Päiväkodin työntekijä, saatko kaikilta vanhemmilta joululahjan?
Siinähän tuo kysymys tulikin, eli onko tapana että päiväkodin työntekijöille tuodaan joku lahja ennen joulua? Tuoko kaikki? Annetaanko lahja kaikille työntekijöille yhteisesti vai oman lapsen hoitajalle vain?
Miten haluaisit itseäsi muistettavan eli millainen muistaminen on kiva? Mikä taas ei?
Lapsi ekaa syksyä hoidossa ja ei ole oikein selvillä mikä on tapana, valaisetko, kiitos.
Kommentit (112)
[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 09:25"]
Aivan sama, vaikka olisin kuinka negatiivinen, en välitä vinkuista ja kupeista ja isoista suklaarasioista. Mieluummin lapselle vapaapäiviä ja oikeus kotiinsa ja vanhempiinsa ja ennen kaikkea rajat.
Jos se on sinusta negatiivista, niin sääliksi käy lastasi
En tarkoita, että on negatiivista olla haluamatta lahjoja, mutta aloituksesi v-sanalla häiritsi. Jos joku jotain tuo, ei sitä tarvitse ilkeydellä ajatella. Sitä tarkoitin. Muutoin olen samaa mieltä. Lapseni ovat vapaalla kaikki koulujen loma-ajat, jos se vain on omien töiden kannalta mahdollista. Työnantaja kun ei aina sitä lomaa myönnä kuten lasten kannalta tarvitsisin. Ja vaatteet olen lapsille yrittänyt ostaa mahdollisimman toimivat. Vaatteet ovat vedenkestäviä, ettei tarvitsisi kuravaatteita käyttää. Mutta päiväkodissa pukevat ne silti lapsen päälle. Kiitos siitä. Säästyypä vaatteet likaantumiselta.
[/quote]
Päiväkodin tätikin on ihminen ja joskus se vee-sana tulee mieleen, kun siellä eteisessä kuuntelee, kun hänen kullannuppunsa ei sitten saa syödä porkkanaa ja riisiä ja jauhelihaa ja puuroa ja ruisleipää, kun se ei tykkää niistä, vaan sille pitää olla luomuvaaleaaleipäämansikkahillokuorella. Kun lasta kieltää, nostaa äiti melkein hirteen ja kun kuulee että vanhemmat on talvilomalla ja lapset 10 tuntia hoidossa, se vee-sana käy mielessä.
Joten en jaksa olla nöyrän kiitollinen niistä vitun tulitikkuaskeita ja halvoista viinipulloista.
Säkillinen vaikka kankaita askartelutarvikkeiksi ja muutama pullo liimaa. Kasa suttupaperia, pari peliä ryhmälle. Ahhh, olisin niistä todella onnellinen. Ja siitä, että se lapsi osaa jonottaa, kiittää, leikkiä sovussa.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 09:31"]
En minä sillä niitä lahjoja vie, että itse pääsisin pätemään, koska ne ovat niin pieniä ne minun tai lähinnä lapseni antamat jutut. Mieluiten antaisin lahjoja vaikka vasta kun hoitosuhde päättyy tai opettaja vaihtuu, kuin joka vuosi. Ehkä aloitankin uuden käytännön. Kiitos saa riittää.
[/quote]
Voisin halata sinua. Kiitos olisi juuri ihana lahja. En tiedä työkavereistani, ovatko he sitten niin vailla niitä pannulappuja ja kymmeniä krääsälahjoja. Mutta näppituntuma, mitä jutellaan ennen joulua ja kevättä on, että kunnon kiitos ja halaus lapselta, olisi se paras lahja.
Toivottavasti joku äiti on tarpeeksi rohkea ja uskaltaa lopettaa tämän lahjomisen. Se on todella noloa.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 19:48"]
Päättelen keskustelusta että on aivan sama mitä vien, pieleen menee kuitenkin, mutta jotain on vietävä silti.
ap
[/quote]
No ei minun lahjojen viemisiini tai viemättä jättämisiin muiden ihmisten mielipiteet vaikuta.
Minusta suulliset kiitokset saavat riittää. Pohtikoon joku pienessä päässää meidän perheestä sitten mitä hyvänsä, sehän on sen mietiskelijän ongelma, ei minun tai meidän perheen.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 22:04"]
Olen lto. En todellakaan yhdy ajatukseen, että elämänhallintaongelmaiset eivät tuo lahjaa. Ei mulla ainakaan ole aikaa ajatella ja luokitella, kuka tuo lahjan, kuka ei. Ihan se asenne ja vanhemman yhteistyökyky vaikuttaa paljon enemmän. Meillä on ns. syrjäytynyt perhe, mutta aivan huippuja tekemään yhteistyötä.
Itse tykkäisin eniten lapsen itse tekemästä kortista, jossa vielä minun nimeni ja kenties piirtänyt kuvani. Ne lapset ovat se työn suola ja motivaatio, joten saa näkyä lahjassa :) Minusta henkilökuntaa pitäisi muistaa vähintään kortilla kuten muitakin tuttavia jouluna. Mekin muistamme päiväkodista kortilla ja lahjalla kaikkia lapsia. Niitä lahjoja on väännetty työajan lomassa.
Pääasia, että muistaa kiittää ja toivottaa hyviä jouluja <3 Aivan kuten kaupassakin sanotaan lähtiessä "kiitos hei", vaikka palkkaa saavat myyjätkin.
[/quote]
No huhhuh. En todellakaan lähetä kaikille tuttaville edes joulukorttia, ei voisi vähempää kiinnostaa mikään jouluun liittyvä.
Tämä keskustelu on omituinen. Kaikki eivät vietä joulua sen kummemmin.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 22:29"]
Mun kanssa voisi olla hyvä keskusteluyhteys, ellei päiväkodin henkilökunta latelisi tekosyitä ja suoranaisia valheita, kun heille puhuu lapselle tärkeistä asioista. Kun asiat eivät ole kunnossa, ei niille tehdä mitään.
Näin ollen katson, että he tekevät työtään ja saavat siitä palkkaa kuten minä itsekin. Olen muuten sitä mieltä, että päiväkodissa tehtävä työ on ihan ok. Lapseni ei kärsi päiväkodissaolosta kovin paljoa, vaikka se ei vastaa omia kasvatusperiaatteitani. Pääasia on, että siellä on kavereita. Mieluiten lapsi leikkisi muiden kanssa vapaasti ulkona, mutta usein päiväkodissa ollaan päivät pitkät sisällä ja on ohjattua toimintaa. Kärsin siitä, että lapseni joutuu olemaan sisällä liikaa, mutta päiväkoti ei jousta.
Annan lahjoja jouluna vain lähimmilleni, niille ihmisille, joiden kanssa vietän joulua: lapsille, vanhoille sukulaisille ja parille ystävälle. Edes mieheni kanssa emme aina vaiha lahjoja. Vähävaraisiakin olemme, joten siinä elämänhallintaongelmaa päiväkodille mietittäväksi. En minäkään odota saavani työstäni lahjoja, vaikka teenkin työtä ihmisten parissa. ( Osa-aikatyö ja minipalkka.)
Maailma on täynnä tarpeetonta romua.
[/quote]
Olen ihan samaa mieltä. En muutenkaan lähettele kaikenmaailman puolitutuille joulukortteja enkä varsinkaan anna lahjoja. Joululahjoja vaihdamme vain lähipiirissä, siis muutaman ihmisen kesken. En todellakaan käsitä, miksi minun pitäisi käyttää aikaani ja rahaani ventovieraiden ihmisten lahjomiseen. He tekevät työtään ja saavat siitä palkkaa, minun verorahoistani. Sen pitää riittää. Jos ei riitä tyydyttämään heidän tarpeitaan, niin vaihtakoot ammattia.
Päiväkotiin, opettajalle vain yhdelle? Eikö aine opettajat saa lahjoja? Harrastuksiin ohjaajille. Tottakai vein terveydenhoitajallekin, kun tuli nii tutuksi. Lääkäri jäi ilman, päiväkodin muut työntekijät ja koulun muut työntekijät jäivät ilman. Harrastuksesta joukkueenjohtaja ja rahastonhoitaja jäi ilman lahjaa.
Tässäpä ongelmaa kerrakseen.
Ei tulis mieleenkään antaa heille mitään. Lapsi on nyt eskarissa, enkä ole mitenkään ajatellut koko asiaa.
Mun työ on heidän työhönsä verrattuna erilaista, mutta miksi minun työni takia en saa mitään nalleja, kuppeja, suklaarasioita tai asiakkaan itse tekemiä kortteja, yhyy. Niin haluaisin. yhyy. Nih.
Ne vie, jotka haluaa viedä ja sitten nekin vie, jotka eivät uskalla olla viemärtä. Jälkimmäiset hyväksynnän kerjäläisiä.
Päiväkotiin vein aina isomman lahjan silloin kun lapsi vaihtoi osastoa tai lähti kokonaan päiväkodista. En jaksa joka kevät ja syksy etsiä jotain pientä lahjaa. Mieluummin kerralla sitten vähän isommin. Ison herkkukorin olen vienyt, joskus kukkia lisäksi. Kerran henkilökohtaisen lahjan yhdelle aivan ihanalle hoitajalle, joka valitettavasti vaihtoi työpaikkaa.
Elämänhallintaongelmia ;) Ehkä vaan kyseiset vanhemmat eivät ole tyytyväisiä lto:n osaamiseen ja työstä suoriutumiseen... miksi palkita huonosti tehdystä työstä?
Elämänhallintaongelmia perheillä? Kyllä elämänhallintaongelmaisen perheen tunnistaa ennemminkin siitä että varastellaan toisten lasten varusteita päiväkodilla :)
En minä sillä niitä lahjoja vie, että itse pääsisin pätemään, koska ne ovat niin pieniä ne minun tai lähinnä lapseni antamat jutut. Mieluiten antaisin lahjoja vaikka vasta kun hoitosuhde päättyy tai opettaja vaihtuu, kuin joka vuosi. Ehkä aloitankin uuden käytännön. Kiitos saa riittää.