Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Suomessa ei saa kunnon lääkkeitä kipuihin?

Vierailija
18.12.2013 |

Miksi Suomessa kivunhoito on täysin lapsenkengissä? Miksi lääkärit ja hoitajat alkavat heti syytellä potilasta lääkeriippuvuudesta, jos potilas haluaa vain koviin kipuihinsa hoitoa? Eikö moiset syytökset pitäisi jotenkin todistaa? Keneltä kunnollinen kivunhoito on pois? Mistä voisi saada apua ja mitä tässä voisi enää tehdä :(? En jaksa enää...

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeintaan 4 neulalla, saan itsestäni kivun kuin kivun pois. En ole 25v syönyt mitään lääkkeitä mihinkään. Ja olen ns"kipupotilas" länsimaisen lääketieteen mukaan"

Vierailija
22/76 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yle Spotlight

Maallikot ja tutkijat ovat pitkään väittäneet kannabiksen toimivan syöpälääkkeenä. Nyt lääketeollisuuskin on alkanut uskomaan heitä. http://areena.yle.fi/tv/2066594

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole uskovainen, vaan kipeä. Pidän sitä kipulääkkeenä, kun pieninä annoksina annetaan. Norspan 15mg

Vierailija
24/76 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

OT, mutta mistä teille noin voimakkaita kipuja tulee?

Vierailija
25/76 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on asenne kysymys joka kertoo että Suomessa ei hallintoalamaisen tahdolla ole mitään merkitystä vaan hallintoalamainen saa olla tyytyväinen että saa edes armosta jonkunlaista hoitoa. Suomessa kulutetaan yhä vieläkin Länsi-Euroopan maista morfiinia mikä kertoo kivunhoidon olevan kehitysmaa tasoa. Lääkärit ovat vedonneet siihen että täällä on käytössä muitakin kivunhoidon menetelmiä kuin kipulääkkeet mutta mitä täällä muka osataan paremmin kuin vauraammaassa ja kehittyneemmässä Ruotsissa?

Vierailija
26/76 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku viela kerran tulee palstalle hehkuttamaan maailman parasta suomalaista terveydenhoitoa niin vedan taman jutun esille. Aivan epainhimillista kaytosta laakareilta.

Vierailija
27/76 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailman paras turvautuu lääkkeisiin..... siiinä missä moni muu ei ja tulos on monilla muilla 100% parempi=)

Vierailija
28/76 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 00:04"]

Jos joku viela kerran tulee palstalle hehkuttamaan maailman parasta suomalaista terveydenhoitoa niin vedan taman jutun esille. Aivan epainhimillista kaytosta laakareilta.

[/quote]

Miten saisi lääkärit auttamaan ja kohtelemaan sinua kärsivänä potilaana eikä lääkkeitä kärttävänä lääkeriippuvaisena?

Vierailija
29/76 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on selkä ja niskat aina rikki. Eipä näihin saa lääkäreiltä muuta kuin ibuprofeenia ja parasetamolia, jotka eivät nyt auta juuri mitään. Poltankin siis marihuanaa, jos kipu yltyy liian kovaksi. On sitäpaitsi Tramaleihin, yms. verrattuna siinä suhteessa paljon parempi lääke, kun ei aiheuta fyysistä riippuvuutta.

Vierailija
30/76 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tosiaan kuulostaa lääkeriippuvaisten ketjulta.

Itselläni on pahoja ongelmia niskani ja purentalihasten kanssa. Olen jonossa oikomishoitoon, josko siitä saisin apua.

Sillä välin lääkkeenäni toimii tarvittaessa diapam 10mg ja jos kipu siitä huolimatta yltyy liian pahaksi, on minulta löytyy reseptiltä 5mg OxyContinia.

Julkiselta olen nämä lääkkeet saanut. Aiemmin on kokeiltu myös muita lääkkeitä (tramal, lyrica, panacod) ja newsflah! Ne kaikki koukuttavat ihan helvetin pahasti. Jatkuvasti syötynä persoona muuttuu eikä koko loppuelämässään tule kestämään edes mitään normaaliksi luokiteltavia kiputiloja. Siksi kroonisiin ja jatkuviin kipuihin ei kannata määrätä niitä lääkkeitä. Varsinkaan jos potilaalla on a. Päihdehistoriaa b. Ei mielenkiintoa selvittää/korjata kiputilansa syytä c. Ilmiselvä lääkeriippuvuusriski. Ja valitettavasti myös se pärstäkerroin vaikuttaa.

Vierailija
31/76 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä nimenomaan on pärstäkerroinjuttu. Lisäksi naisten kipua tunnistetaan ja hoidetaan huonommin kuin miesten. Ehkä se johtuu siitä, että lääkärit luulevat naisten olevan kipuherkempiä, vaikka todellisuudessa asia on usein päinvastoin, onhan useimmilla naisilla kokemusta synnytys- ja kuukautiskivuista.

Vierailija
32/76 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä että paheksutte jotain Panacodia kun yksi teistä syö Oxycontinia/diapamia ja yksi käyttää kipuihin marihuanaa. Mulla panacod on ainoa joka vie selkäkivun mutta ei sekoita päätä.

Vierailija
33/76 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella puolella minä olen kyllä saanut lääkkeitä, mutta en sitten juuri muuta. Tuntuu, että terveyskeskuslääkärillä on jostain syystä vain kaksi tapaa hoitaa potilasta: määrätä lääkkeitä tai lähettää erikoislääkärille. Ja niitä lääkkeitä määrätään ainakin 5 kertaa ellei enemmän: saa juosta monet kerrat valittamassa, ennen kuin lähetetään eteenpäin. Sitten jonotetaan. Sitten erikoislääkäri joko sanoo, ettei mitään voi tehdä tai haluaa leikata.

Suomalainen lääketiede ei tunne paljon muuta kuin lääkkeet ja kirurgian. Kaikki muu apu on haettava muualta omin avuin ja omin rahoin. Myöskään minkäänlaista inhimillisyyttä, keskustelua tai vaihtoehtoja ei tk-lääkäri yleensä anna.

Itse juoksin jossain vaiheessa joka päivä terveyskeskuksessa, kun kivut olivat niin kovat, etten voinut öisin nukkua enkä ylipäätään tehdä juuri mitään. Lääkärit vaikuttivat lähinnä vaivautuneilta. Missään vaiheessa minulle ei kerrottu edes kipupolin olemassaolosta. Kun lopulta pääsin erikoislääkärille, tämä katseli minua noin 5 minuuttia ja halusi leikkauspöydälle heti. Yksityisen puolen kautta päädyin siihen, että ei leikata. Olen ollut ratkaisuun tyytyväinen ja löysin lopulta yksityiseltä puolelta, ystävien ja tuttavien avulla, avun.

Vanhuksilta leikataan lonkkia ja sitten heidät laitetaan viikon päästä kotiin ilman mitään kunnollista kuntoutuksen ohjantaa ja seurantaa.

Suomalainen terveydenhuolto pyrkii ehkä vilpittömästi hyvään, mutta toiminta on usein kallista, typerää ja potilasta rääkkäävää.

Vierailija
34/76 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, etsi itsellesi parempi lääkäri! Olet saanut huonoa hoitoa, pitkään jatkunut kipu pitää ehdottomasti hoitaa kunnolla.

Vierailija
35/76 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 22:55"]

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 22:51"]

Ei omakohtaista kokemusta, mutta sairaalassa ainakin lääkitään hyvin, varsinkin syöpäpotilaita ja muutkin saa kunnon lääkkeet jos vähän edes vinkkaa että tarvisi. Ehkä avopuolella tilanne sitten on noin surkea:(

[/quote]

Ei kyllä hoideta, ei edes syöpäpotilaita!

[/quote]

Hoidetaan niin hyvin kuin voidaan, eutanasia on Suomessa rikos, joten ei lääkkeitä voi antaa tappavia määriä. On tapauksia, joissa kipulääkitys on maksimissa eikä sillä ole vaikutusta potilaan kipuun, mutta vähissä nämä tapaukset nykyisin ovat. Sivusta seuraavalla läheiselle vaikeita jokainen tapaus.

Vierailija
36/76 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 00:36"]Itsellä on selkä ja niskat aina rikki. Eipä näihin saa lääkäreiltä muuta kuin ibuprofeenia ja parasetamolia, jotka eivät nyt auta juuri mitään. Poltankin siis marihuanaa, jos kipu yltyy liian kovaksi. On sitäpaitsi Tramaleihin, yms. verrattuna siinä suhteessa paljon parempi lääke, kun ei aiheuta fyysistä riippuvuutta.

[/quote]

Mitä lääkettä haluaisit sitten? Kolmiolääkkeiden ottamisen jälkeen ei saa ajaa autoa ja on vähän uninen, monesti myös pahoinvoiva. Paras olisi poistaa syy, jumpata.

Vierailija
37/76 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fysioterapiaa ei jakseta tehdä. Luut ja nivelet kolkkaa toisiaan vasten, kun omia lihaksia siinä ympärillä ei viitsitä vahvistaa. kun sattuu, niin olisi kivempi vaan turruttaa pää kolmiolääkkeillä. Ei se pidemmän päälle toimi niin! Tai muuten saa tosiaan maata lääkehumalassa lopun ikää sohvan pohjalla.

Vierailija
38/76 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ns.kolmiolääkkeet ovat ihan lastenleikkiä verrattuna antipsykootteihin mm.ketiapiiniin,lääkenimellä ketipinor! Mulle määrättiin tätä paskaa unettomuuteen,enkä päässyt seuraavana päivänä sängystä ylös,silmät olivat turvoksissa,oli huimausta ym.Eikä tässä lääkkeessä ole edes kolmiota! Antipsykootteja määrätään siis unettomuuteen,koska tavalliset unilääkkeet muka koukuttavat.En ymmärrä.

Vierailija
39/76 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä ainakin olen saanut selkäkipuun (hermosärky jalassa) sellaiset lääkkeet ettei niitä edes uskalla ottaa kun on pönttö ihan sekaisin,illalla nukkumaan mennessä kun ottaa pillerin ei aamulla meinaa pysyä pystyssä eikä tiedä uskaltaako edes lähteä autolla töihin???

lääkkeiden vaikutus on tietenkin yksilöllistä??

isä kun lähti katkolle kävin sen kamoja tutkimassa oli lääkekaapissa pelkkiä punaisen kolmion lääkkeitä,keskushermostoon vaikuttavia,unilääkkeitä ym. ja lisäksi jotain venäjältä tuotuja??

miten lääkärit määrää tuollaisia lääkkeitä umpijuopoille??

Vierailija
40/76 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 03:04"]

Tämä tosiaan kuulostaa lääkeriippuvaisten ketjulta.

Itselläni on pahoja ongelmia niskani ja purentalihasten kanssa. Olen jonossa oikomishoitoon, josko siitä saisin apua.

Sillä välin lääkkeenäni toimii tarvittaessa diapam 10mg ja jos kipu siitä huolimatta yltyy liian pahaksi, on minulta löytyy reseptiltä 5mg OxyContinia.

Julkiselta olen nämä lääkkeet saanut. Aiemmin on kokeiltu myös muita lääkkeitä (tramal, lyrica, panacod) ja newsflah! Ne kaikki koukuttavat ihan helvetin pahasti. Jatkuvasti syötynä persoona muuttuu eikä koko loppuelämässään tule kestämään edes mitään normaaliksi luokiteltavia kiputiloja. Siksi kroonisiin ja jatkuviin kipuihin ei kannata määrätä niitä lääkkeitä. Varsinkaan jos potilaalla on a. Päihdehistoriaa b. Ei mielenkiintoa selvittää/korjata kiputilansa syytä c. Ilmiselvä lääkeriippuvuusriski. Ja valitettavasti myös se pärstäkerroin vaikuttaa.

[/quote]

Kiputilani syyt ovat minulle aivan selvät. Sairauteni ja sitä myötä kipuni vain pahenevat ja lääkärit tunnustavat tämän asian. He eivät kuitenkaan suostu määräämään riittävää iv-kipulääkitystä. Minulla ei ole minkäänlaista päihdehistoriaa, mutta siitä huolimatta minua kohdellaan kuin päihderiippuvaista. Eikö tämmöiset väitteet pitäisi jotenkin voida todistaa, eikä vain heitellä moisia ilmaan? Jos ilman perusteita moista väittää, niin silloin on kyse kunnianloukkauksesta. Minäkin kysyn: miten voi saada itselleen oikeutta ja hoitoa Suomessa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi