Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen tulevassa ryhmässä paljon ongelmia, apua!

Vierailija
09.12.2013 |

Olen ihan puun ja kuoren välissä pojan (kohta viisi vee) päiväkotitilanteen kanssa. Hän on siirtymässä ensi vuoden alussa isompien ryhmään, ja nyt olen sitten saanut vahvistuksen sille mitä jo aavistinkin, eli tämä ryhmä on todella ongelmallinen. Paljon huonosti käyttäytyviä poikia ja voimattomat hoitajat. 

Oma lapseni on edellä kehityksessä siinä mielessä että osaa lukea ja on kiinnostunut kaikesta. Mutta hän on hiljainen, hänellä on silmälasit ja hän ei juuri tykkää leikkiä rajuja leikkejä. Minua huolestuttaa miten hänelle tulee tammikuussa käymään.

Päiväkodin vaihto ei ihan heti onnistu, sillä lähden opiskelemaan helmikuun puolella, meillä on vain yksi auto ja mies tarvitsee sitä, ja muut päiväkodit typerien matkojen päässä. 

Mitä minä teen?! En halua lastani ongelmaryhmään :(

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viet rauhallisin mielin lapsesi hoitoon ja toivot parasta.

Vierailija
2/23 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 14:43"]

Viet rauhallisin mielin lapsesi hoitoon ja toivot parasta.

[/quote]

Tuttavani lapsi on samassa ryhmässä, ja hän on kertonut näitä tarinoita. Itsekin tiedän pari tapausta sieltä ja tiedän, millaisista perheistä ovat. Oma lapseni on ujo ja varautunut, eikä varmasti kerro jos joku kiusaa vaan kärsii hiljaa mielessään.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikös noissa ryhmissä ole jatkuvasti muutoksia niin lasten kuin hoitajienkin suhteen, eli tilanne voi muuttuakin. Jos ei muutu ja tulee ongelmia, jaksat sitkeästi puhua asiasta, ja ehkä sinne saadaan joku fiksumpi hoitaja. Todennäköisestihän tähän tulee vastauksia, että lapsesi kaipaa karaistusta tai sitten hän voi toimia äiti teresan vastineena ja auttaa omalta osaltaan ongelmalapsia, mutta ymmärrän kyllä huolesi. Olen ollut kotiäitinä, mutta kuopus on nyt eskarissa, jossa on vaikea ryhmä, mutta ilmeisen hyvät hoitajat. Mutta kyllä poikaa meinaa ahdistaa kaikki lyömiset, kiroilut ja kiinnipitotilanteet, tottakai.

Vierailija
4/23 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laittaisi lastani sinne ryhmään. Pahimmassa tapauksessa se voi pilata lapsesi koko loppuelämän.

Minä olin kiltti ja iloinen lapsi. Aina hymyilin olin aurinkoinen.

Mutta sitten minä menin päiväkotiin. Minua alettiin kiusata. Ilo sammui. Koko elämä muuttui mustaksi. Kaikki mitä tein oli väärin muiden lasten mielestä. Olin liian kiltti, liian ahkera, liian ujo.

Ala-asteella olin lauta jo kolmannelta luokalta lähtien. Minua heiteltiin tennispalloilla ja kananmunilla.

Jälkikäteen ajatellen se(päiväkoti) aloitti kiusaamisen ketjun joka ei loppunut kuin vasta työ-elämässä ja jätti pahoja traumoja.

Suosittelen viemään lapsen autolla tarhaan jossa on tavallisempaa porukkaa.

Kuvauksesi pojastasi on sellainen etten veisi häntä tuonne paikkaan :(

Mieti nyt äitinä poikasi tulevaisuutta.

Vierailija
5/23 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 14:49"]

No eikös noissa ryhmissä ole jatkuvasti muutoksia niin lasten kuin hoitajienkin suhteen, eli tilanne voi muuttuakin. Jos ei muutu ja tulee ongelmia, jaksat sitkeästi puhua asiasta, ja ehkä sinne saadaan joku fiksumpi hoitaja. Todennäköisestihän tähän tulee vastauksia, että lapsesi kaipaa karaistusta tai sitten hän voi toimia äiti teresan vastineena ja auttaa omalta osaltaan ongelmalapsia, mutta ymmärrän kyllä huolesi. Olen ollut kotiäitinä, mutta kuopus on nyt eskarissa, jossa on vaikea ryhmä, mutta ilmeisen hyvät hoitajat. Mutta kyllä poikaa meinaa ahdistaa kaikki lyömiset, kiroilut ja kiinnipitotilanteet, tottakai.

[/quote]

Hyvä, että joku ymmärtää :/ 

Ahdistaa niin paljon... 

ap

Vierailija
6/23 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, meillä on sama tilanne viisivuotiaan kanssa. Lapsi oli heti hoidon alettua ahdistunut, itki iltaisin ja kertoi mitä ryhmässä on tapahtunut. Pyysin heti alussa hoitajan kanssa keskusteluaikaa, ja kysyin onko ryhmässä tosiaan tällaista. Ja kaikki lapsen kertoma oli pitänyt paikkansa.

Hoitajat järjestivät asiat niin, että nämä rauhallisemmat lapset saavat leikkiä keskenään eri huoneessa niinä hetkinä, kun levottomat lapset vievät käytännössä hoitajien kaiken ajan. Minä olen opiskelija myös, ja päivät ovat usein työpäiviä lyhyempiä, joten olen pitänyt lasta paljon kotona ja ollaan yritetty tehdä jotain mukavia juttuja. Lapsi ei ole enää ahdistunut hoitoon mennessään, mikä on ollut iso helpotus.  Silti vieläkin lapsen puheissa saattaa yhtäkkiä tulla esille tilanteita, joista minusta olisi pitänyt kertoa myös vanhemmille, silläkin uhalla että joku lapsi ja perhe leimaantuu. Jos minun lastani on lyöty niin minun kuuluu tietää siitä, ja vaikka ymmärrän näitten aggressiivisten vanhempien väsymyksen jollain lailla, en hyväksy sitä ettei lapsen aggressiivisesta käytöksestä saa puhua. 

Toivottavasti kaikki järjestyy teillä ap. Minulle tämä joidenkin päiväkoti-ikäisten lasten aggressiivisuus on ollut iso yllätys, koska vaikka omatkin poikani ovat vilkkaita, he eivät ole koskaan olleet tuhoavia eivätkä ole halunneet satuttaa muita.

Vierailija
7/23 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mahdollisuutta laittaa perhepäivähoitoon? Meillä on samanlainen lapsi eikä haluttu lähellä olevaan päiväkotiin juuri sen takia kun oli kuultu millaista siellä on. Perhepäivähoidossa on mennyt todella hyvin, vain muutama muu lapsi, ja hoitaja joka oli vähän tuttu jo valmiiksi.

Vierailija
8/23 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi että naurattaa, kun omat pojat esiteinejä ja mietin pikkuisia ongelmallisia poikia. Jos nyt yrittäisit rauhoittua.

Vierailija
9/23 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 16:10"]

Anteeksi että naurattaa, kun omat pojat esiteinejä ja mietin pikkuisia ongelmallisia poikia. Jos nyt yrittäisit rauhoittua.

[/quote]

En. Minä kyllä pidän huolen siitä, ettei minun lastani satuteta. Ja haluan, että hänen ei tarvitse ahdistua ja pelätä! En ymmärrä tällaista asennetta, että sinua naurattaa kun minua ahdistaa lapseni puolesta. 

Muille vastauksia: Pph:lla ei juuri nyt ole kenelläkään tilaa, tai sitten tosiaan hoitoon vienti vaikeutuu huomattavasti. Meille oli myös miehen kanssa iso yllätys se, millaisia lapset voi jo pienenä olla. Osa siis näistä ryhmän lapsista on meille tuttuja, koska kaikkihan me asumme samalla alueella. Minä luulin, että viisivuotiaiden ryhmiä on kaksi, mutta niitä onkin vain yksi ja kaikki pahimmat tapaukset ovat juuri siinä. Eikä tässä mitään, jos oma lapseni olisi rohkea ja osaisi puolustaa itseään, mutta kun hän ei ole tällainen "pojat on poikia" - lapsi vaan juuri sellainen, jota tietyt ihmiset pitävät nörttinä ja nössönä :/

Minä en pidä, mutta tiedostan kyllä ihmisten asenteet.

ap

Vierailija
10/23 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viihtyykö poikasi tyttöjen seurassa? Minulla on 4v rauhallinen ja empaattinen poika. Hän viihtyy niin päiväkodissa kuin vapaa-aikanakin hyvin joko ihan yksikseen (värittää, tekee palapelejä yms) ja leikkii tyttöjen kanssa.

Vierailija
11/23 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 17:26"]

Viihtyykö poikasi tyttöjen seurassa? Minulla on 4v rauhallinen ja empaattinen poika. Hän viihtyy niin päiväkodissa kuin vapaa-aikanakin hyvin joko ihan yksikseen (värittää, tekee palapelejä yms) ja leikkii tyttöjen kanssa.

[/quote]

Viihtyy, ja varsinkin aikuisten seurassa. Mutta hänen suosikki-ihmisensä on kyllä pari vuotta vanhempi poika, joka on villi kuin mikä mutta ei millään tavalla pahapäinen eikä ilkeä. Hänen seurassaan oma poikani jotenkin vapautuu ja alkaa nauraa ja jutella, mitä ei siis muiden poikien seurassa useinkaan tee. 

Kotona hän on iloinen ja huumorintajuinen tyyppi.

ap

Vierailija
12/23 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, jos kerran mitään ette voi asialle tehdä, niin sitten täytyy puhua lapselle edes etukäteen, miten tulee toimia, jos joku kiusaa tai tekee ikäviä asioita. Itsesi pitää pitää korvat ja silmät avoimina kaiken aikaa, ehkä tilanne ei olekaan niin paha kuin missä luulossa olet nyt.

ps. ja jos siellä on hankalia lapsia, ei tarkoita samaa kuin että juuri sinun lapsesi joutuisi heidän kiusattavakseen

pss. hankalia lapsia tuntuu olevan nykyään kaikkialla :(

Vierailija
13/23 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda päiväkotia hinnalla millä hyvänsä.

Vierailija
14/23 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua, että ap:ta ahdistaa kun lapsi joutuu kamalaan päiväkotiryhmään ja plaa plaa plaa. Mutta... Ainoa syy miksei pk:ta vaihdeta on se, että " muut päiväkodit typerien matkojen päässä".

Eli kuitenkaan et ole valmis tekemään sitä helpointa siirtoa koska se ei olisi helpointa ITSELLESI.

Nykyaikaa, muiden pitää tehdä mitä vaan pyydetään, mutta itse ei olla valmiita hetkellisiin uhrauksiin edes sen maailman tärkeimmän ihmisen takia.

Vierailija
15/23 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatat yllätty, miten hyvin sielä meneekin. Kuulopuheiden perusteella älä tee päätöksi. Lapset muuttuvat, ja ovat erilaisia eri ihmisiä kohtaan. Voit opettaa lapsellesi jämäkkyyttä muuten.

Vierailija
16/23 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö ole tullut ajatelleeksi että tämä tilanne on edessä joka tapauksessa, kun poika menee kouluun? Poikasi luokkaa ja luokkakavereita et voi valita ja kaikenlaisia siellä on. Mielestäni olisi ehdottomasti paras että lapsi eli sinun poikasi oppisi ennen kouluikää toimimaan näiden toisten poikien kanssa. Eli esimerkiksi puolustamaan itseään. Jos nyt aloittaisit siitä että viet pojan hyvillä mielillä hoitoon ja jos ongelmia tulee, keskustelette niistä päiväkodin kanssa mutta erityisesti pojan kanssa. Niin hirveää kuin se onkin, jos pojat tarharyhmässä ovat ns. Normaaleja eli koulussakin tavallisella luokalla, ette pääse heitä pakoon. On vain molemmin puolin opeteltava erilaisuutta ja erilaisia toimintatapoja. Jos ongelmaa on nyt niin sitä on helposti myös esim yläasteella.

Vierailija
17/23 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 17:46"]

Hassua, että ap:ta ahdistaa kun lapsi joutuu kamalaan päiväkotiryhmään ja plaa plaa plaa. Mutta... Ainoa syy miksei pk:ta vaihdeta on se, että " muut päiväkodit typerien matkojen päässä".

Eli kuitenkaan et ole valmis tekemään sitä helpointa siirtoa koska se ei olisi helpointa ITSELLESI.

Nykyaikaa, muiden pitää tehdä mitä vaan pyydetään, mutta itse ei olla valmiita hetkellisiin uhrauksiin edes sen maailman tärkeimmän ihmisen takia.

[/quote]

Poika ei edes ole vielä aloittanut siellä ryhmässä. En tietenkään ala tehdä järjestelyjä just nyt heti, sillä ne vaikuttaisi myös pikkusiskoonsa. Ja jos kaikki meneekin hyvin, niin olisin turhaan vaihtanut päiväkotia ja ehkä silloinkin aiheuttanut jotain.

Mutta jos ongelmia todella tulee ja niihin ollaan kyvyttömiä puuttumaan, niin totta kai vaihdetaan päiväkotia.

ap

Vierailija
18/23 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista myös että tällaisia ongelmia ei pääse pakoon. Edes päiväkotia vaihtamalla. Siellä on ne uudet rajut leikkikaverit. Kiusaamista ei koskaan tule sietää mutta olisi hyvä että poikasi oppisi nyt toimintatapoja ja puolustamaan itseään ennen kuin siitä mahdollisesta kiusatun roolista tulee hänen roolinsa. Pakenemalla näitä vuorovaikutustilanteita sosiaaliset taidot eivät kehity

Vierailija
19/23 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 16:10"]

[/quote]

Sinun lapsiasi ei ilmeisesti ole kiusattu koulussa? Toivotaan, ettei tilanne tule muuttumaan, sinusta ei lapsille ainakaan ole tilanteessa apua tuolla asenteellasi.

Vierailija
20/23 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tätä se nykyaikana on! kouluissakin ryhmäkoot kasvavat, erityislapsilta viedään oikeus erityisluokkiin/kouluihin ja sitten ihmetellään miksi luokat on levottomia. opettajilta viedää kaikki mahdolliset keinot pitää luokkaa kurissa ja silti kaikki kaatuu opettajan niskaan. ei tuu ainakaan helpottumaan jatkossa.. :(