Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teidät lapsena "jätetty" nykymittapuilla vaarallisiin tilanteisiin, joihin ette omaa lastanne laittaisi?

Vierailija
25.09.2020 |

Minä lensin 13-vuotiaana lentokoneella yksin Lontooseen, jossa minua oltiin vastassa normaalissa vastaanottohallissa. Ei saattajaa. Vastaavia tapauksia oli paljon.

Kommentit (1616)

Vierailija
21/1616 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Abt. 12v hytittömällä traktorilla rehuauman tallominen.

Heinäpellolle seipäiden levitys saman ikäisenänoikkuveljen kanssa, toinen ajaa traktoria, toinen kärrtltä syytää seipäitä pellolle.

22/1616 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset, joille kävi todella huonosti, eivät ole näitä tarinoita kertomassa. Kuten se 9-vuotias pieni tyttö, joka hukkui 80-luvulla jokeen uidessaan kavereiden kanssa.

MIeheni lapsuuden kotikylällä on pieni lampi, johon hukkui 2 lasta. Yksi kaveriporukan poika putosi puusta ja kaverit virvoittelivat häntä monta tuntia. Kotona asiasta ei uskallettu kertoa, koska selkäsauna siitä vain olisi tullut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/1616 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset, joille kävi todella huonosti, eivät ole näitä tarinoita kertomassa. Kuten se 9-vuotias pieni tyttö, joka hukkui 80-luvulla jokeen uidessaan kavereiden kanssa.

Totta. Mutta me jotka selvittiin ((eli enemmistö) saatiin kyllä elää paljon vapaampi ja kokemusrikkaampi lapsuus, kuin nykylapset.

No kivat meille? Pidän kyllä tätä hintaa ”vapaammasta ja kokemusrikkaammasta” lapsuudesta liian kovana.

24/1616 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Mutta me jotka selvittiin ((eli enemmistö) saatiin kyllä elää paljon vapaampi ja kokemusrikkaampi lapsuus, kuin nykylapset.

No kivat meille? Pidän kyllä tätä hintaa ”vapaammasta ja kokemusrikkaammasta” lapsuudesta liian kovana.

Tilastot on kaunistuneet kovasti noista ajoista.

https://thl.fi/fi/web/hyvinvoinnin-ja-terveyden-edistamisen-johtaminen/…

Vierailija
25/1616 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastin urheilua ja 90 luvulla minut lähetettiin kolmen muun tytön kanssa 13-vuotiaana Puolaan kesäleirille. Lennettiin keskenämme, joku mies tuli hakemaan kentältä ja takasin tultiin yöjunalla jostain Tsekin rajalta, jälleen ilman aikuista. Ei tulis itelle mieleen lähettää pikkutyttöjä yksin reissuun kielitaidottomana ja ilman puhelinta.

Vierailija
26/1616 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa vanhemmista ja isovanhemmista tarjoaa vielä näitä vapaampia automatkakokemuksia ilman selkämenosuuntaan turvaistuimia. Suositukset perustuu tutkimusnäyttöön. Herran huomaan.

Vierailija
27/1616 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pieni lapsi 90-luvulla ja näin jälkeenpäin oon ihmetellyt että miten välinpitämättömästi mun yh äiti muhun suhtautui.Eka esimerkki tulee mieleen kun asuttiin Mannerheimintiellä(Helsingissä)ja jostain syystä olin äidin mukana ravintolassa jossa se dokas.Olin varmaan 7-9 v.No sitten täysin tuntematon ²pöytäseurueen mies ja nainen pyytää mua niiden mukaan veneajelulle Kaivariin yms. ja niiden lapset tuli mukaan myös.Niin äiti oli vaan "tottakai x saa lähteä,pitäkää hauskaa"Ilmeisesti äiti antoi luvan siksi et sai jatkaa juomista.

Toinen esimerkki on sitten kun karkasin mun tarhakaverin kanssa päiväkodista;Kaverin äiti oli hysteerinen ja itki,mun mutsi sano hoitajille et "kyl se sieltä ilmaantuu".Nää esimerkit on vielä aika lievästä päästä,sanomattakin lienee selvää että en juurikaan äidin kanssa ole tekemisissä.

Vierailija
28/1616 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti jätti mut metsään yksin kun olin lapsi ja lähti pois.

Takaumia tulee metsässä, pakokauhun täyttämät muistot.

Vierailija
29/1616 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Abt. 12v hytittömällä traktorilla rehuauman tallominen.

Heinäpellolle seipäiden levitys saman ikäisenänoikkuveljen kanssa, toinen ajaa traktoria, toinen kärrtltä syytää seipäitä pellolle.

No, kukaan paitsi maalla eivät ymmärrä miten vaarallista tuo on. Maalla asuvien vanhempieni naapurimies sai pariin otteeseen hytillisen traktorin kaatumaan juurikin rehuaumalla.

Ja tuo heinän seivästys... Raskasta, aikaa vievää ja ei nyt ihan alaikäisen hommaa.

Vierailija
30/1616 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin matkustettiin tarhaikäisenä bussilla mummolaan. En olisi halunnut mennä ilman äitiä, mutta kun ei kysytty. Samoin kesälomilla ja kipeänä pärjättiin päivät yksin. Toki ymmärrän että leskiäidilläni ei ollut varaa palkata hoitajaa, ja pitikin sitten valehdella että "mummo hoiti" jos joku tarhantäti kuulusteli että kuka oli hoitamassa.

Olin ehkä 9-vuotias kun jäin ensimmäistä kertaa viikonlopuksi yksin, ja 11-vuotias kun äiti oli useamman päivän reissussa. En nyt mitään sen kummempia traumoja saanut, silloin kyllä pelotti kun joku mies tuli ovelle ja kyseli jotain omituisia ja alkoi pian huutaa aggressiivisesti. En uskaltanut äidille sanoa mitään, vasta aikuisena tajusin että murtovarashan siinä, oli huomannut ettei ole autoa pihassa ja testasi että olisko tässä hyvä kohde. Sori vaan, ei ollut.

Muutenkaan ei mitään murheita ja pelkoja kannattanut kertoa äidille, huutoa siitä vaan tuli. Hyvänä päivänä "hyväntahtoista" pilkkaa ja herjaa.

Vierailija
31/1616 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

9-vuotiaasta asti olin vähän väliä yksin vastuussa neljästä nuoremmasta sisaruksesta joista yksi oli vielä erityislapsi. Henkiin jäätiin ja mitään aivan hirveää ei päässyt tapahtumaan mutta kyseessä on aivan varmasti heitteille jättö. Tuon ymmärsin jo lapsena olevan väärin mutta muiden tilanteiden kohtuuttomuuden ja vaarallisuudenkin olen ymmärtänyt vasta myöhemmin. 2000-luvulla tämä.

Vierailija
32/1616 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökillä meitä ei vahtinut kukaan. Hakattiin halkoja, laitettiin kiukaaseen tulet, tehtiin kaminan hellalla ruokaa (suklaapuuroa joka päivä), uitiin tietysti monta tuntia päivässä ilman valvontaa, ja soudeltiin kaukana järvellä ilman tietoakaan mistään pelastusliiveistä. Erään kerran olin serkkuni kanssa järvellä, kun ukkonen nousi ylle. Tuuli oli niin kovaa, että emme meinanneet jaksaa soutaa takaisin. Mökissä äiti ja mummi vaan nukkui päiväunia.

Minut on myös jätetty yksin illalla kun vanhemmat lähtivät lähellä olevaan ravintolaan viettämään iltaa. Muistan, kuinka havahduin unesta ja muistin ettei äiti ollut antanut antibioottia illalla ennen lähtöä. Niinpä otin lääkkeen itse. Sellaista pinkkiä nestemäistä, eli olen ollut aika pieni vielä. 

Vierailija
33/1616 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei nyt ihan vastaa sitä mitä ap kysyy, mutta mulle tulee päällimmäisenä mieleen turvavöittä autossa matkustaminen. Siitä oli aina kiista kenen vuoro oli seisoa etupenkkien välissä. Käytiin myös sukuloimassa toisella puolella Suomea isän vanhemmat kyydissä. Pienin sisarus matkusti äidin sylissä etupenkillä ja me muut mummin ja vaarin sylissä takapenkillä.

Vierailija
34/1616 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kamala mitä juttuja😂

Ei ihme että nykyään tehään niin vähän lapsia..kun niitä ei voi samalla tavalla ”hoitaa”.

Vierailija
35/1616 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 4 -vuotias, kun minut jätettiin yksin kotiin nukkumaan. Äiti ja isäpuoli lähti kapakkaan juhlimaan. Lapsuuteni oli muutenkin kaikkea muuta kuin normaali, vaikken sitä silloin lapsena tajunnutkaan.

Vierailija
36/1616 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain liikkua lapsiporukalla ihan vapaasti ilman valvontaa 3 -vuotiaasta asti. Paikkana oli Kontula.

Vierailija
37/1616 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten tapaturmakuolleisuus on laskenut noista ajoista 90%.

Vierailija
38/1616 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

70- luvulla kotona muokkasin kesantopellot traktorilla kymmenvuotiaasta lähtien ja tein muitakin konehommia. Tapa oli maaseudulla aivan yleinen, niin teki kaikki naapureinkin pojat. 

Ei sitä vaaralliseksi katsottu silloin, enkä katso vieläkään. Jos nuorella ihmisenalulla on halua töitä tehdä, niin siitä vaan, tietysti hyvät neuvot pitää ensin antaa.

Mutta tämän nykyisen ylisuojelevan tavan katson haitalliseksi, kun ei anneta lapsen tehdä mitään, ei anneta vastuuta, vaan vähän niin kuin "katkaistaan" ne lapsen siivet vaikka halua olisi jotakin tehdä itse.

Vierailija
39/1616 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun en osannut vielä uida. Reilusti alle kouluikäinen. Joku aikuisporukasta heitti minut laiturilta järveen. Hetken räpiköityä muistan ajatelleeni etten pääse pintaan. Kunnes joku tarttui nilkasta ja veti ylös. En oppinut uimaan sillä kertaa.

Vierailija
40/1616 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti painoi mua veden alle mutta jäin nähtävästi henkiin.

28.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kolme