Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Suomessa ei saa kunnon lääkkeitä kipuihin?

Vierailija
18.12.2013 |

Miksi Suomessa kivunhoito on täysin lapsenkengissä? Miksi lääkärit ja hoitajat alkavat heti syytellä potilasta lääkeriippuvuudesta, jos potilas haluaa vain koviin kipuihinsa hoitoa? Eikö moiset syytökset pitäisi jotenkin todistaa? Keneltä kunnollinen kivunhoito on pois? Mistä voisi saada apua ja mitä tässä voisi enää tehdä :(? En jaksa enää...

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niillä varmaankin ittelle niitä. Hassu juttu kyllä tuo kipujen lievittäminen. Tunnen muutaman jotka jotka eivät saaneet lääkettä. Surullista se lopputulema

Vierailija
62/76 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä aiheesta ei saa puhua. Kuolkaa kipuihinne!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
64/76 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
65/76 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata nostaa keskustelua 

Vierailija
66/76 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvokaa joku mitä nyt teen

Vierailija
67/76 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä hätänä

Vierailija
68/76 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tää ihan hullua. Yks lääkkeiden väärinkäyttäjä saa aikaan ettei miljoonaa lääkitä

Vierailija
69/76 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalahoidossa kipulääkkeitä annetaan tosi helposti mutta kotiin on tosi vaikea saada ellei ole älyttömän vaikea vamma tai sairaus kyseessä. Ä. Ehkä pitää tietää oikeat lääkärit ketkä suostuu määrääämään.. 

Vierailija
70/76 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää eläinlääkäriin. Ne antavat lääkkeitä niin, että potilas pääsee elämisen vaivasta vallan, oli kipuja tai ei.

Vierailija
71/76 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säännöllinen hoitosuhde on kipulääkityksen tärkeä perusta. Päivystyksestä ei aloiteta pitkäaikaisia lääkityksiä. Terveyskeskuksessa taas ainakaan kokemattomammat lääkärit eivät uskalla päättää vahvempien kipulääkkeiden käytöstä, jos niitä ei ole sairaalasta tai muusta erikoissairaanhoidosta aloitettu.

Vierailija
72/76 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani tilanteestasi, ap. Minulla on kuitenkin aivan eri kokemus, tk:ssa ja erikoislääkärillä on otettu kroonistunut kipu vakavasti ja oikea lääkitys on löytynyt. Vaati jonkun verran kokeilua, mutta nyt on kivut hallinnassa. ehkä tilanne on erilainen eri paikkakunnilla, oma kokemukseni on Turusta.

Vierailija
73/76 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kysyi, mikä tekee tähän ketjuun osallistuvat kipeiksi?

Minulla kroonisten hermokipujen syy on loukkaantumisissa sekä perussairaudessa, joka etenee. Kuusi vuotta sitten sain viimein lähes 20 vuoden lääkäriltä toiselle ravaamisen jälkeen oikean diagnoosin ja VASTA sitten oikeat lääkkeet.

Ainoa vaan että tuona aikana kipu on kroonistunut, ja kehittynyt CRPS:ksi (complex regional pain syndrome). Eli sen sijaan, että minulla oli kipua vain käsivarressa, jatkuva kivun tunteminen on herkistänyt ensin selkäytimeni lähettämään suoraan nopeampaa kipusignaalia aivoihini, että nyt myöskin aivot lähettävät itsenäisesti itselleen kipusignaalia mm. kosketuksesta, kylmästä, liian lämpimästä, suihkun veden paineesta, viimasta ja liikkeistä, joita teen kädelläni. Kivalta kuulostaa, eikö vain? 

Ilman pkv-kipulääkkeitä olisin vuodepotilas tai hirttänyt itseni toimivan käden avulla, nyt olen osatyökykyinen korkeakoulutettu joka kolme kertaa päivässä lääkittynä kykenee hyvin ajamaan autoa, keskittymään vaativaan asiantuntijatyöhön ja kirjoittamaan näppiksellä - osan päivästä. Sitten loppupäiväksi kotiin lepuuttamaan kättä ja saamaan ajatuksia mieleisten asioiden muodossa kivusta pois.

Lääkkeiden lisäksi kuntoutus on tärkeää - kroonisen kivun kanssa sekä psykoedukaatio silloin diagnoosivaiheessa, että jälkeenpäin nivel- ja lihasliikkuvuuksien ja voimien ylläpito aina kun kipu antaa sen verran myöten ettei vihlo koko aikaa. Jos jättäisin jumpat tekemättä, kahdessa kuukaudessa tämä käsi jäykistyisi käyttökelvottomaksi.

Tiedän, että vanhuuteeni kuuluu yhä voimakkaammat kipulääkkeet näiden nykyisten ollessa jo aika tapissa ja monen muun lääkkeen ollessa epäsopiva minulle (kokeiltu on, yksitellen moni siirretty 'ei käy'-listalle sivuvaikutusten tai huonon tehon vuoksi). Mutta se on sen ajan murhe. Toivon kuitenkin, ettei meitä kipupotilaita väheksytä - moni on tilanteessa huonon tuurin tai toimimattoman terveydenhuollon vuoksi.

Vierailija
74/76 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullon hirveet kivut, syytä ei tiedetä. Kuolema olisi helpotus

👧🏻🚅

Vierailija
75/76 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

YYYYHYYYYYYYY😩

Vierailija
76/76 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu että julkisella puolella on tietyt lääkkeet joita ei määrätä kenellekään. Mieluímmin määrätään väsymystä lisääviä, lihottavia ja zombieksi tekeviä mielialalääkkeitä. Ei määrätä unettomuuteen nukahtamislääkkeitä eikä kipuihin vaikka panacodia, jotka eivät sekoita päätä seuraavaksi päiväksi. Unettomuuteen määrätään jotain Remeronia tai Ketiapiinia ja kipuihin Triptyliä. Miksi???

Triptyl sopii todella hyvin hermosärkyihin ja myös vyöruususärkyyn. Tk-lääkärit eivät ymmärrä kirjoittaa sitä kun kirjoittavat vyöruusulääkkeet. Siksi monella kipu kroonistuu, vaikka vyöruusu katoaa tai jää iholle arpimaiseksi läiskäksi. Triptyliä pitää alkaa ottaa heti kun vyöruusu tulee. Miedoimmat Triptylit eivät laita päätä edes päiväksi sekaisin jos niitä ottaa aamulla. 

Minulla on auto-onnettomuudesta jäänyt niskavamma ja vaurioita sekä hermosärkyä. Triptyliä illalla 4 kpl auttaa nukkumaan yön siedettävästi kipeän niskan kanssa. Minä en voi käyttää liukasta polyester-tyynynpäällistä tai aluslakanaan hiostavuuden vuoksi. Siksi minä herään aina kun yritän kääntyä tai herään puutumiseen ja pistelyn jos nukun liian kauan samassa asennossa. Triptyl nostaa kipukynnystä ja siksi se on todella hyvä myös öiseen hermosärkyyn ja sen aiheuttamiin uniongelmiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme