Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko teidät lapsena "jätetty" nykymittapuilla vaarallisiin tilanteisiin, joihin ette omaa lastanne laittaisi?

Vierailija
25.09.2020 |

Minä lensin 13-vuotiaana lentokoneella yksin Lontooseen, jossa minua oltiin vastassa normaalissa vastaanottohallissa. Ei saattajaa. Vastaavia tapauksia oli paljon.

Kommentit (1616)

Vierailija
1441/1616 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaisi, että oletteko te taaperoikäisten sisaruksienne vahdeiksi jätetyt mahdollisesti tyttöjä/tyttönä kasvaneita. En tunne yhtään miestä, joka olisi lapsena joutunut tuohon vastuuseen. Minä muistan omista lapsuusajoista 1980-90-luvulla, että pojilta ei muutenkaan odotettu mitään, ehkä oman huoneen siivous, ruohonleikkuu ja lumityöt. Tytöt sen sijaan joutuivat tekemään kaiken. En ihmettele yhtään, että keski-ikäisiä naisia "vähän väsyttää".

Minä olin poika, ja en joutunut hoivaamaan pikkusiskoani, eikä ollut noita kotitöitä. Mutta sen sijaan oli sellainen täysin epäoikeudenmukainen ajatus, että jos siskoni tekee jotain tyhmyyksiä, niin minä olen vastuussa siitä. Ainakin kaksi kertaa muistan, että siskoni teki jotain tosi ison luokan hölmöilyä ja minä sain siitä rangaistuksen, koska olin ollut lähistöllä ja minun olisi sen nojalla muka pitänyt pystyä estämään se. Samoin jos yhdessä teimme jotain kiellettyä (leikimme keskenämme aika paljon, koska välimatkojen takia kavereita näki lähinnä vain koulussa koulupäivinä), niin minä olin se jonka katsottiin aina olevan yksin vastuussa.

Eli sukupuoliroolit ilmenivät siten, että minun ei odotettu tekevän mitään "äitimäistä" hoivaavaa juttua, mutta sitäkin enemmän odotettiin että teen "isämäistä" rajojen asettamista. Niin kuin nyt esim. joku 8-vuotias tyttö katsoisi automaattisesti 10-vuotiasta veljeään niin paljon ylöspäin, että tämä olisi muka realistista. Ei todellakaan ollut.

Vierailija
1442/1616 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun annettiin reilusti alle kouluikäisenä leikkiä jonkun omakotitalon takapihalla, missä oli sellanen ihan laho kansi kaivon päällä. Mulle ei siitä kerrottu mitään koska muuten olisin kuulemma heti mennyt sen päälle hyppimään. Uimassa sai käydä ilman aikuista, ja muutenkin sai leikkiä vaikka missä eikä tarvinnut kertoa minne aikoo mennä. Ja kävin myös jonkun tuntemattoman naapurinsedän luona aina sillä aikaa kun äiti ei ollut kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1443/1616 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaisi, että oletteko te taaperoikäisten sisaruksienne vahdeiksi jätetyt mahdollisesti tyttöjä/tyttönä kasvaneita. En tunne yhtään miestä, joka olisi lapsena joutunut tuohon vastuuseen. Minä muistan omista lapsuusajoista 1980-90-luvulla, että pojilta ei muutenkaan odotettu mitään, ehkä oman huoneen siivous, ruohonleikkuu ja lumityöt. Tytöt sen sijaan joutuivat tekemään kaiken. En ihmettele yhtään, että keski-ikäisiä naisia "vähän väsyttää".

Olen syntynyt 1982 ja kasvatettu vanhanliiton mieheksi.

Meillä ainakin tehtiin kyllä työtä sukupuolesta ja polvesta riippumatta.

Toki osittain työt oli jaettu perinteisesti miesten ja naisten töihin ja niitä riittii koko valoisaksi ajaksi.

Siivous, ruuanlaitto ja kodinhoito kuului kaikille.

Vaippaa en ole ikinä siskolle vaihtanut, mutta heti sen jälkeen kun oppi itse käymään vessassa niin olen

siskoa hoitanut eli varmaan aloitin kun olin 10-11v ja sisko 5-6

Vanhemmat oli aina töissä ja asuttiin maalla niin ei ollut paljon vaihtoehtoja.

16 Vuotiaana kyllästyin kotona raatamiseen ja päätin lähteä rahahommiin norjaan.

Isä vei minut napapiirin taakse lofootteille ja jätti sinne kalatehtaan pihalle.

Lähtiessään vain totesi et koit pärjätä.

Olen kyl kiitollinen et sain silloin lähteä vaik mutsi siitä vähän pahana olikin.

Omaa poikaa en olisi kyl päästänyt.

Vierailija
1444/1616 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt ja kasvanut Helsingissä, olen 47v.  Ainoa lapsi. matkustelimme paljon ja sain esimerkiksi lähteä Lontoossa yksin kauppoihin 11-vuotiaana. kun olin 12, vanhempani lähtivät kahdeksi viikoksi Floridaan ja mä jäin kotiin. mainittakoon että sukulaisia ei asunut Helsingissä. Vanhemmat jätti rahaa ja ruokaa. 

Vierailija
1445/1616 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ihmettelen vieläkin, että miten ihmeessä ne parikymppiset miehet jaksoi teinityttöjen kikatusta ja typeriä juttuja! Mitä yhteistä voi olla peruskoululaisella ja käytännössä aikuisella miehellä?! No, ei ihme että ne seurustelut parikymppisten kanssa eivät kauaa kestäneet ainakaan mulla, vaikka silloinhan se oli katastrofi kun poikakaveri jätti. Nyt sen tajuaa erittäin hyvin 😁

Kysymys pitäisi kuulua lähinnä niin, että mitä ihmettä aikuiset miehet tekevät lasten kanssa?

No yksinkertaisesti, helposti saatavaa seksiä jossa toinen kypsymätön osapuoli ei kykene vaatimaan mitään tai pitämään rajojaan samalla tavalla kuin aikuisempi kumppani. Kun toisella on ikää hakea nuoremman himoitsemat viinat ja röökit sekä ajoneuvo joka mahdollistaa liikkumisen silloin kun peräkylän julkinen liikenne ei aja niin on helppoa painostaa seksuaalisiin tekoihin manipuloimalla. Vähemmän riskiä sukupuolitauteihin koska toisella ei ole aiempaa seksihistoriaa, ei tarvitse miettiä kuin raskauden ehkäisyä varsinkin monen nuoren miehen suhtautuessa kondomeihin nyrpeästi. Mies on cool ja vanhempi, joten oman luokan pojat ei tyttöä enää kiinnosta eikä tarvitse miettiä toisen uskottomuutta vaikka samalla itse vikittelee useampaa teinityttöä. Ei kiirettä muuttaa yhteen tai miettiä yhteistä taloutta koska teini asuu vielä vanhemmillaan ja elää heidän rahoillaan. Baareissa saa notkua ihan rauhassa koska alaikäinen tyttöystävä tai hänen kaverinsa eivät ole siellä vahtimassa että ketä muita naisia naurattaa. Tämmöiset havainnot omilta nuoruudenpäiviltäni, ei taitaisi enää älypuhelinaikoina teinityttöjä saada kyytiin vanhalla karvanopallisella Saabilla ja viinapullolla.

Vierailija
1446/1616 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavani jätti 10kk ikäisen äitinsä parvekkeelle autotuoliin sidottuna koska hänen piti lähteä ja hänen äiti oli vain myöhässä, kotimatkalla

Vierailija
1447/1616 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tapahtunut minulle, vaan isäni perheessä 60-luvulla. Perhe vietti kesiä saaristossa ja kerran isovanhempani lähtivät viemään tätiäni toiseen saareen erään vanhan pariskunnan hoitoon. Kun he pääsivät perille, tuota pariskuntaa ei näkynyt missään. Isovanhempani olettivat, että he ovat lähteneet verkkoja laskemaan ja jättivät 6-vuotiaan tätini yksin saaren rantaan odottamaan. Saaressa ei asunut ketään muuta, eikä siellä ollut puhelinta jolla tarkistaa, että hoitajat on palanneet ja tätini on kunnossa. Mummini on itse tätä tarinaa kauhistellen kertonut, että miten on mahdollista. Ja isovanhempani olivat sen ajan mittapuulla ihan hyviä vanhempia, koulutettuja ja järkeviä.

Vierailija
1448/1616 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä! Tai ei ollut omia sisaruksia, mutta kavereiden sisaruksia ja sukulaisten lapsia on tullut vahdittua. En muista koskaan saaneeni euroakaan korvausta teininä näistä, pois lukien säännölliset vahtikeikat 17-vuotiaana yhtenä kesänä, kun ekaluokkalaisen sukulaislapsen vanhemmat olivat töissä. Nuo maksetut lapsenvahtikeikat olivat jees, mutta kyllä korvensi jo silloin esiteininä/teininä, kun AINA sukujuhlissa, mökillä, kyläreissuilla joutui sukulaisten pikkulapsia paimentamaan ja niiden kanssa leikkimään. Jaksoin noin puoli tuntia olla kiinnostunut näistä lapsista oikeasti. Ja omat vanhemmat eivät koskaan puuttuneet tähän. Veljet sai oleskella rauhassa, en muista että koskaan olisi veljiä laitettu vahtimaan sukulaislapsia.

Vierailija
1449/1616 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatatko siis lapsen ruumiillista kuritusta ja henkistä alistamista ja nöyryyttämistä? Onko se sinusta "kasvatusta" ja "kurinpitoa"? Tiesitkö, että lapsen ruumiillinen kurittaminen on ollut Suomessa lailla kiellettyä jo vuodesta 1984?

Tässä sinulle lakitekstiä:

"Selvä ruumiillisen kurituksen kielto tuli säädettäessä laki lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta (361/1983). Laki tuli voimaan 1.1.1984.

Lapsen alistamisen, ruumiillisen kurittamisen ja loukkaavan kohtelun kielto kirjoitettiin lain (361/1983) 1 §:n 3 momenttiin. Lapsen huoltoa määrittelevä 1 § kuuluu kokonaisuudessaan:

”Lapsen huollon tarkoituksena on turvata lapsen tasapainoinen kehitys ja hyvinvointi lapsen yksilöllisten tarpeiden ja toivomusten mukaisesti. Huollon tulee turvata myönteiset ja läheiset ihmissuhteet erityisesti lapsen ja hänen vanhempiensa välillä.

Lapselle tulee turvata hyvä hoito ja kasvatus sekä lapsen ikään ja kehitystasoon nähden tarpeellinen valvonta ja huolenpito. Lapselle on pyrittävä antamaan turvallinen ja virikkeitä antava kasvuympäristö sekä lapsen taipumuksia ja toivomuksia vastaava koulutus.

Lasta tulee kasvattaa siten, että lapsi saa osakseen ymmärtämystä, turvaa ja hellyyttä.Lasta ei saa alistaa, kurittaa ruumiillisesti eikä kohdella muulla tavoin loukkaavasti. Lapsen itsenäistymistä sekä kasvamista vastuullisuuteen ja aikuisuuteen tulee tukea ja edistää.”

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Siellä oli myös ruumiillista kuritusta josta en koskaan kertonut kellekkään."

On todella surullista ja täysin väärin ja rikollista, että perhepäivähoitaja on kohdellut huonosti ja väkivaltaisesti pieniä, alle kouluikäisiä ja täysin puolustuskyvyttömiä lapsia. Olen surullinen puolestasi. Kurja ja järkyttävä päivähoitopaikka!

Nykyaikana tämä olisi rikosilmoituksen paikka, jos perhepäivähoitaja kaltoinkohtelisi, laiminlöisi ja vielä pahoinpitelisi hoitolapsia.

Perhepäivähoitaja työskentelee yksin omassa kodissaan. Hänen lastenhoitoaan ja kasvatusmenetelmiään ei käytännössä siis valvo kukaan. Joku lakisääteinen tupatarkastus voidaan tehdä kunnasta ehkä kerran vuodessa kotiin. Tai ehkä tämä "tupatarkastuskin" suoritetaan jo Teamsilla verkossa tai paperilla. Tässä hoitomuodossa hoitolapsilla ja hoitolasten vanhemmilla on huono oikeusturva. EI mitään valvontaa!

Ei lasten ole tarkoitus voida puolustautua kurinpitoa vastaan. Kurinpidon idea on siinä, että sen avulla saadaan lapset tottelemaan.

Vierailija
1450/1616 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No joo. Kymmen vuotiaana pyörillä kavereiden kaa 10 kilsan päähän uimaan ilman aikuista. Eikä ollut kännykkä aikaa ees. Omaani en päästäisi

Tämä, ja lisäksi viellä hyvin auttavalla uimataidolla...

Vierailija
1451/1616 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannatatko siis lapsen ruumiillista kuritusta ja henkistä alistamista ja nöyryyttämistä? Onko se sinusta "kasvatusta" ja "kurinpitoa"? Tiesitkö, että lapsen ruumiillinen kurittaminen on ollut Suomessa lailla kiellettyä jo vuodesta 1984?

"Selvä ruumiillisen kurituksen kielto tuli säädettäessä laki lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta (361/1983). Laki tuli voimaan 1.1.1984.

Lapsen alistamisen, ruumiillisen kurittamisen ja loukkaavan kohtelun kielto kirjoitettiin lain (361/1983) 1 §:n 3 momenttiin. Lapsen huoltoa määrittelevä 1 § kuuluu kokonaisuudessaan:

”Lapsen huollon tarkoituksena on turvata lapsen tasapainoinen kehitys ja hyvinvointi lapsen yksilöllisten tarpeiden ja toivomusten mukaisesti. Huollon tulee turvata myönteiset ja läheiset ihmissuhteet erityisesti lapsen ja hänen vanhempiensa välillä.

Lapselle tulee turvata hyvä hoito ja kasvatus sekä lapsen ikään ja kehitystasoon nähden tarpeellinen valvonta ja huolenpito. Lapselle on pyrittävä antamaan turvallinen ja virikkeitä antava kasvuympäristö sekä lapsen taipumuksia ja toivomuksia vastaava koulutus.

Lasta tulee kasvattaa siten, että lapsi saa osakseen ymmärtämystä, turvaa ja hellyyttä.Lasta ei saa alistaa, kurittaa ruumiillisesti eikä kohdella muulla tavoin loukkaavasti. Lapsen itsenäistymistä sekä kasvamista vastuullisuuteen ja aikuisuuteen tulee tukea ja edistää.”

Useimmissa Euroopan maissakin ruumiillinen kuritus on täysin laillista ja hyväksyttyä kasvatusta. Ei sen kummempi asia kuin vaikka jäähy, pelikielto tai jokin muu ei-ruumillinen kuritustapa.

Vierailija
1452/1616 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmissa Euroopan maissakin ruumiillinen kuritus on täysin laillista ja hyväksyttyä kasvatusta. Ei sen kummempi asia kuin vaikka jäähy, pelikielto tai jokin muu ei-ruumillinen kuritustapa.

Tässä on kartta tuosta laillisuustilanteesta viime joulukuulta, oranssit maat ovat täyskiellon maita. Minusta tuo melkein kokonaan oranssi pesäke tuossa Afrikan yläpuolella on kyllä Eurooppa.

https://endcorporalpunishment.org/wp-content/uploads/2022/12/Global-map…

Vierailija
1453/1616 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No yksinkertaisesti, helposti saatavaa seksiä jossa toinen kypsymätön osapuoli ei kykene vaatimaan mitään tai pitämään rajojaan samalla tavalla kuin aikuisempi kumppani. Kun toisella on ikää hakea nuoremman himoitsemat viinat ja röökit sekä ajoneuvo joka mahdollistaa liikkumisen silloin kun peräkylän julkinen liikenne ei aja niin on helppoa painostaa seksuaalisiin tekoihin manipuloimalla.

Ihan seksuaalista hyväksikäyttöähän se oli nykymittapuulla. Itse tiedostin sen aika hyvin jo silloin enkä antautunut sen kohteeksi. Mutta tiedostin samalla myös sen, että jos alkaisin "käännyttää" kavereitani tähän samaan tietoisuuteen, niin joutuisin luultavasti syrjään koko tyttöjen (luokka)kaveriporukasta, "ei kuulu sulle mitä me tehään kenenkin kanssa" -argumentin kera.

En ole näitä kavereita nähnyt nyt yli 30 vuoteen, enkä ole somessa niin en tiedä mitä niille kuuluu, mutta toivottavasti ovat löytäneet aikuisina paremman pohjan suhteilleen.

Vierailija
1454/1616 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on kartta tuosta laillisuustilanteesta viime joulukuulta, oranssit maat ovat täyskiellon maita. Minusta tuo melkein kokonaan oranssi pesäke tuossa Afrikan yläpuolella on kyllä Eurooppa.

Aika epäilyttävä sivusto, kun se käyttää perheväkivallasta nimitystä "rangaistus". Varmaan myös se on rangaistus, kun mies lyö vaimoaan turpaan?

Vierailija
1455/1616 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika epäilyttävä sivusto, kun se käyttää perheväkivallasta nimitystä "rangaistus". Varmaan myös se on rangaistus, kun mies lyö vaimoaan turpaan?

Tuo nyt kuitenkin on nimenomaan perheväkivaltaa vastustava sivusto. Ja se käyttää molempia nimityksiä. Heti etusivulla esiintyy muutaman virkkeen mittaisessa esittelytekstissä violence-sana kaksikin kertaa. Ja "lisää meistä" -sivulla on oikein lihavoituna lause We want a world where children grow up free from violence.

Vierailija
1456/1616 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin poika, ja en joutunut hoivaamaan pikkusiskoani, eikä ollut noita kotitöitä. Mutta sen sijaan oli sellainen täysin epäoikeudenmukainen ajatus, että jos siskoni tekee jotain tyhmyyksiä, niin minä olen vastuussa siitä. Ainakin kaksi kertaa muistan, että siskoni teki jotain tosi ison luokan hölmöilyä ja minä sain siitä rangaistuksen, koska olin ollut lähistöllä ja minun olisi sen nojalla muka pitänyt pystyä estämään se. Samoin jos yhdessä teimme jotain kiellettyä (leikimme keskenämme aika paljon, koska välimatkojen takia kavereita näki lähinnä vain koulussa koulupäivinä), niin minä olin se jonka katsottiin aina olevan yksin vastuussa.

Eli sukupuoliroolit ilmenivät siten, että minun ei odotettu tekevän mitään "äitimäistä" hoivaavaa juttua, mutta sitäkin enemmän odotettiin että teen "isämäistä" rajojen asettamista. Niin kuin nyt esim. joku 8-vuotias tyttö katsoisi automaattisesti 10-vuotiasta veljeään niin paljon ylöspäin, että tämä olisi muka realistista. Ei todellakaan ollut.

Usein on ollut juuri näin, että yksi lapsista on ns. syntipukki ja syyllinen muiden sisarusten tekemiin tyhmyyksiin.

Siinä muut oppivat pääsemään vastuusta tekemisistään ja tämä tekee heille loppujen lopuksi haittaa.

Sitten se syntipukiksi laitettu saa kärsiä pahasta mielestä, koska joutuu kokemaan epäoikeudenmukaisuutta.

Vierailija
1457/1616 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

7-vuotiaana laitettiin yksin pitkälle bussimatkalle. Isossa kaupungissa piti vaihtaa bussia, mutta ei löydetty jatkobussia. Onneksi just yletettiin puhelinkopissa puhelimeen.

Vierailija
1458/1616 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä aloittajan pointtia. Kyllä minäkin lensin lapsena useamman kerran vuodessa Joensuusta Helsinkiin ja takaisin, isäni sattui samaan Helsingissä ja siihen aikaan junamatka kesti kauan. Lentokoneessa lentoemäntä opasti omalle paikalle ja mihinpä sieltä muualle olisi määränpäässä mennyt kuin pois lentokoneesta. Tosin minulla ei yleensä ollut matkatavaraa ruumassa, reppu ja myöhemmin pieni lentolaukku oli koneessa mukana. Väitän että turvallisempaa matkustamista kuin vaikkapa junalla.

Vierailija
1459/1616 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alakouluikäisenä ilman puhelimia liikuttiin milloin missäkin kodin ympäristössä yksin, ja välillä mentiin tosi kauaskin. Metsiin, rannalle, jyrkille kallioille jne. Oli korkealle puihin kiipeilyä ja muuta jossa olisi voinut sattua pahastikin. Nykyään ei olisi ok että sen ikäinen liikkuu ilman aikuista niin isolla alueella.

Vierailija
1460/1616 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä tyypillisiä itselläkin. 10 vuotiaana hoidin vauvaa ja taaperoa monia viikonloppuja, kun vanhemmat kävi ravintoloissa. Toisinaan oli naapurin pari muksua jaloissa myös. Mä kyllä sain palkkaa ja luvan käyttää isän stereoita, kun muita lapsia ei ole paikalla. Eli yleensä koulun jälkeen sitten.

Sitten nuo uintireissut ilman aikuista. Yleensäkin pitkähköjen matkojen kulkemisia jo kotikaupungin sisällä tai mummolaan Helsingistä Ouluun, yksin junalla joka kesä.

N51