Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Suomessa ei saa kunnon lääkkeitä kipuihin?

Vierailija
18.12.2013 |

Miksi Suomessa kivunhoito on täysin lapsenkengissä? Miksi lääkärit ja hoitajat alkavat heti syytellä potilasta lääkeriippuvuudesta, jos potilas haluaa vain koviin kipuihinsa hoitoa? Eikö moiset syytökset pitäisi jotenkin todistaa? Keneltä kunnollinen kivunhoito on pois? Mistä voisi saada apua ja mitä tässä voisi enää tehdä :(? En jaksa enää...

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 09:34"]

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 22:55"]

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 22:51"]

Ei omakohtaista kokemusta, mutta sairaalassa ainakin lääkitään hyvin, varsinkin syöpäpotilaita ja muutkin saa kunnon lääkkeet jos vähän edes vinkkaa että tarvisi. Ehkä avopuolella tilanne sitten on noin surkea:(

[/quote]

Ei kyllä hoideta, ei edes syöpäpotilaita!

[/quote]

Hoidetaan niin hyvin kuin voidaan, eutanasia on Suomessa rikos, joten ei lääkkeitä voi antaa tappavia määriä. On tapauksia, joissa kipulääkitys on maksimissa eikä sillä ole vaikutusta potilaan kipuun, mutta vähissä nämä tapaukset nykyisin ovat. Sivusta seuraavalla läheiselle vaikeita jokainen tapaus.

[/quote]

Ei hoideta. Ellei sinusta Panadol ole riittävä kipulääkitys syöpäpotilalle. Kivunhoidossa ei myöskään oteta huomioon ihmisten yksilöllisiä eroja jne.

Vierailija
42/76 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 11:46"]

Fysioterapiaa ei jakseta tehdä. Luut ja nivelet kolkkaa toisiaan vasten, kun omia lihaksia siinä ympärillä ei viitsitä vahvistaa. kun sattuu, niin olisi kivempi vaan turruttaa pää kolmiolääkkeillä. Ei se pidemmän päälle toimi niin! Tai muuten saa tosiaan maata lääkehumalassa lopun ikää sohvan pohjalla.

[/quote]

Hei ammattitaidoton lääkäri / hoitaja! Kuka täällä haluaa sekoittaa / turruttaa päänsä? Ihmiset tarvitsevat apua kipuihinsa. Ettekö ymmärrä sitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne on todella tuttu. Kärsin kroonisesta kivusta ja taistelin vuosia, ennen kuin sain Tramal Retard-lääkityksen pysyvään käyttöön. Ja mikä kummallisinta; apu löytyi terveysasemalta! Jok'ikinen siihen asti tapaamani lääkäri sai suunnilleen hysteerisen kohtauksen, jos pyysin Buranaa vahvempaa. Lyricaa, Gabapentiiniä, Venlafaxiinia, Triptyliä ja muita päänsekoittavia mömmöjä kyllä olisi tarjottu. Suostuin kokeilemaan Lyricaa dramaattisin sivuvaikutuksin. Riippuuvuusriski on siitä typerä meriselitys, koska jos kipulääkettä joutuu käyttämään päivittäin, ei riippuvuus ole ongelma. Tramaliin kaiken lisäksi kehittyy toleranssi hyvin hitaasti. Olen käyttänyt sitä nyt kaksi vuotta ja saan elää ihmisarvoista arkea. Ihmisellä on oikeus kivuttomaan elämään. Tänään vierailin fysiatrin vastaanotolla, joka halusi lopettaa Tramalin kokonaan ja siirtyä tulehduskipulääkkeisiin. En suostu missään tapauksessa tuollaiseen järjestelyyn. Saavutettuja etuja ei luovuteta. Väitti minun menevän lääkkeestä sekaisin ja että kuntosalilla voi sattua tapaturmia. Anteeksi mitä!?! Kerroin asiasta farmaseutille ja ihmeissään oli hänkin. En ole koskaan kuullut, että Tramal sekoittaisi päätä. Ensimmäisellä kerralla tosin sain päänsäryn mutta se olikin ainut sivuvaikutus.

Toivon sydämestäni, että löydät hyvän lääkärin vaikka kiven alta. Ei kipua tarvitse kestää. Sitä kirkkainta kruunua on turha tavoitella, kipu ei jalosta, se tekee hulluksi.

T: Rumbaan kyllästynyt

Vierailija
44/76 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain reseptin Panadolia kaularangan nivelrikkoon ja välilevynpullistumien alkuihin :D Sama kun söisi kalkkitabletteja. Pärstäkerroin... En dokaa enkä edes polta. Kivusta ja iästä kulahtanut. 

No, nyt sitten sain juurihoidon takia Burana 800 gm ja Panacodia. Panacodia en tarvitse, ja ibuprofenistakin riitti 600 mg.  Mutta kyllä mä ne lääkkeet hain, joskus on kamalat kivut kaularangan takia. Sellaiset itsemurha-asteiset.

Vierailija
45/76 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kollegallani on lähes lamaannuttavan voimakas migreeni ja ainoa lääke, joka näihin kohtauksiin auttaa, on kielletty Suomessa.

Hän joutuu sitten "salakujettamaan" tätä migreenilääkettä Suomeen Amerikan-reissuillaan. Ja tämä migreenilääke on ihan tavallinen apteekissä myytävä tuote rapakon takana.

Vierailija
46/76 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voimia! Itse taas sinnittelen paniikkihäiriön kanssa, eikä mulle määrätä rauhottavia, etten jäis koukkuun, nyt oon kotini vanki. :/ Paskaa.

Sama homma,tyrkytetään vain mielialalääkkeitä.En jaksa vääntää lääkäreille ratakiskosta,että mielialassani ei ole vikaa,tarvitsen täsmälääkityksen.

Kumma kun muissa maissa saa helposti reseptin tai jopa reseptivapaasti jotain kipulääkkeitä,täällä ihmisiä holhotaan kuin jotain vajaaälyisiä.

Vierailija
47/76 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 00:04"]

Jos joku viela kerran tulee palstalle hehkuttamaan maailman parasta suomalaista terveydenhoitoa niin vedan taman jutun esille. Aivan epainhimillista kaytosta laakareilta.

Miten saisi lääkärit auttamaan ja kohtelemaan sinua kärsivänä potilaana eikä lääkkeitä kärttävänä lääkeriippuvaisena?

Hyvä kysymys. Krooninen unettomuus vaivana.

Vierailija
48/76 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kirjoitti että osastolla lääkitään kipua hyvin. Ei lääkitä!

Itse olin todella kivulias leikkauksen jälkeen ja kun kivun voimakkuutta kyseltiin asteikolla 1-10, vastaukseni oli 30. Kipu oli täysin lamaannuttavaa ja sietämätöntä mutta niin sitä vain lääkittiin 1 g parasetamolilla. Mahahaavan takia kaikki tulehduskipulääkkeet on mulla kiellettyjen lääkkeiden listalla.

Myöhemmin kivun syyksi paljastui isot hematoomat. Olin vuotanut kiitettävän paljon verta vatsaonteloon ja tuossa vaiheessa olikin jo kiire leikkaussaliin ja sen jälkeen teholle.

Koko sairaalassaoloajan kipuihini suhtauduttiin vähätellen ja jossain vaiheessa niitä pidettiin psykosomaattisina, kunnes siis syyksi paljastui sisäiset verenvuodot.

Vierailija
49/76 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on hyvä luotettava lääkärisuhde niin saat kipuihisi sopivat lääkkeet. Terveyskeskuksen päivystyksestä on ihan turha hakea apua. Harmillista on jos sairaus ja kivut yllättävät kun talous on kuralla eikä ole rahaa yksityiseen. Jos löydät hyvän lääkärin, niin pidä siitä kiinni. Mä olen huomannut saman ilmiön juuri julkisella puolella, että tiettyihin kipulääkkeisiin suhtaudutaan liian varovaisesti eikä potilas saa asianmukaista lääkitystä.

Näin se oli ennen. Nyt on jo vuosi 2024 ja lääkäreitä on kuulemma kielletty kirjoittamasta tähän p..lellisen kipuuni lääkettä mikä on auttanut elämään. 

Olin jo hyppäämästä parvekkeelta. En hypännyt. Kohta kyllä pitää tehä jotain. Lähete kiireelliseen hoitoon on kai  hukkunut jonnekin. 

t. puoli vuotta kärsinyt ihminen, joka ei enää vaan jaksa. En oo koskaan käyttäny liikaa enkä väärin lääkkeitä. 

Vierailija
50/76 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
51/76 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isälleni, joka oli  saattohoidossa kieltäydyttiin antamasta kipulääkettä. Hoitaja siis sanoi että siitä tulee riippuvaiseksi. Vaadimme sen annettavaksi. Kuoli sitten onneksi parin tunnin kuluttua. Kärsi kyllä hirveästi sitä ennen.

Vierailija
52/76 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ohhoh, ei ole järki kasvanut kymmenessä vuodessa lääkäreillä. 

Vierailija
53/76 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasemmistolainen holhousmentaliteetti elää vahvana suomessa. Edes nenäsuihketta ei voi ostaa kahta kerralla

Vierailija
54/76 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullon hirveet kivut, syytä ei tiedetä. Kuolema olisi helpotus

Vierailija
55/76 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yle Spotlight

Maallikot ja tutkijat ovat pitkään väittäneet kannabiksen toimivan syöpälääkkeenä. Nyt lääketeollisuuskin on alkanut uskomaan heitä. http://areena.yle.fi/tv/2066594

Mistähä saisin sitä. Kipuihin tarvitsisin 

Vierailija
56/76 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
57/76 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nuo kipulääkkeet kielletty nyt kaikilta Suomen lääkäreiltäkin? 

Vierailija
58/76 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko nuo kipulääkkeet kielletty nyt kaikilta Suomen lääkäreiltäkin? 

😂😂😂😂😂😂

Vierailija
59/76 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On teillä syöpäakoilla ongelmat 🤦🏻

Vierailija
60/76 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kollegallani on lähes lamaannuttavan voimakas migreeni ja ainoa lääke, joka näihin kohtauksiin auttaa, on kielletty Suomessa.

Hän joutuu sitten "salakujettamaan" tätä migreenilääkettä Suomeen Amerikan-reissuillaan. Ja tämä migreenilääke on ihan tavallinen apteekissä myytävä tuote rapakon takana.

Nisti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi seitsemän