takia, että naapurit valittaa koiran jatkuvasta koiran räksytyksestä.