Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vähävaraisen äidin joululahjaostokset

Vierailija
26.11.2013 |

Säästetty joulua varten jo aikaa sitten:

Poika 8v Kuoma-kengät (tarpeeseen) ja AkuAnkan taskukirja

Tyttö 5v: Paita ja housut alennusmyynnistä, värityskirja, kylpyvaahtoa

Tyttö 3v: Pinkki haalari (löysin kirppikseltä tosi siistin), saippuakuplia (rakastaa niitä) ja pieni merenneito-kuvioinen hammasharja johon kaupassa ihastui.

Jokaiselle olen neulonut villasukat ja lapaset lempivärein. Lisäksi ystäviltä ja sukulaisilta tulossa jotain.

Vähävaraisten perheiden joulupuutoiveiksi esitin 8v:lle LegoChima-pakettia, 5v:lle prinsessabarbieta tai prinsessakirjaa, ja 3v:lle Barbie-nukkea jota on toivonut.

Olen säästänyt rahaa että saadaan ihan oikea joulukuusi ja hieman parempaa ruokaa jouluna, askartelemme itse koristeita ja haemme kirjastosta jouluista luettavaa. Poltamme kynttilöitä ja kuuntelemme joululevyjä.

Viime jouluna kotipalvelun ihminen soitti että meidät on valittu saamaan 70e arvoinen HyväJoulumieli-lahjakortti, olin sillä hetkellä laskemassa lasten kanssa kerättyjä pullokuitteja ja surin sitä etteivät rahat riittäneet joulukuuseen kun pyysivät kuusista 30e. Itku tuli, ostettiin kuusi ja herkkuja. Lämmöllä ajattelen ihmisiä jotka lahjoittavat rahaa ja lahjoja joulukeräyksiin. <3

Mikäli oma rahatilanteeni tulevaisuudessa sallii, aion itse "maksaa takaisin" joulumielikeräykseen ja osallistua antajan roolissa joulupuu-keräykseen.

Kommentit (361)

Vierailija
281/361 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 15:36"]

Äiti on työtön röökiä polttava misukka, joka on tehnyt jonkun juopon/kriminaalin kanssa KOLME muksua. Ei viitsitä mennä töihin tai kouluun. Päivät pitkät maataan kotona ja surffaillaan netissä. Eikö näillä penskoilla ole isiä, joilta voisi saada elareita ja lahjoja?

Ei kuule säälitä yhtään.

Itse joudun akateemisena ja keskituloisena yksinhuoltajana ostamaan kaikki joulun härpäkkeet ihan itse tienaamillani rahoilla.

Mene töihin, että saat lapsesi elätettyä!

[/quote]

On katkeraa. Mutta ennemmin tunnen myötätuntoa ap:n kolmea pientä lasta kohtaan, jotka ovat varmasti todella suloisia ja onnellisia saappaistaan, taskukirjoistaan ja muista pikku paketeista kuin että korviani lotkauttaisin  TODELLA ilkeän ja pahasuisen ," akateemisen" (on  tainnut mennä kaikki sivistys siellä korkeakoulussa harakoille) aikuisen ihmisen jupinoille. Säälittävä tapaus, joka saa täällä edelleen 3 -vuotiaan tasoisia itkupotkuraivareita. Hakeudu hoitoon.

Vierailija
282/361 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 16:54"]

Äiti on työtön röökiä polttava misukka, joka on tehnyt jonkun juopon/kriminaalin kanssa KOLME muksua. Ei viitsitä mennä töihin tai kouluun. Päivät pitkät maataan kotona ja surffaillaan netissä. Eikö näillä penskoilla ole isiä, joilta voisi saada elareita ja lahjoja?

Ei kuule säälitä yhtään.

Itse joudun akateemisena ja keskituloisena yksinhuoltajana ostamaan kaikki joulun härpäkkeet ihan itse tienaamillani rahoilla.

[/quote]

On katkeraa. Mutta ennemmin tunnen myötätuntoa ap:n kolmea pientä lasta kohtaan, jotka ovat varmasti todella suloisia ja onnellisia saappaistaan, taskukirjoistaan ja muista pikku paketeista kuin että korviani lotkauttaisin  TODELLA ilkeän ja pahasuisen ," akateemisen" (on  tainnut mennä kaikki sivistys siellä korkeakoulussa harakoille) aikuisen ihmisen jupinoille. Säälittävä tapaus, joka saa täällä edelleen 3 -vuotiaan tasoisia itkupotkuraivareita. Hakeudu hoitoon.

[/quote]

Lapset pitäisi ottaa huostaan, jos äidillä on noin huono elämänhallintakyky, että ei ole kuin riisipuuroa lapsille ruoaksi. Mihin muu raha on mennyt? Viinaan ja tupakkaan, vai?

Koska tilanne näkyy jatkuneen vuosia, on äidillä todellakin isoja ongelmia. Lapset käyvät todella sääliksi. Vaikka kuusen saavatkin.

Voisiko joku heille lahjoittaa edes hiukan kinkkua ja joululimppua, maitoa ja juustoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/361 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä myös ihmettelen tuota riisipuuroa. Ymmärrän, että riisipuuro on yksi joulun ruuista, mutta mikään ainoa ruoka se ei voi olla eikä korvaa ateriaa. Kyse ei ole myöskään valinnasta, mihin panostaa jouluna. Lapsille pitää olla ihan oikeaa ruokaa, se ei ole valintakysymys. Jos ei pysty lapsiaan ruokkimaan, äidin pitää soittaa sosiaalipäivystykseen ja pyytää apua heti.

Vierailija
284/361 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 17:04"]

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 16:54"]

Ei kuule säälitä yhtään.

[/quote]

[/quote]

Lapset pitäisi ottaa huostaan, jos äidillä on noin huono elämänhallintakyky, että ei ole kuin riisipuuroa lapsille ruoaksi. Mihin muu raha on mennyt? Viinaan ja tupakkaan, vai?

Koska tilanne näkyy jatkuneen vuosia, on äidillä todellakin isoja ongelmia. Lapset käyvät todella sääliksi. Vaikka kuusen saavatkin.

Voisiko joku heille lahjoittaa edes hiukan kinkkua ja joululimppua, maitoa ja juustoa.

[/quote]

Sun ongelma on ylivilkas mielikuvitus. Kovin helposti teet myös pitkälle vietyjä johtopäätöksiä ap:n elämästä. En usko, että ap on edes aikoihin kommentoinut tätä ketjua. Mutta sinä sen sijaan olet esittänyt villejä arvauksia ap:n elämästä ja viljelet niitä jo faktoina, kuten nyt tämän viimeisin vouhotus "lasten huostaanotosta" ja sitä ennen arviot ap:sta "röökiä polttavana missukkana" ja lasten isästä "juoppona kriminaalina". Tuollaisista saa normaalielämässä jo syytteen kunnianloukkauksesta, että joskohan vääntäisit sitä "akateemista" turpaasi pienemmälle volyymille?  

Vierailija
285/361 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Ap. missään vaiheessa väittänyt, ettei kaapista löydy muuta kuin riisipuuroainekset.  Ja lapset varmaan tykkää riisipuurosta.

Vierailija
286/361 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 17:08"]

Mä myös ihmettelen tuota riisipuuroa. Ymmärrän, että riisipuuro on yksi joulun ruuista, mutta mikään ainoa ruoka se ei voi olla eikä korvaa ateriaa. Kyse ei ole myöskään valinnasta, mihin panostaa jouluna. Lapsille pitää olla ihan oikeaa ruokaa, se ei ole valintakysymys. Jos ei pysty lapsiaan ruokkimaan, äidin pitää soittaa sosiaalipäivystykseen ja pyytää apua heti.

[/quote]

Ne lapset tuskin kuolevat jos nyt yhtenä päivänä eivät syö ravitsevaa ruokaa. Av-mamman lapset ovat tietysti eri asia. Kuolema tulee ilman hedelmiä ja vihanneksia vuorokaudessa.

Vierailija
287/361 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole siitä, kuolevatko lapset vaan ylipäätään siitä, ettl joka ikinen päivä pitää olla kunnon ruokaa. Miten muka juuri jouluna ei tarvittaisi sitä ruokaa? Ei se niin mene. Jostain muusta pitää säästää, mutta ei ruuasta. Ei ole pakko olla kinkkua, mutta jouluruuat eivät ole sen kalliimpia kuin muukaan ruoka. Elämänhallinnassa on vikaa, jos ei pysty järjestämään joulua ilman että laittaa lapset puurodieetille.

Vierailija
288/361 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 17:59"]

Kyse ei ole siitä, kuolevatko lapset vaan ylipäätään siitä, ettl joka ikinen päivä pitää olla kunnon ruokaa. Miten muka juuri jouluna ei tarvittaisi sitä ruokaa? Ei se niin mene. Jostain muusta pitää säästää, mutta ei ruuasta. Ei ole pakko olla kinkkua, mutta jouluruuat eivät ole sen kalliimpia kuin muukaan ruoka. Elämänhallinnassa on vikaa, jos ei pysty järjestämään joulua ilman että laittaa lapset puurodieetille.

[/quote]

Mistä päättelet, että lapset eivät saa muina päivinä kunnon ruokaa? Jos jouluna syödään _vain_ riisipuuroa, ei kerro yhtään mitään. Et myöskään tiedä, mitä muuta ap ja lapset syövät jouluna. 

Vierailija
289/361 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee niin paha mieli, kun lukee näitä kommentteja. Nyt ihmiset sitä joulumieltä kehiin! Eikö se ole jokaisen ihmisen oma asia mihin sen avustuksen käyttää. Sillä rahalla kun on tarkoitus luoda koko perheelle joulu, niin jos kuusi sen joulun tuo, niin sillä hyvä! Koetteko te jotain sairasta ylemmyyttä siitä, että luulette voivanne määrätä mihin teidän lahjoittamanne rahat tulee käyttää? Hyvää joulua vaan kaikille..

Vierailija
290/361 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta pahaa mieltä sain jo riittävästi minäkin! Jos jossain perheessä lapset oikeasti nauttivat kuusesta, joululaulujen kuuntelusta, yksinkertaisista mutta saajalleen mieleisistä lahjoista, yhdessäolosta jne., niin keneltä se on pois? Siltä perheeltäkö, jossa lapset saavat kalliit hilavitkuttimet, jotka aiheuttavat vain volinaa, että ei tämä supertyper-x ole yhtään hyvä, kun mä olisin halunnut supertyper-y:n, nyt on kaikki pilalla... Ihanaa, kun te tiedätte senkin, mistä ap:n lapset saavat saada hyvän mielen, ja mistä sitä ei saa saada (kuusesta). Toivotan mitä parhainta joulua ap:lle ja hänen lapsilleen, olet ap itse lapsillesi se paras lahja.

Vierailija
291/361 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 12:05"]

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta pahaa mieltä sain jo riittävästi minäkin! Jos jossain perheessä lapset oikeasti nauttivat kuusesta, joululaulujen kuuntelusta, yksinkertaisista mutta saajalleen mieleisistä lahjoista, yhdessäolosta jne., niin keneltä se on pois? Siltä perheeltäkö, jossa lapset saavat kalliit hilavitkuttimet, jotka aiheuttavat vain volinaa, että ei tämä supertyper-x ole yhtään hyvä, kun mä olisin halunnut supertyper-y:n, nyt on kaikki pilalla... Ihanaa, kun te tiedätte senkin, mistä ap:n lapset saavat saada hyvän mielen, ja mistä sitä ei saa saada (kuusesta). Toivotan mitä parhainta joulua ap:lle ja hänen lapsilleen, olet ap itse lapsillesi se paras lahja.

[/quote]

Aina hämmästyttää tämä olettamus ettei lahjoja saavissa/antavissa perheissä osata iloita yhdessäolosta, tunnelmasta ja elämyksistä. Meillä saavat lapset myös leluja lahjaksi, he iloitsevat niistä kuten myös saamistaan vaatteista ja tarvikkeista. Leivomme myös ja askartelemme joulukortteja. Käymme joulutoreilla ja muissa joulunajan tapahtumissa, sukuloimme ja käymme tuttavien luona. Ehdimme myös rauhoittua kotona tämän joulun pitkän loman aikana. Se, että käytämme rahaa myös joulun viettoon ei mielestäni tee meistä automaattisesti tylyjä, tunnekylmiä ja kiittämättömiä. Ja, kyllä, veimme lahjoja keräykseen ja annoimme rahaa hyväntekeväisyyteen, nimenomaan lapsiperheisiin keskittyvän.

Hyvää joulun odotusta kaikille, kullekin omien arvojensa mukaan, muita halveksimatta.

Vierailija
292/361 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Siellä ihan selvästi lukee ja siellä ihan selvästi lukee". Siellä ap:n aloituksessa myös ihan selvästi lukee että ovat säästäneet jo kauan rahaa, että saavat jouluksi vähän parempaa ruokaa. Leipovat itse leipää ja pipareita, niin niissä säästävät kauppakuluissa. 

Me varmaan luemme tätä ketjua täysin eri näkökulmista. Varmaankin minä olen se, joka pyrkii ymmärtämään ja symppaamaan ap:tä ja sinä yrität keksiä tikusta asiaa miten mollata hänen ratkaisujaan. 

Ja vielä tähän sisälukutaitoon viitatakseni, en ole MISSÄÄN VAIHEESSA VÄITTÄNYT että ap:lla syötäisiin karjalanpaistia. Jessus sentään. Jos vaivaudut katsomaan mihin viestiin kommentoin karjalanpaistista, huomaat että se on jonkun toisen näkemys siitä mikä on sopivaa jouluruuaksi. Että joku vatipää sanoo, ettei jouluna sovi tarjota karjalanpaistia, kun se ei kuulu joulupöytään vaan on arkiruokaa. Ja aikaisemmin täällä mammalauma vaahtosi ettei riisipuuro ole kunnon ruokaa. Ja meillä (ja ihan selventääkseni ja vääntääkseni rautalangasta, en siis ole ap) ne molemmat kuuluvat joulupöytään ja katson oikeudekseni pitää ne siellä jatkossakin, enkä usko kenelläkään olevan valtuuksia tulla väittämään ettei tämä voisi olla juuri meidän perheelle se oikea tyyli syödä jouluna.  

Ja palatakseni ap:n tilanteeseen, heille oli siis VIIME vuonna ilmoitettu että saavat sen 70e joulurahan. Olivat olleet kaupassa, budjetti pullorahoineen  kenties vaikka 50e josta siis ei olisi riittänyt kuuseen. Tähän kun saivat 70e ekstraa, saivat siis kuusen ja herkkuja vielä suunniteltujen jouluruokien päälle. En vaan pysty käsittämään miten katkeria ja ylemmyyden tuntoisia täällä ihmiset on, että kehtaavat alkaa ns. köyhäinavusta ja joulumieltä luomaan tarkoitetusta avustuksesta alkaa täällä nillittää. Että yhyy yhyy kun on köyhä niin olisi ostanut sillä koko 70 eurolla makaroonia ja nauriita niin olisi voinut sitten lapsiraukoille koko tammikuun keitellä niistä sitten makaronivelliä ja naurissoppaa. Jos se on nimenomaan jouluiloa varten annettu se raha, niin eikö sen silloin voi siihen jouluiloon hyvillä mielin käyttää?! 

Siis tämä on kyllä taas niin av:ta parhaimmillaan tämä ketju. En ole pitkään aikaan mistään ärsyyntynyt näin paljon. Toinen tekee ihanan joulumieltä pursuavan aloituksen, niin jotkut valtakuntamme valiot takertuu taas kaikkiin hiivatin lillukanvarsiin siitä mikä on oikea tapa luoda joulumieltä (kuusi / mageet lahjat) tai kattaa joulupöytä (puuro / "kunnon ruoka") (karjalanpaisti / kinkku / kalkkuna). Ja "jos minä olisin köyhä, jos minulla olisi rahat niin tiukilla, niin minä ainakin... " Blaa blaa. Köyhät kyykkyyn ja av:n besserwisserit korottakoon itseään lisää valtaistuimillaan. 

AP: teidän joulu kuulostaa ihanan tunnelmalliselta. Olen iloinen, että saitte viime jouluna sen avustuksen ja kuusen joka teki teille hyvän mielen. Ja onnittelen tämän kaikkinaisen runsauden ja yltäkylläisyyden keskellä teitä, kun osaatte pitää joulunne kohtuudesta (vaikkakin kenties olosuhteiden pakosta) ettekä mässää ja märehdi itseänne hengiltä joulun pyhinä. Täällä on varmasti taas parin viikon päästä liuta ketjuja, joissa mammat kyselee millä saisivat ahneuttaan keräämänsä joulukilot karistettua. Hyvää joulua ap:n poppoolle!

[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 09:21"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 08:44"]

No tuskin. Tämä on ylitulkintaa ap:n kirjoituksesta. itsehän hän ei varmaan enää ole tässä ketjussa käynyt kommentoimassa päiväkausiin.

[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 08:36"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 07:58"]

Koko ketjussa taitaa olla kyse juuri tästä. Riisipuuro ei ole kunnon ruokaa, karjalanpaisti on arkiruokaa eikä kuulu jouluun. Erikoista miten taidokkaasti täällä dissataan toisten jouluperinteitä ja tapoja. Meillä puuro ja karjalanpaisti kuuluu nimenomaan jouluun, ja VAIN jouluun. Niitä ei syödä muulloin. Ovat kuuluneet meillä joulupöytään jo vuosikymmeniä. Meidän pöytään ei kuulu kinkut eikä kalkkunat.

Eikö vaan voitaisi elää siinä illuusiossa, että jokainen saa luoda omat jouluperinteensä ja tapansa. Että suomi on vielä toistaiseksi sen verran vapaa maa, ettei av-mammat pysty sitä määrittämään mitä kenenkin joulupöydässä tarjoillaan. 

[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 07:34"]

Karjalanpaisti ei kuulu jouluun. Se on arkiruokaa. Jouluun kuuluu pääruoaksi kinkku, kalkkuna, lohi tms., mutta ei karjalanpaisti. Rahasta ei tässä ole kyse vaan  se, että tehdään jouluateriasta erilainen kuin se viikonlopun ateria.

[/quote]

[/quote]

Ap.n lapset ei saa edes sitå karjalanpaistia, kun se ruokaraha menee kuuseen. Eli syövät vain riisipuuroa

[/quote]

[/quote]

Siellä ihan selkeästi lukee, että riisipuuro on jouluruoka ja manteli laitetaan matkaan. Mistä ihmeestä sinä karjalanpaistin nappasit tuohon.

Jos itse olisin noin tiukilla, käyttäisin kyllä sen 30 euroa täyttääkseni keittiön kaappeja ja jättäisin kuusen ostamatta.

[/quote]

Vierailija
293/361 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin lapsille se aito joulukuusi on tärkeä. Itse olen myös vähävarainen yksinhuoltaja. Ollaan onneksi saatu aina ilmaiseksi sukulaisilta se aito joulukuusi. Omille lapsilleni se aito joulukuusi on tärkeämpi kuin lahjat. Itse en siitä niin välittäisi, mutta lapset aina vaativat sitä. Itse taas en ymmärrä sitä miksi annetaan lahjaksi vaatteita, jotka saisi joka tapauksessa.

Vierailija
294/361 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 11:32"]

Mulle tulee niin paha mieli, kun lukee näitä kommentteja. Nyt ihmiset sitä joulumieltä kehiin! Eikö se ole jokaisen ihmisen oma asia mihin sen avustuksen käyttää. Sillä rahalla kun on tarkoitus luoda koko perheelle joulu, niin jos kuusi sen joulun tuo, niin sillä hyvä! Koetteko te jotain sairasta ylemmyyttä siitä, että luulette voivanne määrätä mihin teidän lahjoittamanne rahat tulee käyttää? Hyvää joulua vaan kaikille..

[/quote]

Avustusrahat, työttömyyskorvaukset, sosiaalituet yms irtorahan saa jokainen käyttää ihan miten haluaa, kunha ei ole heti vinkumassa taas, kuinka on vähävarainen ja köyhä ja jostain pitäisi taas saada ilmaista rahaa.

Hiukan vastuuta omasta elämästä. 

Vierailija
295/361 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Eli sinullakin vain kaksi ääripäätä. Kuomat, akkis, hammasharja tai sitten kaikenmaailman hilavitkuttimet.

Vierailija
296/361 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 12:26"]

[/quote]

Aina hämmästyttää tämä olettamus ettei lahjoja saavissa/antavissa perheissä osata iloita yhdessäolosta, tunnelmasta ja elämyksistä. Meillä saavat lapset myös leluja lahjaksi, he iloitsevat niistä kuten myös saamistaan vaatteista ja tarvikkeista. Leivomme myös ja askartelemme joulukortteja. Käymme joulutoreilla ja muissa joulunajan tapahtumissa, sukuloimme ja käymme tuttavien luona. Ehdimme myös rauhoittua kotona tämän joulun pitkän loman aikana. Se, että käytämme rahaa myös joulun viettoon ei mielestäni tee meistä automaattisesti tylyjä, tunnekylmiä ja kiittämättömiä. Ja, kyllä, veimme lahjoja keräykseen ja annoimme rahaa hyväntekeväisyyteen, nimenomaan lapsiperheisiin keskittyvän.

Hyvää joulun odotusta kaikille, kullekin omien arvojensa mukaan, muita halveksimatta.

[/quote]

Kyllä meilläkin annetaan isompia lahjoja, emme ole vähävaraisia. Tarkoitin vain, että jotkut tässä ketjussa tuntuivat itsestäänselvästi olettavan, että "kunnon lahjat" olisivat lapsille tärkeämpiä kuin joulukuusi. Joidenkin täytyy valita, eikä voi saada kaikkea, ja ulkopuolisen on turha mennä sanomaan, mikä kellekin on tärkeintä. Hyvää joulua sinullekin :)

Vierailija
297/361 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset varmaan myös nauttisivat siitä, että äiti yrittäisi parantaa elintasoaan ja sitä palstamammojen kauhistelemaa materiaa hiukan hankkisi. Eli siis töihin tai opiskelemaan ja rahaa sen verran, että on varaa ostaa toppapuvut ja kengät ihan normaalisti, eikä pelkästään joululahjoina.

Koska onhan se hassua, että vuosi vuoden jälkeen eletään niin köyhästi, että ei mitään tulevaisuutta näytä olevan

Vierailija
298/361 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lapilisät menevät monilla ihan elämiseen ja laskuihin........

Monilla on muitakin menoja, kun pakollinen asuminen, vesi, sähkö ja puhelinlasku.  Siitäpä se köyhyys sitten alkaakin."

Näin tulee ollakin kun kysymys on lapsilisien käytöstä, sillä LAPSILISÄT ovat tarkoitettu kattamaan osan perheen kuluista esim. asuminen, ruoka, sähkö jne. eikä suinkaan lapsen tilille tai leluihin, koska jos mikä se olisi niiden väärinkäyttöä.

Lapsilisiä ei suinkaan makseta lapselle, vaan huoltajalle, ennen ne maksettiin aina äidille "ettei hulttiomiehet" käyttäisi niitä omiin menoihin esim. viinaan ja se oli myös kirjoitettu lakiin. Äidit pakoitettiin avamaan omat pankkitilit, koska lapsilisät maksettiin pankkiin ja näin äidit pakotettiin käyttämään ne perheen talousmenoihin.

Suuresti ihmettelen tätä keskustelua. Keskustelun aloittaja on vastuullinen vanhempi, haluaa tehdä hyvän joulun perheelleen, mutta siitä huolimatta hän saa ilkeää palautetta. Kannustan häntä hankkimaan aidon joulukuusen, jos mikä se jää lasten mieleen läpi elämän, jo pelkkä tuoksu,  toisin kuin kalkkunat, kinkut ja muu joulukrääsän.

Monet perheet elävät joulun yltäkylläisyydessä, niin ruuan kuin lahjojen suhteen, mutta jouluilo ja hyvä mieli puuttuvat, joka näkyy lasten pahoinvointina, perheväkivaltana jne. Tänäkin jouluna joulupukin sijaan, perheessä vierailevat poliisit ja perhekodit ja lasten kiireelliset huostaanotot ovat joulusta huolimatta arkipäivää.

Ap:lle ja perheelle hyvän joulun toivotukset ja joulurauhaa. On ilo lukea, kuinka paljon panostat lastesi jouluun, pienistä tuloista huolimatta. Siinä esimerkkiä meille kaikille, panettelun sijaan.

Vierailija
299/361 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos lahjoja tulee muilta kuin äidiltä, mihin tarvitaan lahjakeräystä?Eikö nuo suhteellisen edulliset lahjat voisi toivoa niiltä sukulaisilta?"

Sanopa Sinä, mihin lahjakeräykset varat sitten pitäisi käyttää?

Suurin osa lahjoittajista kun haluavat ne käytettävän vähävaraisten perheen hyväksi, järjestö valitsee kohteet ja minusta se on hyvä systeemi ja siksi mielelläni osallistun niihin. Jos Sinua asia noin vaivaa, älä osallistu keräyksiin, eihän niihin kenenkään ole pakko laittaa rahaa.

Vierailija
300/361 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ehkä ap:kin miettii nyt toisella mielellä tätä joulukuusi asiaa. Jos joululahja on hammasharja, niin miettisin kyllä itse ainakin sitä kuusen hankintaa TODELLA tarkkaan. Mielestäni tuollaiset käyttötavarat ovat ihan jotain muuta, kuin LAHJA lapselle (toki jos lapsi on tykästynyt siihen, niin voisin sen laittaa kans pakettiin) mutta kyllä lisäksi pitäisi olla muutakin.  hammasharja maksanee päälle euron... Kuusirahoistakin voisi ostaa vaikka värityskirjan ja kynät."

Monelle aito joulukuusi on tärkeä ja se tuo joulun tullessaan. Joulukuusen koristelu on aina ainukertaista, niin lapselle kuin aikuiselle ja muistot säilyvät läpi elämän, jopa koristeet yksityiskohtaisesti.

Jouluruuat ja lahjat tulevat ja menevät, eikä niihin useinkaan liity sellaista odotusta ja tunnelatausta kuin joulukuusen koristeluun. Ja se tuoksu, sen muistavat vuodeosastolla monet vanhukset. Lapsuuden joulukuusi, vaikka olisi kuinka demontoitunut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän