Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yliopistoissa ei ole pakkomatematiikkaa

Vierailija
29.11.2013 |

"Ammattiopistoissa ei ole pakkomaantiedettä, ei pakkobiologiaa. Lukioissa ei ole pakkotietotekniikkaa, ei pakkokäsityötä. Ammattikorkeakouluissa ei ole pakkokemiaa, ei pakkofysiikkaa. Yliopistoissa ei ole pakkomatematiikkaa, ei pakkouskontoa. Mutta kaikissa näissä opiskelupaikoissa on pakkoruotsi.

Ruotsin kieli on ainoa oppiaine, jota on opiskeltava yläasteelta yliopistoon. Nykyisen hallituksen päätöksen mukaan vuonna 2016 pakkoruotsi alkaa jo 6. luokalta. Ahvenmaa, joka on Suomelle kuuluva maakunta, lopetti pakollisen suomen kielen opetuksen vuonna 2007 laajentaakseen kielivalikoimaa.

Meillä suomenkielisillä pitää olla oikeus laajentaa omaa kielivalikoimaamme. Ruotsin kieli pitää saada vapaaehtoiseksi kaikilla kouluasteilla. Virkamiesruotsi on lopetettava, koska ne lapset ja nuoret, jotka eivät halua opiskella ruotsia, eivät saa joutua epätasa-arvoiseen asemaan jatko-opinnoissa ja työelämässä suhteessa ruotsia opiskeleviin.

Suomen virallinen väkiluku 31.12.2012 oli 5 426 674: suomenkielisiä 89,7, Manner-Suomessa asuvia ruotsinkielisiä 4,9 ja vieraskielisiä 4,9 prosenttia. Siis ruotsinkielisiä on Manner-Suomessa vain 4,9 prosenttia = 265 907 henkilöä.

Miksi valtaväestön pitää opetella pakolla pienen vähemmistön kieli?

Suomen kielipolitiikka pitää päivittää 2000-luvulle. Ruotsin kieli pitää saada vapaaehtoiseksi!"

http://www.ilkka.fi/mielipide/yleis%C3%B6lt%C3%A4/meilla-on-pakkoruotsi-1.1509784

Kommentit (275)

Vierailija
81/275 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 01:02"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 00:54"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 00:52"]

Saamelaisethan ollaan jo käsitelty. Muut ryhmät ovat diaspora- ja suht tuoreita ryhmiä, kuten vaikka somalialaiset. "Vanhat" saksalaiset ja venäläiset ovat nyky-Suomessa enemmänkin kosmopoliitteja. Nämä eivät ole ihan vertautuvia vähemmistöryhmiä suomenruotsalaisiin.

[/quote]

Eli toiset vaan ovat arvokkaampia kuin toiset... Tämä on tullut jo selviksi.

[/quote]

Oletko ihan idiootti? Jos Suomeen äkkiä tupsahtaa aymaran puhuja, niin hänellä ei vaan ole samanlaisia kielellisiä oikeuksia kuin kantaväestöllä. Tämä on itsestäänselvyys.

[/quote]

Eli yli 100 vuotta ei riitä? Entäs Karjalan venäjänkieliset? Heitä löytyy varmaan mun esi-isistäkin, asuneet maillaan vuosisatoja. Mitäs oikeuksia muuten suomenkielisillä oli muutaman vuosisadan ajan? Taisihan sitä saada puhua... Entäs Ahvenanmaan suomenkielisillä nykyään?

Vierailija
82/275 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 01:05"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 00:59"]

En tiedä, mitä tiedät. Mutta minä olen opiskellut yli kymmentä kieltä ja monen muun kielioppia pintapuolisesti. Sen lisäksi olen opiskellut kielitiedettä. Yhden kielen opiskelu ei ole mitenkään muiden kielten opiskelusta pois. Tämä on kielitieteellinen fakta. Muun väittäminen tekee väittäjästä idiootin.

[/quote]

Tietysti yhden kielen opiskelu on ajallisesti pois toisen kielen opiskelusta. Vai mikset osaa maailman kaikkia kieliä?

[/quote]

Jep! Teit itsestäsi idiootin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/275 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 01:15"]

En tiedä, mitä tiedät. Mutta minä olen opiskellut yli kymmentä kieltä ja monen muun kielioppia pintapuolisesti. Sen lisäksi olen opiskellut kielitiedettä. Yhden kielen opiskelu ei ole mitenkään muiden kielten opiskelusta pois. Tämä on kielitieteellinen fakta. Muun väittäminen tekee väittäjästä idiootin.

[/quote]

Tietysti yhden kielen opiskelu on ajallisesti pois toisen kielen opiskelusta. Vai mikset osaa maailman kaikkia kieliä?

[/quote]

[/quote]

Argumenttisi ovat kyllä lyömättömiä.

Vierailija
84/275 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 01:06"]

[/quote]

Oletpas sä ylimielinen. Kaikki eivät ole kielellisesti lahjakkaita, kaikki eivät ole kiinnostuneita kielistä, kaikilla ei ole aikaa lukea kieliä ja kielitiedettä, koska he opiskelevat jotain oikeasti hyödyllistä ja ovat oikeissa töissä, joissa tarvitaan jotain muuta osaamista.

Jokainen opettaja voi kertoa, että toisilla on oikeasti vaikeuksia oppia edes yhtä kieltä, saati sitten toista. Kolmen hallitseminen hyvällä tasolla vaatii jo paljon. Suomessa ei niitä montaa ole. Tiedetään myös, että lapsena kieliä oppii helpommin, mutta Suomessa ne vuodet tuhlataan yksinkertaisen ja helpon ruotsin lukemiseen. Tärkeämpää olisi hyödyntää lapsuus- ja nuoruusvuodet kieleen, jonka lausuminen ja kielioppi eroavat suomesta.

[/quote]

Vau, jopas tuli laidallinen roskaa! Jos palsta olisi suomenkielinen, niin pläjäyksesi olisi selvää pässinlihaa tuonne:

http://www.reddit.com/r/badlinguistics/

Vierailija
85/275 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väittely pakkoruotsin puolustajan kanssa on kuin pelaisi shakkia pulun kanssa. Se kaataa nappulat, paskoo shakkilaudalle ja lentää kertomaan kavereilleen, että voitti.

Vierailija
86/275 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 01:19"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 01:06"]

[/quote]

Oletpas sä ylimielinen. Kaikki eivät ole kielellisesti lahjakkaita, kaikki eivät ole kiinnostuneita kielistä, kaikilla ei ole aikaa lukea kieliä ja kielitiedettä, koska he opiskelevat jotain oikeasti hyödyllistä ja ovat oikeissa töissä, joissa tarvitaan jotain muuta osaamista.

Jokainen opettaja voi kertoa, että toisilla on oikeasti vaikeuksia oppia edes yhtä kieltä, saati sitten toista. Kolmen hallitseminen hyvällä tasolla vaatii jo paljon. Suomessa ei niitä montaa ole. Tiedetään myös, että lapsena kieliä oppii helpommin, mutta Suomessa ne vuodet tuhlataan yksinkertaisen ja helpon ruotsin lukemiseen. Tärkeämpää olisi hyödyntää lapsuus- ja nuoruusvuodet kieleen, jonka lausuminen ja kielioppi eroavat suomesta.

[/quote]

Vau, jopas tuli laidallinen roskaa! Jos palsta olisi suomenkielinen, niin pläjäyksesi olisi selvää pässinlihaa tuonne:

http://www.reddit.com/r/badlinguistics/

[/quote]

Muista käydä kertomassa tämä opetushallitukselle, niin saadaan kaikki suomalaiset puhumaan sujuvasti viittä kieltä vähintään!

Vierailija
87/275 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 01:17"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 01:15"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Argumenttisi ovat kyllä lyömättömiä.

[/quote]

Varoitus! Pirin käyttö on vaarallista. Kyllä pitäis jättää se nyt pois. Mene vaan nukkumaan. Kyllä se siitä kultamussukka!

Vierailija
88/275 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro nyt, miten yhden kielen oppimiseen käytetty aika ei ole toisen kielen oppimista rajoittava tekijä. Voit laittaa vaikka jonkin vaikuttavan englanninkielisen linkin aiheeseen.

Vierailija
89/275 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 01:12"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 01:02"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 00:54"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 00:52"]

Saamelaisethan ollaan jo käsitelty. Muut ryhmät ovat diaspora- ja suht tuoreita ryhmiä, kuten vaikka somalialaiset. "Vanhat" saksalaiset ja venäläiset ovat nyky-Suomessa enemmänkin kosmopoliitteja. Nämä eivät ole ihan vertautuvia vähemmistöryhmiä suomenruotsalaisiin.

[/quote]

Eli toiset vaan ovat arvokkaampia kuin toiset... Tämä on tullut jo selviksi.

[/quote]

Oletko ihan idiootti? Jos Suomeen äkkiä tupsahtaa aymaran puhuja, niin hänellä ei vaan ole samanlaisia kielellisiä oikeuksia kuin kantaväestöllä. Tämä on itsestäänselvyys.

[/quote]

Eli yli 100 vuotta ei riitä? Entäs Karjalan venäjänkieliset? Heitä löytyy varmaan mun esi-isistäkin, asuneet maillaan vuosisatoja. Mitäs oikeuksia muuten suomenkielisillä oli muutaman vuosisadan ajan? Taisihan sitä saada puhua... Entäs Ahvenanmaan suomenkielisillä nykyään?

[/quote]

Jos nyt vaan jättäisit sen pirin pois. Käyt ylikierroksilla. Huomenna voit sitten uusin voimin keskittyä vihaamaan hurreja. Jookos-kookos?

Vierailija
90/275 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 01:25"]

Jos nyt vaan jättäisit sen pirin pois. Käyt ylikierroksilla. Huomenna voit sitten uusin voimin keskittyä vihaamaan hurreja. Jookos-kookos?

[/quote]

Sulla taitaa siitä tosiaan olla kokemusta. Kerro tosiaan, kuinka yhden kielen lukemiseen käytetty aika ei ole toisesta kielestä pois. Olisin hyvin kiinnostunut tästä. Lukiossa minulla oli yhdessä kurssissa neljä kieltä, enkä kyllä tosiaan pystynyt keskittymään kaikkiin kunnolla, kun olivat vielä kaikki samana päivänä. Kolme olisi mulle kyllä riittänyt.

Vierailija
91/275 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kielen opiskelija täällä, ei oo matikkaa pääaineessa (kieli) tai sivuaineissa

Vierailija
92/275 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan käyttää Googlea. Sen mukaan maailman kielitaitoisimmat ihmiset ovat mahdollisesti osanneet noin 50-60 kieltä. Mikäköhän heitä on rajoittanut, kun eivät ole oppineet toista kuudenkymmenen satsia?

Vierailija
93/275 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 01:42"]

Osaan käyttää Googlea. Sen mukaan maailman kielitaitoisimmat ihmiset ovat mahdollisesti osanneet noin 50-60 kieltä. Mikäköhän heitä on rajoittanut, kun eivät ole oppineet toista kuudenkymmenen satsia?

[/quote]

Taisi luovuttaa...

Vierailija
94/275 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mitä ihmettä oikein sekoilet? Tietysti jossain tulee raja vastaan, mutta jokunen kieli liukuvasti samanaikaisesti menee hyvinkin. Tiesitkö, että Papua-Uudessa-Guineassa jotkut kansat (ilmeisesti muuten tosi monet) elävät hyvin lähellä toisiaan ja käytännössä oppivat toistensa kielet? Siis näiden kansojen kaikki idiootti-tyypitkin. Ja heidän elämänsä on aika lailla täynnä velttoilua yms.. Kielenoppiminen tulee siinä muun sivussa, kuten pitäisikin.

Mut joo. Toivottavasti pääset noista väkivaltafantasioistasi ja piristä irti. Mut jos tuntuu ihan oikeesti siltä, että pakkoruotsin vastustaminen samalla vanhalla paskalla ("Anna perustelut! Perusteluita ei ole annettu!") on se sun juttus, niin mikä minä olen estämästä ihmistä hukkaamaan elämäänsä idioottimaisuuksiin.

Et joo. Anna palaa sankari! Kutsu kaikki kaveriskin! Poistun areenalta, se jää nyt pelikentäksesi.

Vierailija
95/275 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 02:10"]

[/quote]

Mitä ihmettä oikein sekoilet? Tietysti jossain tulee raja vastaan, mutta jokunen kieli liukuvasti samanaikaisesti menee hyvinkin. Tiesitkö, että Papua-Uudessa-Guineassa jotkut kansat (ilmeisesti muuten tosi monet) elävät hyvin lähellä toisiaan ja käytännössä oppivat toistensa kielet? Siis näiden kansojen kaikki idiootti-tyypitkin. Ja heidän elämänsä on aika lailla täynnä velttoilua yms.. Kielenoppiminen tulee siinä muun sivussa, kuten pitäisikin.

Mut joo. Toivottavasti pääset noista väkivaltafantasioistasi ja piristä irti. Mut jos tuntuu ihan oikeesti siltä, että pakkoruotsin vastustaminen samalla vanhalla paskalla ("Anna perustelut! Perusteluita ei ole annettu!") on se sun juttus, niin mikä minä olen estämästä ihmistä hukkaamaan elämäänsä idioottimaisuuksiin.

Et joo. Anna palaa sankari! Kutsu kaikki kaveriskin! Poistun areenalta, se jää nyt pelikentäksesi.

[/quote]

"elävät hyvin lähellä toisiaan ja käytännössä oppivat toistensa kielet"

Ehkä tuossa on se selitys, sillä niitä toisten kieliä on vaikea oppia, jos niitä toisia ei koskaan tapaa. Tuskin hekään opiskelevat koulussa jotain kieltä, jolle ei ole mitään tarvetta.

Kummaa ihmettelyä siitä, että minä kuten muutkin ihmiset (tuo, jolle vastasit, on taas joku muu) vaativat perusteluita pakolle. Minusta se on ihan normaalia käytöstä. Toisten haukkuminen olemattomista "väkivaltafantasioista" puolestaan kertoo kyllä syvemmistä ongelmista.

Vierailija
96/275 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 20:29"]

^onko täällä palstalla joskus joku joka tajuiaisi sarkasmia?

[/quote]

Kyllähän sitä tajuaa, hyvin kirjoitettua. Tuo oli vain huono.

Vierailija
97/275 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni matematiikan peruskurssi on yliopistoissa pakollinen alasta riippumatta. Se on laajuudeltaan 5op, kun taas pakolliset kielikurssit ovat vain paria opintopistettä. Olenko väärässä?

Vierailija
98/275 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 18:41"]

Ruotsin kieli on ainoa oppiaine, jota on opiskeltava yläasteelta yliopistoon.

[/quote]

Höpöhöpö. Ei yliopistossa tarvitse _opiskella_ ruotsia. Olethan opiskellut ruotsia jo (ainakin) yläasteella ja lukiossa (niin ja tietysti ne valtavat massat, jotka palstalaisten mukaan tulevat ammattikoulusta yliopistoon...)? Menet vaan ja teet tarvittavat kokeet. Asia suoritettu. Näin minäkin tein ensimmäisenä yliopistovuotenani.

Vierailija
99/275 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 19:02"]

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 18:57"]

Enpä tiedä mitä kaikkea lakiin yliopiston opintojaksojen suhteen on kirjattu, mutta olettaisin ainakin käytännössä menetelmäopintojen olevan melko yhteneväisiä, muutoinhan tiede olisi mielivaltaista.

[/quote]

Onko kielten opiskelijoilla pakollista matematiikkaa?

[/quote]

Itse olen opiskellut kääntäjäksi (FM) ja kauppatieteen maisteriksi ja kyllä vain meillä oli pakollinen tilastomatematiikan kurssi. Lisäksi kauppiksessa muutakin matikkaa pakollisena ihan peruskursseissa.

Vierailija
100/275 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 11:46"]

Käsittääkseni matematiikan peruskurssi on yliopistoissa pakollinen alasta riippumatta. Se on laajuudeltaan 5op, kun taas pakolliset kielikurssit ovat vain paria opintopistettä. Olenko väärässä?

[/quote]

Olet väärässä. Ei ole mitään yleisesti määriteltyjä pakollisia matematiikan opintoja. Esim. kielten opiskelijoilla ei ole yhtään pakollista matematiikan kurssia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yhdeksän