Päiväkodin työntekijä, saatko kaikilta vanhemmilta joululahjan?
Siinähän tuo kysymys tulikin, eli onko tapana että päiväkodin työntekijöille tuodaan joku lahja ennen joulua? Tuoko kaikki? Annetaanko lahja kaikille työntekijöille yhteisesti vai oman lapsen hoitajalle vain?
Miten haluaisit itseäsi muistettavan eli millainen muistaminen on kiva? Mikä taas ei?
Lapsi ekaa syksyä hoidossa ja ei ole oikein selvillä mikä on tapana, valaisetko, kiitos.
Kommentit (112)
Näkökulmia on monia... Itse ostan päiväkodin hoitajille pienet joululahjat vain siitä syystä, että lapseni saa iloita siitä, että saa antaa tädeille lahjat itse askarrellun kortin kera :) Ja yhdessä pohditaan kaupassa, mistäköhän ne tädit tykkäisivät. Muistaminen ei ole velvoite, kunpa vain olisi enemmän aikaa (ja rahaa) panostaa asiaan enemmän.
Eikö kaikki viekään kahvihuoneeseen jostai josta riittää koko henkilökunnalle? Keittiöhenkilökunta ja siivoojat, kaikki tekee työtä lasten eteen. Olen aina vienyt ne kolme konvehtirasiaa sinne kahvihuoneeseen tai joskus suolaista kun vaan keksin sopivaa suolaista.
Olen ollut töissä sairaalassa lasten osastolla ja päiväkodissa. Olen siis lähihoitaja ensin ja sitten sosionomi.
Selkeä ero on siinä, että sairaalassa ei kukaan edes odottanut lahjoja. Esim rs-viruksen aikaan oli vauvoja ja taaperoita osasto täynnä. Osa oli happiviiksissä, osa odotti, tarvitseeko lisähappea. Samaan aikaan saattoi olla rotavitusta liikkeellä.
Työ oli todella hetkistä tällaisian aikoina kolmessa vuorossa. Ei tullut mieleenkään kytätä vanhempien sosioekonomisia taustoja ja odotella jouluisin lahjoja ja kippoja ja kuppeja. Joka kerta oli vain onnellinen, kun lapsi parani ja pääsi kotiin.
Luin sosionimiksi ja menin päiväkotiin. Meininki oli ihan eri. Siellä supistiin ja sipistiin ja vertailtiin lahjoja ja juoruttiin, kuka toi mitä ja toiko mitään. Kahvihuoneessa arvosteltiin tarjottavia.
En viihtynyt päiväkodissa. Liikaa kai aikaa juoruilla. Ja todellakin, sairaalassa ei kukaan odottanut henkilökohtaisesti jotain muumimukia, mutta päiväkodissa niitä odotettiin ja sitten arvosteltiin.
Lähdin yksityiseen tulkkipalveluun töihin, kun en jaksanut päiväkotia.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 19:27"]
Olen havainnut, että ne perheet, joiden lapsilla jotain ongelmia on, niin eivät kyllä muistakaan mitenkään päiväkodin työntekijöitä jouluna tai keväällä. Ja vastaavasti perheet, joiden kanssa on hyvä keskusteluyhteys ja jotka arvostavat päivähoitoa ja siellä tehtävää työtä, niin muistavat kyllä henkilökuntaa jollain pienellä lahjalla.
[/quote]
Mun kanssa voisi olla hyvä keskusteluyhteys, ellei päiväkodin henkilökunta latelisi tekosyitä ja suoranaisia valheita, kun heille puhuu lapselle tärkeistä asioista. Kun asiat eivät ole kunnossa, ei niille tehdä mitään.
Näin ollen katson, että he tekevät työtään ja saavat siitä palkkaa kuten minä itsekin. Olen muuten sitä mieltä, että päiväkodissa tehtävä työ on ihan ok. Lapseni ei kärsi päiväkodissaolosta kovin paljoa, vaikka se ei vastaa omia kasvatusperiaatteitani. Pääasia on, että siellä on kavereita. Mieluiten lapsi leikkisi muiden kanssa vapaasti ulkona, mutta usein päiväkodissa ollaan päivät pitkät sisällä ja on ohjattua toimintaa. Kärsin siitä, että lapseni joutuu olemaan sisällä liikaa, mutta päiväkoti ei jousta.
Annan lahjoja jouluna vain lähimmilleni, niille ihmisille, joiden kanssa vietän joulua: lapsille, vanhoille sukulaisille ja parille ystävälle. Edes mieheni kanssa emme aina vaiha lahjoja. Vähävaraisiakin olemme, joten siinä elämänhallintaongelmaa päiväkodille mietittäväksi. En minäkään odota saavani työstäni lahjoja, vaikka teenkin työtä ihmisten parissa. ( Osa-aikatyö ja minipalkka.)
Maailma on täynnä tarpeetonta romua.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 19:27"]
Olen havainnut, että ne perheet, joiden lapsilla jotain ongelmia on, niin eivät kyllä muistakaan mitenkään päiväkodin työntekijöitä jouluna tai keväällä. Ja vastaavasti perheet, joiden kanssa on hyvä keskusteluyhteys ja jotka arvostavat päivähoitoa ja siellä tehtävää työtä, niin muistavat kyllä henkilökuntaa jollain pienellä lahjalla.
[/quote]
Voisiko syy olla, että jos eivät ole tyytyväisiä päivähoitoon eivät halua tuoda lahjaakaan. Vai odottaakko joku ensin parjattuaan jotakin perhettä tai ohittaessaan perheen toiveet, että vielä kiitellään?
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 20:23"]
Minäkin olen havainnut, että tietynlaiset perheet jättävät muistamiset väliin. Osa haluaa pitää tietyn etäisyyden ja vältellä aitoa, syvällistä kasvatuskumppanuutta, heitä ei paljon vanhempainilloissa, yhteisissä kokoontumisissa tms. muutenkaan näy. Osa taas on jatkuvan kiireensä (palautunee siihen elämänhallintaan?) takia todella poissaolevia, eivätkä välitä huomioida ihmissuhteita kaiken muun säätönsä lomassa.
Sitten taas osa subjektiivista päivähoito-oikeutta hyödyntävistä uupuneista äideistä haluaa kiittää henkilökuntaa vuolaastikin, koska kokee saavansa apua ja tukea varhaiskasvatuksen suunnalta omaan jaksamiseensa. Näin muistaminen ei suoraan mene yks yhteen elämäntilanteen kanssa.
Usein voi ennakoida jo hoitosuhteen perusteella, kuka muistaa ja kuka ei. Perheiden elämäntilanteet ovat henkilökunnan tiedossa, jos suhde pelaa kuten on tarkoitettu.
Omien lasteni hoitajille vien joulutervehdyksen, sillä haluan kiittää heitä uhmaikäiseni sietämisestä ja toivottaa henkilökohtaisella tavalla hyvää joulua hyville tyypeille :)
[/quote]
jestas mitä luokittelua.
suunnilleen jok akolmas kierros muistan ajoissa ostaa jotkut puskat opetajille. Tavaroita en osta, koska sukulaisopettajat ovat voivotlleet vintillä makaavia laatikollisia krääsää, jota ei kuitenkaan kehtaa heitää pois.
elämämme on aika hetkistä, joten kutsutaan sitä sitten elämänhallinta ongelmaksi kun ei muista käydä kaupoilla.
Istun tiiviisti kaikki vanhempainillat ja arviointikeskustelut. mielestäni se riittää. En näe mitään järkeä alkaa hieromaan läheistä "kumppanuutta"? opettajien kanssa. olemme avoimia kouluun päin ja yhtä lailla otamme vastaan ruusut ja risit koulusta, tarpeen tulen ratkomme yhdessä ongelmia. Sen läheisempi ei tarvitse olla, ei tarvitse käydä toistn vanhempien ja opettajien kynttiläkutsuilla tai psykologi-luennoilla. Riittää kun tuntee naamalta lapsen tärkeimpien kavereiden vanhempien naamat ja osaa soittaa heille tarpeen tullen.
Meidän perheeltä annetaan lahja ja kortti seuraavista syistä:
- Hoito on hyvää ja henkilökunta mukavaa
- Haluan opettaa lapselleni, kuinka huomioida muut ja tehdä toisia ilahduttavia tekoja
- Haluan itse huomioida muut ja tehdä toisia ilahduttavia tekoja
Lapsemme saavat päiväkodin tädeiltä vaikka mitä. Vastavuoroisuus on kaunista ja kuuluu hyviin tapoihin.
AAMEN!
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 22:40"]
Lapsemme saavat päiväkodin tädeiltä vaikka mitä. Vastavuoroisuus on kaunista ja kuuluu hyviin tapoihin.
[/quote]
Juu-u, mun lasten pk-ryhmissä on neljä hoitajaa/opea kussakin... mukava olisi jotenkin muistaa, mut miten.. varmaan järkevintä olisi viedä kuhunkin ryhmään joku yhteinen juttu.
Meillä on niin paljon muistettavia, että päiväkodin työntekijät, bussikuskit, kaikki naapurit, kaupan kassat, omat työkaverit yms. eivät kuulu joukkoon.
Sukulaisia, lapsia, kummeja, paria naapuria, ystäviä ja muutamaa tuntematontakin muistetaan. Muuhun ei riitä aika, raha eikä juuri innostuskaan. En ikinä toivoisi mitään muistamisia puolivierailta, joita näkee töissä ohimennen. Mitä jos kaikki oppilaatkin muistaisivat joululahjoin kaikkia opettajiaan? Miksei yhtä hyvin opettajat oppilaitaan ja päiväkodin työntekijät lapsia ja vaikka vahempiakin :)
Puolivieraita -päiväkodin henkilökuntako? Kyllä minä pidän heitä hyvinkin tuttuina ja tärkeinä ainakin lapselleni, ja sitä kautta itsellenikin. Kkeksisi nyt vaan jonkin kivan muistamisen...
Öhöm, no niin päinhän se jo onkin. Päiväkodista tulee isän- ja äitienpäiväkortit, kesäloman toivotukset ja joulukortit. Ja kaikkea siltä väliltä. Kuka ihme täällä väittää, että henkilökunta odottaa lahjoja, kun kaikki ovat järjestään sanoneet että kauniit sanat ja vaikka korttikin tuo heille joulumieltä? Joku haluaa vaan mustamaalata pk:n väkeä ja lietsoa pahantahtoisuutta :(
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 22:44"]
Mitä jos kaikki oppilaatkin muistaisivat joululahjoin kaikkia opettajiaan? Miksei yhtä hyvin opettajat oppilaitaan ja päiväkodin työntekijät lapsia ja vaikka vahempiakin :)
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 22:42"]
AAMEN!
[/quote]
[/quote]
Muistathan sitten viedä lahjoja muillekin, jotka ovat tekemisissä lapsesi kanssa ja joilta lapsesi saa paljon. Koulun siivoojat ja talonmiehet. Neuvolan th yms. jotka ovat antamassa lapsellesi paljon.
Ai talonmiehet ja siivoajat jää lahjomatta. No hehän eivät annakaan koulussa numeroita lapsellesi, joten heille ei tarvitse maksaa...ei ku antaa lahjoja
Juu, yhdellä kortillakin voi kiittää koko henkilökuntaa ♥ Kuka siitäkin sit ongelmia löytää, on aika mestari.
Hyvää joulua sinulle! Paistaa aika selvästi läpi, että olet jäänyt ihmisten hyvyyttä vaille etkä osaa sitä sitten jakaakaan. Kurja juttu, että saat tuollaisesta tyydytystä.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 22:54"]
AAMEN!
[/quote]
[/quote]
Muistathan sitten viedä lahjoja muillekin, jotka ovat tekemisissä lapsesi kanssa ja joilta lapsesi saa paljon. Koulun siivoojat ja talonmiehet. Neuvolan th yms. jotka ovat antamassa lapsellesi paljon.
Ai talonmiehet ja siivoajat jää lahjomatta. No hehän eivät annakaan koulussa numeroita lapsellesi, joten heille ei tarvitse maksaa...ei ku antaa lahjoja
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 22:54"]
AAMEN!
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Onko sun lapset talonmiehen tai neuvolatädin kanssa viis päivää viikossa monta tuntia kerrallaan? Jännä
Lahjominen on sairasta ja kiellettyä, mutta jos ei mene jollekkin jakeluun tyytyköön kohtaloonsa.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 19:16"]Minä en esikoisen aikana ostanut mitään koskaan, en päiväkodin tädeille, enkä opettajille, luokanopettajan yhteislahjaan osallistuin 2€/per oppilas, eräs innokas äiti aina keräsi, ilman keräystä ei olisi käynyt mielessäkään opettajaa lahjoa. Mun mielestä tuollainen hoitajalle tai opettajalle lahjojen vieminen on todella nolo ja outo tapa, ei ollut mun lapsuudessakaan tuollaista. En aio myöskään ostella lahjoja kun nuorimmaiset menee kouluun. Kuka muutenkaan oudoille ihmisille vie jotain krääsää?
En tiedä, milloin oikein olet ollut lapsi mutta kyllä me jo 70-80-luvuilla vietiin opettjalle joulumuistaminen.
Jos jollekin hoitajalle ostaisin vaikka joulukukan, niin perhepäivähoitajalle, heillä on pieni palkka ja raskas työ, ja varmasti olisi läheisempikin lapseni kanssa kuin päiväkodin tädit.
[/quote]
Olen töissä pienessä yksityisessä päiväkodissa. Minä olen aina saanut jokaiselta lapselta jotain, lapset ovat ikään kuin merkittyinä tietylle hoitajalle. Saan siis aina lahjoja niiltä, jotka ovat "omiani".
Yleensä suklaata, kukkia tai muuta jouluista, mutta joskus vanhemmat laittavat ihan överiksikin ja laittavat enemmän rahaa lahjaani kuin minä oman puolisoni lahjaan.. Viime vuonna sain yhdeltä perheeltä Iittalan teräksisen Aalto-vadin, sellaisen syvemmän, joka oli täynnä lempikonvehtejani. Olin perheenäidin kanssa joskus jutellut ohimennen suklaasta ja se oli napannut sen siitä.
Yhtenä jouluna sain 100 euron lahjakortin Stockalle perheeltä, jonka lapsi muutti joulun jälkeen ulkomaille.
Yhden urheiluvälinefirman toimitusjohtajalta tuli todella kallis kuntoiluväline. Se oli jo niin törkeän kallis, että halusin palauttaa sen joulun jälkeen, kun työt alkoivat. He eivät millään suostuneet siihen ja sanoivat, että saavat työn puolesta aina ylimääräisiä kappaleita markkinointia varten, eli eivät olleet itse maksaneet mitään siitä. Silti.. Pidin sen sitten.