Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos elät avoliitossa, miksi et mene naimisiin?

Vierailija
14.11.2013 |

Jos elät avoliitossa, miksi et mene naimisiin? Ajatteletko, ettet tahdo koskaan avioliittoon? Jos et, niin miksi vetkutat päätöstä, etkö ole varma tunteistasi?

Minä elän avoliitossa. Selitän naimisiin menemättömyyttä sillä, että yksi paperi sinne tai tänne ei mitään muuta. Suhteenikin on hyvä. Silti jossain takaraivossa kolkuttaa tietoisuus siitä, että jos oikein kolahtaisi, tahtoisin myös naimisiin, enkä eläisi avoliitossa.

Onko avoliitto sinulle auki jätetty vaihtoehto vai todellinen valinta?

Kommentit (128)

Vierailija
1/128 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 17:17"]

[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 17:10"]

Miten ihmiset uskaltaa mennä avoliittoon, kun ainakin 70% avoliitoista päätyy eroon.

[/quote]

Mulle avoliiton solmimiseen liittyi konkreettisia hyötyjä, kuten pienemmät asumiskustannukset ja mahdollisuus viettää enemmän aikaa yhdessä. Avoliiton plussien takia olen valmis ottamaan sen riskin, että liitto päättyy eroon. Nyt olen yrittänyt kysellä niitä avioliiton konkreettisia hyötyjä (minun tilanteessani), mutta kukaan ei ole ainakaan vielä pystynyt kertomaan yhtään.

[/quote]

Jos sinä et koe avomiestäsi sellaiseksi, että haluat hänet puolisoksesi, niin minkä ihmeen takia inkutat, että mitä hyötyä.

Herranen aika sentään. Mikä ihmeen angsti joillakin on avioliittoa kohtaan. Jos koet, että se ei ole hyödyllinen sinulle ja et edes rakkaudesta halua naimisiin, niin kulta pieni, sinulla on ihan oikeus pysyä avoliitossa.

Onneksi elämä ei ollut noin vaikeaa nuorena. Tapasimme miehen kanssa, rakastuimme ihan hulluina toisiimme ja kumpikin koki, että kun tuntuu, että se toinen on oikea, niin mennään naimisiin. Helppoa kuin heinänteko. Ja naimisissa ollaan oltu 28 vuotta. Ja edelleen olen sitä mieltä, että juuri tämän miehen kanssa menisin naimisiin, jos meitä ei olisi vielä vihitty.

Suomessa on vapaus valita, joten en koe, että sinulla mitään ongelmaa pitäisi olla.

Vierailija
2/128 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua vain KIINNOSTAA, onko jotain hyötynäkökohtia. Se avioliitto nyt kuitenkin on juridinen sopimus. Teettekö kaikki muutkin oikeudelliset sopimukset sillä perusteella, että olette niin ihkupihkurakastuneita? Minäkin olen ihkupihkurakastunut, ja siksi haluan joku aamu herätä rakkaani kanssa samasta kämpästä. Jos minä nyt teen jonkun oikeudellisen sopimuksen, minua kuitenkin kiinnostaisi sen sisältö, enkä tekisi sitä päätä pahkaa vain koska se on tapana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/128 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin tän ketjun läpi ja suurin angsti taitaa kohdistua avoliittoon. Paikoitellen tuli mieleen lihaani/vegaaniväittelyt, joissa sekasyöjät raivoavat siitä, että jotkut syövät "vain" kasvisruokaa. Avoliitoissa on "vain" yhteiselämä ja tunteet, ei riitä, tarvitaan se lappu, sössönsöö! :D

Mites salaa naimisissa olevat, sormuksettomat, erinimiset ynnä muut hääjuhlien karttelijat. Tai vuosikausia kihlatut. Ärrrrsyttääkö? :D

Vierailija
4/128 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 12:57"]

[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 11:39"]

[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 11:25"]

Kun lapsi sitoo loppuelämäksi, vaikka mies ei halua naimisiin.

Eli ressukat haluaa sillä tavalla sitoa sen miehen loppuelämäksi, kun mies ei ole muuten halukas sitoutumaan.

Sääliksi käy.

[/quote]

Tässäkin asioissa se puolisoiden välinen keskustelu on tärkeätä. Ennen kuin lapsia aletaan tekemään, niin pitää puhua mitä se tarkoittaa käytännössä. Toki lapsestaan pääsee eroon, mikäli haluaa eli siinä mielessä lapsen tekeminen ei sido loppuelämäksi. 

Miestenkin pitäisi ymmärtää, minkälainen sitoomus se lapsi on. Sitoutumiskammoisen kanssa ei pitäisi lapsentekoon ryhtyä. Näistä asioista täytyy puhua ja puhua, ja puolisoiden pitää olla samalla kannalla sitoutumisen, avioliiton ja lasten suhteen. Kaikki ei tarvitse aviolittoa osoittaakseen sitoutumistaan toiseen. 

[/quote]

Ei lapsi sido loppuelämäksi. Lapsi sitoo siksi ajaksi, kun on lapsi. Kun se lapsi on siinä, sitoutuminen on lisäksi pakkoluontoinen. Sen sijaan avioliitto on loppuelämän mittainen valinta ja vapaaehtoinen sellainen.  Avoliitto taas on vain sellainen nojaa, ollaan nyt yhdessä kunnes jotain parempaa ilmaantuu-suhde.

[/quote]

Paskanmarjat se lapsi sido mihinkään muuhun kuin elatusmaksujen maksamiseen. Eikä kai aina siihenkään... 

Vierailija
5/128 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 12:57"]

[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 11:39"]

[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 11:25"]

Kun lapsi sitoo loppuelämäksi, vaikka mies ei halua naimisiin.

Eli ressukat haluaa sillä tavalla sitoa sen miehen loppuelämäksi, kun mies ei ole muuten halukas sitoutumaan.

Sääliksi käy.

[/quote]

Tässäkin asioissa se puolisoiden välinen keskustelu on tärkeätä. Ennen kuin lapsia aletaan tekemään, niin pitää puhua mitä se tarkoittaa käytännössä. Toki lapsestaan pääsee eroon, mikäli haluaa eli siinä mielessä lapsen tekeminen ei sido loppuelämäksi. 

Miestenkin pitäisi ymmärtää, minkälainen sitoomus se lapsi on. Sitoutumiskammoisen kanssa ei pitäisi lapsentekoon ryhtyä. Näistä asioista täytyy puhua ja puhua, ja puolisoiden pitää olla samalla kannalla sitoutumisen, avioliiton ja lasten suhteen. Kaikki ei tarvitse aviolittoa osoittaakseen sitoutumistaan toiseen. 

[/quote]

Ei lapsi sido loppuelämäksi. Lapsi sitoo siksi ajaksi, kun on lapsi. Kun se lapsi on siinä, sitoutuminen on lisäksi pakkoluontoinen. Sen sijaan avioliitto on loppuelämän mittainen valinta ja vapaaehtoinen sellainen.  Avoliitto taas on vain sellainen nojaa, ollaan nyt yhdessä kunnes jotain parempaa ilmaantuu-suhde.

[/quote]

Älä viitsi. Minun ja avomieheni suhde ei ainakaan ole mikään "nojaa, nyt ollaan yhdessä, kunnes jotain parempaa ilmaantuu" -suhde. Tiedämme molemmat löytäneemme oikean kumppanin rinnallemme. Miksi ihmeessä sinun pitää arvostella muiden parisuhteita? Oletko kenties epävarma omastasi?

Vierailija
6/128 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en mene naimisiin, koska olen jo ollut naimisissa. Ei se niin hääviä ollut että kannattaisi toistamiseen mennä. Tai no ehkä vähän ennen kuin täytän 50-vuotta kannattaa mennä, niin saa sitten joskus leskeneläkkeen.

Onneksi avomiehenikin on toisella kierroksella, tiedetään jo kumpikin ettei se paperi muuta mitään. Meillä on hyvä näin.

Vierailija
7/128 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 13:23"]

[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 12:53"]Meidän strategiamme on, että avoliitto vaihtuu avioliittoon vasta sitten, jos tulee jokin oikeudellinen pakko tai vaikkapa muutto maahan, jossa avopuolisolla ei ole samoja etuja kuin Suomessa.

[/quote]Mitä etuja avopuolisolla on Suomessa?

[/quote] Paremmat edut on esim. USAssa, ns. palimony laws jotka takaavat avopuolison toimeentulon. Tosin sitten avopuolison on hyvin vaikeata saada viisumia jos vaikka se avo saa tyon USAsta.

Vierailija
8/128 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin naimisiin vaikka heti, mutta mies ei tahdo.

Vierailija
9/128 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 15:37"]

Yksi ja ainoa totuus on avoliitossa oleville: heidän puolisonsa ei halua heidän kanssaan naimisiin. Tiedän kyllä että kun tämän sanon, niin alkaa kauhea huuto ja puolustelu ettei se ole niin. Mutta kyllä se vain on pohjimmiltaan aina juuri niin, siitä ei pääse mihinkään.

[/quote]

Älä viitsi provoilla / olla ääliö. Harvassa ovat ainoat, oikeat totuudet. Et ole oikeassa. Ihmisillä on monenlaisia syitä ja motiiveja ratkaisuilleen (sekä avo- että avioliitossa olevilla). Et voi mitenkään tietää niiden taustoja. Minun puolisoni haluaa ainakin kanssani naimisiin, vaikka et sitä ehkä uskokaan. Sillä ei kuitenkaan ole mitään väliä, uskotko minua vai et, sillä tiedän, että olet väärässä.

Vierailija
10/128 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 17:10"]

Miten ihmiset uskaltaa mennä avoliittoon, kun ainakin 70% avoliitoista päätyy eroon.

Jotenkin koomista, että vaahdotaan suu märkänä, että en mene naimisiin, kun niistä puolet päätyy eroon.

Avoliitoista päätyy ainakin se 70%. Miten ihmeessä te olette uskaltaneet muuttaa avoliittoon.

Saan tästä sen käsityksen, että avoero ei ole niin suuri juttu kenellekään, että sen vuoksi sitä ei pidetä minään. Koska avoliitto ei ole niin vakava suhde. Se on kämppissuhde, minkä eroa ei tarvitse niin miettiä.

Ongelma on se, että pelätään sitä, että avioliitto päätyy eroon, koska se on jo vakavampi suhde. Avoliiton päätymistä eroon nämä kiihkoilijat ei tunnu tippaakaan surevan.

Ja mitäpä sitä suremaankaan, kun avoero ei ole  muuta, kuin muuttaa kirjat toiseen asuntoon.

[/quote]

Jotkut ihmiset eivät sure minkään suhteen päättymistä, oli sitten kyseessä avo-tai avioliitto, joten ei tästä keskustelusta voi vetää mitään päätelmiä. Mutta tämän viestin tarkoituksenahan oli vain haukkua muiden parisuhteita. Mitä oikein saat siitä?

Vierailija
11/128 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 22:11"]

[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 15:37"]

Yksi ja ainoa totuus on avoliitossa oleville: heidän puolisonsa ei halua heidän kanssaan naimisiin. Tiedän kyllä että kun tämän sanon, niin alkaa kauhea huuto ja puolustelu ettei se ole niin. Mutta kyllä se vain on pohjimmiltaan aina juuri niin, siitä ei pääse mihinkään.

[/quote]

Älä viitsi provoilla / olla ääliö. Harvassa ovat ainoat, oikeat totuudet. Et ole oikeassa. Ihmisillä on monenlaisia syitä ja motiiveja ratkaisuilleen (sekä avo- että avioliitossa olevilla). Et voi mitenkään tietää niiden taustoja. Minun puolisoni haluaa ainakin kanssani naimisiin, vaikka et sitä ehkä uskokaan. Sillä ei kuitenkaan ole mitään väliä, uskotko minua vai et, sillä tiedän, että olet väärässä.

[/quote]

No tää on kyllä meidän tapauksessamme totta, molemmin puolin. Olemme keskustelleet avioliitosta ja molemmat oltiin samaa mieltä, ettei siinä ole mieltä. (ollaan siis tahoillamme jo oltu naimisissa).

Mies ei ole menossa naimisiin, ei mun eikä kenenkään muunkaan kanssa. Enkä minä ole menossa naimisiin, hänen enkä kenenkään muunkaan kanssa.

Vierailija
12/128 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni avoliittolainen on kihloissa? Miksi?

Vierailija
13/128 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veli ja hänen avopuolisonsa ovat kihloissa, koska työskentelevät opettajina tuppukylässä. Oli varoitettu, että luvassa on hirveää kyyläystä ja juoruilua, ellei ole sormuksia.

Mun paras ystävä on sopinut varmaan 15 vuotta sitten menevänsä avopuolisonsa kanssa naimisiin. Eivät ole vielä jaksaneet mennä. Eivät käytä sormuksia. Mutta luvattu on, joten kihlaushan se on.

Onkohan vielä tapana, että nuoret menevät kihloihin lukiossa, pojan ekalla lomalla armeijasta, ekalla yhteisellä matkalla tms. Sitten sormusten palautus. Sitten seuraavan kanssa. Eli kihlaus on sellainen seurustelun merkki tai jokin juhlistus, ei vanhanaikainen "vuoden lähtölaskenta häihin alkaa".

Vierailija
14/128 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei kosi. Ei halua ostaa sormusta, koska ne on niin kalliita. Mies ei halua häitä, koska ei halua kestitä muita (tästä olen samaa mieltä, enkä edes haluaisi ketään random-sukulaisia paikalle juotettavaksi).

Vierailija
15/128 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se leskeneläke ihan vähäpätöinen syy ole mennä naimisiin. Itse tiedän henk koht  kolme tänä vuonna kuollutta perheenäitiä, alaikäisiä lapsia jäi kaikilta isä yksin huoltamaan. Kyllä se leskeneäke siinä vaiheessa on hyvä lisä. 

Vierailija
16/128 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 22:32"]

Kuinka moni avoliittolainen on kihloissa? Miksi?

[/quote]

Koska olemme menossa naimisiin. Miksi emme olisi?

Vierailija
17/128 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

olemme siitä puhuneet ja aina se on ollut tarkoituksena, mutta en vain saa aikaiseksi alkaa järjestää asiaa. liian isotöinen homma, jopa maistraatissa, koska tunnen mieheni suvun, jonka lepyttelyyn menisi tuollaisessa tilanteessa lopulta ikä ja terveys. 

Vierailija
18/128 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska sillä papin/masitraatinaamenella ei ole käytännössä mitään merkitystä minulle.

Vierailija
19/128 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on todellinen valinta. En kaipaa avioliittoa, avoliitto käy hyvin. Yhteiset lapset ja yhteinen asuntovelka on yhdistänyt ihan tarpeeksi.

Yhdessä ollaan oltu yli 28 vuotta.

Vierailija
20/128 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotettiin sopivaa hetkeä. Nyt on häihin enää pari kuukautta aikaa :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi