Miksi naiset eivät hyväksy kasvojensa ulkonäköä?
Naiset eivät koe itseään riittävän hyväksi kasvoiltaan ja tähän ajatukseenhan perustuu meikkaamisen suuri suosio. Tehdään naamasta hyväksyttävä, tai ainakin hyväksyttävämpi. Miksi naiset ajattelevat, että heidän pitää olla kauniita? Eikö rumuus tai tavallisuus ole sittenkään ok? Eikö meidän ihmisten tulisi lakata vaatimasta itseltämme ja muilta tietynlaista ulkonäköä? Voiko sellainen ihminen loppujen lopuksi olla aidosti onnellinen, joka kokee, ettei ole riittävän hyvä ilman meikkiäkin?
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehillä on ikävä tapa tulla sanomaan päin naamaa, että on ruma. Että kai se on ihan yleinen turvallisuus kun pitää suojautua että miehet ei ihan kivitä kuoliaaksi kun näkee jotain luonnontilassa.
Hah.
Sun huono itsetuntosi on taas miesten syy?
Surkea yritys.
Kehitä ny edes vähän itsetuntoasi vaikka psykologin avulla, jos ei muuten.
Ei mulla ole huono itsetunto. Jos joku sanoo minusta jotain se ei liity mitenkään itsetuntooni. Mitä naamaani tulee niin voisin meikattuna vaikka mainostaa Voguen kannessa hajuvesiä. Sinä taas kuulostat siltä että naamallasi ei saa myytyä edes ekokäymälän vessanpytyn kansia.
Ai ai ku itsepetos sattuu sieluun.
Hyväksyisit vaan ittes ihan semmosena ku oot.
Lähtee paaaaaaljon stressiä pois ja on kevyempi olokin.
Halitsuja vaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehillä on ikävä tapa tulla sanomaan päin naamaa, että on ruma. Että kai se on ihan yleinen turvallisuus kun pitää suojautua että miehet ei ihan kivitä kuoliaaksi kun näkee jotain luonnontilassa.
Hah.
Sun huono itsetuntosi on taas miesten syy?
Surkea yritys.
Kehitä ny edes vähän itsetuntoasi vaikka psykologin avulla, jos ei muuten.
Ei mulla ole huono itsetunto. Jos joku sanoo minusta jotain se ei liity mitenkään itsetuntooni. Mitä naamaani tulee niin voisin meikattuna vaikka mainostaa Voguen kannessa hajuvesiä. Sinä taas kuulostat siltä että naamallasi ei saa myytyä edes ekokäymälän vessanpytyn kansia.
Perinteinen itseään muita mollaamalla korostaja. Feikillä aikaansaatu itsekehu, voi ihmiskunta kun kehitys laskee kuin lehmänhäntä.. Onneksi itselle ei tuo Voguen kansi ole niin merkittävä meriitti, ettäkö huvittaisi ees hakeutua. Ekokäymälä sen sijaan on sen sortin osaamista, millä pelastetaan maapallo! Koitapa sama ripsarilla!
Joillakin ihmisillä on ikävä tapa kommentoida, - jos nyt ei suorastaan rumaksi, niin ainakin "näytätpä väsyneeltä, oletko kipeä", jos olet ilman meikkiä.
Ei sillä, en siltikään käytä meikkivoidetta, mutta kyllä se silti vaikuttaa, kuinka "elinvoimaisena" tai "tehokkaana" ihmiset näkevät.
On surullista, että moni vetää kireän ponnarin hiuksiin, pakkelia silmänalusiin ja poskille "terveen hehkun" purkista, peittääkseen todellisen elämän kuluttamat kasvot. Mutta voiko häntä siitä syyllistääkään?
Itselläni kulmakarvat on se "heikko kohta", jossa on "pakko" pysyä muodin mukana. Muuten en juurikaan meikkaa. Kulmakarvani ovat luonnostaan harvat ja värittömät. Olisin nykyihmisen silmiin "ilmeetön olmi" jos en meikkaisi. Se menee jo liian pitkälle. Haluan edes sen verran ohjailla ihmisten mielikuvaa.
Vierailija kirjoitti:
On surullista, että moni vetää kireän ponnarin hiuksiin, pakkelia silmänalusiin ja poskille "terveen hehkun" purkista, peittääkseen todellisen elämän kuluttamat kasvot. Mutta voiko häntä siitä syyllistääkään?
Niinpä. Tässä ketjussa saa käsityksen että surullinen ja ongelmainen olisi aina se meikkaava yksilö. Mutta tosiasiassa esim. työelämässä voi olla varsinkin tietyn iän jälkeen hankala olla luomuna ulkonäöltään ja menestyä. Meilläkin (mainosalalla) konttorilla on nainen joka on todella hyvä työssään, mutta hänet pidetään pääosin pois asiakaskontakteista koska hän ei anna pomon mielestä hyvää kuvaa firmasta. Miksi ei? Koska hän on yli 40 v eikä meikkaa, simppeli maantienvärinen polkkatukka. Itse olen samannäköinen mutta pidän uraani tärkeämpänä joten olen "alistunut" kilpailemaan nuorten kanssa ulkonäöllä pakkelien keinoin.
Ottaapa ne toisten meikit joillakin koville :D Itse tykkään meikata vahvasti ja dramaattisesti myös arkeen. Pukeutumisenikin on dramaattisen tyylistä. Se on mulle ihan sama mitä muut siitä ajattelee. Luultavasti suomalaisessa luonnollisuutta ihannoivassa tyylissä moni ajattelee että kamala maalipytty, mutta ihan sama. Karavaani kulkee, koirat haukkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi pikemminkin kysyä, että miksi naisen meikkaamatonta naamaa pidetään rumana tai vähintäänkin riittämättömänä. Mediassa missään et näe meikkaamattomia naisia.
Miesten kasvot kelpaavat sellaisenaan, mutta naisen kuuluu kaunistaa itseään, kun muuten on "hiirulainen". Julkkiksista kohistaan, kun uskaltavat näyttäytyä ilman meikkiä jossakin.Why?
Miksi naistenlehdet ovat olemassa?
Siellä siskot kilvan kannessa täydeissä pakkeleissa "näyttämässä hyvältä".
Ei miehet niitä lehtiä lue.
Peskääpä sisaret ihan keskenään pois kilpailuviettinne.
Miehet ei teiltä meikkejä vaadi, vaan teidän oma jatkuva kilpailunne tai mikä se onkaan. Piste.
No johan on jeesustelua. Jos pariutumisesta puhutaan, ulkonäköpaineita on lähinnä heteronaisilla ja homomiehillä, mutta vähemmän homoseksuaaleilla naisilla ja heteromiehillä. Miehet nyt vain tapaavat arvostella kumppaniensa ulkonäköä ja esineellistää heitä. Ja ehostamalla se ulkonäkö paranee. Miehiin yleensä vetoaa eniten huomaamattomaksi ja neutraalin väriseksi tehty ”kauneusmeikki”, ja siihen menee oikeasti aika montaa tuotetta, se ei ole mikään sävyttävä päivävoide ja huulirasva. Ei sinun tarvitse tietää, mitä naamaan menee, ja kysellä erikseen jonkun silmämeikin pohjustajan tai huultenrajauskynän ym. perään. Miehet eivät ehkä lue naistenlehtiä, mutta onko siellä Instassa tai pokesivustoilla saunapuhtaita? Niin.
Ja toki ne ulkonäköpaineet ulottuvat muuallekin. Työelämässä sitten varsinaisesti kilpaillaan, miesten ja naisten kanssa, ja se tyylikäs ulkonäkö on osa sitä.
Eri, sivusta
Vierailija kirjoitti:
Miehet väittää aina pitävänsä luonnollisista ja meikkaamattomista naisista mutta todellisuudessa aina kun näkee miesten lähestyvän naisia, niin ne naiset on kaikkea muuta kuin luonnollisia, meikkaamattomia ja tavallisen näköisiä. Kyllä ne on nimenomaan niitä, jotka ovat meikanneet ja pukeutuneet huomiota herättävän provosoivasti
1) Lähestyykö kaikki tai edes useammat miehet tätä meikattua?
2) Luuletko, että olet aina paikalla kun mies lähestyy naista?
3) Ehkä kiinnität näihin lähestymisiin huomiota enemmän, koska toivoisit olevasi hän jota lähestytään, eli toisinsanoen lähestyjä kiinnostaaa sinua itseäsi?
Toki sinulla on vapaus kokea asiat kuten koet, ja nähdä kuten näet. Ja toisaalta jos 75% meikkaa, ihan tilastollisestikin mihet lähestyvät meikkaavia naisia enemmän, huolimatta siitä, että se 25% saa osaltaan myös lähestymisiä. (75% oli sitten ihan hatusta vedetty luku)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Tässä ketjussa saa käsityksen että surullinen ja ongelmainen olisi aina se meikkaava yksilö. Mutta tosiasiassa esim. työelämässä voi olla varsinkin tietyn iän jälkeen hankala olla luomuna ulkonäöltään ja menestyä. Meilläkin (mainosalalla) konttorilla on nainen joka on todella hyvä työssään, mutta hänet pidetään pääosin pois asiakaskontakteista koska hän ei anna pomon mielestä hyvää kuvaa firmasta. Miksi ei? Koska hän on yli 40 v eikä meikkaa, simppeli maantienvärinen polkkatukka. Itse olen samannäköinen mutta pidän uraani tärkeämpänä joten olen "alistunut" kilpailemaan nuorten kanssa ulkonäöllä pakkelien keinoin.
Kas, kerrankin joku tajuaa. Samanlainen ala eikä takahuonetta, jonne voisi tunkea ihmisiä olemaan poissa asiakkaiden silmistä. Ja kaikki ovat siis ainakin jossain määrin huoliteltuja konttorilla, jossa niitä asiakkaita ramppaa. Minun mielestäni laittautuminen ei ole niin iso ongelma, että haluaisin sen takia muihin hommiin. Se on ihan mukavaa puuhaa. Mutta joillekin näyttää tosiaan olevan isokin ongelma, että joku muu meikkaa.
Mä meikkaan samasta syystä kuin käytän kauniita vaatteita, sisutan kotini omaa silmää miellyttästi tai ostan esimerkiksi kukkakimpun tai ihastelen arkkitehtuuria tai vaikkapa kaunista puutarhaa. Siis siksi että esteetikkona se miltä asiat näyttävät on minulle tärkeää, saan kauniista asioista energiaa ja hyvää mieltä.
Meikkaaminen on sitäpaitsi kivaa, musta on hauskaa leikitellä erilaisilla lookeilla. Voin kyllä näyttäytyä ilman meikkiäkin ihan ongelmitta mutta useimmiten en halua.
Vierailija kirjoitti:
Ottaapa ne toisten meikit joillakin koville :D Itse tykkään meikata vahvasti ja dramaattisesti myös arkeen. Pukeutumisenikin on dramaattisen tyylistä. Se on mulle ihan sama mitä muut siitä ajattelee. Luultavasti suomalaisessa luonnollisuutta ihannoivassa tyylissä moni ajattelee että kamala maalipytty, mutta ihan sama. Karavaani kulkee, koirat haukkuu.
Mietitkö meikkien yms. riskejä? Onko sinulla irtoripset, tekokynnet? Vaikea kuvitella dramaattista meikkiä/ ulkoasua ilman noita. Värjäätkö jatkuvasti hiuksia?
Sivuutatko nämä riskit huoletta? Jos sivuutat, kuinka pitkälle olisit valmis menemään? Mietitkö kuka louhii luomivärisi hileet, jotta sinä voit kimaltaa. Kuka hoitaa ammattitaudit ja herkistymiset? Kenen varoilla?
Kosmetiikan aiheuttamat ongelmat ovat olemassa ihan oikeasti. Vain ajattelematon, itsekäs ihminen sivuuttaa ne ilman muutosta omaan käyttäytymiseen.
Karavaani kulkee joo. Suunta vaan on väärä ja keinot tiellä pysymiseen kamalia.
Vierailija kirjoitti:
Mä meikkaan samasta syystä kuin käytän kauniita vaatteita, sisutan kotini omaa silmää miellyttästi tai ostan esimerkiksi kukkakimpun tai ihastelen arkkitehtuuria tai vaikkapa kaunista puutarhaa. Siis siksi että esteetikkona se miltä asiat näyttävät on minulle tärkeää, saan kauniista asioista energiaa ja hyvää mieltä.
Meikkaaminen on sitäpaitsi kivaa, musta on hauskaa leikitellä erilaisilla lookeilla. Voin kyllä näyttäytyä ilman meikkiäkin ihan ongelmitta mutta useimmiten en halua.
Mä oon myös esteetikko, mutta ymmärrän myös riskitekijöitä. Ei meikkaamattomuus tarkoita sitä ettei nauttisi kauneudesta. Asbestikin oli todella hyvä, kätevä ja käytetty aine ennen muinoin. Kosmetiikassa on samoin omat vaaransa ja ongelmansa. Typerys kieltää tämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kas, kerrankin joku tajuaa. Samanlainen ala eikä takahuonetta, jonne voisi tunkea ihmisiä olemaan poissa asiakkaiden silmistä. Ja kaikki ovat siis ainakin jossain määrin huoliteltuja konttorilla, jossa niitä asiakkaita ramppaa. Minun mielestäni laittautuminen ei ole niin iso ongelma, että haluaisin sen takia muihin hommiin. Se on ihan mukavaa puuhaa. Mutta joillekin näyttää tosiaan olevan isokin ongelma, että joku muu meikkaa.
Surullista. Miten ikinä miehet voivat tehdä vastaavia töitä ilman tarvetta pakko-meikkiin?
Vierailija kirjoitti:
Joillakin ihmisillä on ikävä tapa kommentoida, - jos nyt ei suorastaan rumaksi, niin ainakin "näytätpä väsyneeltä, oletko kipeä", jos olet ilman meikkiä.
Ei sillä, en siltikään käytä meikkivoidetta, mutta kyllä se silti vaikuttaa, kuinka "elinvoimaisena" tai "tehokkaana" ihmiset näkevät.
Itselläni kulmakarvat on se "heikko kohta", jossa on "pakko" pysyä muodin mukana. Muuten en juurikaan meikkaa. Kulmakarvani ovat luonnostaan harvat ja värittömät. Olisin nykyihmisen silmiin "ilmeetön olmi" jos en meikkaisi. Se menee jo liian pitkälle. Haluan edes sen verran ohjailla ihmisten mielikuvaa.
Olmi täälläkin. Mutta tein tietoisen päätöksen kasvaa ihmisenä ja hyväksyä olmisuuteni. Toki voin juhliin yms. tilaisuuksiin meikata. Yläasteesta eteenpäin meikkasin aina vähintään kulmat. Sitten kyseenalaistin itseäni, mietin enkö todella kehtaa käydä kaupassa ilman kulmia. Siihen tottuu, eikä lopulta tule edes ajateltua että pitäisi olla meikkiä naamassa, jotta voi käydä asioilla.
Kyllähän tämä pitkälti meidän naisten itse rakentama himmeli on. Pätemisen tarve, tarve tulla huomatuksi, tarve olla kauniimpi kuin muut? Ei huulipuna lisää osaamistani mitenkään. Kilpavarustelua se on myöskin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon myös esteetikko, mutta ymmärrän myös riskitekijä. Ei meikkaamattomuus tarkoita sitä ettei nauttisi kauneudesta. Asbestikin oli todella hyvä, kätevä ja käytetty aine ennen muinoin. Kosmetiikassa on samoin omat vaaransa ja ongelmansa. Typerys kieltää tämän.
Missä kohtaa mä sanoin että ei voi olla esteetikko jos ei meikkaa? Sanoin että minulle se on syy, en yleistänyt kunhan kerroin oman mielipiteeni.
Typerykseksi en tunnustaudu. Tunnistan monen asian vaarat ja ongelmat ja teen mahdollisimman eettisiä valintoja, kommentoin yllä vain ja ainoastaan meikkaamiseni syitä en muuta. Parastahan maapallon terveydelle olisi että asuttaisiin kaikki maalla, kasvatettaisiin oma ruokamme ja vaatteemme ja elettäisiin omavaraistaloudessa.
Sinulla on varmaankin mielenterveysongelmia viestisi sävystä päätellen, toivottavasti saat niihin apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietitkö meikkien yms. riskejä? Onko sinulla irtoripset, tekokynnet? Vaikea kuvitella dramaattista meikkiä/ ulkoasua ilman noita. Värjäätkö jatkuvasti hiuksia?
Sivuutatko nämä riskit huoletta? Jos sivuutat, kuinka pitkälle olisit valmis menemään? Mietitkö kuka louhii luomivärisi hileet, jotta sinä voit kimaltaa. Kuka hoitaa ammattitaudit ja herkistymiset? Kenen varoilla?
Kosmetiikan aiheuttamat ongelmat ovat olemassa ihan oikeasti. Vain ajattelematon, itsekäs ihminen sivuuttaa ne ilman muutosta omaan käyttäytymiseen.
Karavaani kulkee joo. Suunta vaan on väärä ja keinot tiellä pysymiseen kamalia.
En mieti riskejä ollenkaan. Olen värjännyt tukkaa mustaksi kerran kuussa 13-vuotiaasta asti, meikannut lähes päivittäin yhtä kauan. Irtoripsiä tai tekokynsiä en ole koskaan käyttänyt, mun omatkin ripset on erittäin pitkät ja kynsistä tykkään lyhyinä ja pelkällä värittömällä kiiltolakalla. Teen myös paljon muuta epäterveellistä varmasti, esim. juon alkoholia aina kun mieli tekee, en välttele sokeria tai keinomakeutusaineita, en harrasta liikuntaa ollenkaan jne.
Enkä mieti ja vatvo kaikkea koko ajan ja pelkää jotain allergioita ja herkistymisiä sun muuta. Noin eläminen olisi varmasti todella ahdistavaa, koska eihän sitä olisi järkevää rajoittaa sitten vain kosmetiikkaan. Ruoka-aineistakin voisi karsia paljon, koska niillehän moni allergisoituu ja tulee niiitä kuluja terveydenhuoltojärjestelmälle. Ja elää jollain maailman ankeimmalla terveyspupunruoalla, vesi ruokajuomana, koska täytyy koko ajan pelätä jotain. Ei kiitos, mieluummin elän huoletta sen aikaa kun elän, vaikka se sitten olisikin vähän lyhyempi aika kuin ankeasti kituuttaen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi pikemminkin kysyä, että miksi naisen meikkaamatonta naamaa pidetään rumana tai vähintäänkin riittämättömänä. Mediassa missään et näe meikkaamattomia naisia.
Miesten kasvot kelpaavat sellaisenaan, mutta naisen kuuluu kaunistaa itseään, kun muuten on "hiirulainen". Julkkiksista kohistaan, kun uskaltavat näyttäytyä ilman meikkiä jossakin.Why?
Miksi naistenlehdet ovat olemassa?
Siellä siskot kilvan kannessa täydeissä pakkeleissa "näyttämässä hyvältä".
Ei miehet niitä lehtiä lue.
Peskääpä sisaret ihan keskenään pois kilpailuviettinne.
Miehet ei teiltä meikkejä vaadi, vaan teidän oma jatkuva kilpailunne tai mikä se onkaan. Piste.
No johan on jeesustelua. Jos pariutumisesta puhutaan, ulkonäköpaineita on lähinnä heteronaisilla ja homomiehillä, mutta vähemmän homoseksuaaleilla naisilla ja heteromiehillä. Miehet nyt vain tapaavat arvostella kumppaniensa ulkonäköä ja esineellistää heitä. Ja ehostamalla se ulkonäkö paranee. Miehiin yleensä vetoaa eniten huomaamattomaksi ja neutraalin väriseksi tehty ”kauneusmeikki”, ja siihen menee oikeasti aika montaa tuotetta, se ei ole mikään sävyttävä päivävoide ja huulirasva. Ei sinun tarvitse tietää, mitä naamaan menee, ja kysellä erikseen jonkun silmämeikin pohjustajan tai huultenrajauskynän ym. perään. Miehet eivät ehkä lue naistenlehtiä, mutta onko siellä Instassa tai pokesivustoilla saunapuhtaita? Niin.
Ja toki ne ulkonäköpaineet ulottuvat muuallekin. Työelämässä sitten varsinaisesti kilpaillaan, miesten ja naisten kanssa, ja se tyylikäs ulkonäkö on osa sitä.
Eri, sivusta
No loppuydin: kuka ne meikit sinne naisten kasvoihin laittaa?
Miehetkö?
Ei.
Et nyt vaan pysty tätäkin perinaisellisuutta laittamaan miesten syyksi, vaikka varmasti tässäkin asiassa mukavaa olisi.
Ja missä kohtaa miehet piti muuten TAAS kerran edes raapia tähän otsikon kysymykseen mukaan?
Joo, olin kerran nukkunut 2 tuntia ja olin tosi väsyny, tulin töihin ilman meikkiä ja yks vanhempi nainen joka ei suostunu edes tervehtimään mua (olin nuori ja uus)niin tuli tokasemaan "ootpa sä väsyneen näkönen!!!!!!!!!!" tokas täm kun vieressään oli mun työkaveri, n. 55 vuotias nainen joka ei nyt näteimmästä päästä oo, ja tokas hälle että "ootpa sä pirteenä!!"
Tossa tuli kyllä olo, että haluttiin mun ksutannuksella nostaa vanhempien naisten itsetuntoa ja madaltaa mun omaa. :D
JA oon niin kaunis ilman meikkiä, ei aknea, yms (hänellä itsellään oli tosi paljon meikkiä ja akne sekä aina väsyneen nääkönen mitä en tietenkään hänelle sano.)
Mutta kyllä mä esim oon haaleemman näkönen jos en ulkoile paljoo, tää on ihan kaikilla ihmisillä, ei vaan elämän kuluttamilla.
mielialakin vaikuttaa tosi paljon, ei niinkään ulkonäkö, siihen että kuinka elinvoimaisena nähdään.
ja oon niin kaunis* hups, siis tuli vähän korostettua liikaaki :D Eli siis oon kuullu monilta että olen poikkeuksellisen kauniin näkönen nimenomaan ILMAN meikkiä. :D
Anteeksi siis se meikkikuori sun naamalla saa sut näyttämään eriltä kuin oma lärvisi.
Eli näytät joltain muulta.
Itsetunto hoi...mihin sää menit?