Vähävaraisen äidin joululahjaostokset
Säästetty joulua varten jo aikaa sitten:
Poika 8v Kuoma-kengät (tarpeeseen) ja AkuAnkan taskukirja
Tyttö 5v: Paita ja housut alennusmyynnistä, värityskirja, kylpyvaahtoa
Tyttö 3v: Pinkki haalari (löysin kirppikseltä tosi siistin), saippuakuplia (rakastaa niitä) ja pieni merenneito-kuvioinen hammasharja johon kaupassa ihastui.
Jokaiselle olen neulonut villasukat ja lapaset lempivärein. Lisäksi ystäviltä ja sukulaisilta tulossa jotain.
Vähävaraisten perheiden joulupuutoiveiksi esitin 8v:lle LegoChima-pakettia, 5v:lle prinsessabarbieta tai prinsessakirjaa, ja 3v:lle Barbie-nukkea jota on toivonut.
Olen säästänyt rahaa että saadaan ihan oikea joulukuusi ja hieman parempaa ruokaa jouluna, askartelemme itse koristeita ja haemme kirjastosta jouluista luettavaa. Poltamme kynttilöitä ja kuuntelemme joululevyjä.
Viime jouluna kotipalvelun ihminen soitti että meidät on valittu saamaan 70e arvoinen HyväJoulumieli-lahjakortti, olin sillä hetkellä laskemassa lasten kanssa kerättyjä pullokuitteja ja surin sitä etteivät rahat riittäneet joulukuuseen kun pyysivät kuusista 30e. Itku tuli, ostettiin kuusi ja herkkuja. Lämmöllä ajattelen ihmisiä jotka lahjoittavat rahaa ja lahjoja joulukeräyksiin. <3
Mikäli oma rahatilanteeni tulevaisuudessa sallii, aion itse "maksaa takaisin" joulumielikeräykseen ja osallistua antajan roolissa joulupuu-keräykseen.
Kommentit (361)
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 22:56"]
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 22:52"]
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 17:38"]
Toiset ihmiset panostaa ennemmin tunnelmaan, kun materiaaliin. Jokainen tällä palstalla arvosteleva voisi katsoa itseään peiliin ja miettiä miltä se lapsuudenjoulu on tuntunut. Mitä sieltä muistaa aikuisena? Ei ainakaan niitä lahjoja vaan juuri sen tunnelman. Itse päätin, että käyn läpi omat tarpeettomat tavarat ja lahjoitan ne joululahjaksi niille, jotka niistä voisivat iloita. Sinulle ap, toivotan lämmintä ja ihanaa joulua. Vaikutat oikein sydämelliseltä ihmiseltä kaikkea hyvää sinulle!
[/quote]
eikö se ylihintainen kuusi ole materiaa
[/quote] Muovikuusi on. Tavallinen pieni kuusi maatuu alle vuodessa.
[/quote]Muovikuusta voi käyttää vuosia.
Muovikuusi saattaa kuitenkin tulla ekologisemmaksi kuin aito kuusi, joka päätyisi biojätteeksi. Jos samaa kuusta käytetään vähintään kymmenen vuotta, sen hiilijalanjälki joulua kohden laskee jo kohtuullisen alas."
"
Mikä vouhkaus täällä on joulukuusesta? Ja millaisia kitupiikkejä täällä on, kun ei voi muka kolmeakymppiä käyttää joulukuuseen. Meillä ainakin käytetään. Jouluruokiin paljon enemmän ja joululahjoihin tietysti. Ihan itse tienatuista rahoista on kyse.
Minua lähinnä kauhistuttaa, eikö ap:n lapsilla ole kummeja tai isovanhempia, jotka voisivat ostaa lahjoja. Meillä on pienet ja persaukiset suvut, mutta silti lapset saavat aina sukulaisilta lahjoja ilman että oltaisiin ikinä edes pyydetty. Ostaisin mieluummin joululahjaksi edes muutaman lelun kuin vaatteen, sillä niistä lapset pitävät. Kuomia ostetaan muulloin.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 18:17"]
Juu, juu. Ei ap:n pidä mitään joulukuusta ostaa. Saamari kun on säästänyt rahaa pitkin vuotta, leiponut ja laittanut itse. Annetaan mieluummin ne rahat persaukisille juopoille ja muille, jotka ovat rahansa vuoden aikana tuhlanneet.
[/quote]
Ei sitten ostaisi vaikka ruokaa omille lapsilleen?
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 18:39"]
Ei tässä ole kysymys siitä saako ostaa kalliilla uuden aidon joulukuusen joka vuosi sen sijaan että säästäisi rahaa ja luontoa tekokuusella, vaan siitä onko äidillä oikeus valita tämä yksi luksusvaihtoehto yli sen että olisi varaa tarjota lapsille monipuolisempi joulu ruokineen ja lahjoineen.
Ihan sama kuin sanoisi että on liian köyhä ostamaan monipuolista ruokaa ja lapsille lahjoja koska on täysin välttämätöntä päästä jouluna matkustamaan ulkomaille, eikä joulu tunnu joululta ellei siihen pistetä rahaa.
[/quote]
Ei köyhän kannata roskaa ostaa, vaan panostaa aitoon. Eli aitoon jouluntunnelmaan oikeine kuusentuoksuineen ja kuusentuntoineen.
Lapset nauttivat ilmiselvästi aidosta kuusesta enemmän kuin lahjavuoresta tai navan ähkyynvetämisestä
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 18:57"]
Eikö teillä ole hyvät ihmiset luetun ymmärtämisen taitoa!?
AP:lla oli VIIME jouluna rahat niin tiukilla ettei riittänyt joulun laittoon. VIIME jouluna saivat avustuslahjakortin, tästä vuodesta ei sanonut mitään lahjakortista. Halusi ilmaista kiitollisuutensa lahjoittajille.
Tänä vuonna on säästänyt, ja lahjoja on tulossa ystäviltä ja sukulaisilta, ilmeisesti useammasta osoitteesta siis. Eikä pyytänyt kuusirahaa tai lahjoituksia palstalaisilta.
AP ei myöskään sanonut että joulunpyhien ainut ruokalaji olisi riisipuuro. Ehkä heillä aattona ei pakoteta lapsia maistelemaan juureslaatikoita vaan tarjotaan aattona riisipuuroa vaikkapa siksi että lapset sattuvat tykkäämään siitä?
Jos hän on säästänyt rahaa, arvelisin että sillä on ostettu ihan kunnon sapuskat perheelle. Eivät kaikki hukuta lapsia lahjavuoreen vaikka olisi taloudellinen mahdollisuus siihen.
[/quote]
Ei hukuta, vaan kerjää ne avustuksista.
Ihmettelen edelleen, miten ei saa säästettyä sen vertaa, että saisi muuta ruokaa kuin riisipuuroa, lahjoiksi lapsille kuomat, akkarin, kirpparipuvun, hammasharjan.
Jättäisi kuusen ostamatta ja ostaisi edes sille esikoiselle sen legopaketin. Uskon, että lapsi ilahtuisi siitäkin.
Ai lapset nauttivat enemmän kuusesta kuin ruuasta. Just joo. Ei vain asiat voi olla kunnossa, jos jouluaattona lapset ei saa kunnon ruokaa. Piste.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 17:18"]
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 17:04"]
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 16:54"]
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 15:36"]
Äiti on työtön röökiä polttava misukka, joka on tehnyt jonkun juopon/kriminaalin kanssa KOLME muksua. Ei viitsitä mennä töihin tai kouluun. Päivät pitkät maataan kotona ja surffaillaan netissä. Eikö näillä penskoilla ole isiä, joilta voisi saada elareita ja lahjoja?
Ei kuule säälitä yhtään.
Itse joudun akateemisena ja keskituloisena yksinhuoltajana ostamaan kaikki joulun härpäkkeet ihan itse tienaamillani rahoilla.
Mene töihin, että saat lapsesi elätettyä!
[/quote]
On katkeraa. Mutta ennemmin tunnen myötätuntoa ap:n kolmea pientä lasta kohtaan, jotka ovat varmasti todella suloisia ja onnellisia saappaistaan, taskukirjoistaan ja muista pikku paketeista kuin että korviani lotkauttaisin TODELLA ilkeän ja pahasuisen ," akateemisen" (on tainnut mennä kaikki sivistys siellä korkeakoulussa harakoille) aikuisen ihmisen jupinoille. Säälittävä tapaus, joka saa täällä edelleen 3 -vuotiaan tasoisia itkupotkuraivareita. Hakeudu hoitoon.
[/quote]
Lapset pitäisi ottaa huostaan, jos äidillä on noin huono elämänhallintakyky, että ei ole kuin riisipuuroa lapsille ruoaksi. Mihin muu raha on mennyt? Viinaan ja tupakkaan, vai?
Koska tilanne näkyy jatkuneen vuosia, on äidillä todellakin isoja ongelmia. Lapset käyvät todella sääliksi. Vaikka kuusen saavatkin.
Voisiko joku heille lahjoittaa edes hiukan kinkkua ja joululimppua, maitoa ja juustoa.
[/quote]
Sun ongelma on ylivilkas mielikuvitus. Kovin helposti teet myös pitkälle vietyjä johtopäätöksiä ap:n elämästä. En usko, että ap on edes aikoihin kommentoinut tätä ketjua. Mutta sinä sen sijaan olet esittänyt villejä arvauksia ap:n elämästä ja viljelet niitä jo faktoina, kuten nyt tämän viimeisin vouhotus "lasten huostaanotosta" ja sitä ennen arviot ap:sta "röökiä polttavana missukkana" ja lasten isästä "juoppona kriminaalina". Tuollaisista saa normaalielämässä jo syytteen kunnianloukkauksesta, että joskohan vääntäisit sitä "akateemista" turpaasi pienemmälle volyymille?
[/quote]
Täällä jo palstamamma uhkaa kunnianloukkauksella :DDDD
Buahahaaaaaa. Kuulehan yhteiskunnan verorahoilla elävä yh. Käytä ainakin ehkäisyä tämän jälkeen, äläkä väännä enää niitä lapsia jokaiselle vastaantulevalle miehelle, vaikka se kutka piparissa olisi kuinka kova
Mun mielestä kuomat, joille on tarvetta, kuten ap sanoo pitää ottaa käyttöön jo ennen joulua. Hammasharja taas on käyttötavara joka kuuluu vaihtaa tiuhaan, eikö sellaisia osteta lapselle harva se kauppareissu? Toivottavasti lapset saavat kunnollisiakin lahjoja.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 03:03"]
Meillä ei viime jouluna annettu lahjoja ollenkaan, eikä lapset kärsineet yhtään. Ylipäänsä ei olla opetettu mihinkään materiaalin himoon. Meille joulussa on tärkeintä hyvä ruoka ja yhdessäolo. Rahaa kyllä olisi muuhunkin. Musta on perseestä nää äidit, jotka valittaa kun lapset ei saa sitä ja tätä ja tota, opettaa vaan lapsensa siihen että kaikki pitää olla tai elämä on kurjaa. Iloitsisi siitä mikä on hyvin.
Se kuusikaan ei ole mikään pakollinen, menkää vaikka metsään kävelylle katsomaan niitä kuusia?
[/quote]
voisinko olla enempää samaa mieltä!
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 15:31"]
Ap oli VIIME jouluna pullokuitteja laskemassa ja todennut että rahat eivät riittäneet joulukuuseen. Missään ei sanottu etteivätkö lapset viime jouluna olisi saaneet muuta ruokaa kuin riisipuuroa. Tämän vuoden jouluaattona aikovat syödä riisipuuroa, mutta ei sanottu että mitään muuta jouluun liittyvää syömistä ei olisi. Mistä me tiedämme miten hyvät pöperöt heillä on joulupäivänä jos säästäminen jouluun on aloitettu aikoja sitten.
Mikäli oikein ymmärsin, Ap on tänä vuonna säästänyt aitoa kuusta varten ja järjestänyt jokaiselle lapselle muutaman paketin, ja lisäksi lapset saamassa lahjoja ystäviltä ja sukulaisilta eli lahjamäärä ei jää noihin Ap-n itse hankkimiin.
En huomannut myöskään vinkumista tai valitusta tai palstalta apujen kerjäämistä Ap-n viesteissä. Sen sijaan huomasin suurta kiitollisuutta lahjoituskeräyksiin osallistujia kohtaan.
[/quote]
Yh.n tuet on kyllä niin hyvät, että ihmettelen, ettei vuoden aikana ole saanut säästettyä sitä legopakettirahaa ja barbienukkerahaa. Näihin lahjoihin olisi mennyt 30 euroa. Mutta ei, kaikki pitää saada ilmaiseksi.
Mihin menee ne 500 euron lapsilisät ennen joulua? Eikö niillä olisi voinut käydä ostamassa lahjoja. Moni varakkaampikin harjoittaa suunnittelua ja ostaa lapsilleen pitkin vuotta alennuskoreista lahjoja. Kyllä se ap.n lapsikin olisi ilahtunut muutamasta pikkupaketista. Vaikka kiiltokuvista ja värikynistä ja piirustuslehtiöstä tms.
Mutta johonkin on saatu rahat niin menemään, että joulun alla kerätään pulloja.
En ymmärrä, en.
[/quote]
En minäkään ymmärrä mihin ihmiset hassaa tukensa, kun olen itsekin ollut työtön ja en ole tuollaisia rahoja saanut edes töistä mitä toiset saa nyt tukien muodossa. Ajattelin lahjoittavani jotain noihin keräyksiin, että jollain lapsella olisi hyvä joulu edes niistä vanhemmista huolimatta jotka eivät lapsistaan huolehdi... Mutta aika turhauttavalle kyllä tuntuu ajatus nyt, miksi lahjoittaisin mitään ihmisille jotka saavat enemmän rahaa kuin minä ja silti eivät saa ostettua lapsilleen yhtään mitään? Ehkä niiden olisi aika katsoa peiliin ja ottaa itseään niskasta kiinni. En minäkään pienenä mitään avustuslahjoja saanut, äidin kanssa asuttiin suurin osa kaksin ja silti sain jouluna aina lahjoja ja oli se tekokuusikin... Joskus on vaan tyydyttävä vähempään ja opittava että ei voi elää tuilla kuten 5000€ kuussa tienaava. Ketuttaa vaan, kun itse pärjää pienemmällä ja ei tule ruinattua kaiken maailman avustuksia vaikka varmasti jotain saisikin jos kehtaisi hakea, sitten toiset valittaa kun ei ole rahaa lahjoihin vaikka saavat huomattavasti enemmän rahaa. Minäkin saisin jopa pienistä tuloistani ostettua jollekin lapselle lahjan tai muutaman, en ymmärrä tosiaan että mihin se raha sitten näillä menee jotka avustusten tarpeessa ovat? Tuntuu että se menee niin, että vanhemmat pistää rahat viinaksiin tai muuhun turhuuksiin ja lapset vaan jätetään huomiotta ja oletetaan, että sossu maksaa sitten lisää ja lahjoja saa muilta. Tuollaisilla tuilla ja lahjojen ruinauksella ei voi olla kyse mistään muusta kuin siitä, että ne vanhemmat eivät vaan välitä lapsistaan tarpeeksi että pistäisivät heidän tarpeensa ja onnensa oman edelle. Kyllä sitä rahaa olisi, mutta lapseen sitä ei näköjään haluta käyttää. Tiedä sitten haluanko itsekään tukea tuollaisten vanhempien toimintamallia, vaan oppisivatko vaikka huolehtimaankin siitä lapsesta jos huomaavat ettei lahjoja sadakaan automaattisesti? Taitaa olla toiveajattelua, se lapsi siitä kärsii kuitenkin.
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 16:33"]
Juuri oli lehdessä ilmoitus, että Joulupuu-keräys on aloitettu jälleen ja tarkoitus on saada lahjoituksena lahjoja sellaisille lapsille, jotka muuten jäisivät kokonaan ilman lahjoja. Ap:n lapsille on jo vaikka mitä hankittuna, ja sossulta tuli ruokarahaakin. He eivät mielestäni kuulu Joulupuu-keräyksen kohderyhmään. Taas päätin olla osallistumatta keräykseen. Annan keräystä varten hankkimani lahjat vaikka miehen yh-serkun lapsille mieluummin kuin ahneille tuntemattomille.
[/quote]
En tiedä, tuleeko ne sossun kautta saatavat paketi Jouluupuu-keräyksestä mutta joku fiksumpi voi varmaan valaista.
Mutta siis, jokunen vuosi sitten olimme lastensuojelun asiakkaita erinäisistä syistä johtuen. Me vanhemmat käymme töissä eikä rahasta ole pulaa (joskaan ei siitä liikaakaan ole). Meiltä kysyttiin, että haluttaisiinko lapsille paketit, se onnistuisi kyllä. Olimme vähän ällikällä lyötyjä kun kuulimme kysymyksen. Työntekijä tiesi, ettei rahallinen tilanne ole huono ja olihan meillä lasten joululahjat sun muut olleet siinä jutustelun aiheenakin. Kieltäydyimme koska niille paketeille ei vain ollut mitään tarvetta ja ehkä ne lahjat menevät sitten oikeasti niitä tarvitseville.
Menee nyt tosiaan aika paljon ohi aiheen mutta tulipa taas mieleen, että kuinka moni noista paketeista sitten menee niitä tarvitseville kun meille keskituloisillekin niitä oltiin antamassa. Tuostakin huolimatta olen laittanut Joulupuu-keräykseen joka vuosi pari pakettia.
Minä en vain ymmärrä, että mihin ne rahat sitten menevät mitä tukienkin muodossa saadaan, kun kerran jokaiselle pitäisi riittää se perusraha elämiseen ja kun on lapsilisiäkin yms? Mietityttää vaan, että mihin ne rahat sitten oikein laitetaan jos ei ole varaa mihinkään, toiset saa tukien muodossa kuitenkin enemmän kuin toiset töistä ja niillä töissäkäyvilläkin on ollut varaa laittaa säästöön ja laittaa joulua?
Ja mitä tulee tähän:
" Tulee mieleen ihan taanoinen mikälie poliitikko Pia-Nora Kauppi, joka hehkutti oikein lehtien palstoilla, ettei köyhän hänen mielestään KOSKAAN kuulu käydä mäkkärissä lastensa kanssa. Kotiruokaa vaan tekee, köyhä kun on, varmaan sen itse aiheuttanutkin, moinen tapaus. "
Niin niinhän se vähän onkin, että ei paljon ulkona syödä jos ei ole kerran varaa, ei sitä muutkaan ravintoloissa tai muissa pahemmin syö oikeasti köyhänä. Eikö mistään voi tinkiä köyhänä edes jonkun aikaa, ei ymmärretä että jos rahaa ei ole niin sitä ei ole?
Sitäpaitsi tosiaan ei kauheasti kannattaisi viedä niitä lapsia roskaruokapaikkoihin, ehtivät käydä vanhempanakin tarpeeksi siellä pilaamassa terveyttään. Niin kauan kuin aikuiset pystyy helposti päättämään sen lapsen syömiset, ennen kuin teininä suuntaa sinne mäkkäriin, kannattaisi tehdä kotona jotain ravitsevampaa kuin sitä ravintoköyhää moskaa syöttää.
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 14:52"]
Ja joulupuukeräyksestä lapset saavat sitten lahjat, joten seurakunnan lahjoitusrahan pystyi sitten käyttämään joulukuuseen.
Ei lapset muista, mitä tavaraa ja ruokaa ovat jouluna saaneet. Tunnelma on tärkein ja muovikuusi ei tuo sitä tunnelmaa, eikä edes kynttilät ja kuusenoksat.
Olette kyllä ihmeen materialisteja
[/quote]
Anteeksi nyt vain, mutta jo on helvetti, että työssäkäyviä ja ihan itse elämisensä maksavia haukutaan materialisteiksi. Eli jos maksatan lapseni lahjat toisilla, en ole materialisti, mutta jos ostan ne itse olen materialisti. Minäkin haluan kaikenlaista tunnelman luojaa jouluksi. Kukahan ne ostaisi, kun haluan laittaa omat rahani ihan muuhun?
Mun mielestä yks 30 € kuusi on ihan ok, vaikka olisi kuinka vähävarainen. Ajatelkaapa niin, että se kuusi ON se joululahja, joululahja koko perheelle, josta per hlö ajateltuna tulee 7,5 € henkilöä kohti jos on nelihenkinen perhe. Ei mun mielestä mitään väärää oikean kuusen hankinnassa, jos se on se juttu joka tuo joulun perheelle. Miksi vähävaraisille suodaan vaan lahjat, jotka on jotain konkreettista materiaa, menettäähän sekin arvonsa jossain vaiheessa eikä se välttämättä kiinnosta kauaa? Mitä jos vanhempi ostaisi lapsille joululahjaksi liput vaikka Hoploppiin, onko elämyksen antaminen lahjaksi väärin jos on vähävarainen?
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 17:38"]
Toiset ihmiset panostaa ennemmin tunnelmaan, kun materiaaliin. Jokainen tällä palstalla arvosteleva voisi katsoa itseään peiliin ja miettiä miltä se lapsuudenjoulu on tuntunut. Mitä sieltä muistaa aikuisena? Ei ainakaan niitä lahjoja vaan juuri sen tunnelman. Itse päätin, että käyn läpi omat tarpeettomat tavarat ja lahjoitan ne joululahjaksi niille, jotka niistä voisivat iloita. Sinulle ap, toivotan lämmintä ja ihanaa joulua. Vaikutat oikein sydämelliseltä ihmiseltä kaikkea hyvää sinulle!
[/quote]
Luuletko, että köyhiä kiinnostaa sinun käytetyt rojusi? Ei todellakaan, ellei sieltä löydy uutta pleikkaria tai iphonea.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 02:21"]
[quote ]
Yh.n tuet on kyllä niin hyvät, että ihmettelen, ettei vuoden aikana ole saanut säästettyä sitä legopakettirahaa ja barbienukkerahaa. Näihin lahjoihin olisi mennyt 30 euroa. Mutta ei, kaikki pitää saada ilmaiseksi.
Mihin menee ne 500 euron lapsilisät ennen joulua? Eikö niillä olisi voinut käydä ostamassa lahjoja. Moni varakkaampikin harjoittaa suunnittelua ja ostaa lapsilleen pitkin vuotta alennuskoreista lahjoja. Kyllä se ap.n lapsikin olisi ilahtunut muutamasta pikkupaketista. Vaikka kiiltokuvista ja värikynistä ja piirustuslehtiöstä tms.
En ymmärrä, en.
[/quote]
Yh:n mittavat tulot? Kyllä teillä nalkkukerholaisilla on nyt täysin väärää tietoa yh:n mittavista tuloista. Yh korotus työmarkkinatukeen ehkä. Siinä se parikymppiä. Lapsilisiä kuittailette omistakin kersoistanne, joten turha kälättää niistä.
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 22:51"]
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 18:29"]
Miten olisi halvempi aito kuusi? Meillä on yhtenä vuonna ollut 15 euroa maksava kuusi, joka oli kylläkin pieni ja vähän muotopuoli, mutta lapset ihastuivat siihen silti.
[/quote]
Sillä ei voi nauttiajouluntunnelmasta
Ihan oikeasti. Minä en työssäkäyvänäkään raskisi ostaa kolmenkympin kuusta. Miten persaukinen kolmen lapset yh pitää sitä niin tärkeänä
[/quote]
Ymmärrä jo. Ap oli täysin rahaton ennen joulua . Laskivat ressukat pulloista saatuja kolikoita, että saavat joulua vietettyä. Itku tuli kun luin tuon. Olivat saaneet yllättäen avustusta 70 euroa ja äiti halusi ilahduttaa lapsiaan ja kävi ostamassa kuusen, mikä maksoi 30 euroa. HEILLE JÄI VIELÄ 40 EUROA OSTAA RUOKAA JA LAHJOJA LAPSILLE.
Mikä tässä on niin vaikeaa. Ap kertoi, että juuri aito joulukuusi oli sitä, mitä lapset tahtoi. Miksi ap ei olisi sitä voinut ostaa. Rahaa jäi silti vielä 40 euroa jouluruokaan ja lahjoihin.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 07:27"]
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 02:21"]
[quote ]
En ymmärrä, en.
[/quote]
Yh:n mittavat tulot? Kyllä teillä nalkkukerholaisilla on nyt täysin väärää tietoa yh:n mittavista tuloista. Yh korotus työmarkkinatukeen ehkä. Siinä se parikymppiä. Lapsilisiä kuittailette omistakin kersoistanne, joten turha kälättää niistä.
[/quote]
No jos vittu olet niin köyhä, että et saa euroakaan säästöön, niin minkä helvetin takia haluat tuhlata muutaman kympin avustusrahan joulukuuseen, etkä ruokaan.
Itse ostaisin vähällä rahalla jotain järkevämpää. Mutta ehkä sitä rahaa voi panna minne sattuu, kun tietää, että Suomessa ei köyhän tarvitse säästää, kun rahaa saa lisää koko ajan.
Näistä joulupakettikeräyksistä olen myös kuullut edellisinä vuosina, että niitä tulee niin paljon, että niitä jaetaan ihan keskituloisille lopulta, että saadaan ne menemään jonnekin.
Ja tosiaan sille, joka aikoi kaivaa kaapistaan vanhat tavarat kiertoon. Ei kannata. Jouluna näitä joulupuupaketteja tulee jo niin paljon, että on hätä jakaa niitä jonnekin. Ja niissä on siis jo uutta tavaraa. Käytettyä roskaa ei ihan oikeasti kukaan kaipaa.
Jotenkin naurettavaa suomalainen köyhyys. Lapsen luokalla on poika, jonka äiti on neljän lapsen yksinhuoltaja. Hommassa pyörii matkassa lastensuojelu ja sosiaalitoimisto. On tukiperhettä ja esikoispojalla joku varaisähahmo. Ollaan niin totaalisen köyhiä, kuin olla voi.
Ja silti tämä poika on se, kenellä on luokasta ekana kallein puhelin ja muotifarkut ja jopo yms.
En voi ymmärtää, miten nämä neljä sosiaalitoimiston tuella kulkevaa lasta saavat rahansa cappeihin ja muotifarkkuihin ja lumian 900-sarjan puhelimiin yms.
Meillä töissäkäyvinä ei nimittäin ole varaa tällaiseen. Joten turhaan kaivat köyhille vanhaa rääsyä kaapista ja lastesi vanhoja leluja. Nauravat vain niille
Älä ruoki "työssäkäyvää" trollia... :-D
Taitaa olla kaikkien aikojen peukutusennätys ap:n avauksessa :)
Hyvää joulua ap:lle ja perheelle!