Päiväkodin työntekijä, saatko kaikilta vanhemmilta joululahjan?
Siinähän tuo kysymys tulikin, eli onko tapana että päiväkodin työntekijöille tuodaan joku lahja ennen joulua? Tuoko kaikki? Annetaanko lahja kaikille työntekijöille yhteisesti vai oman lapsen hoitajalle vain?
Miten haluaisit itseäsi muistettavan eli millainen muistaminen on kiva? Mikä taas ei?
Lapsi ekaa syksyä hoidossa ja ei ole oikein selvillä mikä on tapana, valaisetko, kiitos.
Kommentit (112)
n.90% ostaa jotain, puolet yhteistä ja puolet henk.koht lahjat meille kaikille neljälle
Ei saa ainakaan meiltä. Sen verta maksaa päivähoito, että hyvä jos opintorahoista saan lapsellekaan lahjat ostettua.
Lapsen tekemä kortti lämmittää aina :) Lahjoja en tarvitse. Valtaosa vanhemmista haluaa ostaa jotain pientä. Usein on niin, että ne perheet, joilla on elämänhallintaongelmia eivät muista henkilökuntaa mitenkään ja se on ihan ok sekin!
T. lto
Eli siis jos ei osta mitään henkilökunnalle niin tätit luulee että perheellä on jotain ongelmia? hehe hassua...ookooo
No meillä on ryhmässä neljä aikuista ja kyllä n.90% vanhemmista antaa jonkin lahjan kaikille meille. Itse en niin välittäisi niitä saada, kun krääsää kertyy vaan kaappeihin. Lapsen tekemä kortti olisi ihan riittävä joulutervehdys, jos sellaisen haluaa antaa.
Ostin konvehtirasian ja tarkoitin sen koko henkilökunnalle siivoojista alkaen. Saapi riittää, ei kai kukaan enempää odotakaan? :O
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 18:41"]
Eli siis jos ei osta mitään henkilökunnalle niin tätit luulee että perheellä on jotain ongelmia? hehe hassua...ookooo
[/quote]
No näin se vaan tuppaa olemaan, mutta sehän on ihan ymmärrettävää. T. Lastenhoitaja
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 18:48"]
Ostin konvehtirasian ja tarkoitin sen koko henkilökunnalle siivoojista alkaen. Saapi riittää, ei kai kukaan enempää odotakaan? :O
[/quote]
Hyvä!! Tuo olisikin toivottavaa. Ei mitään tuikku/ servettipaketteja kaikille. Vaan jokin yhteinen juttu!!
En saa kaikilta. Mieluisia lahjoja on piirrustukset, itse askarrellut kortit... Oikeastaan mikä vaan paitsi kynttilät. Kynttilöitä en voi nimittäin kotona poltella. Tottakai siis otan kohteliaasti ja kiitellen kynttilät vastaan, mutta ne menee kiertoon omalle äidilleni :) Ei ole pakko tuoda mitään lahjaa mutta jos tahtoo jotenkin muistaa niin piirrustus on kiva! Hauska ja mieleen jäänyt lahja oli eräänä vuonna muumimuki johon oli valittu minua kuvaava hahmo. Olin kuulemma sellainen "muumimamma" että pitihän se oma muki olla :) En siis tämmösiä vaadi mut kerronpa vaan mikä on jäänyt mieleen.
Mä en kyllä ihan välttämättä allekirjoita tuota.
Toki itse vien lahjat,kun arvostan heidän työtään hyvin paljon. Mutta eiväthän kaikki keksi mitään annettavaa yms... Opiskelijoilla voi olla esim tosi tiukka budjetti?
t: sossutantta
Kyllä yli puolet lapsiryhmästä yleensä tuo jotain. Mieluisimpana pidän joulukukkaa, suklaata tai kahvia yms. Hyvän joulun toivotuksetkin kyllä riittää.
t. lastenhoitaja
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 18:49"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 18:41"]
[/quote]
No näin se vaan tuppaa olemaan, mutta sehän on ihan ymmärrettävää. T. Lastenhoitaja
[/quote]
Mä en kyllä ihan välttämättä allekirjoita tuota.
Toki itse vien lahjat,kun arvostan heidän työtään hyvin paljon. Mutta eiväthän kaikki keksi mitään annettavaa yms... Opiskelijoilla voi olla esim tosi tiukka budjetti?
t: sossutantta
Ja toiset jättävät ihan periaatteessa lahjan antamatta, koska palkka riittää heidän mielestään. Ts. eivät erota ansiosta tulevaa palkkaa ja kiitoksena/pyyteettömästi annettavaa lahjaa toisistaan.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 18:34"]
Lapsen tekemä kortti lämmittää aina :) Lahjoja en tarvitse. Valtaosa vanhemmista haluaa ostaa jotain pientä. Usein on niin, että ne perheet, joilla on elämänhallintaongelmia eivät muista henkilökuntaa mitenkään ja se on ihan ok sekin!
T. lto
[/quote]
Lto on ahne. Jos ei riitä, että sanallisesti kiitän hyvin tehdystä työstä vuoden aikana, niin voi voi. Jos sinulla ei ole varaa ostella itse tuikkukippoja, niin pyydä palkankorotus. Palkkasi maksetaan veroeuroista ja hoitomaksua maksan päälle 400 euroa. Sen pitäisi riittää
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 18:34"]
T. lto
[/quote]
Apua, ajattellaankohan noin ihan yleisestikin; jos ei lahjaa, perheellä on elämänhallinnan ongelmia?! Vai kertooko se vain kyseisen lto:n erinomaisesta päättelykyvystä?? :D
Minä veisin koko henkilökunnalle jotain pientä yhteistä herkkua. Jos oikein haluaisi panostaa, niin voisihan sitä lapsen kanssa leipoa/puuhata jotain pientä syötävää annettavaksi: Itsetehty kuivakakku, konvehdit, tikkunekut, rocky road -karkit. Jos henkilökuntaa on vähemmän/haluaa jokaiselle antaa oman jutun niin voihan sitä leipoa kullekin oman kaakun tai esim. joululimpun. Tai esim. sinappia on aika helppo tehdä itse ja siitä saa samalla vaivalla isommankin satsin.
Ja lapsen kätösistä kortti kylkeen. Kiva pieni muistaminen, joka melko varmasti tulee hyötykäyttöönkin :)
Mä en haluaisi piirustuksia. Niitä saan muutenkin jatkuvasti ja ne on pakko laittaa roskiin. Mieluisimpia lahoja ovat mulle kynttilät, kukat tms. Tykkäsin myös jouluisesta taikinakaapimesta ja pyyhkeestä. Muumimuki olisi kyllä aivan ihana. T:lto
Mä en haluaisi piirustuksia. Niitä saan muutenkin jatkuvasti ja ne on pakko laittaa roskiin. Mieluisimpia lahoja ovat mulle kynttilät, kukat tms. Tykkäsin myös jouluisesta taikinakaapimesta ja pyyhkeestä. Muumimuki olisi kyllä aivan ihana. T:lto
Minä en myöskään saa minkäänlaisia lahjoja työssäni. En kyllä saisi varmaan ottaa vastaankaan. Olen hoitoalalla ja hoidan kehitysvammaisia lapsia heidän tutkimusjaksoillaan.
Mutta en osta itse opettajille, enkä päiväkodin henkilökunnalle. Jos lastenhoitajalla (lähihoitaja) on aihetta arvella, että perheellämme on silloin ongelmia, se on hänen mielipiteensä se. Ei minun päätäni vaivaa.
Ja jos lastenhoitaja harmistuu, kun ei saa pandan suklaarasiaansa, sekään ei minun päätäni vaivaa.
Juuri äsken laitoin wilmaan lapsiani opettaville opettajille muutaman sanan menneestä syksystä. Jokaiselle pystyin sanomaan jotain tärkeää juuri hänelle, mitä on hän tehnyt lapsieni hyväksi ja mitä lapseni on häntä kotona kehunut.
Jos opettajat ovat samalla tavalla tavaranpersoha ja harmittelevat, että tuokin akka se vain kiittelee, eikä tuo rahalahjaa, ei sekään itse asiassa minun elämääni mitenkään haittaa.
Sitten vasta, jos lahjattomuus alkaa näkyä lasteni hoidontasossa tai koulunumeroissa, se tulee haittaamaan, ei edelleenkään minua, vaan niitä lastenhoitajia ja opettajia.
Hoitoalan ihmisenä en ole koskaan ymmärtänyt tätä toisten naisvaltaisten alojen henkilökunnan hinkua toivoa saavansa lahjoja vanhemmilta. Meillä ei sellainen ole tapana ja emme varmaan saisikaan ottaa vastaan hemmottelulahjakortteja yms. Uskon, että jos näitä alkaisi tulla, tulisi niihin aika nopeaa kielto.
Minä en tee töitäni lahjojen takia ja työhöni ei vaikuta se, miten vanhemmat minua lahjoisi. Surullista, että päiväkodin työntekijät ja opettajat ovat "korruptoituneet" vuosien varrella.
up