Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vähävaraisen äidin joululahjaostokset

Vierailija
26.11.2013 |

Säästetty joulua varten jo aikaa sitten:

Poika 8v Kuoma-kengät (tarpeeseen) ja AkuAnkan taskukirja

Tyttö 5v: Paita ja housut alennusmyynnistä, värityskirja, kylpyvaahtoa

Tyttö 3v: Pinkki haalari (löysin kirppikseltä tosi siistin), saippuakuplia (rakastaa niitä) ja pieni merenneito-kuvioinen hammasharja johon kaupassa ihastui.

Jokaiselle olen neulonut villasukat ja lapaset lempivärein. Lisäksi ystäviltä ja sukulaisilta tulossa jotain.

Vähävaraisten perheiden joulupuutoiveiksi esitin 8v:lle LegoChima-pakettia, 5v:lle prinsessabarbieta tai prinsessakirjaa, ja 3v:lle Barbie-nukkea jota on toivonut.

Olen säästänyt rahaa että saadaan ihan oikea joulukuusi ja hieman parempaa ruokaa jouluna, askartelemme itse koristeita ja haemme kirjastosta jouluista luettavaa. Poltamme kynttilöitä ja kuuntelemme joululevyjä.

Viime jouluna kotipalvelun ihminen soitti että meidät on valittu saamaan 70e arvoinen HyväJoulumieli-lahjakortti, olin sillä hetkellä laskemassa lasten kanssa kerättyjä pullokuitteja ja surin sitä etteivät rahat riittäneet joulukuuseen kun pyysivät kuusista 30e. Itku tuli, ostettiin kuusi ja herkkuja. Lämmöllä ajattelen ihmisiä jotka lahjoittavat rahaa ja lahjoja joulukeräyksiin. <3

Mikäli oma rahatilanteeni tulevaisuudessa sallii, aion itse "maksaa takaisin" joulumielikeräykseen ja osallistua antajan roolissa joulupuu-keräykseen.

Kommentit (361)

Vierailija
261/361 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

1.Poika 8v Kuoma-kengät (tarpeeseen) ja AkuAnkan taskukirja

Tyttö 5v: Paita ja housut alennusmyynnistä, värityskirja, kylpyvaahtoa

Tyttö 3v: Pinkki haalari (löysin kirppikseltä tosi siistin), saippuakuplia (rakastaa niitä) ja pieni merenneito-kuvioinen hammasharja johon kaupassa ihastui.

2.Vähävaraisten perheiden joulupuutoiveiksi esitin 8v:lle LegoChima-pakettia, 5v:lle prinsessabarbieta tai prinsessakirjaa, ja 3v:lle Barbie-nukkea jota on toivonut.

3.Olen säästänyt rahaa että saadaan ihan oikea joulukuusi 

4.Viime jouluna kotipalvelun ihminen soitti että meidät on valittu saamaan 70e arvoinen HyväJoulumieli-lahjakortti, olin sillä hetkellä laskemassa lasten kanssa kerättyjä pullokuitteja ja surin sitä etteivät rahat riittäneet joulukuuseen kun pyysivät kuusista 30e. Itku tuli, ostettiin kuusi j

5.Ihmetyttää tämä joidenkin lahjoittajien kritisointi. Hyvä Joulumieli-keräys käsittääkseni tavoittelee perheille hyvää joulumieltä. Joillekin se tarkoittaa kuusta, toisille lukuisia lahjoja, eräille ruokia ja toisille aivan jotain muuta.

6.  Riisipuuro on meillä aattoruokaa, manteli tietysti seassa.

Vierailija
262/361 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko 258 tosiaan ap? Siis mitä ihmettä, syötätkö aattona lapsille riisipuuroa (vain)? Järkyttävää. Ihan oikeasti, sinun pitää mennä sosiaalitoimistoon hakemaan rahaa, jos et pysty lapsia ruokkimaan. Riisipuuro ei ole mikään oikea ruoka, sitä syödään aattona aamulla tai lounaaksi, mutta mikään päivällinen se ei ole.

Mitä tulee kuomiin, niin niitä tarvitaan yleensä jo ennen joulua kun tulee pakkasta. Jos lapsellasi ei ole muita talvikenkiä, niin anna ne kuomat hyvä ihminen hänelle heti.

Etkö todellakaan osta aatoksi oikeaa ruokaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/361 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin käytät lapsilisät?

Vierailija
264/361 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 15:14"]

Oliko 258 tosiaan ap? Siis mitä ihmettä, syötätkö aattona lapsille riisipuuroa (vain)? Järkyttävää. Ihan oikeasti, sinun pitää mennä sosiaalitoimistoon hakemaan rahaa, jos et pysty lapsia ruokkimaan. Riisipuuro ei ole mikään oikea ruoka, sitä syödään aattona aamulla tai lounaaksi, mutta mikään päivällinen se ei ole.

Mitä tulee kuomiin, niin niitä tarvitaan yleensä jo ennen joulua kun tulee pakkasta. Jos lapsellasi ei ole muita talvikenkiä, niin anna ne kuomat hyvä ihminen hänelle heti.

Etkö todellakaan osta aatoksi oikeaa ruokaa?

[/quote]

Tärkeämpää on kuule se joulutunnelma, Toiset saa tunnelman lahjavuoresta ja mahan täyteen mässyttämisestä. Ap.n lapset saa joulun kuusen tuoksua haistellessaan ja tyytyvät riisipuuroon, koska heille aito kuusi tuo oikean joulun.

Vierailija
265/361 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 23:18"]

Ehkä ap:kin miettii nyt toisella mielellä tätä joulukuusi asiaa. Jos joululahja on hammasharja, niin miettisin kyllä itse ainakin sitä kuusen hankintaa TODELLA tarkkaan. Mielestäni tuollaiset käyttötavarat ovat ihan jotain muuta, kuin LAHJA lapselle (toki jos lapsi on tykästynyt siihen, niin voisin sen laittaa kans pakettiin) mutta kyllä lisäksi pitäisi olla muutakin.  hammasharja maksanee päälle euron... Kuusirahoistakin voisi ostaa vaikka värityskirjan ja kynät.

[/quote]

Eihän se pointti ole yks hammasharja, vaan se, että ihme ja kumma kolmivuotias pieni tyttö on ikionnellinen hammasharjasta, jossa on merenneidon kuva.

Miettikää sitä lasta. Niin pienestä on kiinni pienen ihmisen onni. Ei tarvitse hamuta ahneena kaikkea sitä rojua, mihin tämä maailma hukkuu jo muutenkin.

Vierailija
266/361 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 00:35"]

Niin ja on se mukavaa maksaa lapsilisiä, jotta vanhemmat voi käyttää ne itseensä kun ovat sotkeneet talousasiansa ja on niin paljon laskuja. Miksi maksetaan koko lapsilisiä jos ne eivät lasten hyväksi edes mene, vaan kykenemättömille vanhemmille jotka maksavat niillä typeriä velkojaan? Ehkä voisivat hoitaa laskunsa ihan itse ja käyttää lapsiin lapsilisät jotka heille kuuluukin.

[/quote]

Taitaa puristaa se sädekehä jo kalloon kiinni. Niin mahtavaa jeesustella ja tietää paremmin - etenkin jonkun vieraan ihmisen raha-asiat.

Vierailija
267/361 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalanpaisti ei kuulu jouluun. Se on arkiruokaa. Jouluun kuuluu pääruoaksi kinkku, kalkkuna, lohi tms., mutta ei karjalanpaisti. Rahasta ei tässä ole kyse vaan  se, että tehdään jouluateriasta erilainen kuin se viikonlopun ateria.

Vierailija
268/361 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ketjussa taitaa olla kyse juuri tästä. Riisipuuro ei ole kunnon ruokaa, karjalanpaisti on arkiruokaa eikä kuulu jouluun. Erikoista miten taidokkaasti täällä dissataan toisten jouluperinteitä ja tapoja. Meillä puuro ja karjalanpaisti kuuluu nimenomaan jouluun, ja VAIN jouluun. Niitä ei syödä muulloin. Ovat kuuluneet meillä joulupöytään jo vuosikymmeniä. Meidän pöytään ei kuulu kinkut eikä kalkkunat.

Eikö vaan voitaisi elää siinä illuusiossa, että jokainen saa luoda omat jouluperinteensä ja tapansa. Että suomi on vielä toistaiseksi sen verran vapaa maa, ettei av-mammat pysty sitä määrittämään mitä kenenkin joulupöydässä tarjoillaan. 

[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 07:34"]

Karjalanpaisti ei kuulu jouluun. Se on arkiruokaa. Jouluun kuuluu pääruoaksi kinkku, kalkkuna, lohi tms., mutta ei karjalanpaisti. Rahasta ei tässä ole kyse vaan  se, että tehdään jouluateriasta erilainen kuin se viikonlopun ateria.

[/quote]

Vierailija
269/361 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä saa edullisia tekokuusia? Itse olen nähnyt vain järjettömiä hintoja, jopa ne ihan pienimmät 30cm maksavat 15-20e eli itse ostaisin ison aidon kuusen, monista rautakaupoista esim saa istutettuja aitoja kuusia samaan hintaan 15-20euroon eli, jos haluaa kuusessakin voi säästää. Markettien pihalta ostetut kuuset yleensä ovat kalliimpia, koska yksityiset kasvattavat niitä.

Itse en jättäisi joulukuusta ostamatta, jopa monesta ruoasta tinkisin mielummin, kuin kuusesta. Kuusi on tuonut itselleni ainakin aina iloa, jouluntunnelmaa. Lapsena muistan jouluista kuinka yhdessä perheen kanssa koristeltiin kuusi, istuttiin sitä vakn tuijottamassa niinkään en osaa montakaa lahjaa nimetä mitä olen saanut. Ymmärrän, että lapsille lahjat on tärkeitä, mutta jos oikeasti rahat loppu, niin itse panostaisin nimenomaan tunnelmaan ja vähän sitten ruokaan

Lapsesi ovat suht pieniä, mielestäni ei tarvisi montaa lahjaa ollakaan tai isoa. Joulusta on tullut surullisen kaupallinen, lapset yhä nuorempina kilpailevat mitä saavat lahjaksi ja ylpeilevät ihan päiväkodissa saakka. Oma 4 vuotiaani tuli kertomaan, että haluaa salamalentsikat, koska "jaakko" päiväkodissakin saa. Me kuitenkin aiomme ostaa vain tarpeellisia, käytännöllisiä lahjoja pari kpl ja opettaa lapseni siihen, että joulu on muutakin kuin lahjat. Meillä ei ole rahasta kiinni, mutta sille on parempaakin käyttöä, kuin ostaa nurkat täyteen leluja,joilla jaksetaan leikkiä hetken aikaan ja jäävät muiden joukkoon.

Vierailija
270/361 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti on työtön röökiä polttava misukka, joka on tehnyt jonkun juopon/kriminaalin kanssa KOLME muksua. Ei viitsitä mennä töihin tai kouluun. Päivät pitkät maataan kotona ja surffaillaan netissä. Eikö näillä penskoilla ole isiä, joilta voisi saada elareita ja lahjoja?

Ei kuule säälitä yhtään.

Itse joudun akateemisena ja keskituloisena yksinhuoltajana ostamaan kaikki joulun härpäkkeet ihan itse tienaamillani rahoilla.

Mene töihin, että saat lapsesi elätettyä!

Vierailija
271/361 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 07:58"]

Koko ketjussa taitaa olla kyse juuri tästä. Riisipuuro ei ole kunnon ruokaa, karjalanpaisti on arkiruokaa eikä kuulu jouluun. Erikoista miten taidokkaasti täällä dissataan toisten jouluperinteitä ja tapoja. Meillä puuro ja karjalanpaisti kuuluu nimenomaan jouluun, ja VAIN jouluun. Niitä ei syödä muulloin. Ovat kuuluneet meillä joulupöytään jo vuosikymmeniä. Meidän pöytään ei kuulu kinkut eikä kalkkunat.

Eikö vaan voitaisi elää siinä illuusiossa, että jokainen saa luoda omat jouluperinteensä ja tapansa. Että suomi on vielä toistaiseksi sen verran vapaa maa, ettei av-mammat pysty sitä määrittämään mitä kenenkin joulupöydässä tarjoillaan. 

[/quote]

[/quote]

Ap.n lapset ei saa edes sitå karjalanpaistia, kun se ruokaraha menee kuuseen. Eli syövät vain riisipuuroa

Vierailija
272/361 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuskin. Tämä on ylitulkintaa ap:n kirjoituksesta. itsehän hän ei varmaan enää ole tässä ketjussa käynyt kommentoimassa päiväkausiin.

[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 08:36"]

[/quote]

[/quote]

Ap.n lapset ei saa edes sitå karjalanpaistia, kun se ruokaraha menee kuuseen. Eli syövät vain riisipuuroa

[/quote]

Vierailija
273/361 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 08:44"]

No tuskin. Tämä on ylitulkintaa ap:n kirjoituksesta. itsehän hän ei varmaan enää ole tässä ketjussa käynyt kommentoimassa päiväkausiin.

[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 08:36"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Siellä ihan selkeästi lukee, että riisipuuro on jouluruoka ja manteli laitetaan matkaan. Mistä ihmeestä sinä karjalanpaistin nappasit tuohon.

Jos itse olisin noin tiukilla, käyttäisin kyllä sen 30 euroa täyttääkseni keittiön kaappeja ja jättäisin kuusen ostamatta.

Vierailija
274/361 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 22:22"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 22:17"]

Hyvä Joulumieli raha käy vain K-ryhmän ruokakauppoihin ja sillä voi ostaa vain ruokaa!!! T. Yks joka on saanut sen kahdesti (kiitollisena)

[/quote]

Näin se pitäisikin olla. Moni antaa vähästään avustuksen ja jos se menee joulukuuseen, se on todella väärin.

Lapsi nauttisi varmaan myös uusista vaatteista, mitä sillä rahalla saisi.

Mutta kaipa nekin voi sitten kerjätä jostain avustuksesta........

[/quote]

Mutta sitten voi käydä niinkin, että perhe, joka säästää ruokamenoissaan tämän ruokakortin ansiosta, voi mennä säästyvällä summalla ostamaan kuusen. Voi helvetti, haaskuuseen menee siis nekin lahjoitukset.

Vierailija
275/361 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että jos saa Hyvä Joulummieli -rahan, ei saa ostaa ikinä mitään muuta kuin ruokaa, haloo! Ihmettelen ap:n viestissä sitä, että hän sanoo toivoneensa Joulupuu-keräyksestä lahjoja. Katsoin keräyksen kotisivut, ja siinä sanottiin kyllä, että lahjat menevät lastensuojelun piirissä oleville lapsille, esim. lastenkoteihin.

Vierailija
276/361 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehtiinhän sitä nuorinakin noin. Opintotuki oli pieni ja lainaa ei suostuttu ottamaan. Silti rahaa riitti käydä juhlimassa monta kertaa viikossa. Sitten itkettiin rahapulaa ja joskus jopa soskusta sai rahaa. Hauskaa oli :)

Leipäjonosta käytiin hakemassa ruokaa, kun opintotuki meni baariin :)

Vierailija
277/361 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 09:55"]

Ai että jos saa Hyvä Joulummieli -rahan, ei saa ostaa ikinä mitään muuta kuin ruokaa, haloo! Ihmettelen ap:n viestissä sitä, että hän sanoo toivoneensa Joulupuu-keräyksestä lahjoja. Katsoin keräyksen kotisivut, ja siinä sanottiin kyllä, että lahjat menevät lastensuojelun piirissä oleville lapsille, esim. lastenkoteihin.

[/quote]

Saa toki ostaa, jokainen tavallaan,

Mutta itse jos olisin noin köyhä, ostaisin ruokaa kaappeihin, jos saisin ylimääräistä rahaa. Toinen ostaa älyttömän kalliin joulukuusen.

Arvovalintoja. Ei kai siinä muuta. Itse vain olen niin perusjärkevä ihminen, että olen aina miettinyt perustarpeet ensin, kun olen tiukilla ollut. Joku toinen ostaa työttömyyskorvauksesta ensimäisenä sen ihanan 20 euron huulikiilteen. Totta kai jokainen saa käyttää rahansa, miten haluaa.

Mutta ihmeellistä, ettei asiasta saa edes keskustella

Vierailija
278/361 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli joulu tai ei, lapset tarvitsevat joka päivä ravitsevaa ruokaa. Riisipuuro ei ole sitä. Siinä ei ole juuri lainkaan tarpeellisia ravintoaineita tai proteiinia, mitä lapset tarvitsevat. Ap:n pitäisi käydä jokin elämänhallintakurssi, jos ei lapsia saa ruokittua.

Vierailija
279/361 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 08:01"]

Mistä saa edullisia tekokuusia? Itse olen nähnyt vain järjettömiä hintoja, jopa ne ihan pienimmät 30cm maksavat 15-20e eli itse ostaisin ison aidon kuusen, monista rautakaupoista esim saa istutettuja aitoja kuusia samaan hintaan 15-20euroon eli, jos haluaa kuusessakin voi säästää. Markettien pihalta ostetut kuuset yleensä ovat kalliimpia, koska yksityiset kasvattavat niitä.

Itse en jättäisi joulukuusta ostamatta, jopa monesta ruoasta tinkisin mielummin, kuin kuusesta. Kuusi on tuonut itselleni ainakin aina iloa, jouluntunnelmaa. Lapsena muistan jouluista kuinka yhdessä perheen kanssa koristeltiin kuusi, istuttiin sitä vakn tuijottamassa niinkään en osaa montakaa lahjaa nimetä mitä olen saanut. Ymmärrän, että lapsille lahjat on tärkeitä, mutta jos oikeasti rahat loppu, niin itse panostaisin nimenomaan tunnelmaan ja vähän sitten ruokaan

Lapsesi ovat suht pieniä, mielestäni ei tarvisi montaa lahjaa ollakaan tai isoa. Joulusta on tullut surullisen kaupallinen, lapset yhä nuorempina kilpailevat mitä saavat lahjaksi ja ylpeilevät ihan päiväkodissa saakka. Oma 4 vuotiaani tuli kertomaan, että haluaa salamalentsikat, koska "jaakko" päiväkodissakin saa. Me kuitenkin aiomme ostaa vain tarpeellisia, käytännöllisiä lahjoja pari kpl ja opettaa lapseni siihen, että joulu on muutakin kuin lahjat. Meillä ei ole rahasta kiinni, mutta sille on parempaakin käyttöä, kuin ostaa nurkat täyteen leluja,joilla jaksetaan leikkiä hetken aikaan ja jäävät muiden joukkoon.

[/quote]

Ja palstamammallahan ei ole muuta vaihtoehtoa, kuin lapselle kuomat ja akkis tai sitten hirveä tavaravuori...hohhoijaa...

Minä olen oikeasti nähnyt nälkää ja jos siinä tilanteessa olisin saanut 30 euroa, olisin taatusti mennyt ruokakauppaan. Varsinkin, jos olisi ollut lapsia. Muistan vieläkin sen viikonlopun, kun oli 5 perunaa ja 1 lihaliemikuutio ja sillä piti pärjätä 3 päivää. Jos siihen olisi saanut 30 euroa ylimääräistä, en taatusti olisi ostanut joulukuusta

Vierailija
280/361 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 07:22"]

Mitäs pahaa hammasharjoissa lahjana :D Meillä sattuu hampiharjojen vaihto olemaan juuri joulukuun lopussa ja pistän aina semmoiset lasten jouluaattoaamun lahjasukkiin, ja ei ole nyreitä naamoja näkynyt (toki on pari muutakin pikkujuttua). 

AP:lle hyvät joulut :) Ei se ole lahjojen määrästä kiinni vaan tunnelmasta. Itse en lapsena kovin "kummoisia" lahjoja saanut kun nykyaikaan vertaa, mutta kyllä se kuusi ja muut asiat sen tunnelman toivat, ja arkisetkin jutut muuttuivat hienoiksi asioiksi, kun ne sai paketoituna. Ostavathan aikuisetkin toisilleen suklaata jota lojuu vuoden ympäri kaupoissa ostettavana, yhtä arkinen asia kuin hammasharja jos siltä kantilta ajattelee?

[/quote]

Hyvin sanottu.

Sain tuosta muuten idea, annankin aikuisille lahjaksi suklaan JA hammasharjan samassa paketissa. Eiköhän niitäkin löydy jollain pukinkuvalla tai vastaavalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi