Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vähävaraisen äidin joululahjaostokset

Vierailija
26.11.2013 |

Säästetty joulua varten jo aikaa sitten:

Poika 8v Kuoma-kengät (tarpeeseen) ja AkuAnkan taskukirja

Tyttö 5v: Paita ja housut alennusmyynnistä, värityskirja, kylpyvaahtoa

Tyttö 3v: Pinkki haalari (löysin kirppikseltä tosi siistin), saippuakuplia (rakastaa niitä) ja pieni merenneito-kuvioinen hammasharja johon kaupassa ihastui.

Jokaiselle olen neulonut villasukat ja lapaset lempivärein. Lisäksi ystäviltä ja sukulaisilta tulossa jotain.

Vähävaraisten perheiden joulupuutoiveiksi esitin 8v:lle LegoChima-pakettia, 5v:lle prinsessabarbieta tai prinsessakirjaa, ja 3v:lle Barbie-nukkea jota on toivonut.

Olen säästänyt rahaa että saadaan ihan oikea joulukuusi ja hieman parempaa ruokaa jouluna, askartelemme itse koristeita ja haemme kirjastosta jouluista luettavaa. Poltamme kynttilöitä ja kuuntelemme joululevyjä.

Viime jouluna kotipalvelun ihminen soitti että meidät on valittu saamaan 70e arvoinen HyväJoulumieli-lahjakortti, olin sillä hetkellä laskemassa lasten kanssa kerättyjä pullokuitteja ja surin sitä etteivät rahat riittäneet joulukuuseen kun pyysivät kuusista 30e. Itku tuli, ostettiin kuusi ja herkkuja. Lämmöllä ajattelen ihmisiä jotka lahjoittavat rahaa ja lahjoja joulukeräyksiin. <3

Mikäli oma rahatilanteeni tulevaisuudessa sallii, aion itse "maksaa takaisin" joulumielikeräykseen ja osallistua antajan roolissa joulupuu-keräykseen.

Kommentit (361)

Vierailija
221/361 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ollaan töissä huonopalkkaisessa tehtaassa ja laskut painaa. Kyllä olen silti ostanut lapselle lahjat. Yleensä Monster High-nuken, jonkun dvd:n niistä telineistä missä niitä myydään halvemmalla näin joulun alla. Ja kyllä sitä tekisi välillä ostaa aito joulukuusi, mutta kyllä tuolla muovisella pitää vaan mennä.

HYVÄÄ JOULUA KAIKILLE!

Vierailija
222/361 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi muuten köyhillä on aina monta lasta? Siis aina enemmän kuin se "perusmäärä" 2 lasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/361 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 07:52"]

[quote ]

Jotenkin naurettavaa suomalainen köyhyys. Lapsen luokalla on poika, jonka äiti on neljän lapsen yksinhuoltaja. Hommassa pyörii matkassa lastensuojelu ja sosiaalitoimisto. On tukiperhettä ja esikoispojalla joku varaisähahmo. Ollaan niin totaalisen köyhiä, kuin olla voi.

Ja silti tämä poika on se, kenellä on luokasta ekana kallein puhelin ja muotifarkut ja jopo yms.

En voi ymmärtää, miten nämä neljä sosiaalitoimiston tuella kulkevaa lasta saavat rahansa cappeihin ja muotifarkkuihin ja lumian 900-sarjan puhelimiin yms.

Meillä töissäkäyvinä ei nimittäin ole varaa tällaiseen. Joten turhaan kaivat köyhille vanhaa rääsyä kaapista ja lastesi vanhoja leluja. Nauravat vain niille

[/quote]

No jopas olet kateellisen ja katkeran kuuloinen ihmispolo. 

Enpä tiedä kirjoititko minusta, mutta kuulosti kyllä todella tutulta. Koska olen totaaliyh, lapsillani on tukiperhe. Sillä tuetaan omaa jaksamistani, koska minulla ei ole ketään toista aikuista, joka joskus viettäisi hetken lapsieni kanssa. Pojallani on myös "isähahmo", eräänlainen tukihenkilö joka on miespuolinen. Ihan vain siksi, että vaikka olen äiti ja kykenevä paljoon, niin tietyssä iässä poikalapsi kaipaa myös miehistä näkökulmaa elämälleen ja sitä en naisena pysty tarjoamaan vaikka miten yritän. 

Sosiaalihuollossa käyn ihan oma-aloitteisesti juttelemassa sosiaalityöntekijän/lastensuojelutyöntekijän kanssa, jota kautta ollaan nämä tukitoimet saatu. Tiesithän, että siellä voi käydä muissakin asioissa kuin pelkkää rahaa hakemassa?

Nämä kaikki EIVÄT kuitenkaan tarkoita sitä, että sosiaalihuolto tai yhteiskunta maksaisi elämisemme. Ihan kuule itse palkkatöistä tienaamillani rahoilla lapsilleni vaatteet ja tavarat hankin. Ei ole minun vikani, että tienaan ilmeisesti paremmin kuin sinä tai ainakin hallitsen rahankäyttöni paremmin kuin sinä, kun minulla on varaa ostaa lapsilleni laatua eikä pelkkää halpaa krääsää. 

Suosittelisin sinulle keskittymistä vain siihen omaan elämääsi, tuollainen katkeruus ja kateus aiheuttaa sulle ennenpitkää vatsahaavan tai sydäninfarktin. 

T. mainitsemasi neljän lapsen yh. 

Vierailija
224/361 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 08:05"]

miksi muuten köyhillä on aina monta lasta? Siis aina enemmän kuin se "perusmäärä" 2 lasta.

[/quote]

Perusprototyyppi siitä peräpenkin lissusta, joka löysi nuorena poikaystävän ja teki lapset parikymppisenä, kun kuvitteli, että se on ratkaisu siihen, että ei tarvitse käydä kouluja ja mennä töihin.

No se ihku nahkatakkinen Pera jättikin ja sitten jäätiin kouluttamattomana sossun asiakkaaksi.

Sehän se yleisin tarina on

Vierailija
225/361 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 08:17"]

[quote ]

Jotenkin naurettavaa suomalainen köyhyys. Lapsen luokalla on poika, jonka äiti on neljän lapsen yksinhuoltaja. Hommassa pyörii matkassa lastensuojelu ja sosiaalitoimisto. On tukiperhettä ja esikoispojalla joku varaisähahmo. Ollaan niin totaalisen köyhiä, kuin olla voi.

Ja silti tämä poika on se, kenellä on luokasta ekana kallein puhelin ja muotifarkut ja jopo yms.

En voi ymmärtää, miten nämä neljä sosiaalitoimiston tuella kulkevaa lasta saavat rahansa cappeihin ja muotifarkkuihin ja lumian 900-sarjan puhelimiin yms.

Meillä töissäkäyvinä ei nimittäin ole varaa tällaiseen. Joten turhaan kaivat köyhille vanhaa rääsyä kaapista ja lastesi vanhoja leluja. Nauravat vain niille

[/quote]

No jopas olet kateellisen ja katkeran kuuloinen ihmispolo. 

Enpä tiedä kirjoititko minusta, mutta kuulosti kyllä todella tutulta. Koska olen totaaliyh, lapsillani on tukiperhe. Sillä tuetaan omaa jaksamistani, koska minulla ei ole ketään toista aikuista, joka joskus viettäisi hetken lapsieni kanssa. Pojallani on myös "isähahmo", eräänlainen tukihenkilö joka on miespuolinen. Ihan vain siksi, että vaikka olen äiti ja kykenevä paljoon, niin tietyssä iässä poikalapsi kaipaa myös miehistä näkökulmaa elämälleen ja sitä en naisena pysty tarjoamaan vaikka miten yritän. 

Sosiaalihuollossa käyn ihan oma-aloitteisesti juttelemassa sosiaalityöntekijän/lastensuojelutyöntekijän kanssa, jota kautta ollaan nämä tukitoimet saatu. Tiesithän, että siellä voi käydä muissakin asioissa kuin pelkkää rahaa hakemassa?

Nämä kaikki EIVÄT kuitenkaan tarkoita sitä, että sosiaalihuolto tai yhteiskunta maksaisi elämisemme. Ihan kuule itse palkkatöistä tienaamillani rahoilla lapsilleni vaatteet ja tavarat hankin. Ei ole minun vikani, että tienaan ilmeisesti paremmin kuin sinä tai ainakin hallitsen rahankäyttöni paremmin kuin sinä, kun minulla on varaa ostaa lapsilleni laatua eikä pelkkää halpaa krääsää. 

Suosittelisin sinulle keskittymistä vain siihen omaan elämääsi, tuollainen katkeruus ja kateus aiheuttaa sulle ennenpitkää vatsahaavan tai sydäninfarktin. 

T. mainitsemasi neljän lapsen yh. 

[/quote]

Kyllä kyseinen neljän lapsen yh ei ole ikinä töitä tehnyt. Ja samaa sarjaa on koko suku. Äitinsä on samanlainen monen lapsen yh, joka on elänyt sossun tuella ja nyt tämä tyttö.

Mutta lapsilla on viimeisen päälle vermeet ja vehkeet ja on tukiperheet ja tuki-isät yms. 

Joten ei ole sossunasiakkailla pulaa rahasta. Joten ostelkaa vain niitä aitoja joulukuusia, me työssäkäyvät maksamme lisää veroja, että saatte sitä aitoa ja oikeaa joulutunnelmaa.

Vierailija
226/361 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paha olo näillä ap.ta haukkunneilla onkaan :( Surettaa heidän lasten puolesta....

Ap:han kertoi jotta noita lahjoja oli tulossa myös niiltä kummeilta ja isovanhemmilta. Mistä ihmeestä olette saaneet päähän että tuo kuusi ja ne Joulupuu-lahjat sekä Akkarit yms olis ainoita lahjoja mitä nuo lapset saa???

Opetelkaa lukemaan ja ajattlemaan kokonaisuutta. Miksi ihmeessä tartuitte tuohon kuuseen??????

Eikö teillä ole mitään muuta elämää????

Ja kukaan ei ole teitä pakottanut olemaan töissä saati avioliitossa, voitte ihan hyvin ryhtyä yh:ksi ja työttömiksi jotta saatte nuo kadehtimanne avut ja tuet...

Vierailija
227/361 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ihmeestä sinä köyhä työssäkäyvä tiedät, tekeekö kyseinen yh töitä vai ei? Vai onko teillä joku sopimus, että tämä yh näyttää sulle joka kuukausi tiliotteensa josta ilmenee mistä rahat tulevat?

Vierailija
228/361 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säälittää kyllä ihan hirveästi niiden perheiden lapset, joissa ei ymmärretä kuinka suuri juttu aito kuusi voi olla. Lisää lahjoja pitäis vaan saada kun sehän on se joulun idea... Kyllä näistä perheistä löytyy ne oikeasti köyhät joulut, ja sillä ei ole mitään tekemistä rahan kanssa.

Vierailija
229/361 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ap:ta hauku, mutta tiedän faktana lähipiiristä, että kolmen lapsen yh saa kuukaudessa nettona saman, mikä pitäisi tienata 4500e:n bruttopalkalla. Eli käteen hänelle jää 2700e, sen lisäksi tarhamaksut ovat minimissä ym. Itse saan koulutettuna ihmisenä käteen 2200e ja lapsilisää 100e. Lisäksi maksan opintolainaa pois joka kuukausi 200e. Ei tunnu hyvältä eikä varsinkaan oikeudenmukaiselta.

Vierailija
230/361 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jessus näitä jeesustelijoita: 8 v. tai nuoremmalle on ihan sama onko kuusi aito vai muovia. Kyllä tässä se ap eli äiti haluaa sen aidon kuusen. Aikuinen tekee ne päätökset, mutta voihan sitä pajunköyttä yrittää syöttää laittamalla lapsen suuhun sanoja. Muuten, minullakin on muovikuusi (ihan sen helppouden ja laiskuuden takia), vaikka olen metsänomistaja.

Vierailija
231/361 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 09:51"]

Voi jessus näitä jeesustelijoita: 8 v. tai nuoremmalle on ihan sama onko kuusi aito vai muovia. Kyllä tässä se ap eli äiti haluaa sen aidon kuusen. Aikuinen tekee ne päätökset, mutta voihan sitä pajunköyttä yrittää syöttää laittamalla lapsen suuhun sanoja. Muuten, minullakin on muovikuusi (ihan sen helppouden ja laiskuuden takia), vaikka olen metsänomistaja.

[/quote]

Et voi kyllä sanoa että KAIKKI 8v ei välitä kuusesta...

Toiset lapset kun tykkää tunnelmasta: kuusen koristeet, valot ja tuoksu, ja toiset suuresta lahjakasasta sen kuusen alla....

ei ole vaikea arvata kumpaa ryhmään sun lapsi kuuluu :(

Vierailija
232/361 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienolta kuulostaa teidän joulu! Tärkeintä ei ole se tavaran määrä vaan yhdessä olo ja tunnelma.

Ja pidä vaan pääsi sen joulukuusen kanssa! Meillä ei ollut viime jouluna kuusta, kun talon rakennus vei kaiken rahan ja energian. Tytär kysyi eilen, että vietämmekö me tänä vuonna joulua, kun viime vuonna ei. Meillä siis oli kinkku, koristeita ja lahjoja mutta ei KUUSTA!

Se että onko kuusi aito vai ei, on jokaisen oma asia. Mutta kuusen pois jättäminen näyttää pilaavan ainakin meidän lasten joulun.

Vierailija
233/361 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 09:55"]

[/quote]

Toiset lapset kun tykkää tunnelmasta: kuusen koristeet, valot ja tuoksu, ja toiset suuresta lahjakasasta sen kuusen alla....

[/quote]

Kyllä tässä keskustelussa on ajauduttu siihen, että lapset täysin sivuaisia. Kirosanojen ryydittämänä joku tasoton av- avohoitotapaus jankkaa päivätolkulla muiden joulunviettotavoista, kuusesta ja lahjoista. Tärkeää ei ole se, mitä lapsi toivoo, vaan se, että tämä matruuna on oikeassa. Hänhän tuntee kaikkien muiden lapset ja heidän toiveensa paremmin kuin vanhemmat itse ja todennäköisesti lastenkin mieliteotkin paremmin kuin lapset itse. Oikea  ilkeä joulumuori, joka levittää omaa paskatunnelmaansa joka kotiin.

Vierailija
234/361 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 09:07"]

Minä en ap:ta hauku, mutta tiedän faktana lähipiiristä, että kolmen lapsen yh saa kuukaudessa nettona saman, mikä pitäisi tienata 4500e:n bruttopalkalla. Eli käteen hänelle jää 2700e, sen lisäksi tarhamaksut ovat minimissä ym. Itse saan koulutettuna ihmisenä käteen 2200e ja lapsilisää 100e. Lisäksi maksan opintolainaa pois joka kuukausi 200e. Ei tunnu hyvältä eikä varsinkaan oikeudenmukaiselta.

[/quote]

No kuule, sittenpä pyöräytät vielä kaksi lasta lisää ja jäät yksinhuoltajaksi niin pääset sinäkin rikkaaseen elämään kiinni! 

Vierailija
235/361 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 07:27"]

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 02:21"]

[quote ]

Yh.n tuet on kyllä niin hyvät, että ihmettelen, ettei vuoden aikana ole saanut säästettyä sitä legopakettirahaa ja barbienukkerahaa. Näihin lahjoihin olisi mennyt 30 euroa. Mutta ei, kaikki pitää saada ilmaiseksi.

Mihin menee ne 500 euron lapsilisät ennen joulua? Eikö niillä olisi voinut käydä ostamassa lahjoja. Moni varakkaampikin harjoittaa suunnittelua ja ostaa lapsilleen pitkin vuotta alennuskoreista lahjoja. Kyllä se ap.n lapsikin olisi ilahtunut muutamasta pikkupaketista. Vaikka kiiltokuvista ja värikynistä ja piirustuslehtiöstä tms.

Mutta johonkin on saatu rahat niin menemään, että joulun alla kerätään pulloja.

En ymmärrä, en.

[/quote]

Yh:n mittavat tulot? Kyllä teillä nalkkukerholaisilla on nyt täysin väärää tietoa yh:n mittavista tuloista. Yh korotus työmarkkinatukeen ehkä. Siinä se parikymppiä. Lapsilisiä kuittailette omistakin kersoistanne, joten turha kälättää niistä.  

[/quote]

No jos vittu olet niin köyhä, että et saa euroakaan säästöön, niin minkä helvetin takia haluat tuhlata muutaman kympin avustusrahan joulukuuseen, etkä ruokaan.

Itse ostaisin vähällä rahalla jotain järkevämpää. Mutta ehkä sitä rahaa voi panna minne sattuu, kun tietää, että Suomessa ei köyhän tarvitse säästää, kun rahaa saa lisää koko ajan.

Näistä joulupakettikeräyksistä olen myös kuullut edellisinä vuosina, että niitä tulee niin  paljon, että niitä jaetaan ihan keskituloisille lopulta, että saadaan ne menemään jonnekin.

Ja tosiaan sille, joka aikoi kaivaa kaapistaan vanhat tavarat kiertoon. Ei kannata. Jouluna näitä joulupuupaketteja tulee jo niin paljon, että on hätä jakaa niitä jonnekin. Ja niissä on siis jo uutta tavaraa. Käytettyä roskaa ei ihan oikeasti kukaan kaipaa.

[/quote]

Oletko niin pieni ihminen, että pitää täällä julkisesti retostella jonkun toisen perheen tilannetta? Tuleeko siitä hyvä mieli? Itse olet alinta pohjasakkaa. Toivottavasti siinä "työssäsi" ymmärrät jotain vaitiolovelvolllisuudesta, siitä, että ihmisten yksityisasioita ei huudella pitkin turuja ja toreja?

Vierailija
236/361 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 09:55"]

[/quote]

[/quote]

Jokainen kasvattaa tietenkin lapsensa arvojensa mukaan.

Mutta meillä on lapset kasvatettu niin, että kaikkea ei voi saada. On selitetty, että vanhempien palkka on sen verran pieni, että kaikkea, mitä haluaa, ei voi ostaa. Ei, vaikka se olisi juuri se tunnelmantuoja jouluna.

Kas kummaa, lapsemme ymmärtävät sen ja eivät vingu mahdottomia, mihin rahamme eivät riitä. Näin he ovat oppineet itsekin säästämään ja käyttämään harkiten rahaa.

Rahankäyttö ja syrjäytyminen on periytyvää ja onhan se tosi, että jos 8v ja 3v päättää perheessä, että viimeiset rahat on tuhlattava kuuseen mieluummin kuin ruokaan, niin siinä oppivat samalla, että kyllä aina joku lahjoittaa lisää rahaa.

Lapsille on hyvä sanoa joskus ei. Curling-vanhemmuus ei vie pitkälle.

Hommatko sinä lapsellesi kaiken, mitä hän haluaa

Vierailija
237/361 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sä päättelet, että viimeiset rahat on tuhlattu kuuseen? EIkös ap kirjoittanut, että heillä oli ruokaa ja lahjoja? Joulukuusi ei ole mitään curling-vanhemmuutta.

Vierailija
238/361 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 12:00"]

Mistä sä päättelet, että viimeiset rahat on tuhlattu kuuseen? EIkös ap kirjoittanut, että heillä oli ruokaa ja lahjoja? Joulukuusi ei ole mitään curling-vanhemmuutta.

[/quote]

Ap kirjoitti, että laskivat hädissään pullonpalautuskuitteja, kun ei ollut rahaa.

Mutta kun 3v ja 8v lapsi haluaa jotain, niin se on saatava, jos saadaan edes muutama kymppi jostain.

ap.n kannattaisi opetalla sanomaan lapsille ei ja kerätä puskurirahastoa hiukan.

Vierailija
239/361 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

joulukuusi 30 euroa.

Jos tämän 30 euroa olisi pannut säästöön ja joka kuukausi saman tyhjänpäiväisyyteen menevän rahan, niin vuoden päästä ap.lla olisi ollut säästötilillä 360 euroa.

Ei olisi tarvinnut välttämättä silloin pulloja kerätä.

Mutta joillain vain raha ei pysy käsissä ja sormien välistä valuu kymppi sinne ja kymppi tänne ja sitten parutaan, kun ollaan vähävaraisia.

Vierailija
240/361 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 12:27"]

joulukuusi 30 euroa.

Jos tämän 30 euroa olisi pannut säästöön ja joka kuukausi saman tyhjänpäiväisyyteen menevän rahan, niin vuoden päästä ap.lla olisi ollut säästötilillä 360 euroa.

Ei olisi tarvinnut välttämättä silloin pulloja kerätä.

Mutta joillain vain raha ei pysy käsissä ja sormien välistä valuu kymppi sinne ja kymppi tänne ja sitten parutaan, kun ollaan vähävaraisia.

[/quote]

Tuo on niin mitättömän pieni raha, ettei sillä ole mitään merkitystä säästää. Kolmekymppiä on yhtä tyhjän kanssa. Sillä ei saa oikeastaan mitään, joten sama kai se on panna se aitoon joulukuuseen. Ja naurettavaa tollainen 30 kuussa säästäminen. Mitä tekee 360 eurolla, minkä on saanut säästettyä vuoden aikana. Ei mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi