Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (570)

kjkllj

Nykyajan tiskikoneet ovat niin hiljaisia, ettei haittaa yhtään. Ja saahan jokainen tehdä juuri sellaisen asunnon kuin haluaa. Pitkästätavarasta tehdessä saatiin valita ihaaaaan kaikki, hyvässä ja pahassa :). 

• ylös 5
  • alas 12
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Kuka on pakottanut hankkimaan liian pienen asunnon? Jos taas varaa ei ole, niin ei pidä valittaa keittiöneliöiden puutteesta, vaan tehdä asialle jotain. Outo valitus aloittajalta, erilaisia keittiövaihtoehtoja löytyy kyllä.

• ylös 2
  • alas 13
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse  jotenkin tykkään yksinasuvana, että asunto on yhtä ja isoa tilaa. Mulla itsellä 27 neliöinen yksiö, mutta kaverilla 50 neliöinen kaksio ja se päätila on samankokoinen kuin mun tää yksiö ja ei tunnu siltä, että olisi melkein tuplasti enemmän tilaa . Mä en saa mitään hyötyjä, että on esim erillinen makuuhuone (jossa käydään vaan nukkumassa) ja keittiö on omassa tilassa. Keittiössä vain syödään, mutta silti palataan siihen päätilaan ja suurin osa ajasta vietetään siellä. Mitä enemmän tiloja, huoneita ja sokkeloita, niin sitä ahtaampi fiilis, vaikka olisikin neliöitä enemmän. Mulle joku 40 yhden tilan yksiö olisi unelma, mutta ne on vähän harvinaisempia. En tiedä saako jengi koppia tästä, mutta mulla ei olisi mitenkään enemmän tilan tuntua, vaikka muuttaisin kaksioon. Toki kun neliöitä alkaa olla se 100, niin tilanne on vähän eri.

Mulle taas etätyöläisenä sopii tosi hyvin tämä 39 neliön yksiö erillisellä keittiöllä. Työpäivän aikana saan rauhassa levitellä paperit keittiön pöydälle, mutta tauot voi viettää toisen huoneen puolella niin tulee edes vähän vaihtelua siihen, mitä seiniä päivän aikana tuijottaa.

Mulle taas toimii uniongelmaisena parhaiten pikkuasunto, jossa on erillinen makuuhuone. Nytkin on sellainen. Olohuoneen jatkeena on keittiö, tosin pienellä seinämällä niin ettei tarvi katsella sohvalta lavuaariin.

Vierailija

Oma "keittiö" 42 neliöö. Ei ota pulleampikaan peppu sohvaan tiskipöydällä touhutessa. Itse voi asuntonsa valita.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tämä keittonurkkaus olohuoneessa on Suomessa hyvin perinteinen ratkaisu nimeltä tupa.

Aika monessa rintamamies talossa on tupakeittiö ratkaisu - niin meilläkin - tilaa on reilu neljäkymmentäneliötä. Tässä talossa on sen ansiosta 4 makkaria, minun kotonani oli vain 3, kun keittiö oli oma tilansa. Neliöitä on kahdessa kerroksessa yhteensä noin 150.

Vierailija

Kyllä keittiö oli vuosisadan alussa nimenomaan hyvää ja terveyttä tukevaa kehitydtä. Savut ja hajit eivät yllä makuuhuoneisiin tms ja ruoan hygieniakin parempi. Nyt on ihan ok muka kulkea ruoanlaittotason ohi suoraan ovelta. Olemme palanneet sadan vuoden taakse. Ei hyvä. Kaioaan keittiötä nyt kun muutin vanhasta talostsni maalta pitkulayksiöön.

• ylös 12
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kyllä erillinen keittiö menee jos on kyökkipiika

Tuun sulle kyökkipiiaksi, olisi kivaa vaihtelua sairaalan kolmivuorotyön jälkeen. Saisi yöt nukkua. Paitsi jos tuon sulle iltapalaa kun soitat kelloa :-)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mitä enemmän on suljettuja tiloja ja seiniä, sitä enemmän menee neliöitä hukkaan.  Avokeittiö säästää huomattavasti tilaa ja on sitä paitsi usein käytännöllisempi kuin umpikeittiö.

Ei ole. Perheessä yleensä kaipaa paikkaa, missä voi olla välillä rauhassa. Syödä, kokata, siivota, tehdä tietokonehommia tai vaikka lukea tai piirtää. Jos jollakin perheenjäsenensä on vieraita, ei ole kiva sillä aikaa syödä tai tyhjätä astianpesukonetta, kun nuorisokavereineen istuu sohvalla katsomassa jääkiekkoa. Lisäksi yksikin tiskiastia aiheuttaa sotkua, ja ruoan käryt leviää sohva-alueelle. Entäs biojäteastian keittiöön sopivamman tuoksut. Keittiön kattilat ja astiat aiheuttaa sotkun tuntua olohuoneeseen. Vieraita ei voi komentaa olohuoneeseen, kun keittää kahvia ja kattaa pöydän. Pylly pitkällä pitää kaivella kaapin pohjalta tarjoiluastia.

• ylös 14
  • alas 2
Vierailija

Avokeittiönnpitöisi olla hieman eri kulmassa niin, että näkyvyys olohuoneeseen ei ole suoraa. Malli jossa keittiökaapisto on käytävän ja pöytä olohuoneeseen yhteydessä syvennyksessä hieman erillään olohuoneesta tai vaikka takka välissä, vaikkakin samassa tilassa, on toimivin malli.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tulevat taas muotiin kyllä. Jos nyt rakennettaisi niin tulisi erillinen keittiö avomallisen sijasta.

HÖPÖHÖPÖ. Nykypäivän asunnossa pesuhuonekin on jo tuulikaapissa, jotta ei tule hukkaneliöitä.

Erillinen keittiöhuone on rintamamiestalojen aikakautta.

Vierailija

Me rempataan juuri rintamamiestaloa, jossa suurin huone on keittiö, eli tupa. Pohjaratkaisun aiomme pitää ennallaan, kyllä sen vieraan voi kestitä siinä tuvassakin. Perheen olohuone on sitten erikseen, eikä sinne yleensä vierailla ole asiaa.
Talo elää tavallaan, vieras tulee ajallaan.

PiP

Alkuperäinen kysymys on erittäin hyvä - miksi keittiö on kutistunut olemattomaksi muutaman sentin työtasoksi? Eikö kukaan enää laita ruokaa?!

Olen katsellut uusia yksiöitä ja kaksioita, niissä ei ole yhtään tilaa ruoanvalmistukselle puhumattakaan leipomisesta. Kaipaan kunnollista keittiötä, olisi se sitten avokeittiö tai suljettu.

• ylös 11
  • alas 0
Asunto Oy Kivikennostot

Me ihmiset ollaan asumisessa vasta menossa siihen suuntaan mihin kanat ja muut tuotantoeläimet ahdettiin ennen aikaa tilahäkkejien ja vapaiden kanojen.

Kasvoton eliitti pitää ihmistä rahantuotantoeläimenä, joskus myös ihmisroskana. Sen voi ahtaa mmihin tilaan tahansa, jotta tuotto kasvaa.

Ihminen on siis vain (tuotanto)väline eliitille kasvattaa tuloeroja eliitin hyväksi. Ennen vanhaan oli sentään omaisuusvero rikkaimmille. Keskustapuoluehan (Kokkareiden tuella) poisti tämänkin eliittiä pikkuisen kiusanneen asian Suomen laista - ökyomaisuuden verotus olisikin pikaisesti  palautettava!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mulla on kaksio jossa on avokeittiö. Keittiöön mahtuu 6 hengen ruokapöytä ja olohuoneeseen mahtuu 2 sohvaa, eikä neliöitä ole kuin 50,5. Makuuhuoneeseen mennään olohuoneen kautta.

Tykkäisin enemmän siitä, että makuuhuoneeseen mentäisiin eteisestä, olisi yksityisempää. Nyt täytyy muistaa laittaa makkarin ovi kiinni, jos ei halua vieraiden tuijottavan minun sänkyä sohvalla istuessaan.

Avokeittiössä on sekä hyvät että huonot puolet. Hyvä puoli on se, että kun laittaa vieraille tarjottavaa, ei tarvi sulkeutua eri huoneeseen. Huono puoli on se, että syödessä istutaan tiskipöydän vieressä, jossa aina on jotain astioita aterian aikana.

Siinä mielessä erillinen keittokomero on hyvä asia, että voi ruokailla siististi olohuoneen puolella, mutta tiskipöytä ja hella on seinän tai oven takana piilossa.

Mielestäni ruoan tuoksu on hyvä ja kodikas, eikä se haittaa minua olohuoneessa.

Erillisiä keittiöitä on 1960 - 1980 - lukujen kerrostaloissa. Ja myös 1940 - 50-luvun rintamamiestaloissa.

Aina perustellaan tätä tuolla, että kun on vieraita niin samalla voi seurustella kun on avokeittiö. Niin mekin aikoinaan ajateltiin kun taloa tehtiin. No kuinka usein näin tehdään? Hyvin harvoin (en itseasiassa muista meillä yhtään kertaa 15v aikana), tarjottavat tehdään etukäteen. Ja mikä tärkeintä, kuinka usein niitä vieraita käy, että heitä ajatellen pitäisi suunnitella talon pohja? Ja pikkulapsiaika on myös hyvin lyhyt, se on se toinen perustelu mitä kuulee.

• ylös 13
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Säästetään tilaa ja kalliita neliöitä.

Kyllä, samalla makuuhuoneeseen ei mahdu enää parisänkyä. Yleisiä pesu-/ sauna-/ kerhotiloja ei myöskään ole.

Ennen asuntolainan maksu (omat vanhemmat 70-luvulla) kesti viisi vuotta. Nykyään on pidempi kuin elinkautinen linnassa.

Sivut