Vähävaraisen äidin joululahjaostokset
Säästetty joulua varten jo aikaa sitten:
Poika 8v Kuoma-kengät (tarpeeseen) ja AkuAnkan taskukirja
Tyttö 5v: Paita ja housut alennusmyynnistä, värityskirja, kylpyvaahtoa
Tyttö 3v: Pinkki haalari (löysin kirppikseltä tosi siistin), saippuakuplia (rakastaa niitä) ja pieni merenneito-kuvioinen hammasharja johon kaupassa ihastui.
Jokaiselle olen neulonut villasukat ja lapaset lempivärein. Lisäksi ystäviltä ja sukulaisilta tulossa jotain.
Vähävaraisten perheiden joulupuutoiveiksi esitin 8v:lle LegoChima-pakettia, 5v:lle prinsessabarbieta tai prinsessakirjaa, ja 3v:lle Barbie-nukkea jota on toivonut.
Olen säästänyt rahaa että saadaan ihan oikea joulukuusi ja hieman parempaa ruokaa jouluna, askartelemme itse koristeita ja haemme kirjastosta jouluista luettavaa. Poltamme kynttilöitä ja kuuntelemme joululevyjä.
Viime jouluna kotipalvelun ihminen soitti että meidät on valittu saamaan 70e arvoinen HyväJoulumieli-lahjakortti, olin sillä hetkellä laskemassa lasten kanssa kerättyjä pullokuitteja ja surin sitä etteivät rahat riittäneet joulukuuseen kun pyysivät kuusista 30e. Itku tuli, ostettiin kuusi ja herkkuja. Lämmöllä ajattelen ihmisiä jotka lahjoittavat rahaa ja lahjoja joulukeräyksiin. <3
Mikäli oma rahatilanteeni tulevaisuudessa sallii, aion itse "maksaa takaisin" joulumielikeräykseen ja osallistua antajan roolissa joulupuu-keräykseen.
Kommentit (361)
Lapilisät menevät monilla ihan elämiseen ja laskuihin. Meidän perheessä ollaan aikanaan sössitty raha-asioiden kanssa ihan huolella ja makselemme vinon pinon erämaksuja sun muita laskuja kaiken muun elämisen lisäksi. Ihan oikeasti kaikki eivät ole olleet niin järkeviä, että ovat osanneet hoitaa raha-asiansa kunnialla. Monilla on muitakin menoja, kun pakollinen asuminen, vesi, sähkö ja puhelinlasku. Siitäpä se köyhyys sitten alkaakin.
Ehkä ap:kin miettii nyt toisella mielellä tätä joulukuusi asiaa. Jos joululahja on hammasharja, niin miettisin kyllä itse ainakin sitä kuusen hankintaa TODELLA tarkkaan. Mielestäni tuollaiset käyttötavarat ovat ihan jotain muuta, kuin LAHJA lapselle (toki jos lapsi on tykästynyt siihen, niin voisin sen laittaa kans pakettiin) mutta kyllä lisäksi pitäisi olla muutakin. hammasharja maksanee päälle euron... Kuusirahoistakin voisi ostaa vaikka värityskirjan ja kynät.
Kyllä mulle oli lapsena kuusi lahjoja tärkeempi. Siitä se tunnelma tulee.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 10:58"]
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 02:22"]
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 04:56"]
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 14:52"]
Ja joulupuukeräyksestä lapset saavat sitten lahjat, joten seurakunnan lahjoitusrahan pystyi sitten käyttämään joulukuuseen.
Ei lapset muista, mitä tavaraa ja ruokaa ovat jouluna saaneet. Tunnelma on tärkein ja muovikuusi ei tuo sitä tunnelmaa, eikä edes kynttilät ja kuusenoksat.
Olette kyllä ihmeen materialisteja
[/quote]
Anteeksi nyt vain, mutta jo on helvetti, että työssäkäyviä ja ihan itse elämisensä maksavia haukutaan materialisteiksi. Eli jos maksatan lapseni lahjat toisilla, en ole materialisti, mutta jos ostan ne itse olen materialisti. Minäkin haluan kaikenlaista tunnelman luojaa jouluksi. Kukahan ne ostaisi, kun haluan laittaa omat rahani ihan muuhun?
[/quote]
Juurikin näin, muilta on ok pyydellä lahjoja ja se ei ole materialismia, kun omat rahat hassataan kuuseen. Saadaan siis kaikki, kuusi ja lahjat kun toiset maksaa. Siinä missä työssäkäyvät on materialisteja jotka hommaa omilla rahoillaan lahjat ja monilla on se tekokuusikin eikä edes aito...
Ja on se nyt kyllä suoraan sanottuna sen vanhemman oma moka jos ei saa joululahjoja tai sitä kuusta edes hommattua, kun kerran niitä tukia jää käteen enemmän mitä toisille edes palkkaa! Oikeasti, itketään miten ollaan niin köyhiä ja toiset tekee tuolla töitä, eikä saa edes samaa rahaa kuin sossun tuilla elävät, millähän mittapuulla sekin on reilua. Sitten ne pienempituloiset työssäkäyvät vielä lahjoittavat näille mukavammin eleleville lahjoja kun hallitsevat oman rahankäyttönsä paremmin, kun saajat eivät itse viitsi mitään säästää. Mihin ne lapsilisät sitten menevät jos lapsille ei mitään saa hommattua? Niimpä niin.
[/quote]
Tilanne on nyt se, että tässä maassa monella tekee tiukkaa. Köyhillä lapsiperheillä, työttömillä, vanhuksilla, opiskelijoilla. Myös työssäkäyvillä pienituloisilla tekee tiukkaa.
Siitä johtuu, että perheissä joudutaan miettimään, mistä tingitään. Onko se lahjat, onko se jouluruuat vain onko se se kuusi. Aikojen tiukkuudesta johtuu myös se, että keskituloisetkin ihmiset alkavat "hyökkäilemään" sellaisten kimppuun, jotka ovat vielä heikommilla, kuten nämä köyhät yh-perheet. Kadehditaan olosuhteita, joista ei itse ymmärretä tai tiedetä mitään.
Joku totesi täällä, että vanhojen tavaroiden ja lastenvaatteiden myynti ei tahdo edes kirpputoreilla onnistua, vaikka hinnat ovat tiputettu niin alas kuin mahdollista. Jotenkin tulee mieleen, että siinä valossa ei ainakaan kannata ostaa valtavia vuoria niitä uusimpia "muovileluviritelmiä", koska niiden käyttöikä jää lyhyeksi ja jälleenmyyntiarvo käytettyinä on olematon. Kysehän on usein jostain lelumuodista, joka kestää aikansa mutta menee ohi.
Jokainen voi hetkeksi pysähtyä miettimään, mitä joulu itsekullekin merkitsee? Onko se säälimätöntä suomintaa huonompiosaisia kohtaan? Onko se itsensä korottamista joksikin "ylitietäjäksi", joka yksin tietää, mikä on oikein ja väärin? Onko se katkeruutta ja kadehtimista toisen vähästä?
[/quote]
Hei, en ole katkera enkä kateellinen, olen itsekin elänyt alle minimitoimeentulon rajan ja jopa silti minulla on ollut aina varaa ostaa joululahjoja. Siksi juuri minun on vaikeaa ymmärtää, miksi niillä jotka saavat enemmän tukia kuin minä tällä hetkellä edes palkkaa, ei olisi varaa ostaa niitä lahjoja, varsinkin kun saavat lapsilisiäkin? Olen lahjoittanut joulupuukeräykseen ja lahjoitan tänäkin vuonna, vain ja ainoastaan siksi että jotkut lapset ilahtuisivat vaikka vanhempansa eivät tarpeeksi välittäisikään. Sanotaanko näin, että autan mielelläni ihmisiä jotka oikeasti sitä apua tarvitsevat, jotka pääsevät jaloilleen ja yrittävät kovasti tai jotka ovat esim. työkyvyttömiä. Mutta ei paljon huvita omista pienistä tuloista auttaa ihmisiä, jotka saavat enemmän tukia kuin minä palkkaa ja silti eivät saa lapsilleen joululahjoja ostettua, vaikka on lapsilisätkin eli ne rahat menee silloin vanhemmille eikä lapsille. Miten muuten ei muka pystyisi lapsilisistä hommaamaan joululahjoja lapsille?
Näissäkin tapauksissa ne lapset saavat kärsiä vanhempien itsekkyydestä, mutta sellaisia vanhempia ei minua kiinnosta pahemmin jeesata jos ei itse viitsitä ajatella yhtään lapsia, tai edes ottaa itseään sen verran niskasta kiinni. Eli mielelläni autan ihmisiä jotka jostain syystä joutuvat ahdinkoon, mutta en niitä jotka vuodesta toiseen odottavat että sossusta saa ja lapsilisät voi käyttää sitten mihin vanhemmat milloinkin tahtoo, ei tietenkään siihen lapseen.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 23:13"]
Lapilisät menevät monilla ihan elämiseen ja laskuihin. Meidän perheessä ollaan aikanaan sössitty raha-asioiden kanssa ihan huolella ja makselemme vinon pinon erämaksuja sun muita laskuja kaiken muun elämisen lisäksi. Ihan oikeasti kaikki eivät ole olleet niin järkeviä, että ovat osanneet hoitaa raha-asiansa kunnialla. Monilla on muitakin menoja, kun pakollinen asuminen, vesi, sähkö ja puhelinlasku. Siitäpä se köyhyys sitten alkaakin.
[/quote]
No eipä sillä että sotkee raha-asiansa ole useimmiten periaatteessa mitään tekemistä järkevyyden kannalta, vaan ahneuden. Toki on typerää sössiä raha-asiansa huolella, mutta usein se johtuu monella juurikin ahneudesta saada jotain mihin ei ole varaa. Tiedetään usein itsekin että on typerää ottaa pikavippejä tai jättää asiat hoitamatta niin että laskut menee ulosoton kautta, mutta moni tiedostaa sen asian ja tekee silti.
Mutta mikä oikeus on käyttää lapsilisiä laskuihin ym. eikä siihen lapseen? Mun mielestä on ok siinä tapauksessa käyttää niitä muuhunkin että lapsi ei siitä kärsi, eli että lapsella on kaikki tarvittava ja mielellään jouluna niitä joululahjojakin. Mutta miksi lapselta pitäisi olla pois, jos raha on hänen hyvinvointiinsa tarkoitettu? Oletteko työkykyisiä? Jos ette niin ei ole mitään syytä miksi tulevaisuuskin olisi köyhä. Eikös kunnilla ole näitä ilmaisia neuvojia talousasioissa, jotka auttavat että saa raha-asiat kuntoon?
Kyllä aito joulukuusi olla pitää että tulee joulutunnelma. Niin se vaan on, olisin minäkin ostanut tuossa tilanteessa kuusen, se kun toi lapsille sen tunteen että meillä on oikea joulu, eikä mikään köyhien joulu.
Tippa tuli linssii ap:n viestiä lukiessa mutta enemmän tässä tulee tippa linssiin kun lukee näitä joitain muita viestejä, mikä teitä ihmiset vaivaa? Itselleni ainakin pienenä se kuusi oli melkein tärkein juttu, mielummin olisin valinnut kuusen ja vähän vähemmän lahjoja kun enemmän lahjoja ilman kuusta. Ja nimenomaan OIKEAN kuusen. Ap varmaan tietää omat lapsensa ja mitä he joululta odottavat joten ei viitsitä morkata toisten joulunviettotapoja. Tärkeää on myös ettei murehdi turhia, lapset ovat yllättävän vähään oikeasti tyytyväisiä. Nykyään vaan tungetaan niille kaikenlaista rojua mielinmäärin niin eihän ne vähään opi tyytymäänkään ja panokset kasvaa vuosi vuodelta. Panostettaisiin mieluummin yhdessäoloon, ruokaan ja tunnelmaan, niistä itse ainakin nautin lapsenakin. :-) Lahjat kuulostaa hyviltä ja toivottavasti saatte joulupuukeräyksestä paketit, te ne varmasti ansaitsette! :-)
Ihanaa joulun odotusta kaikille!
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 23:32"]
[/quote]
No eipä sillä että sotkee raha-asiansa ole useimmiten periaatteessa mitään tekemistä järkevyyden kannalta, vaan ahneuden. Toki on typerää sössiä raha-asiansa huolella, mutta usein se johtuu monella juurikin ahneudesta saada jotain mihin ei ole varaa. Tiedetään usein itsekin että on typerää ottaa pikavippejä tai jättää asiat hoitamatta niin että laskut menee ulosoton kautta, mutta moni tiedostaa sen asian ja tekee silti.
Mutta mikä oikeus on käyttää lapsilisiä laskuihin ym. eikä siihen lapseen? Mun mielestä on ok siinä tapauksessa käyttää niitä muuhunkin että lapsi ei siitä kärsi, eli että lapsella on kaikki tarvittava ja mielellään jouluna niitä joululahjojakin. Mutta miksi lapselta pitäisi olla pois, jos raha on hänen hyvinvointiinsa tarkoitettu? Oletteko työkykyisiä? Jos ette niin ei ole mitään syytä miksi tulevaisuuskin olisi köyhä. Eikös kunnilla ole näitä ilmaisia neuvojia talousasioissa, jotka auttavat että saa raha-asiat kuntoon?
[/quote]
Meidän perheessä ei ole niin tiukkaa, ettei saataisi hyviä lahjoja ja vaatteita yms lapsille. Päinvastoin. Mutta monella muulla voi olla niin tiukka tilanne. Itse pystymme kyllä maksamaan nämä laskumme ja elämisemme ja käymme molemmat kyllä töissäkin. Mutta siltikään lapsilisät eivät ole meille mitään ylimääräsitä rahaa. Niistä maksetaan millon mitäkin. Ja ei tosiaan tarvitse huolehtia, me elämme ihan yltäkylläisyydessä. On siltikin naiivia ajtella, että kaikilla olisi näin.
Jos jäisin myös kolmen lapsen yksinhuoltjaksi, niin pulassa olisin. Mietippäs sitä.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 21:17"]
Hyvät lahjat olet löytänyt. :) Voisin ostaa tytöillesi Barbiet, jos saisin sähköpostiosoitteesi. Olen itse pitkällä sairauslomalla syövän vuoksi enkä osta tänä vuonna sukulaisille tai ystäville joululahjoja.
[/quote]
Kiitokset Sinulle täältä sivutakin! Ja voimia syövän selättämiseen!
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 09:55"]
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 09:51"]
Voi jessus näitä jeesustelijoita: 8 v. tai nuoremmalle on ihan sama onko kuusi aito vai muovia. Kyllä tässä se ap eli äiti haluaa sen aidon kuusen. Aikuinen tekee ne päätökset, mutta voihan sitä pajunköyttä yrittää syöttää laittamalla lapsen suuhun sanoja. Muuten, minullakin on muovikuusi (ihan sen helppouden ja laiskuuden takia), vaikka olen metsänomistaja.
[/quote]
Et voi kyllä sanoa että KAIKKI 8v ei välitä kuusesta...
Toiset lapset kun tykkää tunnelmasta: kuusen koristeet, valot ja tuoksu, ja toiset suuresta lahjakasasta sen kuusen alla....
ei ole vaikea arvata kumpaa ryhmään sun lapsi kuuluu :(
[/quote]
Kummaa, että kuusi (siis materia) on tunnelmaa, mutta lahjat (materiaa) eivät...?
Minä luulin, että tunnelma ilman materiaa on sukulaisvierailut ja joulumusiikki, kenties joulukertomusten tai raamatun luku.
Ja onneksi itsellä on lähipiiri, jossa on herttaisen yhdentekevää miten toiset joulunsa rustaavat. Jokainen tyylillään ja niin kauan, kun siitä tulee hyvä mieli, talous pysyy kutakuinkin urillaan eikä muut vahingoitu, niin mikäs siinä.
Toiset lapset kun tykkää tunnelmasta: kuusen koristeet, valot ja tuoksu, ja toiset suuresta lahjakasasta sen kuusen alla....
[/quote]
Jaa-a, samalla linjalla jatkaen voisi todeta, että osalla lapsista on molemmat ja olenpa kuullut perheistä, joissa myös muovikuusessa on koristeet ja valot, tuoksuina joutuvat lapsiparat silti tyytymään piparintuoksuun, heillä on käynyt niin huono onni etteivät ole saaneet syntyä sinun ainoiden oikeiden tapojen perheeseen.
Joillain se talous pysyy urillaan, vaikka tulot olisi pienet. Toisilla on jatkuva rahapula.
Miksi ap ei vastaa, että mitkä on tulot, kun vuoden säästämisen jälkeen ei tuon enempää ole saanut kasaan rahaa.
'Sen 30 euroa kun olisi kuussa pannut säästöön, olisi nyt kasassa 360 euroa, millä voisi ostaa muutakin ruokaa, kuin riisipuuroa ja kuomat 8 vuotiaalle.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 14:18"]
[/quote]
Jaa-a, samalla linjalla jatkaen voisi todeta, että osalla lapsista on molemmat ja olenpa kuullut perheistä, joissa myös muovikuusessa on koristeet ja valot, tuoksuina joutuvat lapsiparat silti tyytymään piparintuoksuun, heillä on käynyt niin huono onni etteivät ole saaneet syntyä sinun ainoiden oikeiden tapojen perheeseen.
[/quote]
Minäkin muistan erään joulun, mikä nautittiin kylmän navetan karsinassa, kun isä pani sileäksi kännissä sisustusta.
Kyllä kuusi on ihan samalla tavalla materiaa. Minä arvostin sen jälkeen sitä ilmaista lahjaa, että kun pani kotioven kiinni jäljessään, ei ikinä enää tarvinnut pelätä jouluna omassa kodissaan.
Joku joulukuusi on aivan yhdentekevää sen rinnalla, rakastetaanko lapsia ja onko lapsilla hyvä olla.
Jos ap.n perheen joulu olisi mennyt pilalle siksi, että heillä ei olisi ollut aitoa ja oikeaa joulukuusta, vaan edellisenä vuonna alesta ostettu muovikuusi, niin kovin on materialistista heidän onnensa.
Mutta kukin luokoot joulunsa niin kuin haluaa ja niin kuin omat rahat sallii.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 23:42"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 23:32"]
[/quote]
[/quote]
Meidän perheessä ei ole niin tiukkaa, ettei saataisi hyviä lahjoja ja vaatteita yms lapsille. Päinvastoin. Mutta monella muulla voi olla niin tiukka tilanne. Itse pystymme kyllä maksamaan nämä laskumme ja elämisemme ja käymme molemmat kyllä töissäkin. Mutta siltikään lapsilisät eivät ole meille mitään ylimääräsitä rahaa. Niistä maksetaan millon mitäkin. Ja ei tosiaan tarvitse huolehtia, me elämme ihan yltäkylläisyydessä. On siltikin naiivia ajtella, että kaikilla olisi näin.
Jos jäisin myös kolmen lapsen yksinhuoltjaksi, niin pulassa olisin. Mietippäs sitä.
[/quote]
Niin ymmärrän että joskus on niin tiukkaa, mutta en ymmärrä että se sama tilanne jatkuu vuodesta toiseen jos vanhemmat eivät ole työkyvyttömiä. Eikös sosiaalitoimisto ole Suomessa "tunnettu" siitä, että siellä ymmärretään lasten aiheuttamat kulut? Esimerkiksi lapsiperheille sosiaalitoimisto maksaa pyykinpesukoneen, lapsettomille ei. Eli ei tarvitse lapsen kärsiä tilanteesta kuitenkaan varmaan pahemmin? Mun mielestä on vain väärin, että jos aikuinen sössii raha-asiansa niin vie lapsen elämiseen tarkoitetut rahat itselleen ja lapsi elää puutteessa. Ei se lapsen vika ole, että vanhemmat eivät osaa hoitaa raha-asioitaan. Voisivat vanhemmat ihan vain käyttää ne lapsilisät lapseen ja selittää saman siellä sosiaalitoimistossakin, tai ehkä vain mennä töihin tai hommata vaikka kakkostyö rinnalle kuten joku osa-aikainen duuni lisäksi. Miksiköhän moni ei muuten tee sitä ekstraduunia vaikka olisi mahdollisuuksiakin, lehdenjako, siivous ym.?
Jos jäisit yksinhuoltajaksi, varmaan se mieskin maksaisi elareita ja onhan sinulla palkkatulot? Sosiaalitoimistosta saa monet enemmän rahaa kuin toiset, aika monet opiskelijat ja työttömät elävät ilman toimeentulotukea. Ehkä koska pärjäävät muutenkin ja ovat vaikka palkoistaan osanneet joskus säästääkin pahan päivän varalle. Lapsia ei kannata myöskään ehdä tehdä enempää kuin niistä pystyy huolehtimaan, näin yleisesti...
Myöskin, jos nyt elätte yltäkylläisyydessä, kannattaisiko säästää tulevaisuutta varten että jos jäisit yksinhuoltajaksi, et olisi heti pulassa? Mietippäs sitä.
Niin ja on se mukavaa maksaa lapsilisiä, jotta vanhemmat voi käyttää ne itseensä kun ovat sotkeneet talousasiansa ja on niin paljon laskuja. Miksi maksetaan koko lapsilisiä jos ne eivät lasten hyväksi edes mene, vaan kykenemättömille vanhemmille jotka maksavat niillä typeriä velkojaan? Ehkä voisivat hoitaa laskunsa ihan itse ja käyttää lapsiin lapsilisät jotka heille kuuluukin.
Eihän missää ole sanottu, että ap syöttäisi lapsilleen vain riisipuuroa jouluna tai että lapset eivät saisi sukulaisilta lahjoja. Mä kyllä en antaisi kuomia lahjaksi lapslle, vaan talvikengät otetaan käyttöön heti kun on pakkasta, eikä odotella aattoon asti. Sellainen ei vain käy. Jos taas talvikengät on ennestään, kuomia ei tarvita.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 22:06"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 21:48"]Joulukuusi ja aito sellainen on lapsilleni ehdoton. Se mitä ilman ei ole oikea joulu.
Minä lupasin lapsille tänä vuonna vain yhdet joululahjat. Sitten ne tietenkin toivovat 79€ hintaisia robottikoiria ja Furbyja. Kun lapsia on 4 niin ihan pikkusummista ei ole kyse. Näin köyhää joulua ei ole ennen ollut vaikka köyhiä ollaankin. Mistään keräyksistä en ole koskaan hakenut mitään joululahjoja. Mikä se on mistä voi toivoa tiettyä lahjaa? Tavaraa meillä on tarpeeksi ja liikaa joten en halua mitään mitä lapset eivät vartavasten toivo pyörimään nurkkiin. Tämän köyhän ratkaisu on ollut aina ostaa etukäteen tai lykätä laskuja joulun jälkeen, mutta lahjoitta eivät ole lapset koskaan jääneet.
[/quote]
Myy ylimääräiset tavarat pois.
Itse olen käynyt tänä vuonna 3 krt kirppiksellä myymässä sekä yht 3 vkoa on ollut lasten vaatteita lastenvaatekirppiksellä.
Kaikki rahat käytetään joko tuleviin ostoksiin vaatteisiin, kenkiin tai sitten juuri joulu-tai synttärilahjoihin.
Meillä ei ole varaa säilyttää rahaa kiinni tavaroissa mitä emme tarvitse.
[/quote]
Voi kun kamojen myyminen olisikin niin yksinkertaista. Meillä on ollut jo kauan myynnissä kaikki turha, hyväkuntoista lastenvaatetta ja muutakin mitä emme tarvitse, niin eivät ole kaupaksi menneet vaikka hinnat ovat kohtuulliset. Jos ei pian mene kaupaksi niin en tiedä kyllä millä joulu laitetaan kun rahat menevät vuokraan ja muihin laskuihin. Niitä ei voi maksamattakaan jättää.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 14:27"]
Eihän missää ole sanottu, että ap syöttäisi lapsilleen vain riisipuuroa jouluna tai että lapset eivät saisi sukulaisilta lahjoja. Mä kyllä en antaisi kuomia lahjaksi lapslle, vaan talvikengät otetaan käyttöön heti kun on pakkasta, eikä odotella aattoon asti. Sellainen ei vain käy. Jos taas talvikengät on ennestään, kuomia ei tarvita.
[/quote]
Kyllä ap kertoo tuolla välillä, että jouluaattona on riisipuuroa kanelin kanssa ruoaksi.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 14:27"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 22:06"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 21:48"]Joulukuusi ja aito sellainen on lapsilleni ehdoton. Se mitä ilman ei ole oikea joulu.
Minä lupasin lapsille tänä vuonna vain yhdet joululahjat. Sitten ne tietenkin toivovat 79€ hintaisia robottikoiria ja Furbyja. Kun lapsia on 4 niin ihan pikkusummista ei ole kyse. Näin köyhää joulua ei ole ennen ollut vaikka köyhiä ollaankin. Mistään keräyksistä en ole koskaan hakenut mitään joululahjoja. Mikä se on mistä voi toivoa tiettyä lahjaa? Tavaraa meillä on tarpeeksi ja liikaa joten en halua mitään mitä lapset eivät vartavasten toivo pyörimään nurkkiin. Tämän köyhän ratkaisu on ollut aina ostaa etukäteen tai lykätä laskuja joulun jälkeen, mutta lahjoitta eivät ole lapset koskaan jääneet.
[/quote]
Myy ylimääräiset tavarat pois.
Itse olen käynyt tänä vuonna 3 krt kirppiksellä myymässä sekä yht 3 vkoa on ollut lasten vaatteita lastenvaatekirppiksellä.
Kaikki rahat käytetään joko tuleviin ostoksiin vaatteisiin, kenkiin tai sitten juuri joulu-tai synttärilahjoihin.
Meillä ei ole varaa säilyttää rahaa kiinni tavaroissa mitä emme tarvitse.
[/quote]
Voi kun kamojen myyminen olisikin niin yksinkertaista. Meillä on ollut jo kauan myynnissä kaikki turha, hyväkuntoista lastenvaatetta ja muutakin mitä emme tarvitse, niin eivät ole kaupaksi menneet vaikka hinnat ovat kohtuulliset. Jos ei pian mene kaupaksi niin en tiedä kyllä millä joulu laitetaan kun rahat menevät vuokraan ja muihin laskuihin. Niitä ei voi maksamattakaan jättää.
[/quote]
Kerro, ostatko sinä viimeisillä euroilla aidon joulukuusen.
Ihan uteliaisuuttani kysyn vain, toimiiko kaikki köyhät niin. Jos et, voisin jopa antaa avustusta teille, millä saisitte jouluruokaa. Mutta joulukuuseen en antaisi yhtään euroa.
Ja anteeksi, että olen näin itsekäs. Mutta minusta ruoka lapselle on tärkeämpi, kuin neulasiaan tiputtava kuusi nurkassa.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 15:08"]
1.Poika 8v Kuoma-kengät (tarpeeseen) ja AkuAnkan taskukirja
Tyttö 5v: Paita ja housut alennusmyynnistä, värityskirja, kylpyvaahtoa
Tyttö 3v: Pinkki haalari (löysin kirppikseltä tosi siistin), saippuakuplia (rakastaa niitä) ja pieni merenneito-kuvioinen hammasharja johon kaupassa ihastui.
2.Vähävaraisten perheiden joulupuutoiveiksi esitin 8v:lle LegoChima-pakettia, 5v:lle prinsessabarbieta tai prinsessakirjaa, ja 3v:lle Barbie-nukkea jota on toivonut.
3.Olen säästänyt rahaa että saadaan ihan oikea joulukuusi
4.Viime jouluna kotipalvelun ihminen soitti että meidät on valittu saamaan 70e arvoinen HyväJoulumieli-lahjakortti, olin sillä hetkellä laskemassa lasten kanssa kerättyjä pullokuitteja ja surin sitä etteivät rahat riittäneet joulukuuseen kun pyysivät kuusista 30e. Itku tuli, ostettiin kuusi j
5.Ihmetyttää tämä joidenkin lahjoittajien kritisointi. Hyvä Joulumieli-keräys käsittääkseni tavoittelee perheille hyvää joulumieltä. Joillekin se tarkoittaa kuusta, toisille lukuisia lahjoja, eräille ruokia ja toisille aivan jotain muuta.
6. Riisipuuro on meillä aattoruokaa, manteli tietysti seassa.
[/quote]
Niin eli ainakin yksi lapsi oli toivonut barbia, sekä muiden lapsien toiveet myös vähän "hinnakkaammat"... Jotain olisi varmaan saanut ostettuakin noista, jos olisi ostanut halvan tekokuusen? En olekaan kuullut että joulupuukeräykseen voi esittää toiveita, ihmisethän sinne hankkivat mitä hankkivat? Vähän tulee vaan tosiaan mieleen, että minnekäs ne lapsilisät oikein menevät...