Lähdin muuttoavuksi, MITÄÄN ei ole pakattu!!
Siis kämppä kuin mitään muuttoa ei olisikaan. Mietin tässä lähtisinkö menemään. Miten joku voi tehdä tuollaisen oharin?
Kommentit (814)
Olimme muutossa apuna ja lopuksi odotettiin, että olisimme purkaneet muuttolaatikot hyllyille. Eli ilmeisesti olisi pitänyt pestä uuden asunnon hyllyt jne... tuossa vaiheessa klo oli 18 ja lähdettiin kotiin.
Muut muutot ovat menneet ihan tavallisesti.
Niin perus. Tiedätkö, autat minkä tahdot ja sit häivyt.
Yhdessä muutossa olen ollut, jossa pakkaaminen oli vähän kesken. Siinä sitten mätettiin tavaraa jätesäkkiin sen mitä mahtui, ja kannettiin alas. Varmaan isäntäväellä kiva purkaa niitä randomsäkkejä. Muuten on muuttoavut hoituneet aika hyvin.
Sen ymmärrän, että joitain huonekaluja puretaan, ne kun voi olla vähän kinkkisiä yksin hoidella, mutta muuten mieluusti valmiita laatikoita.
Paras oli kyllä kun "kaveri" kutsui kahville, ja kupin kahvista pitämättömälle ihmiselle käteen tarjottuaan, mutisi, että meillä ois tässä muutto meneillään, että voisitko auttaa. Autoin, mutta mietin kyllä häipymistä vakavasti. On juu entinen kaveri, eikä ole kiinnostusta ottaa yhteyttä, vaikka viimeksi nähdessä sönkötti olevansa mulle velkaa, vaikken muista koskaan lainanneeni hänelle. Ihan sama, halvalla ja helpolla pääsin eroon "kaverista."
Tuollaisessa tilanteessa kannattaa toimia verkkaisesti, jos isäntäväellä ei ole ollut kiirettä pakata niin ei sinunkaan kannata hikoilla. Sitten kun pakun vuokra-aika on menossa umpeen niin voivat tuskalla miten hitaasti se muutto onkaan mennyt. Tässä vaiheessa vähän sviiduilet että olisi ehkä kannattanut pakata ne kamat, joko muuttajat oppivat tai auttamaan ei enää jatkossa tarvitse tulla. Jos joku valittaa hitaasta tahdista niin "herne nenään" vaan ja että jos ei apu kelpaa niin ei sit.
Mulle kävi noin myös.
Kaveri ihmetteli, että muutto avuksi hän mua pyysikin. Oli se onneksi hankkinut laatikoita ja yms materiaalia tarpeeksi.
Pakkausapu pyydetään muuttopäivää ennen, eikä samaan aikaan kun vanha sukulaissetä pakittaa muuttoautoa pihaan.
Setäkin päästeli ärräpäitä. Hän vaan oli lupautunut autonsa kuskiksi.. parastahan tässä oli, että muijalla makaa kaksi teini-ikäistä poikaa sängyissään. Oletti että mä hentonen nainen ja vanha setä hoidetaan kantamisetkin. No, väärin luuli.
Revin teinijantterit sängyistä hommiin ja vaadin kavereitakin kutsuttavan kantoavuksi myöhemmin. Kavereille lupasin rahnaa, euron per kannettu laatikko. En maksanut, itse vaan muuttaja.
Mun mies jätti tulematta, kun soitin sille, että älä tuu. Paikalla kiukkusia akkoja ja teinejä.
Hommat saatiin tehtyä. Mä pakkasin, teinit kanto, setä kuskas. Muuttomuori sääti ja teki kasvissosekeittoa muuttoporukalle.. joka jäi vaiheeseen.. tilasin pitsat.
Tuosta on nyt muutama vuosi ja se tekis taas muuttoa tässä kuussa. "Viimeksi suju niin hyvin tuuthan sä taas? Mitään oharimiestä ei tällä kertaa tarvita!" Meni tunteisiin. Ripitin ladyn ja lupasin pyhästi olla tulematta.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisessa tilanteessa kannattaa toimia verkkaisesti, jos isäntäväellä ei ole ollut kiirettä pakata niin ei sinunkaan kannata hikoilla. Sitten kun pakun vuokra-aika on menossa umpeen niin voivat tuskalla miten hitaasti se muutto onkaan mennyt. Tässä vaiheessa vähän sviiduilet että olisi ehkä kannattanut pakata ne kamat, joko muuttajat oppivat tai auttamaan ei enää jatkossa tarvitse tulla. Jos joku valittaa hitaasta tahdista niin "herne nenään" vaan ja että jos ei apu kelpaa niin ei sit.
Tuo ei kylläkään hyödytä itseään millään tapaa. Kai sieltä eto-muuttohommista haluaa kuitenkin nopeasti pois.
Älkää menkö ilmaiseksi paitsi perheenjäsenille, esim ikääntyville vanhemmille.
Tai sitten olet sen 4 tuntia minkä ehkä olit varannut muuttoon, ja poistut autoinesi paikalta kun aika tulee täyteen. Jos aika menee pakkaamiseen niin voivoi.
Sama juttu, jos esim tilaat siivoojan kahdeksi tunniksi ja siivoojalta menee se aika siihen, että raivaa lattialta lelut, likaiset vaatteet ja muun roinan pystyäkseen imuroimaan, niin sitten maksat siita tavaroiden siirtelystä ja imuroit itse kun siivooja on lähtenyt.
Tuttua! Lupauduin mieheni kanssa auttamaan nyt jo entistä kaveriani muutossa, kun mentiin asunnolle niin siellä oli tavarat vielä paikoillaan ja kaveri kyseli kahvia hörppien, eikö tuotukaan laatikoita? No ei tosiaan tuotu, kun mistään sellaisesta ei oltu sovittu! Mieheni sitten herrasmiehenä lähti metsästämään pahvilaatkoita ja minä koetin vähän pakkailla, kaveri paineli vaan pokkana suihkuun. Suututti niin että esitin saavani migreenin ja miehen piti viedä minut kotiin lepäämään. Myöhemmin sitten kaveri laittoi kuvia pitkin rappua lojuvista pahvilaatkoista ja haukkui kaikki kaverit ja tuttavat kun olivat jättäneet hänet pulaan.
Kuvittelen mielessä tilanteen; Saavut kaverisi luokse muuttoavuksi, hämmästyt suuresti kun mitään ei ole pakattu. Istahdat alas, otat kännykän, päätät kirjoittaa aloituksen Vauva AV-palstalle.
Mitä kaverisi ja muut muuttoavut tekivät tällä välin?
Mun mies meni mun sukulaiselle muuttoavuksi. Sama homma, mun äiti oli onneksi rivakka pakkaamaan ja saivat tavarat kannettua. MUTTA perheen aikuinen poika oli istunut tuolilla ja KUVANNUT tätä hommaa, ei ainoatakaan pussia kantanut itse. Mieheni on itse rauhallisuus, mutta kun tuolta reissulta tuli kotiin (olin itse pienen vauvan kanssa kotona, niin en päässyt avuksi), niin lupasin, että oli viimenen kerta ja tästä lähtien torppaan kaikki pyynnöt.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies meni mun sukulaiselle muuttoavuksi. Sama homma, mun äiti oli onneksi rivakka pakkaamaan ja saivat tavarat kannettua. MUTTA perheen aikuinen poika oli istunut tuolilla ja KUVANNUT tätä hommaa, ei ainoatakaan pussia kantanut itse. Mieheni on itse rauhallisuus, mutta kun tuolta reissulta tuli kotiin (olin itse pienen vauvan kanssa kotona, niin en päässyt avuksi), niin lupasin, että oli viimenen kerta ja tästä lähtien torppaan kaikki pyynnöt.
Ihmettelen kyllä teitä jotka ette saa suutanne auki. Kai tuossa olisi voinut ihan nätiskin sanoa aikuiselle pojalle vaikka "Tuus ny sinäkin äitiäsi auttamaan".
Itse olisin todennäkösesti sanonut "Perse ylös ja auttamaan".
Me on muutettu omakotitalon tavarat kolmeen tuntiin.
Muuttofirman mies naureskeli partaansa, kun varasin. Mutta joutui hyväksymään, kun kamat oli oikeasti pakattu valmiiksi ja sai vaan ladata tavarat kyytiin. Siskon muuttoa on kyllä tehty sitten tuolla hammasta purren v-käyrä piikissä vaatekasoja jätesäkkiin - periaatteella.
Kerran olen ollut samassa tilanteessa D:
Kyseessä oli neljähenkinen perhe, lapset oli 7 ja 15, eli ei ihan pieniä enää. Rouva - mun kaveri - oli jotain aloittanut, tyyliin kolme laatikkoa pakannut. Se ei ole luonteeltaan mikään organisoija, mutta ei näemmä ole mukaan perhe. Mies pyöri vain ihan kuutamolla ympäri kämppää, ei osannut ohjeistaa yhtään, ei tehdä mitään eikä auttaa missään. Sillä on adhd, mutta en tiedä voiko tuota laittaa sen piikkiin vai onko muuten vain erikoinen. Lapsista nuorempi vähän jeesaili, mitä nyt ekaluokkalainen osaa. Teini mökötti omassa huoneessa, koska ei olisi halunnut muuttaa.
Ja tosiaan; tiskiallas oli täynnä tiskejä, keittiön pöydällä aamiaistarpeet, sängyissä oli lakanat, roskapussi viemättä, paperinkeräyslaatikossa metrin pino lehtiä ja mainoksia jne.
Meitä talkoolaisia ja autoja oli aika paljon, muutto olisi mennyt tosi ripeästi jos kaikki olisi pakattu etukäteen. Kukaan ei muistaakseni häipynyt paikalta, mutta pari taisi kyllä sanoa että oikeesti ihmiset, tää ei ole ok. Säälistä jäin minäkin, ja aika nopsaan laitettiin kämppä pakettiin.
Muuttolaatikoita sentään oli vuokrattuna reilu määrä, niin helpotti pakkaamista. 4-5 tuntia huhkittiin ja voiton puolelle meni, mutta jäi sille perheellekin vielä paljon pikkusälää hoidettavaksi.
En ymmärrä miksi muutossa auttamista vihataan niin paljon. Itse voisin tehdä sitä vaikka joka päivä, kivaa puuhaa. Ihan vilpittömästi kysyn, että mikä siinä niin kovasti ottaa päähän?
Eikä, näitä ihmisiä näyttää olevan ihan liikaa. Yksi kaverini on kanssa tällainen muuttaja. Vaikka muuttopäivä olisi tiedossa kaksikin kuukautta aikaisemmin, niin "en vaan saa aikaiseksi pakata". Jos joku raukka menee pakkausavuksi, kaveri istuu kännykällä ja lukee Facebookia samalla kun toinen pakkaa. Usein tekosyynä joku "sormi on kipee kun ulkona on kylmä" -tason juttu. Lopulta muuttopäivänä 3/4 asunnosta on pakkaamatta, joka paikka täynnä roskaa ja likaa, muuttolaatikoita ei ole tarpeeksi, kaikki on hukassa eikä mikään organisointi onnistu. Kaveri haahuilee vaan ja on tekevinään jotain, mutta ei kuitenkaan anna kenenkään muun ottaa ns. ohjia tuossa tilanteessa jos hänelle se organisointi on hankalaa. Kamoja kantaessa sitten ohjeeksi saa "laita vaan johonkin" mutta kun laitat, niin eihän se käy kun siirrä se laatikko tuonne! Eikun laitakin tuonne! Älä siihen jätä! Joka hemmetin muutossa kaverilla iskee sitten sellainen burnout/raivari/hajoaminen koska kaikki on niin sekaista eikä mikään onnistu. Se on henkisesti ja fyysisesti niin uuvuttavaa yrittää auttaa tuollaista tyyppiä.
Sitten tää tyyppi on muuttanut vähintään kerran vuodessa viimeiset 7 vuotta, välillä parin kuukauden välein koska joka asunnosta löytyy joku hakemalla haettu vika, minkä vuoksi pitää muuttaa. Siis jotain ihan naurettavaa, vaikkapa sen tyylisiä että ikkunanpokat on rumat. On uuvuttanut tosi monet sukulaiset ja kaverit, eikä meistä kukaan enää tahdo mennä avuksi. Yksikin vanha sukulaisensa sai sairauskohtauksen kun uupui muutossa. En vaan ymmärrä, miten aikuinen ihminen ei toistuvasti saa asioitaan sen verran reilaan, että pysyisi yhdessä asunnossa edes sen vuoden verran ja muuttaessa aloittaisi valmistelut aikaisin.
N41
Ihme uusavuttomia, vuorovaikutustaidottomia paskiaisia. Muuttoon tilataan muuttofirma.
Oletko sä ap tullut auttamaan meidän naapuriin?
Ihan käsittämätöntä hommaa, olen tässä nyt viikon verran seuraillut. Viime tingassa annetaan fb:ssä tavaraa. Tavaraa on kuljetettu henkilöautolla pitkin viikkoa. Tavaroita, noita annettavia ja muutettavia pitkin pihaa. Tänään pihaan oli ilmestynyt paku.
Muuttomatkaa kuitenkin 100 km suuntaansa.
Halvemmaksi olisi tullut, jos olisi pakannut kaiken kunnolla ja tilannut muuttoauton ja -miehet paikalle.
Monessa muutossa olen ollut mukana, mutta aina on suurin osa ollut pakattuna. Jos on pyydetty myös pakkausavuksi se on tehty selväksi etukäteen.