Päiväkodin työntekijä, saatko kaikilta vanhemmilta joululahjan?
Siinähän tuo kysymys tulikin, eli onko tapana että päiväkodin työntekijöille tuodaan joku lahja ennen joulua? Tuoko kaikki? Annetaanko lahja kaikille työntekijöille yhteisesti vai oman lapsen hoitajalle vain?
Miten haluaisit itseäsi muistettavan eli millainen muistaminen on kiva? Mikä taas ei?
Lapsi ekaa syksyä hoidossa ja ei ole oikein selvillä mikä on tapana, valaisetko, kiitos.
Kommentit (112)
Itse en aikoinaan älynnyt viedä ekan lapsen päiväkotiin mitään, en tiennyt että se on tapa. Enhän lahjo muitakaan ihmisiä (kuten kaupan myyjä, postinkantaja tai roskakuski) jotka auttaa elämääni vaikka hekin hyvin hommansa hoitavat.
Nyt useamman lapsen jälkeen ymmärrän että tuo olisi kuitenkin kiva ele jos haluaa osoittaa tykkäävänsä hoidosta. Kuten myös vanhushuollossa, siellä olin aiemmin töissä ja siinä se ainakin tuntui juuri siltä että ne muisti ketkä oli tyytyväisiä.
Nykyään itse olen pph,enkä ajattele sen kummempaa tuoko joku jotain vai ei. Onnellinen olen jos tuo, se on aina selkeä kiitos..vai onko, ehkä se on vaan kuviteltu velvollisuus?
Mutta en ajattele mitään kummempaa jos ei toisi (näin ei ole kyllä vielä käynyt, mutta en siis varmastikaan odota mitään..). Tiedänhän itsekin että en aikoinaan mitään älynnyt viedä vaikka rakastin meidän lapsen hoitopaikkaa.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 19:35"]
Samaa mieltä. Kyllä lahjan antaminen ts. toisten ihmisten pyyteetön muistaminen ja huomiointi korreloi perheen sivistystason ja henkisten voimavarojen kanssa. Jos voimavarat ovat kovin pienet, niin eipä kai silloin tule mieleen kanssaihmisiä huomioida. Ja miten lahjan ostamattomuus voi olla kiinni rahasta? Eihän lahjan tarvitse maksaa enempää kuin 10 € ja huolissani olisin perheestä, jonka joulubudjetti tuollaiseen summaan kaatuu.
[/quote]
10 euroa * 3 lasta + 10 euroa jokaiselle lapsen harrasteryhmän vetäjälle, valmentajalle, puheterapeutille tai muulle vastaavalle. Ei meillä ainakaan aina ole ollut mahdollista pistää 150-200 euroa pelkkiin hoitajien, ohjaajien ja opettajien lahjoihin???
Meidän päiväkodin kahvipöydässä oltaisiin kovin iloisia esim. kahvi- ja teepaketista ja hyvistä kekseistä :)
Itse tehtyä sinappia en käyttäisi. Itse tehty hillo vaikka pilttipurkkiin nätisti pakattuna voisi olla kiva.
Hä, toihan sanoi just ettei tarvitse lahjoja, lapsen tekemä kortti miellyttää? Mikä siinä on ahneutta??????[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 19:07"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 18:34"]
Lapsen tekemä kortti lämmittää aina :) Lahjoja en tarvitse. Valtaosa vanhemmista haluaa ostaa jotain pientä. Usein on niin, että ne perheet, joilla on elämänhallintaongelmia eivät muista henkilökuntaa mitenkään ja se on ihan ok sekin!
T. lto
[/quote]
Lto on ahne. Jos ei riitä, että sanallisesti kiitän hyvin tehdystä työstä vuoden aikana, niin voi voi. Jos sinulla ei ole varaa ostella itse tuikkukippoja, niin pyydä palkankorotus. Palkkasi maksetaan veroeuroista ja hoitomaksua maksan päälle 400 euroa. Sen pitäisi riittää
[/quote]
On mielestäni aika iso ero opettajilla ja päiväkodin työntekijöillä verrattaessa vaikkapa suntioon tai maitoautonkuljettajaan! Jokainen työ on tärkeätä, mutta lapseni kanssa työskentelevät saavat ensisijaiset kiitokseni ja muistamiseni.
Enkä kyllä usko tuota yhtä, joka kertoo suklaiden lentävän roskiin. Ehkä niitä kaikkia ei syödä juuri ennen joulua, mutta aivan varmasti loput herkutellaan sitten joulun jälkeen!
Itse olen ollut "molemmilla puolilla" ja kokemusta on pitkältä ajalta.
Vuorohoidossa helposti töissä toistakymmentä tätiä. Jokaiselleko annatte lahjan?
Enpä oikein usko tuohon, 150€ on iso raha. Lisäksi kummilapset, sisarusten lapset (=serkut) molemmin puolin ja ne omat lapset...ja tietenkin postimies, sähkömies ja putkimies ja muut hyvän päivän tutut. Kaikille vaan lahjaa ostelemaan niin on sivistynyt ja henkisesti hyvä olo, mutta persaukinen.
Minä vein aikoinaan lahjan lapsen perhepäivähoitajalle, mutta muuten ei ole ollut tapana lahjoa kerho-ohjaajia, harrastusten vetäjiä ja vastaavia. Minusta kaunis kiitos ja hyvän joulun toivotus on ihan riittävä, jos joku alkaa siitä vetämään johtopäätöksiä perheen sosioekonomisesta statuksesta, niin se on hänen häpeänsä. En itsekään toivo oppilailtani (aikuispuolella) mitään lahjoja, maailma hukkuu jo muutenkin turhaan roinaan...
Olen päikyssä töissä enkä todellakaan odota keneltäkään mitään. Kaikki muistaminen lämmittää, eihän sitä kukaan voi kieltää. Jos joku haluaa jotain rahalla saatavaa hankkia nii henk.koht. minua (ei välttämättä ketään muuta) miellyttää käsivoidepullo!Kädet ovat TOSI kovilla tässä työssä,varsinkin tähän vuodenaikaan. Mutta kaikkein eniten lämmitäisi mieltä, jos tulisi joku kaunis sana. Sillä jaksaisi kaikista parhaiten. Ei se ihmeitä tarvitsisi olla; joku kiitoksen tapainen vaan :)
Minäkin olen havainnut, että tietynlaiset perheet jättävät muistamiset väliin. Osa haluaa pitää tietyn etäisyyden ja vältellä aitoa, syvällistä kasvatuskumppanuutta, heitä ei paljon vanhempainilloissa, yhteisissä kokoontumisissa tms. muutenkaan näy. Osa taas on jatkuvan kiireensä (palautunee siihen elämänhallintaan?) takia todella poissaolevia, eivätkä välitä huomioida ihmissuhteita kaiken muun säätönsä lomassa.
Sitten taas osa subjektiivista päivähoito-oikeutta hyödyntävistä uupuneista äideistä haluaa kiittää henkilökuntaa vuolaastikin, koska kokee saavansa apua ja tukea varhaiskasvatuksen suunnalta omaan jaksamiseensa. Näin muistaminen ei suoraan mene yks yhteen elämäntilanteen kanssa.
Usein voi ennakoida jo hoitosuhteen perusteella, kuka muistaa ja kuka ei. Perheiden elämäntilanteet ovat henkilökunnan tiedossa, jos suhde pelaa kuten on tarkoitettu.
Omien lasteni hoitajille vien joulutervehdyksen, sillä haluan kiittää heitä uhmaikäiseni sietämisestä ja toivottaa henkilökohtaisella tavalla hyvää joulua hyville tyypeille :)
Minä olen vienyt henkilökunnalle jotain yhteistä silloin, kun hoitosuhde on ollut tuore. Yleensä jotain suklaata / kahvipöytään, mutta en sitä tavallista juhlapöydän konvehtia, vaan jotain, missä on hieman ekstraa. Sitähän en tiedä, jääkö syömättä vai ei, eikä se minulle kuulukaan. Kun sama hoitaja on ollut jo pidempään, olen vienyt jotain henkilökohtaista. Kuitenkin sellaista, mistä hoitajan on helppo päästä eroon halutessaan. Eli jotain laadukasta merkkijuttua, jonka pyrin ostamaan huokeasti.
En odota vanhemmilta mitään muuta kuin hyvän joulun toivotuksia ja lapsilta halauksia joulun kunniaksi. En toki suutu jos tuovat jotain ja otan ilolla vastaan. Tiedän muutenkin ketkä arvostavat hoitoa ja enkä arvostele ihmisiä sen mukaan mitä he tuovat tai eivät tuo. Aivan älytön tuo kommentti, että olisi jotain ongelmaperheitä sellaiset jotka eivät lahjo. En itsekään lahjo oman lapsen hoitajia.
Terveisin eräs toinen lto..
Ei ihme, että pisa-menestys laskee kuin lehmän häntä, kun ihmiset tulkitsevat lukemaansa miten sattuu. Se tän ketjun alkupuolla kirjoittanut lto ei kyllä implisiittisestikään viitannut siihen, että KAIKKI joulumuistamisen väliin jättävät perheet olisivat solmussa.
Ja intiimikontaktissa pilkun kanssa kun ollaan - lahjonnasta ei myökään puhuttu, vaan muistamisesta.
Mutta av:llä nyt tietysti ymmärretään kaikki aivan tahallisesti väärin...
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 20:36"]
Aivan älytön tuo kommentti, että olisi jotain ongelmaperheitä sellaiset jotka eivät lahjo.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 21:07"]
Ei ihme, että pisa-menestys laskee kuin lehmän häntä, kun ihmiset tulkitsevat lukemaansa miten sattuu. Se tän ketjun alkupuolla kirjoittanut lto ei kyllä implisiittisestikään viitannut siihen, että KAIKKI joulumuistamisen väliin jättävät perheet olisivat solmussa.
Ja intiimikontaktissa pilkun kanssa kun ollaan - lahjonnasta ei myökään puhuttu, vaan muistamisesta.
Mutta av:llä nyt tietysti ymmärretään kaikki aivan tahallisesti väärin...
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 20:36"]
Aivan älytön tuo kommentti, että olisi jotain ongelmaperheitä sellaiset jotka eivät lahjo.
[/quote]
[/quote]
Ja lahjo sanalla ei tarkoiteta välttämättä lahjomista vaan lahjan antamista. Eli tulkintaeroja taas.
Olen lto. En todellakaan yhdy ajatukseen, että elämänhallintaongelmaiset eivät tuo lahjaa. Ei mulla ainakaan ole aikaa ajatella ja luokitella, kuka tuo lahjan, kuka ei. Ihan se asenne ja vanhemman yhteistyökyky vaikuttaa paljon enemmän. Meillä on ns. syrjäytynyt perhe, mutta aivan huippuja tekemään yhteistyötä.
Itse tykkäisin eniten lapsen itse tekemästä kortista, jossa vielä minun nimeni ja kenties piirtänyt kuvani. Ne lapset ovat se työn suola ja motivaatio, joten saa näkyä lahjassa :) Minusta henkilökuntaa pitäisi muistaa vähintään kortilla kuten muitakin tuttavia jouluna. Mekin muistamme päiväkodista kortilla ja lahjalla kaikkia lapsia. Niitä lahjoja on väännetty työajan lomassa.
Pääasia, että muistaa kiittää ja toivottaa hyviä jouluja <3 Aivan kuten kaupassakin sanotaan lähtiessä "kiitos hei", vaikka palkkaa saavat myyjätkin.
ITseäni lasteen kanssa työskentelevänä harmittaa nuo vanhemmat jotka muistavat esim kahvikupeilla ja tuikuilla. Niitä tulee useampi ja niihin on selkeästi laitettu rahaa...Kaikki vaan tuppaavat olemaan eri paria :/.
Kiitos hyvästä työstä lämmittää mieltä todella paljon!
Itse vein päiväkotiin herkkukorin joka on kaikille.
Kaikki ne ovat kuitenkin lastani esim ulkona hoitaneet.
Vein monipuolisesti kaikkea niin saavat kaikki (luultavasti) jotakin, vaikka olisikin joitakin allergioita.
Tämä on ihan uutta. Ikinä ei ole käynyt mielessä että joku veisi jotain lahjoja!
Kannatt amun mielestä antaa yleensäkin lahjoja, jos on sellainen fiilis, taloudellisesti mahdollista ja keksii jotain annettavaa.
Mä oon lahjonut mm. Hesarin jakajaa, talonmiestä ( noh, en nyt SILLÄ tavalla), kirurgiani, terveydenhoitajaa, psykologiani, päiväkodin henkilökuntaa, ystäviä, tuttuja, naapureita jne.
En missään nimessä ketään joka vuosi (enkä kirurgia ole tarvinnutkaan joka vuosi), mutta silloin tällöin. Monesti päähän pälkähtää, etä tuolle olis mukava antaa joku kiitos, siitä se lähtee.
Koskaan en päiväkodin tädeille on antanut lahjaa "tavan vuoksi".
Leppoista ja lämmintä joulunodotusta!
PS. Pieni kommenttini, luokkani lasten vanhemmista yllättäen se, jolla on eniten "puutteita elämänhallinnassa", on osallistunut aktiivisimmin myyjäisiin, keräyksiin yms.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 20:23"]
Minäkin olen havainnut, että tietynlaiset perheet jättävät muistamiset väliin. Osa haluaa pitää tietyn etäisyyden ja vältellä aitoa, syvällistä kasvatuskumppanuutta, heitä ei paljon vanhempainilloissa, yhteisissä kokoontumisissa tms. muutenkaan näy. Osa taas on jatkuvan kiireensä (palautunee siihen elämänhallintaan?) takia todella poissaolevia, eivätkä välitä huomioida ihmissuhteita kaiken muun säätönsä lomassa.
Sitten taas osa subjektiivista päivähoito-oikeutta hyödyntävistä uupuneista äideistä haluaa kiittää henkilökuntaa vuolaastikin, koska kokee saavansa apua ja tukea varhaiskasvatuksen suunnalta omaan jaksamiseensa. Näin muistaminen ei suoraan mene yks yhteen elämäntilanteen kanssa.
Usein voi ennakoida jo hoitosuhteen perusteella, kuka muistaa ja kuka ei. Perheiden elämäntilanteet ovat henkilökunnan tiedossa, jos suhde pelaa kuten on tarkoitettu.
Omien lasteni hoitajille vien joulutervehdyksen, sillä haluan kiittää heitä uhmaikäiseni sietämisestä ja toivottaa henkilökohtaisella tavalla hyvää joulua hyville tyypeille :)
[/quote]
Minä taas maksan niin korkeaa veroprosenttia, että en ahneelle hoitajalle osta mitään ylimääräistä. Eihän hoitajakaan kiitä minua siitä, että kuljen töissä ja maksan kuntaamme todella paljon veroja, mistä hänen palkka maksetaan.
Kenenhän tässä pitäisi kiitollinen olla. Sinä hoitaja teet palkkatyötä ja jos koet uhmaikäisen hoitamisen ammatiksesi niin vaikeaksi, että tarvitset pari kertaa vuodessa suklaarasian, oletkohan oikeassa ammatissa.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 19:48"]
Päättelen keskustelusta että on aivan sama mitä vien, pieleen menee kuitenkin, mutta jotain on vietävä silti.
ap
[/quote]
YES! Olet saavuttanu palstamamman ekan opintopisteen. Noin se juuri menee
( tuo käsirasvapumppupullo oli omasta mielestäni hyvä idea, kunhan rasva on hajutonta eikä halvinta mahdollista)