Päiväkodin työntekijä, saatko kaikilta vanhemmilta joululahjan?
Siinähän tuo kysymys tulikin, eli onko tapana että päiväkodin työntekijöille tuodaan joku lahja ennen joulua? Tuoko kaikki? Annetaanko lahja kaikille työntekijöille yhteisesti vai oman lapsen hoitajalle vain?
Miten haluaisit itseäsi muistettavan eli millainen muistaminen on kiva? Mikä taas ei?
Lapsi ekaa syksyä hoidossa ja ei ole oikein selvillä mikä on tapana, valaisetko, kiitos.
Kommentit (112)
Olen yleensä tehnyt jonkun kuivakakun yhteiseksi koko päiväkodin henkilökunnalle. Ja lapsi on tehnyt itse kortit jokaiselle hoitajalle. Sitten kiitetään kauniisti hoitajia.
[/quote]
Muistathan sitten viedä lahjoja muillekin, jotka ovat tekemisissä lapsesi kanssa ja joilta lapsesi saa paljon. Koulun siivoojat ja talonmiehet. Neuvolan th yms. jotka ovat antamassa lapsellesi paljon.
Ai talonmiehet ja siivoajat jää lahjomatta. No hehän eivät annakaan koulussa numeroita lapsellesi, joten heille ei tarvitse maksaa...ei ku antaa lahjoja
[/quote]
Tämä on musta kurja asenne. Mutta ei se mitään, kukin tavallaan.
Me veimme tänä vuonna 3 hoitajalle muumikahvia ja -marmelaadia sekä lasten itsetehdyt kortit. Itse kirjoitin perheen omaan korttiin henkilökohtaiset kiitokset hyvästä hoidosta, joustavuudesta jne.
Aina askartelemme lasten kanssa jotain, kirjoitan henk. koht. kiitokset jokaiselle. Lisäksi joku muistaminen, unisef-lahja, pokkari rannalle, ässä-arpa ja olemme kyllä antaneet muumi-mukitkin. Edellisessä veimme toki myös siivoojalle/ruoanlaittajalle, nykyisessä en edes tiedä, kuka on.
Se on kiitos hyvästä työstä ja osoitus siitä, että arvostamme sitä, että lapsillamme on ollut mukavia päiväkotipäiviä.
Olin myös ulkomailla töissä muutaman viikon ja toin lastenhoitajalle sekä mieheni vanhemmille kiitos-tuliaisen. Ei mitään suurta, mutta osoitus avun arvostuksesta.
Talon miestä ei ole, neuvolantäti on joka kerta eri. Mutta esimerkiksi pitkäaikaista sairautta hoitaneelle lääkärille voisin lahjan viedä.
Mutta mun mielestä lahjojen antaminen ei ole pakollista. Mulle on vaan opetettu, että kiittäminen on hyvästä ja saman aion opettaa lapsillenikin. Sanallinen kiitos on hyvä myös, niitä annan pitkin vuotta. Sitä paitsi lasten kanssa on kiva askarrella, kun miettii, kenelle mitäkin tekee. Ja en muuten odota, että ne "hienot" askartelut säästetään vuosia, kunhan nyt sen kerran ilahduttavat.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 23:08"]
Lahjominen on sairasta ja kiellettyä, mutta jos ei mene jollekkin jakeluun tyytyköön kohtaloonsa.
[/quote]
Suomessahan on todettu korruptiota ja päiväkodin henkilökunnan lahjominen, kuten opettajienkin paremman hoidon toiveessa on korruptiota
Kunnioittaisin sitä koulua ja päiväkotia, missä ilmoitettaisiin, että lahjoja ei oteta vastaan, vaan normaali päiväkotimaksulla taataan kaikille hyvä hoito. Jos silti haluaa lahjoittaa, voi lahjoittaa mll.n tilille.
Minä olen kerran laittanut joulukortit vieraille ihmisille jotka olivat auttaneet meidän lapsia, ja se oli kaksosten ensimmäisenä jouluna, kun olivat yliopistollisessa sairaalassa keskosina saaneet lasten teholla hyvää hoitoa, ja oman kaupungin sairaalan keskolassa, niihin paikkoihin laitoin kortit joissa oli lasten kuvat, ja kiitokset. En tiedä muistivatko enää meidän lapsia, mutta ajattelin että jos muistavat, on kiva nähdä miten lapset ovat kasvaneet.
Mutta en kyllä ajattele että päiväkodin tädeille tai opettajalle pitäisi viedä lahjoja, en minä ole heidän kanssaan mitenkään henkilökohtaisissa väleissä, joten en laita vähiä rahojani sellaisiin. Heidän työtään on hoitaa minunkin lastani, siinä muiden joukossa, en usko että minun lastani on kukaan koskaan erityisesti hoivannut.
Mä annan tänä vuonna seuraaville "tahoille" pikku lahjat:
- lapsen pk-ryhmän 4 hoitajaa + 1 harjoittelija + 1 keittäjä
- siivoojamme (kotisiivous, aina sama henkilö)
- lapsen puheterapeutti
Kaikille 8 kpl samanlaista pikkulahjaa + henkilökohtainen kortti, johon lapsi askartelee koristeet.
Se nyt on saamari aivan sama, mitä viet, kunhan viet jotain jos haluat. Ajatus se loppupeleissä on tärkein. Jos hoitaja huokailee, että taas tuli suklaalevy, niin onpahan hänne ongelmansa, ainakin olet yrittänyt.
Meidän tenava on ryhmiksessä, samat kaksi hoitajaa vuodesta toiseen ja tunnen heidät hyvin. Olen vienyt useampana vuonna kuivakakut molemmille ja kerran tein lapaset, mitäs muuta... kerran lapsi koristeli lasiväreillä pienet lasilautaset taideteoksiksi.
Olen ollut ymmärryksessä, että ne ovat ihan mieluisia lahjoja olleet kaikki. Kai se kuivakakku edes koiralle on kelvannut, jos hygieniasyistä ei muuten ole uskaltaneet syödä. Olen tosin vienyt sinne juustokakkuja ennen kesälomaa ja ainakin ne on syöty samana päivänä, ihan omin silmin olen nähnyt molempien niitä syövän - ehkä ovat sit menneet oksentamaan jälkikäteen, ettei vaan tule pöpöjä... :D
Jos vain onnistuu, niin suosittelen päiväkotiryhmässä keräämän jotain yhteislahjaa. Meillä joku ihana aktiivinen äiti jo syksyn vanhempainillassa kysyi kerätäänkö sähköpostilista ja keräsi halukkaat listalle. Joulun alla laittoi viestiä, että kerätäänkö yhteislahja ja halukkaat laittoi 10€. Sillä ostettiin kolmelle hoitajalle lahjat - kaikki saivat n 50€ lahjakortit Sokokseen. En kortteja nähnyt, enkä tiedä oliko siinä antajina "koko ryhmä" vai vaan lahjaan osallistuneet. Toivottavasti koko ryhmä. Joku jakoi ko. joulujuhlassa myös "omia" paketteja.
Kaverin päiväkodissa kaverin lokeroon oli laitettu lappu, että jos haluat osallistua yhteislahjaan, niin laita s-postia ja katsotaan ketä kiinnostaa ja mitä hankitaan.
Asiaa aiheen sivusta. Taloyhtiön hallituksen puheenjohtajana vein tänään konjakkipullon isännöitsijälle ja talkkarille. Isännöitsijä kertoi että ollaan ainoa talonyhtiö reilusta paristakymmenestä, joka muistaa. Hän ilahtuikin kovasti. Lasku meni osakeyhtiölle joten toimin talon jokaisen asukkaan puolesta.
Myös päiväkodin omahoitajaa on kohteliasta ilahduttaa joulutervehdyksellä. Etenkin kun hän on hyvä tyyppi.
Täytyy kyllä sanoa, että on se päiväkodin hoitajan työ korkealle arvostettava! En kyllä ole ikinä vienyt mitään :( Mutta yhteinen joku kaunis, karkkirasia vaikka vois olla ihan ok, ainakin tulisi jotenkin muistettua.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 22:50"]
Puolivieraita -päiväkodin henkilökuntako? Kyllä minä pidän heitä hyvinkin tuttuina ja tärkeinä ainakin lapselleni, ja sitä kautta itsellenikin. Kkeksisi nyt vaan jonkin kivan muistamisen...
[/quote]
Kyllä se päiväkodin henkilökunta on puolioutoa. Lapseni ovat jo lukiossa ja yläasteella, enkä muista yhdenkään päiväkodin henkilökunnan nimeä.
Eivätkä he muista lapsiani. Joten ihan hukkaan ne teidän lahjomiset menee. Palkan ne saa työstään, kuten muutkin.
Säälittävää se äitijono, joka kantaa niitä kahvi-tee-suklaa-korejaan kädessään ja pelkää, että ilman lahjaa heistä ajatellaan pahaa
[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 02:26"]
Asiaa aiheen sivusta. Taloyhtiön hallituksen puheenjohtajana vein tänään konjakkipullon isännöitsijälle ja talkkarille. Isännöitsijä kertoi että ollaan ainoa talonyhtiö reilusta paristakymmenestä, joka muistaa. Hän ilahtuikin kovasti. Lasku meni osakeyhtiölle joten toimin talon jokaisen asukkaan puolesta.
[/quote]
muistitko mainita myös tämän, vai veitkö omissa nimissäsi?
kyllä minäkin voisin vaikka kuinka lahjoa ihmisiä, jos jostain löytyisi maksaja
Vaikeata. Kirjoituksista huomaa, että ollaan niin eri mieltä siitä, mikä olisi kiva lahja. Toinen haluaa piirustuksia mieluummin, toinen ehdottomasti kynttilöitä, serviettejä tai jotain muuta pientä. Muistan, kun ekana vuonna en tiennyt miten toimia. Ostin henk.koht. lahjan vain lapseni avustajalle, en muista annoinko muulle henkilökunnalle edes yhteistä suklaarasiaa.. Lapseni terapeutille en ostanut henk.koht. lahjaa vaan yhteisen makeispussin koko yritykselleen. Se taisi mennä jotenkin väärin terapeutin ilmeestä päätellen. Sen jälkeen olen ostanut jokaiselle oman lahjan, pienen tuikkukynttilän tms. Nyt olen varannut jokaiselle Minna Immosen tulitikkurasian ja ehkä pienen kynttilän. Ehkä pelkkä tulitikkurasia on hölmö antaa, paitsi joku muu vanhempi on ostanut kynttilän. :-) Rasioissa on kyllä söpöt jouluiset kuvat. Varmasti osa on sitä mieltä, että lahja ei ole hyvä, mutta minkäs teet. Muutenkin tekisi mieli antaa lahja vain terapeuteille, avustajalle ja eskariopelle, mutta sitten muut hoitajat ehkä loukkaantuisivat. En tiedä.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 00:40"]
- lapsen puheterapeutti
Kaikille 8 kpl samanlaista pikkulahjaa + henkilökohtainen kortti, johon lapsi askartelee koristeet.
[/quote]
Ihan oikeasti. Mitä vittua sillä krääsällä tekee. Noloa heittää roskiin niitä, mutta ei niitä kotiinkaan jaksa kantaa, kun tavaraa on jo ihan riittämiin muutenkin.
Joten mammat
EI
-tuikkukippoja
-kynttilöitä
-suklaata (sitä on jo jouluna liikaakin)
-ei omatekoisia leivonnaisia
-muumikahvia...yök
-ei jänniä kahvikuppeja
-ei viiniäkään, olen laadussa tarkka, enkä muutenkaan lipitä pullotolkulla halpisviinejä
-servetit, no niitä voi käyttää uunin sytykkeenä mökillä kesällä
Kiitos riittää ja se, että kasvatatte ne lapsenne kunnolla ja opetatte niille sanan EI ja sen, että se todella merkitsee, ei. Huonoa kasvatusta ette saa vinkkupullolla korvattua.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 08:53"]
- lapsen puheterapeutti
[/quote]
Ihan oikeasti. Mitä vittua sillä krääsällä tekee. Noloa heittää roskiin niitä, mutta ei niitä kotiinkaan jaksa kantaa, kun tavaraa on jo ihan riittämiin muutenkin.
Joten mammat
EI
-tuikkukippoja
-kynttilöitä
-muumikahvia...yök
-ei jänniä kahvikuppeja
-ei viiniäkään, olen laadussa tarkka, enkä muutenkaan lipitä pullotolkulla halpisviinejä
Kiitos riittää ja se, että kasvatatte ne lapsenne kunnolla ja opetatte niille sanan EI ja sen, että se todella merkitsee, ei. Huonoa kasvatusta ette saa vinkkupullolla korvattua.
[/quote]
Voi rakas. Toivon totisesti, ettet millään tavoin hoida lastani. Nimettömänä kun en tiedä kuka olet tai missä asut. Vaikutat niin negatiiviseltä tyypiltä.
Ai niin lisäyksenä viestiin 95. Ajattelin tänä vuonna antaa Minna Immosen tulitikkurasiat. Ehkä se olisi sinulle mieluinen lahja. Saisit polttaa ne kaikki muut saamasi lahjat suoraan roskisessa, ettei tarvitse kotiin kantaa. :-)
En jaksanut lukea kaikkia vastauksia, mutta lastenhoitajana voin sanoa, etten todellakaan odota mitään lahjoja lapsilta! Kaikkein paras lahja on kun lapsi halaa ja toivottaa hyvää joulua. Kyllä sen ilman lahjojakin tietää onko hoitoon oltu tyytyväisiä. Eikä todellakaan tarvi laittaa rahaa hoitajan lahjaan. Oman lapsen hoitajalle on lapsi joskus tehnyt kortin ja itse jos olen ollut erityisen tyytyväinen hoitajaan niin olen kiittänyt ja halannut.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 09:12"]
[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 08:53"]
- lapsen puheterapeutti
[/quote]
Joten mammat
EI
-tuikkukippoja
-kynttilöitä
-muumikahvia...yök
-ei jänniä kahvikuppeja
[/quote]
Voi rakas. Toivon totisesti, ettet millään tavoin hoida lastani. Nimettömänä kun en tiedä kuka olet tai missä asut. Vaikutat niin negatiiviseltä tyypiltä.
[/quote]
Uskon, että suurin osa päiväkodin työntekijöistä ottaisi mieluummin sinunkin perheeltäsi lahjaksi sen, että
-hommaat lapselle helposti puettavat vaatteet
-pidät lapsesi kotona lomilla ja vapaapäivinä
-opetat lapsille, että ei on ei
-et luettele kymmeniä erilaisia sääntöjä, joita kullannuppusi saa noudattaa, vaikka muille ne on kiellettyjä
Aivan sama, vaikka olisin kuinka negatiivinen, en välitä vinkuista ja kupeista ja isoista suklaarasioista. Mieluummin lapselle vapaapäiviä ja oikeus kotiinsa ja vanhempiinsa ja ennen kaikkea rajat.
Jos se on sinusta negatiivista, niin sääliksi käy lastasi
[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 09:14"]
Ai niin lisäyksenä viestiin 95. Ajattelin tänä vuonna antaa Minna Immosen tulitikkurasiat. Ehkä se olisi sinulle mieluinen lahja. Saisit polttaa ne kaikki muut saamasi lahjat suoraan roskisessa, ettei tarvitse kotiin kantaa. :-)
[/quote]
Voin aivan hyvin polttaakin. Mutta jos on pakko kantaa päiväkotiin tavaraa, niin ostakaa edes vaikka ryhmälle uudet uno-kortit ja muita pelejä ja askartelutarvikkeita.
En tarvitse todellakaan kynttilöitä ja tulitikkujanne.
Moni mamma ajattelee juuri niin, että henkilökunnan pitää kiitellä nöyränä ja onnellisena sen tuikkukipon ääressä, kun olette rahdanneet sen kiireissänne päiväkotiin.
Mieluummin lapselle kiireetön arki, rajat, ei-sanan käsittäminen. Ja jos on pakko osoittaa, että minä se vasta olen erikoinen ja tuon tavaraa, niin sieltä prisman hyllystä uno-kortit ja vaikka afrikan tähti tms.
Aivan sama, vaikka olisin kuinka negatiivinen, en välitä vinkuista ja kupeista ja isoista suklaarasioista. Mieluummin lapselle vapaapäiviä ja oikeus kotiinsa ja vanhempiinsa ja ennen kaikkea rajat.
Jos se on sinusta negatiivista, niin sääliksi käy lastasi
En tarkoita, että on negatiivista olla haluamatta lahjoja, mutta aloituksesi v-sanalla häiritsi. Jos joku jotain tuo, ei sitä tarvitse ilkeydellä ajatella. Sitä tarkoitin. Muutoin olen samaa mieltä. Lapseni ovat vapaalla kaikki koulujen loma-ajat, jos se vain on omien töiden kannalta mahdollista. Työnantaja kun ei aina sitä lomaa myönnä kuten lasten kannalta tarvitsisin. Ja vaatteet olen lapsille yrittänyt ostaa mahdollisimman toimivat. Vaatteet ovat vedenkestäviä, ettei tarvitsisi kuravaatteita käyttää. Mutta päiväkodissa pukevat ne silti lapsen päälle. Kiitos siitä. Säästyypä vaatteet likaantumiselta.
Pakko kommentoida että miksi ihmeessä pitäisi antaa joululahjoja lasten hoitajille/ opettajille? Annettiin lapsen eskarikeväänä pieni muisto, mutta muuten "lahjominen" on mun mielestä ihan älytöntä. Sama se että töissä alaiset antavat esimiehelle lahjan, mitä hittoa?