Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vähävaraisen äidin joululahjaostokset

Vierailija
26.11.2013 |

Säästetty joulua varten jo aikaa sitten:

Poika 8v Kuoma-kengät (tarpeeseen) ja AkuAnkan taskukirja

Tyttö 5v: Paita ja housut alennusmyynnistä, värityskirja, kylpyvaahtoa

Tyttö 3v: Pinkki haalari (löysin kirppikseltä tosi siistin), saippuakuplia (rakastaa niitä) ja pieni merenneito-kuvioinen hammasharja johon kaupassa ihastui.

Jokaiselle olen neulonut villasukat ja lapaset lempivärein. Lisäksi ystäviltä ja sukulaisilta tulossa jotain.

Vähävaraisten perheiden joulupuutoiveiksi esitin 8v:lle LegoChima-pakettia, 5v:lle prinsessabarbieta tai prinsessakirjaa, ja 3v:lle Barbie-nukkea jota on toivonut.

Olen säästänyt rahaa että saadaan ihan oikea joulukuusi ja hieman parempaa ruokaa jouluna, askartelemme itse koristeita ja haemme kirjastosta jouluista luettavaa. Poltamme kynttilöitä ja kuuntelemme joululevyjä.

Viime jouluna kotipalvelun ihminen soitti että meidät on valittu saamaan 70e arvoinen HyväJoulumieli-lahjakortti, olin sillä hetkellä laskemassa lasten kanssa kerättyjä pullokuitteja ja surin sitä etteivät rahat riittäneet joulukuuseen kun pyysivät kuusista 30e. Itku tuli, ostettiin kuusi ja herkkuja. Lämmöllä ajattelen ihmisiä jotka lahjoittavat rahaa ja lahjoja joulukeräyksiin. <3

Mikäli oma rahatilanteeni tulevaisuudessa sallii, aion itse "maksaa takaisin" joulumielikeräykseen ja osallistua antajan roolissa joulupuu-keräykseen.

Kommentit (361)

Vierailija
161/361 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vikaa ap:n kuvailemassa joulussa on? ei meilläkään lahjota yhtään tuon enempää, kuusta ei tule, ja jouluruuat on hyvin yksinkertaisia. Liekö kinkkuakaan, en usko. Riisipuuroa, purkkiherneitä, kotimaisia omenoita ja mandariineja jos rahat riittää, leivotaan piparkakkuja ja torttuja. Miksi joulun pitäisi olla niin h*lvetin yltäkylläinen ja tuhlaileva? Kyllä meidänkin lapset haluaa vaikka mitä xboxeja,  mutta eivät saa koska rahaa ei ole.

Vierailija
162/361 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

290:llä ei ole edes joulun sanomaa, koska kirjoittaja on uskonnoton.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/361 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monella vastaajista on ollut oikeasti köyhiä jouluja lapsuudessa?

Meillä oli samantapainen tilanne, äitini oli 3 lapsen yksinhuoltajaäiti, meillä ei ollut varaa kinkkuun jouluna. Tosiaan se riisipuuro oli jouluateria. Lisäksi oli omenoita, pari perunalaatikkoa ja itse alusta loppuun tehtyjä pipareita ja pullia. 

Joululahjat olivat samantyyppisiä kuin ap:lla. Pienempänä se ei niin haitannut, mutta köyhyys teini-ikäisenä oli vaikeaa.

Hyvää joulua ap! Kiitos muistutuksesta, käyn ostamassa pari kivaa lahjaa joulupuu-keräykseen :*) Ostan etenkin niille teini-ikäisille jotain kivaa :)

Vierailija
164/361 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut luke koko ketjua, mutta ihmeteyttää kovasti joiden kapeakatseisuus.

Ensinnäkin köyhyys on S-U-H-T-E-E-L-L-I-S-T-A. Tässä länsimaisessa kulutusjuhlassa on hyvin helppoa tuntea itsensä osattomaksi ja ulkopuoliseksi, vaikka nyt just ruokaan olisikin rahaa. Ihan turha verrata mihinkään kolmansiin maihin, missä ihmisillä ei ole oikeasti juuri mitään. Me nyt asumme kuitenkin täällä ja tässä ympäristössä.

Ja mitä tulee tuohon kuusiasiaan... Niin olen todella surullinen siitä, että noin moni ajattelee, ettei köyhällä saisi olla varaa tehdä mitään valintoja.

Vierailija
165/361 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 21:09"]

? Täh!!! 

Jos olisimme samassa tilanteessa, lapseni valitsisivat oikean kuusen, vaikka eivät saisi lahjan lahjaa. 

[/quote]

Meillä on materialistilapset ja valitsisivat legoja ennemin kuin aidon kuusen.

Mutta heillä onkin takoitus opiskella hyvä ammatti itselleen ja hommata työnteolla itselleen rahaa, millä voi ostaa itselleen kaikkea kivaa.

Ymmärrän, että kuusentuoksu ja lahjattomuus on hieno vaihtoehto, jos aikoo tulevaisuuden viettää sossun tuella. Silloin ei paljon materialisti kannata ollakaan.

Jonkun on työtkin tehtävä, kun ei kaikki voi vain haistella kuusentuoksua ja tunnelmoida avustusrahoilla.

Eli onneksi meidän lapset on materialisteja, joten aikovat opiskella itselleen hyvän ammatin ja mennä töihin.

Vierailija
166/361 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaas nyt kalkattajat, että ap kertoi lasten saavan lahjoja myös muilta eikä pelkästään häneltä. Että ei ne lasten lahjat jää pariin pakettiin.

Vierailija
167/361 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Olen todella pahoillani hyvä ap saadessasi tälläisiä vastauksia aloittamaasi keskusteluun. Itse olen eläkkeellä ja kahden lapsen yksinhuoltaja, haluaisin toivottaa sinulle ja perheellesi oikein hyvää joulua. Ymmärsin ettet halua antaa s-postiosoitettasi, itsekin haluaisin ostaa teille nuo legot ja barbit, jos se jotenkin onnistuu?

Vierailija
168/361 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 15:46"][quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 14:02"]

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 13:58"]

Köyhät ovat köyhiä juuri siksi, että eivät osaa käyttää rahaa. Kaljan juontia ja tupakointia pidetään välttämättömyytenä, mihin on oikeus.

Miksi ihmeessä tehdä 3 lasta, jos ei ole varaa elättää niitä.

[/quote]

Höpö höpö. Jos isotuloinen laitettaisiin minimitoimeentulolle, niin kyllä sillä tulis äitiä ikävä. Köyhät joutuvat pakostakin opettelemaan miten vähästä saadaan enemmän ja kuinka lanttia käännetään moneen kertaan.

[/quote]

Ai, ja se on lantin kääntämistä, että 45% rahasta käytetään joulukuuseen.

No nyt ymmärrän, miksi joillain ihmisillä on aina rahapula ja ollaan käsi ojossa kerjäämässä avustuksia

[/quote]

Miksi pitäisi käyttää 100 euroa lasten lahjoihin? Me ei ainakaan käytetä noin paljoa, vaikka yhteenlasketut nettotulot yli 7.000 kuussa. Haluavat pieniä kivoja asioita, joita saa kirppiksiltä tai tehdään itse ja jotain pientä ostetaan. Joku 2 euron huulirasva on oikeesti ollut hittilahja niin 3-vuotiaalla tytöllä kuin 6-vuotiaalla pojallakin. Ei se raja, vaan idea, ja tunnelma.

Vierailija
169/361 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 23:08"]

Pojalle 8v kengät, villasukat, lapaset ja Aku Ankan taskukirja.. Äiti tietysti yrittää parhaansa, mutta kyllä vähän säälittää poika, kun koulussa joulun jälkeen kavereiden kanssa vertailevat lahjojaan..

Toivottavasti sieltä sukulaisten paketeista tulisi jotain kivaa mistä 8v poika oikeasti tykkää.

[/quote]

Sen takiako kalliita lahjoja ostetaan, että voidaan joulun jälkeen vertailla!?!

Vierailija
170/361 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hymy huulille tuli tätä lukiessani. Kauniisti oot lapsiasi aatellut. :) terveisin. epätoivoinen forkanroskaaja

Vierailija
171/361 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten kyseessä on normaali 14v poika, jonka on pakko kusettaa ihmisiä saadakseen paljon lahjoja.

Vierailija
172/361 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 04:56"]

[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 14:52"]

Ja joulupuukeräyksestä lapset saavat sitten lahjat, joten seurakunnan lahjoitusrahan pystyi sitten käyttämään joulukuuseen.

Ei lapset muista, mitä tavaraa ja ruokaa ovat jouluna saaneet. Tunnelma on tärkein ja muovikuusi ei tuo sitä tunnelmaa, eikä edes kynttilät ja kuusenoksat. 

Olette kyllä ihmeen materialisteja

[/quote]

Anteeksi nyt vain, mutta jo on helvetti, että työssäkäyviä ja ihan itse elämisensä maksavia haukutaan materialisteiksi. Eli jos maksatan lapseni lahjat toisilla, en ole materialisti, mutta jos ostan ne itse olen materialisti. Minäkin haluan kaikenlaista tunnelman luojaa jouluksi. Kukahan ne ostaisi, kun haluan laittaa omat rahani ihan muuhun?

[/quote]

Juurikin näin, muilta on ok pyydellä lahjoja ja se ei ole materialismia, kun omat rahat hassataan kuuseen. Saadaan siis kaikki, kuusi ja lahjat kun toiset maksaa. Siinä missä työssäkäyvät on materialisteja jotka hommaa omilla rahoillaan lahjat ja monilla on se tekokuusikin eikä edes aito...

Ja on se nyt kyllä suoraan sanottuna sen vanhemman oma moka jos ei saa joululahjoja tai sitä kuusta edes hommattua, kun kerran niitä tukia jää käteen enemmän mitä toisille edes palkkaa! Oikeasti, itketään miten ollaan niin köyhiä ja toiset tekee tuolla töitä, eikä saa edes samaa rahaa kuin sossun tuilla elävät, millähän mittapuulla sekin on reilua. Sitten ne pienempituloiset työssäkäyvät vielä lahjoittavat näille mukavammin eleleville lahjoja kun hallitsevat oman rahankäyttönsä paremmin, kun saajat eivät itse viitsi mitään säästää. Mihin ne lapsilisät sitten menevät jos lapsille ei mitään saa hommattua? Niimpä niin.

Vierailija
173/361 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teillä ole sukulaisia, joilla olisi metsää, josta voisitte hakea pienen kuusen? Mitä jos kaupan seinälle laitatte ilmoituksen, että etsitte edullista aitoa kuusta, jolloin joku, jolla sitä metsää on, näkee ilmoituksen ja antaisi teille vaikka kympillä aidon kuusen? 

Mä osallistun joka vuosi muutamalla lahjalla niihin joulupuukeräyksiin. Aion osallistua tänäkin vuonna. Kaikilla ei ole asiat niin hyvin, kuin meillä ja ilomielin annan omastani.

Vierailija
174/361 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 09:12"]

Eikö teillä ole sukulaisia, joilla olisi metsää, josta voisitte hakea pienen kuusen? Mitä jos kaupan seinälle laitatte ilmoituksen, että etsitte edullista aitoa kuusta, jolloin joku, jolla sitä metsää on, näkee ilmoituksen ja antaisi teille vaikka kympillä aidon kuusen? 

Mä osallistun joka vuosi muutamalla lahjalla niihin joulupuukeräyksiin. Aion osallistua tänäkin vuonna. Kaikilla ei ole asiat niin hyvin, kuin meillä ja ilomielin annan omastani.

[/quote]

Miksi vaivautua kyselemään ilmaista kuusta, kun raha tulee avustuksena kuin manulle illallinen ja voit ostaa sen kalleimman ja komeimman kuusen, mitä torilta löytyy.

Olen töissäkäyvä ja en taatusti ikinä raskisi maksaa 30 euroa joulukuusesta. Mutta siksi se puskurirahasto meillä onkin, kun rahaa käytetään harkiten

Vierailija
175/361 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vikaa on riisipuurossa? Millä logiikalla se ei ole ihan oikeaa ruokaa? Meillä on lapsuudesta saakka riisipuuro ollut jouluaaton lounaana, nyt omassakin perheessämme perinteenä. 

- Aamulla syödään leipää/sämpylöitä ja piparkakkuja tai vaikka joulutorttu kahvin tai teen kanssa. Itse kun leipoo, ei ole kallista.

- Lounaalla se parjattu riisipuuro punaiseen maitoon, kukin valitsee syökö maidon, kanelisokerin tai rusinasopan kanssa. 

- Välipalalla pipareita ja vaikka (joulu)omenat, rusinoita ja manteleita hieman naposteltavaksi.

- Joulupäivällisellä karjalanpaisti ja perunat/muusi. Laatikot (itse tehty) ja sienisalaatti (itse poimitut sienet)  + vihersalaatti. Usein on keitettyjä munia ja herneitä. Rosollia. Leivälle graavilohta - tämä on se ainut kalliiksi tuleva osuus päivällisestä. Leipä maistuisi toki ilman lohtakin. Jälkiruokana usein esim karpalokiisseli ja kermavaahtonokare / puolukkajäädyke / marjoja ja jäätelöpallo. Olemme keränneet pakastimen täyteen marjoja kesällä ja syksyllä, ja niistä saa mielestäni maittavia ja juhlaviakin jälkiruokia melkein ilmaiseksi. 

Karjalanpaistilihat ostan lähikaupan tiskistä, yhteensä lihaa (laadukasta sellaista!) n 800g. Tämä maksaa n 10€, mutta siitä syö meidän perhe 2 aikuista ja 2 lasta aattona ja joulupäivänä. Lopusta keitän usein pienen keiton jonka voi syödä tapanina lounaaksi. Juureksia saa halvalla, laatikoiden tekoon ei mene paljoa rahaa. Joulun saa siis aikaan pienemmälläkin rahalla, eikä takuulla ole nälkä. Tämä siis vaan viittauksena siihen, että ap:n lapset näkisivät jouluna nälkää jos budjetti on vain 30€ . Itse kun tekee ja on harkitsevainen raaka-aineiden suhteen, saa halvalla hyvää. 

Ja esim suklaita tms emme ikinä osta kotiin itse, koska niitä tulee aina jostain joulupaketista. Alkoholijuomat eivät myöskään meidän jouluun kuulu, ainoastaan jouluoluet juodaan miehen kanssa aattoiltana saunan päälle.

Ja meillä ei ole puutetta rahasta eikä mistään muustakaan. Joulumme voi kuulostaa jonkun korvaan vaatimattomalta, mutta se on sellainen joulu johon ollaan lapsuudessamme opittu ja se tuntuu näin juuri oikealta ja perinteikkäältä. Isäni paistaa aina kinkun mummolaan, mutta me miehen kanssa ei kinkusta niin välitetä joten se on meidän yhteisestä joulupöydästä jätetty pois. Kinkkua saa sitten syödä pari siivua kun vierailee isovanhemmilla. Lahjoja ostetaan maltillisesti, yksi kullekin läheiselle. Kummeilta ja mummeilta tulee lisäksi paketit, joten kuusen alle tulee aina useampi lahja. 

Meillekin joulussa tärkeintä on se tunnelma. Joulukuusi ja sen koristelu. Piparkakkujen leipominen ja koristelu. Hautausmaalla käynti, joulusauna ja rauhoittuminen. Hämäränhyssy, joululaulut ja kynttilät. Rahalla on tässä kaikessa melkoisen pieni merkitys. Joskin osaan olla kiitollinen siitä paljosta mitä meillä on, ja sympata heitä joilla on vähemmän Ja lahjoitan hyväntekeväisyyteen. 

Mutta sen voisi useampi muistaa, että joulun ei tarvitse olla kulutusjuhla ja vähempikin riittää. Ja että riisipuuro on oikein hyvä ruoka, jota rakastaa niin lapset kuin aikuisetkin.

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 17:08"]

Mä myös ihmettelen tuota riisipuuroa. Ymmärrän, että riisipuuro on yksi joulun ruuista, mutta mikään ainoa ruoka se ei voi olla eikä korvaa ateriaa. Kyse ei ole myöskään valinnasta, mihin panostaa jouluna. Lapsille pitää olla ihan oikeaa ruokaa, se ei ole valintakysymys. Jos ei pysty lapsiaan ruokkimaan, äidin pitää soittaa sosiaalipäivystykseen ja pyytää apua heti.

[/quote]

Vierailija
176/361 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällähän on jo ap kertonut, että se riisipuuro on aaton ruoka. Eli pääruoka. Ja että hänelle se kuusi tuo tunnelman, ei ruoka. Jos riisipuuro olisi vain yksi aaton ruokalajeista, luulisi että hän olisi kertonut. Sen sijaan hän vain toteaa, ettei ruoka ole hänelle se tunnelman tuoja vaan kuusi. Se on kummallista. Vaikkei kinkusta välittäisi, ei se riisipuuro nyt ole riittävä ruoka lapsille.

Vierailija
177/361 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 10:48"]

Täällähän on jo ap kertonut, että se riisipuuro on aaton ruoka. Eli pääruoka. Ja että hänelle se kuusi tuo tunnelman, ei ruoka. Jos riisipuuro olisi vain yksi aaton ruokalajeista, luulisi että hän olisi kertonut. Sen sijaan hän vain toteaa, ettei ruoka ole hänelle se tunnelman tuoja vaan kuusi. Se on kummallista. Vaikkei kinkusta välittäisi, ei se riisipuuro nyt ole riittävä ruoka lapsille.

[/quote]

mä voisin syödä riisipuuroa ihan koko päivän, se on tosi hyvää. Varsinkin kun on kunnon punaiseen maitoon tehty ja on luumukiisseliä mukana.

Ei se lapset saa mitään puutostautia jos yhtenä päivänä syödään vain puuroa.

Vierailija
178/361 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 02:22"]

Ja joulupuukeräyksestä lapset saavat sitten lahjat, joten seurakunnan lahjoitusrahan pystyi sitten käyttämään joulukuuseen.

Ei lapset muista, mitä tavaraa ja ruokaa ovat jouluna saaneet. Tunnelma on tärkein ja muovikuusi ei tuo sitä tunnelmaa, eikä edes kynttilät ja kuusenoksat. 

[/quote]

Anteeksi nyt vain, mutta jo on helvetti, että työssäkäyviä ja ihan itse elämisensä maksavia haukutaan materialisteiksi. Eli jos maksatan lapseni lahjat toisilla, en ole materialisti, mutta jos ostan ne itse olen materialisti. Minäkin haluan kaikenlaista tunnelman luojaa jouluksi. Kukahan ne ostaisi, kun haluan laittaa omat rahani ihan muuhun?

[/quote]

Juurikin näin, muilta on ok pyydellä lahjoja ja se ei ole materialismia, kun omat rahat hassataan kuuseen. Saadaan siis kaikki, kuusi ja lahjat kun toiset maksaa. Siinä missä työssäkäyvät on materialisteja jotka hommaa omilla rahoillaan lahjat ja monilla on se tekokuusikin eikä edes aito...

Ja on se nyt kyllä suoraan sanottuna sen vanhemman oma moka jos ei saa joululahjoja tai sitä kuusta edes hommattua, kun kerran niitä tukia jää käteen enemmän mitä toisille edes palkkaa! Oikeasti, itketään miten ollaan niin köyhiä ja toiset tekee tuolla töitä, eikä saa edes samaa rahaa kuin sossun tuilla elävät, millähän mittapuulla sekin on reilua. Sitten ne pienempituloiset työssäkäyvät vielä lahjoittavat näille mukavammin eleleville lahjoja kun hallitsevat oman rahankäyttönsä paremmin, kun saajat eivät itse viitsi mitään säästää. Mihin ne lapsilisät sitten menevät jos lapsille ei mitään saa hommattua? Niimpä niin.

[/quote]

Tilanne on nyt se, että tässä maassa monella tekee tiukkaa. Köyhillä lapsiperheillä, työttömillä, vanhuksilla, opiskelijoilla. Myös työssäkäyvillä pienituloisilla tekee tiukkaa.

Siitä johtuu, että perheissä joudutaan miettimään, mistä tingitään. Onko se lahjat, onko se jouluruuat vain onko se se kuusi. Aikojen tiukkuudesta johtuu myös se, että keskituloisetkin ihmiset alkavat "hyökkäilemään" sellaisten kimppuun, jotka ovat vielä heikommilla, kuten nämä köyhät yh-perheet. Kadehditaan olosuhteita, joista ei itse ymmärretä tai tiedetä mitään.

Joku totesi täällä, että vanhojen tavaroiden ja lastenvaatteiden myynti ei tahdo edes kirpputoreilla onnistua, vaikka hinnat ovat tiputettu niin alas kuin mahdollista. Jotenkin tulee mieleen, että siinä valossa ei ainakaan kannata ostaa valtavia vuoria niitä uusimpia "muovileluviritelmiä", koska niiden käyttöikä jää lyhyeksi ja jälleenmyyntiarvo käytettyinä on olematon. Kysehän on usein jostain lelumuodista, joka kestää aikansa mutta menee ohi.

Jokainen voi hetkeksi pysähtyä miettimään, mitä joulu itsekullekin merkitsee? Onko se säälimätöntä suomintaa huonompiosaisia kohtaan? Onko se itsensä korottamista joksikin "ylitietäjäksi", joka yksin tietää, mikä on oikein ja väärin? Onko se katkeruutta ja kadehtimista toisen vähästä? 

Vierailija
179/361 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 10:48"]

[/quote]

Juuri näin. Ihmettelen näitä, jotka kirjoittaa sivun kirjoituksia, että heilläkin riisipuuro syödään aamupalana ja lapsille ostetaan vain sillasukatl

Sitten viisikymmentä riviä pipareista ja kinkuista ja karjalanpaisteista ja lihapullista ja herkuista ja mummojen ja kummien ostamista legopaketeista ja nukeista ja pleikkapeleistä.

Vierailija
180/361 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 10:58"]

[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 02:22"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Tilanne on nyt se, että tässä maassa monella tekee tiukkaa. Köyhillä lapsiperheillä, työttömillä, vanhuksilla, opiskelijoilla. Myös työssäkäyvillä pienituloisilla tekee tiukkaa.

Siitä johtuu, että perheissä joudutaan miettimään, mistä tingitään. Onko se lahjat, onko se jouluruuat vain onko se se kuusi. Aikojen tiukkuudesta johtuu myös se, että keskituloisetkin ihmiset alkavat "hyökkäilemään" sellaisten kimppuun, jotka ovat vielä heikommilla, kuten nämä köyhät yh-perheet. Kadehditaan olosuhteita, joista ei itse ymmärretä tai tiedetä mitään.

Joku totesi täällä, että vanhojen tavaroiden ja lastenvaatteiden myynti ei tahdo edes kirpputoreilla onnistua, vaikka hinnat ovat tiputettu niin alas kuin mahdollista. Jotenkin tulee mieleen, että siinä valossa ei ainakaan kannata ostaa valtavia vuoria niitä uusimpia "muovileluviritelmiä", koska niiden käyttöikä jää lyhyeksi ja jälleenmyyntiarvo käytettyinä on olematon. Kysehän on usein jostain lelumuodista, joka kestää aikansa mutta menee ohi.

Jokainen voi hetkeksi pysähtyä miettimään, mitä joulu itsekullekin merkitsee? Onko se säälimätöntä suomintaa huonompiosaisia kohtaan? Onko se itsensä korottamista joksikin "ylitietäjäksi", joka yksin tietää, mikä on oikein ja väärin? Onko se katkeruutta ja kadehtimista toisen vähästä? 

[/quote]

Minä autan niitä, jotka yrittävät tehdä jotain myös itse. En niitä, jotka tuhlaavat ja tupertavat rahansa turhuuteen ja eivät halua tulla edes pelastetuiksi, vaan roikkuvat vuosikausia reunalla tietäen, että kyllä aina joku heidät pelastaa.

Ja ei, en ymmärrä äitiä, joka satsaa kalliiseen joulukuuseen, eikä osta lapsille sillä rahalla kunnon ruokaa. 30 eurolla saisi todellakin perunasäkin, makaroonia, lihaa, vihanneksia, kananmunia, puuroryynejä, jauhoja, hiivaa, sokeria ja suolaa. Siitä riittäisi nälkäisille masuille iloa taatusti enemmän, kuin joulukuusesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän viisi