Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vähävaraisen äidin joululahjaostokset

Vierailija
26.11.2013 |

Säästetty joulua varten jo aikaa sitten:

Poika 8v Kuoma-kengät (tarpeeseen) ja AkuAnkan taskukirja

Tyttö 5v: Paita ja housut alennusmyynnistä, värityskirja, kylpyvaahtoa

Tyttö 3v: Pinkki haalari (löysin kirppikseltä tosi siistin), saippuakuplia (rakastaa niitä) ja pieni merenneito-kuvioinen hammasharja johon kaupassa ihastui.

Jokaiselle olen neulonut villasukat ja lapaset lempivärein. Lisäksi ystäviltä ja sukulaisilta tulossa jotain.

Vähävaraisten perheiden joulupuutoiveiksi esitin 8v:lle LegoChima-pakettia, 5v:lle prinsessabarbieta tai prinsessakirjaa, ja 3v:lle Barbie-nukkea jota on toivonut.

Olen säästänyt rahaa että saadaan ihan oikea joulukuusi ja hieman parempaa ruokaa jouluna, askartelemme itse koristeita ja haemme kirjastosta jouluista luettavaa. Poltamme kynttilöitä ja kuuntelemme joululevyjä.

Viime jouluna kotipalvelun ihminen soitti että meidät on valittu saamaan 70e arvoinen HyväJoulumieli-lahjakortti, olin sillä hetkellä laskemassa lasten kanssa kerättyjä pullokuitteja ja surin sitä etteivät rahat riittäneet joulukuuseen kun pyysivät kuusista 30e. Itku tuli, ostettiin kuusi ja herkkuja. Lämmöllä ajattelen ihmisiä jotka lahjoittavat rahaa ja lahjoja joulukeräyksiin. <3

Mikäli oma rahatilanteeni tulevaisuudessa sallii, aion itse "maksaa takaisin" joulumielikeräykseen ja osallistua antajan roolissa joulupuu-keräykseen.

Kommentit (361)

Vierailija
361/361 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmästelen sitä, miten keskustelupalstoilla ei noudateta sääntöä hyvien tapojen noudattamisesta. Tosissani kuvittelin päätyneeni lukemaan keskustelua, miten vähävaraiset jakavat toisilleen vinkkejä siitä, miten saa vähällä rahalla mahdollisimman paljon kaikkea mukavaa jouluksi. On ikävää huomata, että asiallinen keskustelu jää vähälle ja aletaan puhua aiheen vierestä.

Mielestäni on huolestuttavaa, että netin keskustelupalstoilla voi huudella mitä tahansa törkeyksiä toisille ihmisille. Vai onko se aivan normaalia käyttäytymistä ihan kasvotustenkin? Peräänkuulutan sitä, että jokainen ottaisi vastuun omasta käytöksestään ja puheistaan ja pitäisi mielessä, että viestin vastaanottaja ei ole mikään puukuva, vaan ihminen, jolla on tunteita ja jota voi satuttaa ajattelemattomasti lauotut puheet. Mikäli toinen keskustelija vakavissa asioissa on jotenkin höpsähtänyt, niin kyllä silmiä voi avata ihan nätistikin. Toista ihmistä ei pitäisi painaa koskaan alas, vaan nostaa ylös.

En ole äiti, vaan 24-v opiskelijanainen, mutta lähtökohtaisesti olettaisin valtaosan äideistä ja isistä haluavan lapsensa parasta ja osaavan arvioida, mikä omaa lasta ilahduttaisi jouluna. Uskon myös, että suurinta osaa vanhemmista satuttaisi nähdä oman lapsensa vailla asianmukaista ravintoa ja vaatetusta ja riittävää määrää virikkeitä, kuten leluja.

Se puolestaan on perhekohtaista, mitkä asiat tekevät joulun, ja toisten valintoja on osattava kunnioittaa, vaikka ne eroaisivat omista valinnoista. Lahjoja on kiva antaa, mutta en pidä suotavana ostaa niitä yli varojen. Itse kyllä muistelen omasta lapsuudestani, että keskiluokkaisen perheen keskimmäisenä lapsena sain vanhemmiltani ja sukulaisilta suuret lahjaröykkiöt, mutta nukenvaunut tai barbiet eivät tuottaneet minulle niin suurta iloa kuin kaunis pullollinen sireenin tuoksuista kylpyvaahtoa.

Kaikki vähävaraiset, olkaamme kiitolliset siitä, mitä meillä on ja mitä voimme antaa. Asioilla on taipumus järjestyä ja toivottavasti monella on jo ensi vuonna varaa ei vain sinne päin, vaan juuri oman näköiseen jouluun!

Iloista joulun odotusta kaikille!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän