Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Suomessa ei saa kunnon lääkkeitä kipuihin?

Vierailija
18.12.2013 |

Miksi Suomessa kivunhoito on täysin lapsenkengissä? Miksi lääkärit ja hoitajat alkavat heti syytellä potilasta lääkeriippuvuudesta, jos potilas haluaa vain koviin kipuihinsa hoitoa? Eikö moiset syytökset pitäisi jotenkin todistaa? Keneltä kunnollinen kivunhoito on pois? Mistä voisi saada apua ja mitä tässä voisi enää tehdä :(? En jaksa enää...

Kommentit (76)

Vierailija
1/76 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole krooninen kipupotilas, mutta lyhytaikaisen kivun hoidossa kokemukset ovat samankaltaisia kuin tässä on kuvattu. Eli ollessani osastohoidossa sairaalassa kipua lääkittiin hyvin, mutta avohoito on aivan onnetonta.

Jouduin esimerkiksi leikkaukseen viikkoa ennen ylioppilaskirjoituksia ja ennen leikkausta luvattiin, että kivut (noinkin vähäpätöiset) saadaan poistettua, jotta voin osallistua kirjoituksiin normaalisti. No, sain sitten parasetamolireseptin... Kun se ei auttanut, pyysin jotain muuta, en saanut. Kirjoitukset menikin penkin alle kun en kestänyt olla koetilanteessa paria tuntia pidempään.

Samoin kivuliaan, monta päivää kestäneen keskenmenon kotihoitoon sain yhden Panacod-tabletin. :(

Käsittämätöntä. En osaa edes kuvitella, miltä teistä jatkuvasti kipua kärsivistä tuntuu.

Vierailija
2/76 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia! Itse taas sinnittelen paniikkihäiriön kanssa, eikä mulle määrätä rauhottavia, etten jäis koukkuun, nyt oon kotini vanki. :/ Paskaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/76 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on hyvä luotettava lääkärisuhde niin saat kipuihisi sopivat lääkkeet. Terveyskeskuksen päivystyksestä on ihan turha hakea apua. Harmillista on jos sairaus ja kivut yllättävät kun talous on kuralla eikä ole rahaa yksityiseen. Jos löydät hyvän lääkärin, niin pidä siitä kiinni. Mä olen huomannut saman ilmiön juuri julkisella puolella, että tiettyihin kipulääkkeisiin suhtaudutaan liian varovaisesti eikä potilas saa asianmukaista lääkitystä.

Vierailija
4/76 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 22:37"]

Jos sulla on hyvä luotettava lääkärisuhde niin saat kipuihisi sopivat lääkkeet. Terveyskeskuksen päivystyksestä on ihan turha hakea apua. Harmillista on jos sairaus ja kivut yllättävät kun talous on kuralla eikä ole rahaa yksityiseen. Jos löydät hyvän lääkärin, niin pidä siitä kiinni. Mä olen huomannut saman ilmiön juuri julkisella puolella, että tiettyihin kipulääkkeisiin suhtaudutaan liian varovaisesti eikä potilas saa asianmukaista lääkitystä.

[/quote]

En ole saanut apua mistään, en kipupolilta, en yliopistollisesta sairaalasta, en terveyskeskuksesta, en yksityiseltä, en edes sairaalasta. En kestä enää tätä elämää. 

Vierailija
5/76 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdyn NIIIIIN mielipiteeseesi! MInkä ihmeen kunnian kruunun siitä saa, jos kärsii turhaan? Miten mitataan niinkin subjektiivista tuntemusta kuin kipu? Pelkästään se, että potilas ilmoittaa kipunsa asteikolla 1-10 on todettu (en tiedä miten) luotettavaksi ja hyväksi arvioksi.

Jos on pelko siitä, että potilas käyttää keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä liikaa tai vaikka myyntitarkoituksiin, reseptit voi iteroida.

Nimim. yritän olla ihan hiljaa ja valittanmatta liikaa, ettei tätäkin saavutettua etua viedä pois (pääsin erikoislääkärille, joka vihdoinkin vuosien jälkeen suhtautui kipuun asiallisesti ja ystävällisesti. Sain lääkkeen, joka on kallis, tehokas ja ei vie päätäkään sekaisin. En hae huumausta, vaan normaalia muistuttavaa elämänlaatua.

Vierailija
6/76 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 22:40"]

[/quote]

En ole saanut apua mistään, en kipupolilta, en yliopistollisesta sairaalasta, en terveyskeskuksesta, en yksityiseltä, en edes sairaalasta. En kestä enää tätä elämää. 

[/quote]

Minkälainen kipu sinua vaivaa? MIllaiset lääkkeet olet todennut tehottomiksi? MItä itse toivoisit tilalle?

Vierailija
7/76 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pyysin tänään Tramalia selkäkipuihin ja sain reseptin saman tien.

Vierailija
8/76 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää paikkansa. Olen kipupotilas.

Lääkärit eivät tajua, että kun kipua on 3 kk, sitten kyseessä on jo kroonistunut kipu ja se alkaa tehdä muutoksia keskushermostoon. Sen jälkeen lääkkeillä alkaa olla hankala hoitaa enää sitä kipua.

Kivunhoito julkisella on onnetonta, kun ei taida olla alalle koulutettua väkeä. Parhaat kivunhoitoon erikoistuneet lekurit ovat yksityisellä puolella.

Omalla kohdallani kipukuntoutus auttoi, sain paljon tietoa asiasta ja kokeilla eri hoitoja. Moni luulee että lääkkeet ovat ainoa ratkaisu, näin ei kuitenkaan ole kroonisessa kivussa vaan vaivasta riippuen on erilaisia hoitomuotoja.

Usein paras ratkaisu ei ole yksi tapa (lääke tai ei) vaan useamman hoitomuodon yhdistelmä.

Vierailija
9/76 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Tosi harmi :( Mä olen itse saanut apua kipuihin/unettomuuteen yksityiseltä, mutta kun en kuulu äitiyslomalla (yksityisen) työterveyden piiriin eikä ole varaa yksityiseen lääkäriin, niin ainoa vaihtoehto on julkinen tk, josta ei tosiaankaan saa apua.

Vierailija
10/76 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 22:41"]

[/quote]

[/quote]

Minkälainen kipu sinua vaivaa? MIllaiset lääkkeet olet todennut tehottomiksi? MItä itse toivoisit tilalle?

[/quote]

Niin kova, etten pysty syömään, nukkumaan jne. Suurin osa lääkkeistä on tehottomia tai sitten olen niille pahasti allerginen. Mitä tahansa kipulääkettä, joka auttaisi. 

Vierailija
11/76 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

öö, länsimainen lääketiede ei tunne kovin hyvin niiden hermojen turruttamista jotka sitä kipua tuntee.... tukeudu vaikka johonkin muuhun tahoon.

Vierailija
12/76 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei omakohtaista kokemusta, mutta sairaalassa ainakin lääkitään hyvin, varsinkin syöpäpotilaita ja muutkin saa kunnon lääkkeet jos vähän edes vinkkaa että tarvisi. Ehkä avopuolella tilanne sitten on noin surkea:(

Vierailija
13/76 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 22:45"]

Lääkärit eivät tajua, että kun kipua on 3 kk, sitten kyseessä on jo kroonistunut kipu ja se alkaa tehdä muutoksia keskushermostoon. Sen jälkeen lääkkeillä alkaa olla hankala hoitaa enää sitä kipua.

Kivunhoito julkisella on onnetonta, kun ei taida olla alalle koulutettua väkeä. Parhaat kivunhoitoon erikoistuneet lekurit ovat yksityisellä puolella.

Omalla kohdallani kipukuntoutus auttoi, sain paljon tietoa asiasta ja kokeilla eri hoitoja. Moni luulee että lääkkeet ovat ainoa ratkaisu, näin ei kuitenkaan ole kroonisessa kivussa vaan vaivasta riippuen on erilaisia hoitomuotoja.

Usein paras ratkaisu ei ole yksi tapa (lääke tai ei) vaan useamman hoitomuodon yhdistelmä.

[/quote]

Tuokin on tuttua asiaa. Pitkittyneen kivun kanssa aivoihin tulee muutoksia, ja kipu saattaa muuttaa asumaan aivoihin, mutta todellista se on silti. Ymmärtääkseni paras yhdistelmä tulee kelvollisesta kipulääkityksestä, kipukynnystä alentavasta lääkityksestä ja psyykkisestä tuesta. Eikö tässä yhtälössä toimi ihmeen hyvin jotkin masennuslääkkeet ja jopa epilepsialääkkeet? Ei masennuksen hoitoon, vaan siihen kipumekanismin katkaisemiseen. (Lyrica, Triptyl...)

Olen tosi onnellinen, että sain kroonistuneen kivun hoitoon vihdoin lääkkeen, jota ei edes akuuttiin kipuun määrätä. Olo on ihan siedettävä. (buprenorfiini)

Vierailija
14/76 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että julkisella puolella on tietyt lääkkeet joita ei määrätä kenellekään. Mieluímmin määrätään väsymystä lisääviä, lihottavia ja zombieksi tekeviä mielialalääkkeitä. Ei määrätä unettomuuteen nukahtamislääkkeitä eikä kipuihin vaikka panacodia, jotka eivät sekoita päätä seuraavaksi päiväksi. Unettomuuteen määrätään jotain Remeronia tai Ketiapiinia ja kipuihin Triptyliä. Miksi???

Vierailija
15/76 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 22:51"]

Ei omakohtaista kokemusta, mutta sairaalassa ainakin lääkitään hyvin, varsinkin syöpäpotilaita ja muutkin saa kunnon lääkkeet jos vähän edes vinkkaa että tarvisi. Ehkä avopuolella tilanne sitten on noin surkea:(

[/quote]

Totta. Sairaalassa saa asianmukaiset lääkkeet. Tk:ssa taas ei.

Vierailija
16/76 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ei kyllä hoideta, ei edes syöpäpotilaita!

Vierailija
17/76 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tuokin on tuttua asiaa. Pitkittyneen kivun kanssa aivoihin tulee muutoksia, ja kipu saattaa muuttaa asumaan aivoihin, mutta todellista se on silti. Ymmärtääkseni paras yhdistelmä tulee kelvollisesta kipulääkityksestä, kipukynnystä alentavasta lääkityksestä ja psyykkisestä tuesta. Eikö tässä yhtälössä toimi ihmeen hyvin jotkin masennuslääkkeet ja jopa epilepsialääkkeet? Ei masennuksen hoitoon, vaan siihen kipumekanismin katkaisemiseen. (Lyrica, Triptyl...)

Olen tosi onnellinen, että sain kroonistuneen kivun hoitoon vihdoin lääkkeen, jota ei edes akuuttiin kipuun määrätä. Olo on ihan siedettävä. (buprenorfiini)

[/quote]

Jaa, no mulle tuli Triptylistä niin hirveä olo, että mieluimmin olen sitten kipeä. Triptylhän ei ole varsinainen kipulääke vaan vanha mielialalääke ja mun mielen se pistää ahdistuneeksi.

Vierailija
18/76 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus kommentoijalle nro 13.

En tarkoittanut pelkästään lääkehoitoa vaan TNS-, ultra-, lämpö-, kylmä-, ja vesihoitoja, on lymfahoitoa, manuaaliterapioita, rentoutushoitoja, liikehoitoja, radiofrekvenssihoitoa, fysioakustinen hoito, yms.

Vierailija
19/76 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 22:52"]

Tuntuu että julkisella puolella on tietyt lääkkeet joita ei määrätä kenellekään. Mieluímmin määrätään väsymystä lisääviä, lihottavia ja zombieksi tekeviä mielialalääkkeitä. Ei määrätä unettomuuteen nukahtamislääkkeitä eikä kipuihin vaikka panacodia, jotka eivät sekoita päätä seuraavaksi päiväksi. Unettomuuteen määrätään jotain Remeronia tai Ketiapiinia ja kipuihin Triptyliä. Miksi???

[/quote]

Remereon on pienellä annoksella oikeasti hyvään uneen auttava, sitä käytetään toisessa tarkoituksessa myös masennuksen hoitoon. Triptyl nostaa kipukynnysta,. vaikka onkin myöskin vanha masennuslääke. Se myös jollakin tavalla katkaisee sen kipusignaalin kulkemisen, ilmeisesti mekanismia ei edes ihan kunnolla tunneta. Jos lääkäri on tuollaisia määrännyt, on ollut ihan "oikeassa".

Jokaiselle potilaalle täytyy etsiä se yhdistelmä, joka toimii. Yksi sopii yhdelle, toinen toiselle. MInulle ei käy Remeron, koska olen ihan unessa 23h. Samoin en voi käyttää vaikkapa lihasrelaksatti Sirdaludia kuin yöksi, koska menen siitä ihan tilttiin. Nukahdan suorilta jaloilta. Sen sijaan Panacod auttaa kipuun, mutta joutuisin syömään sitä jopa 8-12kpl, jotta kipu on kurissa, ja sitä taas ei kestä kenenkään maksa.

Noiden Panacodien tilalle löytyi nyt kipulaastari ja olen huokaissut helpotuksesta. Se vaihdetaan 1x viikossa ja väsymyksen ja päänsäryn lisäksi se ei vaikuta elämään mitenkään. Kipu tulee läpi 5-6vrk:n kohdalla, mutta kestän vielä vaihtopäivään.

Vierailija
20/76 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Uskovaiset pitävät lääkettäsi huumeena.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yhdeksän