Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi naiset eivät hyväksy kasvojensa ulkonäköä?

Vierailija
05.10.2020 |

Naiset eivät koe itseään riittävän hyväksi kasvoiltaan ja tähän ajatukseenhan perustuu meikkaamisen suuri suosio. Tehdään naamasta hyväksyttävä, tai ainakin hyväksyttävämpi. Miksi naiset ajattelevat, että heidän pitää olla kauniita? Eikö rumuus tai tavallisuus ole sittenkään ok? Eikö meidän ihmisten tulisi lakata vaatimasta itseltämme ja muilta tietynlaista ulkonäköä? Voiko sellainen ihminen loppujen lopuksi olla aidosti onnellinen, joka kokee, ettei ole riittävän hyvä ilman meikkiäkin?

Kommentit (128)

Vierailija
101/128 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On surullista, että moni vetää kireän ponnarin hiuksiin, pakkelia silmänalusiin ja poskille "terveen hehkun" purkista, peittääkseen todellisen elämän kuluttamat kasvot. Mutta voiko häntä siitä syyllistääkään?

Niinpä. Tässä ketjussa saa käsityksen että surullinen ja ongelmainen olisi aina se meikkaava yksilö. Mutta tosiasiassa esim. työelämässä voi olla varsinkin tietyn iän jälkeen hankala olla luomuna ulkonäöltään ja menestyä. Meilläkin (mainosalalla) konttorilla on nainen joka on todella hyvä työssään, mutta hänet pidetään pääosin pois asiakaskontakteista koska hän ei anna pomon mielestä hyvää kuvaa firmasta. Miksi ei? Koska hän on yli 40 v eikä meikkaa, simppeli maantienvärinen polkkatukka. Itse olen samannäköinen mutta pidän uraani tärkeämpänä joten olen "alistunut" kilpailemaan nuorten kanssa ulkonäöllä pakkelien keinoin. 

Kas, kerrankin joku tajuaa. Samanlainen ala eikä takahuonetta, jonne voisi tunkea ihmisiä olemaan poissa asiakkaiden silmistä. Ja kaikki ovat siis ainakin jossain määrin huoliteltuja konttorilla, jossa niitä asiakkaita ramppaa. Minun mielestäni laittautuminen ei ole niin iso ongelma, että haluaisin sen takia muihin hommiin. Se on ihan mukavaa puuhaa. Mutta joillekin näyttää tosiaan olevan isokin ongelma, että joku muu meikkaa.

Surullista. Miten ikinä miehet voivat tehdä vastaavia töitä ilman tarvetta pakko-meikkiin?

Kas, kun miehiltä ei odoteta ehostamista osana huoliteltua ulkonäköä. Pikemminkin meikattu mies näyttää poikkeavalta ja saa osakseen negatiivista huomiota työpaikoilla (paitsi aivan tietyillä). Siksi voivat. Miehet panostavat vastaavissa hommissa ulkonäköönsä muilla tavoilla. Kyllä meikitön nainenkin menee huolitellusta, jos on nuori ja todella, todella kaunis iho. Miehet sitten saavat olla näppyineen ja sierettymineen rauhassa.

Vierailija
102/128 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se hieman surullista kun sitä ajattelee, mutta kun nyt on mahdollisuus näyttää paremmalta meikillä niin kyllä sitä sitten käytän. Ei voi mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/128 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on niin päin, että kasvoista saan paljon kehuja, on sileä iho, suuret silmät, paksut hiukset ja tummat kulmat ja pitkät mustat ripset. Mulla on nukkemaiset kasvot. Mut kroppa onki sit toista maata. Omituiset muhkuraiset, pylväsmäiset tankki-jalat, selluliittia, riipputissit jne. Todellakin peitän ne vaatteilla ja hankin kropalleni mahdollisimman imartelevia vaatteita. En koskaan kulje lyhyessä hameessa tai shortseissa. Nuorena varsinki asia harmitti, mut nyt lähes 40 v. ei enää juurikaan. Silti en ehdoin tahdoin välitä esitellä kehoani, muuta kuin uimahallissa. Tämä on verrattavissa meikkaamiseen. Moni vois yllättyä, kun ei ne muhkurat farkuista näy läpi.

Vierailija
104/128 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä meikkaan samasta syystä kuin käytän kauniita vaatteita, sisutan kotini omaa silmää miellyttästi tai ostan esimerkiksi kukkakimpun tai ihastelen arkkitehtuuria tai vaikkapa kaunista puutarhaa. Siis siksi että esteetikkona se miltä asiat näyttävät on minulle tärkeää, saan kauniista asioista energiaa ja hyvää mieltä. 

Meikkaaminen on sitäpaitsi kivaa, musta on hauskaa leikitellä erilaisilla lookeilla.  Voin kyllä näyttäytyä ilman meikkiäkin ihan ongelmitta mutta useimmiten en halua.

Mä oon myös esteetikko, mutta ymmärrän myös riskitekijä. Ei meikkaamattomuus tarkoita sitä ettei nauttisi kauneudesta. Asbestikin oli todella hyvä, kätevä ja käytetty aine ennen muinoin. Kosmetiikassa on samoin omat vaaransa ja ongelmansa. Typerys kieltää tämän.

Missä kohtaa mä sanoin että ei voi olla esteetikko jos ei meikkaa? Sanoin että minulle se on syy, en yleistänyt kunhan kerroin oman mielipiteeni. 

Typerykseksi en tunnustaudu. Tunnistan monen asian vaarat ja ongelmat ja teen mahdollisimman eettisiä valintoja, kommentoin yllä vain ja ainoastaan meikkaamiseni syitä en muuta. Parastahan maapallon terveydelle olisi että asuttaisiin kaikki maalla, kasvatettaisiin oma ruokamme ja vaatteemme ja elettäisiin omavaraistaloudessa.

Sinulla on varmaankin mielenterveysongelmia viestisi sävystä päätellen, toivottavasti saat niihin apua. 

Kyllä kehityksen suunta on huolestuttava, aina vain tujumpia myrkkyjä käyttöön uusille tyttösukupolville. Ihminen viisastuu, mutta naiset tekee silti todella huonoja valintoja kauneudenkaipuussaan. Siitä täytyy käydä keskustelua.

Monikaan ei mieti hetkeäkään naamaan löträämiensä aineiden sisältöä, se on aika hurjaa. Koska on niin kova tarve olla hyvän näköinen. Mistä se tarve kumpuaa ja mitä se kertoo ihmisestä? On valmis riskeeraamaan terveytensä, jotta saa muunnettua ulkonäköään. Ennen naiset pilasivat ihonsa myrkyllisillä puutereilla, nyt vaikka riskit tiedetään, ei niistä välitetä.

Tuo loppukaneettisi kertoo siitä, ettei luonteesi ole kovinkaan esteettinen. Silkkaa silkkoa sisältä. Ehkä saat taiteiltua itsestäsi prinsessan meikillä, mutta Tuhkimon sisarpuoli kolkuttelee pakkelin alla. Yhh.

Vierailija
105/128 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettava keskustelu. Ikäänkuin täyden teatteripakkelin ja täyden meikkaamattomuuden välillä ei olisi vaihtoehtoja ollenkaan. 

Meikkaan silloin kun tahdon, jos tahdon. Hyväksyn itseni sellaisena kuin olen, ja jos haluan näyttää vielä paremmalta, meikkaan. Miksi ihmeessä se on joidenkin niin vaikea hyväksyä? Sama asia kuin nätisti pukeutuminen. Joskus viitsin nähdä enemmän vaivaa asun suhteen, joskus en. 

(En muuten käytä tekoripsiä, geelikynsiä, hiustenpidennyksiä enkä mitään contoureja tms., mulla ei myöskään ole instakulmia, enkä yleensä viitsi käyttää huulipunaa. Silti meikkaan.)

Vierailija
106/128 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä meikkaan, koska se on tyylikästä ja tekee kasvoista siistit ja huolitellut. Meikki on myös osa tyyliä. Mulla ei ole itsetunto-ongelmia ulkonäköni suhteen. Pidän itseäni nättinä myös ilman meikkiä, mutta näytän paremmalta ja siistimmältä meikattuna.

Meikkaan siis itseni vuoksi. Tuntuu itsevarmemmalta, kun tuntee itsensä huolitelluksi. Jokainen sovinisti, joka valittaa meikkaamisesta, ei ole henkisesti vielä aikuinen.

Vierailija
107/128 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, voitko ottaa kantaa tähän:

Yleensä naiset meikkaavat itsensä vuoksi. Eli meikattuna tuntuu itsevarmemmalta. Miksi sinä puet siistit vaatteet, kun menet ulos? Miksi treenaat? Miksi haluat tuntea hyvää oloa?

Alatko jo pikkuhiljaa ymmärtää? Meikkaaminen ei aina tarkoita, että olisi huono itsetunto.

Vierailija
108/128 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap näköjään unohti oman keskustelunsa :D sovinistinen apina.

Vierailija
109/128 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naurettava keskustelu. Ikäänkuin täyden teatteripakkelin ja täyden meikkaamattomuuden välillä ei olisi vaihtoehtoja ollenkaan. 

Meikkaan silloin kun tahdon, jos tahdon. Hyväksyn itseni sellaisena kuin olen, ja jos haluan näyttää vielä paremmalta, meikkaan. Miksi ihmeessä se on joidenkin niin vaikea hyväksyä? Sama asia kuin nätisti pukeutuminen. Joskus viitsin nähdä enemmän vaivaa asun suhteen, joskus en. 

(En muuten käytä tekoripsiä, geelikynsiä, hiustenpidennyksiä enkä mitään contoureja tms., mulla ei myöskään ole instakulmia, enkä yleensä viitsi käyttää huulipunaa. Silti meikkaan.)

Onhan tässä tullut jo monesti esiin eri tasot meikkaamisessa; ei meikkiä, kevyt, sotamaalaukset, pakko-meikkaus, meikkaus harrastuksena, huvikseen, koska häpeää itseään, haluaa olla huoliteltu jne.

Ei todellakaan mustavalkoinen keskustelu.

Vierailija
110/128 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikkaaminenkin on vain peruja ajalta kun oltiin enemmän miesten vallan alla. Piti näyttää hyvältä ja sievältä. Sieltähän ajalta rintaliivit ja korkokengätkin ovat. Koroilla kun ei päässyt helposti juoksemaan karkuun.

Vierailija
111/128 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, herätys!

Vierailija
112/128 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä naiset meikkaavat itsensä vuoksi. Eli meikattuna tuntuu itsevarmemmalta. Miksi sinä puet siistit vaatteet, kun menet ulos? Miksi treenaat? Miksi haluat tuntea hyvää oloa?

Alatko jo pikkuhiljaa ymmärtää? Meikkaaminen ei aina tarkoita, että olisi huono itsetunto.

Kyllä mä olin surullinen, kun vertasin yläasteikäisten pojan ja tytön aamutoimia. Poika heräsi 10 min ennen bussia, tyttö 1 1/2 h ennen. Että ehti meikata ja suoristaa hiukset ennen bussia. Sanomattakin siis selvää, että poika sai nukkua enemmän, koska ei ollut tyttöjen ulkonäkökisassa mukana. Ja tämä on ihan yleistä, pojat nukkuu niin myöhään kun pystyy ja tytöt taas on pakotettuja siistiin ulkonäköön, joka saavutetaan kosmetiikkafirmojen ohjailemana kulloisenkin muodin mukaan.

Meikki antaa itsevarmuutta ja sitä itsevarmuutta kaipaa juuri se huonon itsetunnon omaava hlö.

Vierailija
113/128 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meikkaaminenkin on vain peruja ajalta kun oltiin enemmän miesten vallan alla. Piti näyttää hyvältä ja sievältä. Sieltähän ajalta rintaliivit ja korkokengätkin ovat. Koroilla kun ei päässyt helposti juoksemaan karkuun.

Korot oli ensin miesten muoti-oikku. Vain rikas saattoi pukea jalkaansa kengät, joilla ei voinut kävellä. Tuota rikasta palvelijat sitten kantoivat.

Sitten naiset otti korot omikseen ja kävelevät ja juoksevat niillä, vaikka kaikki tutkimukset kertoo, että korkokengät ovat lähes pahinta mitä jaloilleen voi tehdä.

Mutku ne on niin kauniita! Kauneus ennen terveyttä!

Vierailija
114/128 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä olin surullinen, kun vertasin yläasteikäisten pojan ja tytön aamutoimia. Poika heräsi 10 min ennen bussia, tyttö 1 1/2 h ennen. Että ehti meikata ja suoristaa hiukset ennen bussia. Sanomattakin siis selvää, että poika sai nukkua enemmän, koska ei ollut tyttöjen ulkonäkökisassa mukana. Ja tämä on ihan yleistä, pojat nukkuu niin myöhään kun pystyy ja tytöt taas on pakotettuja siistiin ulkonäköön, joka saavutetaan kosmetiikkafirmojen ohjailemana kulloisenkin muodin mukaan.

Meikki antaa itsevarmuutta ja sitä itsevarmuutta kaipaa juuri se huonon itsetunnon omaava hlö.

Täh? What? Puhun aikuisista.

Vierailija
115/128 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, reagoi tähän:

Vierailija
116/128 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Naiset eivät koe itseään riittävän hyväksi kasvoiltaan ja tähän ajatukseenhan perustuu meikkaamisen suuri suosio."

Minulla on ruumiinkuvanhäiriö (BDD) ja myönnän meikkaavani useimmiten sen vuoksi, että sietäisin itseäni. Jos olisin kaunis, meikkaisin yhtä paljon kuin nytkin, mutta voisin toteuttaa luovia visioitani.

"Tehdään naamasta hyväksyttävä, tai ainakin hyväksyttävämpi. Miksi naiset ajattelevat, että heidän pitää olla kauniita? Eikö rumuus tai tavallisuus ole sittenkään ok?"

Olen saanut elämässäni niin kammottavia kommentteja ihmisiltä liittyen ulkonäkööni, että voisin väittää, että ruma tai tavallisen näköinen, mutta itseään näkyvästi toteuttava nainen saa muut naiset ja erityisesti miehet raivon valtaan. Monesti on tullut sellainen olo, että ei saisi olla onnellinen ellei ole kaunis, ettei sitten muita raivostuta ruman henkilön menestyminen muilla elämän osa-alueilla. Ulkonäkö on mielestäni hyvin vahvasti yhteydessä henkilön statukseen ja ne jotka eivät tätä hierarkiaa noudata, aiheuttavat kateutta muissa.

"Eikö meidän ihmisten tulisi lakata vaatimasta itseltämme ja muilta tietynlaista ulkonäköä? Voiko sellainen ihminen loppujen lopuksi olla aidosti onnellinen, joka kokee, ettei ole riittävän hyvä ilman meikkiäkin?"

Se olisi mukavaa jos ihmiset eivät huomioisi toisen ulkonäköä näin paljon. Valitettavasti ulkonäön kyttääminen taitaa olla niin vahvasti osa biologiaa, että sen tärkeydestä on vaikeaa päästä eroon. Minä en ole onnellinen, koska tunnen oloni hirviöksi ilman meikkiä. Joskus olisi ihanaa vain elää huolehtimatta siitä miltä näyttää.

Vierailija
117/128 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottaapa ne toisten meikit joillakin koville :D Itse tykkään meikata vahvasti ja dramaattisesti myös arkeen. Pukeutumisenikin on dramaattisen tyylistä. Se on mulle ihan sama mitä muut siitä ajattelee. Luultavasti suomalaisessa luonnollisuutta ihannoivassa tyylissä moni ajattelee että kamala maalipytty, mutta ihan sama. Karavaani kulkee, koirat haukkuu.

Mietitkö meikkien yms. riskejä? Onko sinulla irtoripset, tekokynnet? Vaikea kuvitella dramaattista meikkiä/ ulkoasua ilman noita. Värjäätkö jatkuvasti hiuksia?

Sivuutatko nämä riskit huoletta? Jos sivuutat, kuinka pitkälle olisit valmis menemään? Mietitkö kuka louhii luomivärisi hileet, jotta sinä voit kimaltaa. Kuka hoitaa ammattitaudit ja herkistymiset? Kenen varoilla?

Kosmetiikan aiheuttamat ongelmat ovat olemassa ihan oikeasti. Vain ajattelematon, itsekäs ihminen sivuuttaa ne ilman muutosta omaan käyttäytymiseen.

Karavaani kulkee joo. Suunta vaan on väärä ja keinot tiellä pysymiseen kamalia.

En ole tuo, jolta kysyit, mutta kyllä dramaattinen meikki onnistuu varsin hyvin ilman irtoripsiä ja tekokynsiä. Ei tarvitse edes olla gootti tai punkkari, vaikka ne minulle tuli ensimmäisenä mieleen.

Vierailija
118/128 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Yleensä naiset meikkaavat itsensä vuoksi. Eli meikattuna tuntuu itsevarmemmalta. Miksi sinä puet siistit vaatteet, kun menet ulos? Miksi treenaat? Miksi haluat tuntea hyvää oloa?

Alatko jo pikkuhiljaa ymmärtää? Meikkaaminen ei aina tarkoita, että olisi huono itsetunto.”

Bullshit!

Kyllähän noilla kaikilla (paitsi usein liikunnalla) nimenomaan haetaan toisten ihmisten hyväksyntää.

Muoti, tyyli ja estetiikkakäsitykset ovat sosiaalisesti rakentuvia normeja.

Vierailija
119/128 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi pikemminkin kysyä, että miksi naisen meikkaamatonta naamaa pidetään rumana tai vähintäänkin riittämättömänä. Mediassa missään et näe meikkaamattomia naisia.

Miesten kasvot kelpaavat sellaisenaan, mutta naisen kuuluu kaunistaa itseään, kun muuten on "hiirulainen". Julkkiksista kohistaan, kun uskaltavat näyttäytyä ilman meikkiä jossakin.

Why?

Mene Tinderiin tavallisen miehen kuvalla ja sitten tavallisen meikaamattoman naisen kuvalla. Kumpi saa enemmän huomiota? 

Ei tavallinen mies saa kutsuja tapahtumiin, etuoikeuksia ja hehkutusta, mutta nainen voi saada esim.olemalla hieman ruma, mutta miesmäisen pitkä (180cm) eikä tikkumainen, muodoton vartalokaan haittaa. Rinnatonta naista pilkataan paljon vähemmän kuin rintavaa miestä. 

Kunhan naisen pää killuu vartalon yläpuolella, monet ovet avautuvat ihan eri tavalla elämässä. 

Minullekin, perunannäköiselle tavisnaiselle on tällä viikolla tullut jo kutsua kahteen gaalaan, muutamaan taidenäyttelyn avajaisiin, todella moniin juhliin (en edes tunne kaikkia järjestäjiä), eri firmojen edustustilaisuuksiin ja kahden eri bändin bäkkärille bileisiin. Vähän vaikea ehtiä kaikkiin, mutta sellaista se on, tämä tavisnaisten jetset-elämä. Ja baareihin, leffoihin, teatteriin, urheilukisoihin yms pääsee tietty sisään ilmaiseksi, ja muita etuoikeuksia on se, että kun kävelee verotoimiston ovesta sisään, saa aina veronpalautuksia. Ja pankeista saa asuntolainat ilman takaisinmaksuvelvoitetta. Ja mitäs muita etuoikeuksia niitä olikaan... aijoo, kaupoista saa kans kaiken ilmaiseksi. Ja kaikki vaan hehkuttavat, että "ihana nainen!!!"

Monissa maissa naiset pääsevätkin ilmaiseksi mm.baareihin; sillä tavalla sinne saadaan miehiä tuomaan rahaa. Suomessa naisia taas käytetään houkutuslintuina miesten (rahantuojat) houkuttelemiseen uusiin avautuviin baareihin. Tuokin on sellainen työ, joka miehen on käytännössä mahdotonta saada. 

Monissa maissa sitä, monissa maissa tätä - puhuttaisko nyt ihan Suomen tilanteesta?  Mistä houkutuslinnuista puhut? En ole tällaisesta kuullutkaan. Vai puhutko jostain strippibaarista? No, joka tapauksessa houkutuslintuna tuskin haluttaisiin missään maassa tai paikassa käyttää jotain tavisperunaa.

Vierailija
120/128 |
05.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkonäöllä on merkitystä, mutta merkitystä on myös muilla asioilla. Tiedämme, että terveysriskejä pitää vältellä, mutta jos ne terveysriskit koskevat ulkonäköön liittyviä asioita, niin niitä on helppo väheksyä.
Pitää olla ruskettunut, pitää olla kestoripset, pitää värjätä hiuksia, pitää laittaa tekokynnet jne jne Tää kehitys on pelottavaa.

Ennen meikin pystyi pesemään illalla pois, nyt tähdätään siihen että naama on koko ajan kemikaalikuorman rasittama.

Eikä tämä asia ole mustavalkoinen. Jättämällä terveyden kannalta pahimmat ”kauneudenhoito”tuotteet hyllyyn jää vielä paljon turvallisia tuotteita jäljelle. Mutta kun on niin kyltymätön luonne, että pyyhkii tiedon mielestä ja ei muuta ku herkistymään akrylaateille yms.

Siis eihän tuollainen ole ikinä ollut Suomessa valtavirtaa - tuo edustaa vain yhtä tyyliä, mutta sen lisäksi on lukuisia muitakin. Ruskettuneisuus alkaa sitä paitsi olla jo aika out, eikä teko/kestoripset tai tekokynnet eivät ole missään vaiheessa olleet suurimman osan trendi. Eihän noilla sinänsä ole meikkaamisen tai laittautumisen kanssa mitään tekemistä - suurin osa niistä, jotka laittautuvat, eivät edusta tuota tyyliä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän viisi