Miksi inhoat valkoista sisustusta?
Eli: miksi inhoat valkoista sisustusta?
Oma mielipiteeni on se, että sopivasti vaaleaa ja siihen jotain muutakin väriä, ettei mene täysin valkoiseksi. Jokainen saa tietenkin sisustaa miten itse tahtoo, tärkeintähän on se, että itse asujat viihtyvät!
Kommentit (104)
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 13:54"]
Tässä ap.
Otsikosta sen verran. Halusin nimenomaan luoda keskustelua tämän valkoisen värin suhteen sisustuksessa. Ainakin monelta keskustelupalstalta on tullut huomattua, että yleisesti ottaen on paljon ihmisiä, jotka mieluummin liputtavat täysin erilaisen sisustuksen puolesta. Tietenkin olisin voinut valita inhota sanan tilalle jonkin muunkin, mutta en ajatellut siitä syntyvän haloota.
Kuten itse aloitusviestissäni sanoin: pidän kyllä vaaleasta, mutta itselläni siihen on yhdistettynä muutakin.
Mielestäni kumminkin valkoista sisustusta kohtaan hyökätään nykyään paljon enemmän kuin mitään muuta sisustusta. Siksi ehkä olikin kiinnostava heittää tämä kysymys tänne.
[/quote]
Täysin valkoinen koti on persoonaton ja samalla jotenkin epäkodikas. Itse vierastan jotenkin juuri näitä asioita. Koska valkoisia koteja on niin paljon, tulee väistämättä tunne, että ihmiset ovat menossa yhä enemmän kohti steriilimmän elämän ja ihmisen ihannointia. Tai siis, että kaikki pitää olla hienoa, harkittua ja sopia yhteen. Että koko elämä on sellaista harmoonisen täydellisyyden tavoittelua ja ett erilaisuutta siedetään vähemmän. Koditkaan eivät ole enää koteja, vaan se täydellisyyden tavoittelu ujutetaan kaikille elämän osa-alueille, myös sinne kotiin.
Tätä on jotenkin vaikea kuvata. Tiedän myös, että kohta tulee vastalauseiden ryöppy, miten jokainen sisustaa kotiaan itseään varten. Näinhän se tietenkin on, mutta yleinen fiilis, mikä minulle valkoisista kodeista ja niiden yleisyydestä tulee, on tämä.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 15:05"]
Tässä ap.
Otsikosta sen verran. Halusin nimenomaan luoda keskustelua tämän valkoisen värin suhteen sisustuksessa. Ainakin monelta keskustelupalstalta on tullut huomattua, että yleisesti ottaen on paljon ihmisiä, jotka mieluummin liputtavat täysin erilaisen sisustuksen puolesta. Tietenkin olisin voinut valita inhota sanan tilalle jonkin muunkin, mutta en ajatellut siitä syntyvän haloota.
Kuten itse aloitusviestissäni sanoin: pidän kyllä vaaleasta, mutta itselläni siihen on yhdistettynä muutakin.
Mielestäni kumminkin valkoista sisustusta kohtaan hyökätään nykyään paljon enemmän kuin mitään muuta sisustusta. Siksi ehkä olikin kiinnostava heittää tämä kysymys tänne.
[/quote]
Täysin valkoinen koti on persoonaton ja samalla jotenkin epäkodikas. Itse vierastan jotenkin juuri näitä asioita. Koska valkoisia koteja on niin paljon, tulee väistämättä tunne, että ihmiset ovat menossa yhä enemmän kohti steriilimmän elämän ja ihmisen ihannointia. Tai siis, että kaikki pitää olla hienoa, harkittua ja sopia yhteen. Että koko elämä on sellaista harmoonisen täydellisyyden tavoittelua ja ett erilaisuutta siedetään vähemmän. Koditkaan eivät ole enää koteja, vaan se täydellisyyden tavoittelu ujutetaan kaikille elämän osa-alueille, myös sinne kotiin.
Tätä on jotenkin vaikea kuvata. Tiedän myös, että kohta tulee vastalauseiden ryöppy, miten jokainen sisustaa kotiaan itseään varten. Näinhän se tietenkin on, mutta yleinen fiilis, mikä minulle valkoisista kodeista ja niiden yleisyydestä tulee, on tämä.
[/quote]
Ei mielestäni vaikkapa tämä huone ole kolkko, vaan oikein lämmin ja tunnelmallinen: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQWZjmepW2xVNT6Nf0bvhZWj9xceVDbQFdqQ2NDtqTmhv4tjTCo
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 00:37"]
Joo, ja ne valkoisissa sisustuksissa käytetyt tavarat on niitä samoja kaikilla, ärsyttäviä "kuluneita" ja jotain tekstejä ja tähtiä, kun on nähnyt yhden on nähnyt kaikki.
[/quote]
Niin totta! Kaverini muutti juuri uuteen kotiin. Ja millainen on sisustus? Valkoista, valkoista - ja teemana tähdet! Tähtitapettia, tähtihuopaa ja -tyynyä ja -mattoa ja -verhoa. Ja tämä on hänestä niin ihana ja tuore idea!
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 15:29"]
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 00:37"]
Joo, ja ne valkoisissa sisustuksissa käytetyt tavarat on niitä samoja kaikilla, ärsyttäviä "kuluneita" ja jotain tekstejä ja tähtiä, kun on nähnyt yhden on nähnyt kaikki.
[/quote]
Niin totta! Kaverini muutti juuri uuteen kotiin. Ja millainen on sisustus? Valkoista, valkoista - ja teemana tähdet! Tähtitapettia, tähtihuopaa ja -tyynyä ja -mattoa ja -verhoa. Ja tämä on hänestä niin ihana ja tuore idea!
[/quote]
Mutta eikö ole hyvä, ettei SINUN tarvitse asua siellä ja ystäväsi saa sisustaa niinkuin itse haluaa?
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 15:22"]
Tässä ap.
[/quote]
[/quote]
Ei mielestäni vaikkapa tämä huone ole kolkko, vaan oikein lämmin ja tunnelmallinen: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQWZjmepW2xVNT6Nf0bvhZWj9xceVDbQFdqQ2NDtqTmhv4tjTCo
[/quote]
Jos koko koti on sisustettu samalla tapaa kuin kuvassa, kyllä se silloin muuttuisi kolkoksi ja persoonattomaksi.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 15:32"]
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 15:22"]
Tässä ap.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jos koko koti on sisustettu samalla tapaa kuin kuvassa, kyllä se silloin muuttuisi kolkoksi ja persoonattomaksi.
[/quote]
Mun mielestä tuo ei ole yhtään persoonatonta. Mikä on persoonallista? Kaaos ja sekasotku jossain Vantaan slummikerrostalossa?
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 15:23"]
http://indulgy.net/f4/VF/jD/SoftWhiteLivingRoomIdealHomeHousetohome.jpg
[/quote]
Yök. Kaikki kuumimmat trendit sullottuna yhteen pieneen tilaan. Valkoinen sohva, tekstiprinttityyny, pehmoinen neuleviltti, väkisin väännetty kehyskollaasi seinällä, kulunut "oivaltavasti uusiokäytetty" sohvapöytä... eieieiiiiii.
Koska valkoisia koteja on niin paljon, tulee väistämättä tunne, että ihmiset ovat menossa yhä enemmän kohti steriilimmän elämän ja ihmisen ihannointia. Tai siis, että kaikki pitää olla hienoa, harkittua ja sopia yhteen. Että koko elämä on sellaista harmoonisen täydellisyyden tavoittelua ja ett erilaisuutta siedetään vähemmän. Koditkaan eivät ole enää koteja, vaan se täydellisyyden tavoittelu ujutetaan kaikille elämän osa-alueille, myös sinne kotiin.
[/quote]
Olen kanssasi täysin samaa mieltä. Tähän voisi myös lisätä sen, että omaa kroppaa puunataan ja treenataan ja trimmataan, ihokarvoja kauhistellaan, inhotaan ja poistellaan, eikä mitään epätäydellisyyttä siedetä. Yhdessä valkovuotokeskustelussa suurin osa vastaajista sanoi, että "minulla ei todellakaan ole mitään VALKOVUOTOA, hyi!!", vaikka tietenkin on, ei vain haluttaisi olevan. Haluttaisiin olla kuin steriileja robotteja, joilla ei ole mitään ruumiintoimintoja. Seksikin on liian sottaista ja seksiä ennen täytyy käydä suihkussa, seksin jälkeen täytyy käydä suihkussa ja vaihtaa lakanat. Koti on puhtaanvalkoinen ja keittiö on kuin kiiltävä steriili laboratorio. Kylpypyyhkeet heitetään pois muutaman käyttökerran jälkeen, kun ne ovat jo liian epähygieenisiä jne. Tämä kaikki totta vie kuvastaa jotain meistä nykyihmispoloista.
Tämä on minsuta valkoisuudessaan tylsä:
Tässäkin valkoinen päävärinä, mutta jo paljon parempi, koska muutakin väriä:
http://static.iltalehti.fi/julkkiskodit/koti_7juttu1505in_jd.jpg
Tässä hevosen peräpää tuo mukavasti väriä sisustukseen :D
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 16:06"]
Koska valkoisia koteja on niin paljon, tulee väistämättä tunne, että ihmiset ovat menossa yhä enemmän kohti steriilimmän elämän ja ihmisen ihannointia. Tai siis, että kaikki pitää olla hienoa, harkittua ja sopia yhteen. Että koko elämä on sellaista harmoonisen täydellisyyden tavoittelua ja ett erilaisuutta siedetään vähemmän. Koditkaan eivät ole enää koteja, vaan se täydellisyyden tavoittelu ujutetaan kaikille elämän osa-alueille, myös sinne kotiin.
[/quote]
Olen kanssasi täysin samaa mieltä. Tähän voisi myös lisätä sen, että omaa kroppaa puunataan ja treenataan ja trimmataan, ihokarvoja kauhistellaan, inhotaan ja poistellaan, eikä mitään epätäydellisyyttä siedetä. Yhdessä valkovuotokeskustelussa suurin osa vastaajista sanoi, että "minulla ei todellakaan ole mitään VALKOVUOTOA, hyi!!", vaikka tietenkin on, ei vain haluttaisi olevan. Haluttaisiin olla kuin steriileja robotteja, joilla ei ole mitään ruumiintoimintoja. Seksikin on liian sottaista ja seksiä ennen täytyy käydä suihkussa, seksin jälkeen täytyy käydä suihkussa ja vaihtaa lakanat. Koti on puhtaanvalkoinen ja keittiö on kuin kiiltävä steriili laboratorio. Kylpypyyhkeet heitetään pois muutaman käyttökerran jälkeen, kun ne ovat jo liian epähygieenisiä jne. Tämä kaikki totta vie kuvastaa jotain meistä nykyihmispoloista.
[/quote]
Niin teille tulee mielikuva mutta voitte olla väärässä? Itse tykkään valkoisesta sisustuksen päävärinä mutta silti en kauhistele normaaleja ruumiintoimintoja:) Pidän myös seksistä, sohvallani saa syödä ja juoda, en imuroi kuin kerran viikossa ja jätän joskus vaatteitakin lojumaan mihin sattuu.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 15:56"]
[/quote]
Yök. Kaikki kuumimmat trendit sullottuna yhteen pieneen tilaan. Valkoinen sohva, tekstiprinttityyny, pehmoinen neuleviltti, väkisin väännetty kehyskollaasi seinällä, kulunut "oivaltavasti uusiokäytetty" sohvapöytä... eieieiiiiii.
[/quote]
Niin siis pointtihan oli korostaa, että valkoinen sisustus voi olla kodikas. Ehkä kertoo enemmän sinusta, että bongasit nuo trendit tuolta? Itse (valkoisen ystävänä) en edes kiinnittänyt asiaan huomiota:)
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 16:18"]
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 15:56"]
[/quote]
[/quote]
Niin siis pointtihan oli korostaa, että valkoinen sisustus voi olla kodikas. Ehkä kertoo enemmän sinusta, että bongasit nuo trendit tuolta? Itse (valkoisen ystävänä) en edes kiinnittänyt asiaan huomiota:)
[/quote]
No minun pointtini oli korostaa, että kyseinen sisustus on todella persoonaton. Eikä se minusta lämminkään ole. Bongasin trendit, koska viimeaikoina olen itsekin joutunut sisustusurakan eteen, joten on tullut vilkuiltua blogeja ja sisustuslehtiä ihan mielenkiinnosta. Ei todellakaan ideoiden toivossa, pikemminkin siinä mielessä, että mitä kannattaa välttää.
Miksi ja miten valkoisessa kodissa ei voi elää? Minä kun luulin meidän elävän ihan normaalia elämää, mutta näköjään tässä(kin) av-mamma tietää paremmin :D
Todellissa elämässä kun joku saa kierroksia pelkästään siitä, että valkoiset kaapin ovet ovat täynnä sormenjälkiä niin miten sitten, jos koko kämppä ja huonekalut olisivat valkoisia.
Tuollainen valkoterrorikoti vaatisi ettei olisi miestä saatikka lapsia.
P.S Kannattaa katsoa/muistella Todella upeeta jaksoa, jonka jälkeen kaikki valkosisustaja tuntuvat oudoilta. herkku alka 6 minuutin kohdalla
Ihan yhtä lailla se tummakin sisustus voi olla persoonaton. Samalla tavalla se voi olla kopioitu lehdestä. Se että jos tykkää vaaleasta ei kerro mitään ihmisen persoonasta.
Koska valkoinen sisustus tuo mulle mieleen vain ja ainoastaan sairaalan, jossa jouduin lapsena viettämään ihan järjettömän pitkän ajan :( En käytä edes valkoisia sänkyvaatteita, koska niistä tulee sama muistuma.
Mun mies pitää vakoisesta sisustuksesta! APUA! Onko hän nyt epämies? Onko siis av-mamman määritelmä miehestä se, että tämä a) ei pidä valkoisesta, b) sotkee? Millaisia metsäläisiä te oikein nurkissanne hyyssäätte? :D
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 17:17"]
Millaisia metsäläisiä te oikein nurkissanne hyyssäätte? :D
[/quote]
Uskon, että tämä pelko metsäläisyydestä on hyvin syvällä oleva suomalainen trauma. Siksi trendeissä ja kaiken juntin välttämisessä ollaan niin hysteerisen tarkkoja. Ettei kukaan vaan muista meidän suo, kuokka ja Jussi taustaa, kaikkein vähiten me itse.
Eihän valkoisessa sinänsä ole vikaa, mutta yhdistettynä (romanttiseksikö sitä kutsutaan?) ällöimeliin teksteihin ja tähtikuvioihin ym. latteuksiin, joita on siis halpahallista alkaen kaupat täynnä. Ja valkoinen valkoisen vieressä: kontrasti puuttuu.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 14:00"]
Tässä on mielestäni hyvä esimerkki ei-valkoisesta, tyylikkäästä ja persoonallisesta sisustuksesta suomalaiseen tyyliin:
http://media.tori.net/image/medium/57/5758474805.jpg
[/quote]
Kiitos tästä! Nauroin ääneen.