Vähävaraisen äidin joululahjaostokset
Säästetty joulua varten jo aikaa sitten:
Poika 8v Kuoma-kengät (tarpeeseen) ja AkuAnkan taskukirja
Tyttö 5v: Paita ja housut alennusmyynnistä, värityskirja, kylpyvaahtoa
Tyttö 3v: Pinkki haalari (löysin kirppikseltä tosi siistin), saippuakuplia (rakastaa niitä) ja pieni merenneito-kuvioinen hammasharja johon kaupassa ihastui.
Jokaiselle olen neulonut villasukat ja lapaset lempivärein. Lisäksi ystäviltä ja sukulaisilta tulossa jotain.
Vähävaraisten perheiden joulupuutoiveiksi esitin 8v:lle LegoChima-pakettia, 5v:lle prinsessabarbieta tai prinsessakirjaa, ja 3v:lle Barbie-nukkea jota on toivonut.
Olen säästänyt rahaa että saadaan ihan oikea joulukuusi ja hieman parempaa ruokaa jouluna, askartelemme itse koristeita ja haemme kirjastosta jouluista luettavaa. Poltamme kynttilöitä ja kuuntelemme joululevyjä.
Viime jouluna kotipalvelun ihminen soitti että meidät on valittu saamaan 70e arvoinen HyväJoulumieli-lahjakortti, olin sillä hetkellä laskemassa lasten kanssa kerättyjä pullokuitteja ja surin sitä etteivät rahat riittäneet joulukuuseen kun pyysivät kuusista 30e. Itku tuli, ostettiin kuusi ja herkkuja. Lämmöllä ajattelen ihmisiä jotka lahjoittavat rahaa ja lahjoja joulukeräyksiin. <3
Mikäli oma rahatilanteeni tulevaisuudessa sallii, aion itse "maksaa takaisin" joulumielikeräykseen ja osallistua antajan roolissa joulupuu-keräykseen.
Kommentit (361)
Jos säästää joulua varten kuukausia, miten on mahdollista, ettei yhtä lelua voi lapsille ostaa itse vaan pitää toivoa ne keräyksestä? Ihan oikeasti, itsekin olen elänyt alle minimitoimeentulon, enkä pysty ymmärtämään. Ja eikö lapsilla tosiaan ole isovanhempia, tätejä, setiä, kummeja tai muita aikuisia, joilta niitä leluja voisi toivoa?
Minua ihmetyttää että nämä parjaajat eivät jaksa lukea mitä AP oikein kirjoitti... Säälittävää1
Tuo kuusi juttu oli VIIME VUONNA!!!!!! Ja lahjoja tulee muiltakin kuin vain äidiltä.....
Jos lahjoja tulee muilta kuin äidiltä, mihin tarvitaan lahjakeräystä?Eikö nuo suhteellisen edulliset lahjat voisi toivoa niiltä sukulaisilta?
Sehän juuri erottaa varakkaan ja vähävaraisen onko rahaa ns. turhiin ja vain mielihyvästä, ei tarpeesta, ostettuihin asioihin.
Mielestäni näitä keräyksiä järjestetään juuri ja nimenomaan sen takia, että pienituloisillakin olisi edes jouluna varaa ostaa jotain spesiaaliia ja ihanaa. Ei sitä mitä on pakko!
Jos se aito kuusi joulun tuo niin suotakoon se tälle äidille :) Varsinkin, kun aloituksessa ei tosiaan kerjätä sanallakaan lisää rahaa tms. vaan jaetaan joulukuulumisia.
Hyvää joulua ja etenkin joulumieltä kaikille!
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 15:21"]Tärkeämpää on kuule se joulutunnelma, Toiset saa tunnelman lahjavuoresta ja mahan täyteen mässyttämisestä. Ap.n lapset saa joulun kuusen tuoksua haistellessaan ja tyytyvät riisipuuroon, koska heille aito kuusi tuo oikean joulun.[/quote]
Mun on hirvittävän vaikeaa ymmärtää niitä, jotka eivät voi ymmärtää että joku todella voi saada hyvän mielen ja oikean joulun vain riisipuurosta ja kuusesta, yksinkertaisten toiveiden täyttymisestä?
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 00:29"] Lapsia ei kannata myöskään ehdä tehdä enempää kuin niistä pystyy huolehtimaan, näin yleisesti...[/quote]
Niin, ihmisten elämäntilanteethan eivät milloinkaan voi muuttua täysin toisenlaisiksi niiden lasten saamisen jälkeen. Good for you jos olet joskus erehtynyt olemaan kiltti ja sattunut saamaan Joulupukilta lahjaksi sen toivomasi kristallipallon.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 01:03"]
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 00:29"] Lapsia ei kannata myöskään ehdä tehdä enempää kuin niistä pystyy huolehtimaan, näin yleisesti...[/quote]
Niin, ihmisten elämäntilanteethan eivät milloinkaan voi muuttua täysin toisenlaisiksi niiden lasten saamisen jälkeen. Good for you jos olet joskus erehtynyt olemaan kiltti ja sattunut saamaan Joulupukilta lahjaksi sen toivomasi kristallipallon.
[/quote]
Good for you jos haluat tarttua vain yhteen lauseeseen, mutta toki tilanteet voivat muuttua ja ymmärränkin kyllä jos ihmiset joutuvat työkyvyttömiksi sairauden vuoksi, mutta aika paljon pystyy itse halutessaan varautumaan ennakkoon rahallisesti ennen kuin lapsia alkaa yrittämään jos on yhtään työelämässä ollut... Kuten esimerkiksi se joka kehui elävänsä yltäkylläisyydessä mutta joutuvansa pulaan jos jäisi yksinhuoltajaksi. Mun mielestä vaan kaikkea ei voi aina laskelmoida toisen varaan ja jos elää yltäkylläisyydessä, kannattaisi varautua sitten säästämällä nyt niihin mahdollisiin tuleviin hankalampiin hetkiin, niin ei sitten välttämättä olisi pulassa jos sellainen aika joskus tulisikin.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 11:32"]
Mulle tulee niin paha mieli, kun lukee näitä kommentteja. Nyt ihmiset sitä joulumieltä kehiin! Eikö se ole jokaisen ihmisen oma asia mihin sen avustuksen käyttää. Sillä rahalla kun on tarkoitus luoda koko perheelle joulu, niin jos kuusi sen joulun tuo, niin sillä hyvä! Koetteko te jotain sairasta ylemmyyttä siitä, että luulette voivanne määrätä mihin teidän lahjoittamanne rahat tulee käyttää? Hyvää joulua vaan kaikille..
[/quote]
Joulumielellä ei nälkäinen lapsi mahaa saa täyteen
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 11:32"]
Mulle tulee niin paha mieli, kun lukee näitä kommentteja. Nyt ihmiset sitä joulumieltä kehiin! Eikö se ole jokaisen ihmisen oma asia mihin sen avustuksen käyttää. Sillä rahalla kun on tarkoitus luoda koko perheelle joulu, niin jos kuusi sen joulun tuo, niin sillä hyvä! Koetteko te jotain sairasta ylemmyyttä siitä, että luulette voivanne määrätä mihin teidän lahjoittamanne rahat tulee käyttää? Hyvää joulua vaan kaikille..
[/quote]
Joulumielellä ei nälkäinen lapsi mahaa saa täyteen
lapsilisistä: kyllä minä maksan lapsilisistä lakuja, esim sähkö yms. Menevät samallalailla LAPSEN elatukseen kui,n että ostaisin sillä ruokaa kaappiin. Mitä helvettiä sillä ruualla tekee JOS ei ole sähköä, että voisi valmistaa sen ruuan....
Ei edes keskituloisilla ole varaa laittaa KOKO lapsilisäsummaan jollekkin erilliselle tilille odottamaan.
Ja mulle on yks hailee mitä joku tekee sillä Hyvä Joulumeili.lahjakortilla. Ostakoon vaikka koko rahalla kuusia jos siltä tuntuu. AP:n lapset kun saivat muutakin syötävää kuin pelkkää riisipuuroa KOKO joulun ajalla ja saivat myös lahjoja MUILTAKIN kuin vain äidiltä tai Joulupuusta...
Ihmetyttää miten AV:lla EI OSATA LUKEA!!!!!!!!!
Miten olisi halvempi aito kuusi? Meillä on yhtenä vuonna ollut 15 euroa maksava kuusi, joka oli kylläkin pieni ja vähän muotopuoli, mutta lapset ihastuivat siihen silti.
minäkin voisin ostaa barbin tai legot teille.tai jotain muuta mitä lapsesi toivovat.
t.yhden 6v tytön äiti
Ei tässä ole kysymys siitä saako ostaa kalliilla uuden aidon joulukuusen joka vuosi sen sijaan että säästäisi rahaa ja luontoa tekokuusella, vaan siitä onko äidillä oikeus valita tämä yksi luksusvaihtoehto yli sen että olisi varaa tarjota lapsille monipuolisempi joulu ruokineen ja lahjoineen.
Ihan sama kuin sanoisi että on liian köyhä ostamaan monipuolista ruokaa ja lapsille lahjoja koska on täysin välttämätöntä päästä jouluna matkustamaan ulkomaille, eikä joulu tunnu joululta ellei siihen pistetä rahaa.
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 18:05"]
Osallistumme kahdella lahjalla Joulupuu-keräykseen, lapset valitsivat itse saajalapset (siis ikä ja sukupuoli) ja yhdessä kävimme lahjat ostamassa, yhdessä paketoitiin ja palautettiin.
Meillä ei silti monen (?) mielestä VOI olla joulutunnelmaa, koska olemme hyvätuloisia, paljon lahjoja ja tekokuusi...
[/quote]
Niinpä. Meiltä kai puuttuu myös se tunnelma, kun on 8 vuotta vanha muovikuusi ja on lapsille muutama lahja ja jouluruokaakin.
Olkaa huoleti, lapsemme huokaavat ihan taatusti sen muovikuusen ääressä, että ihana ja syövät porsaanpaistia hyvällä ruokahalulla ja aukaisevat pari pakettia mielellään.
Toiset satsaa avustusrahat kuuseen, toiset ruokaan. Jokainen arvojensa mukaan. Kyllä riisipuuro täyttää pikkuisten massut ihan hyvin. Aito kuusentuoksu jää varmaan mieleen loppuiäksi
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 18:29"]
Miten olisi halvempi aito kuusi? Meillä on yhtenä vuonna ollut 15 euroa maksava kuusi, joka oli kylläkin pieni ja vähän muotopuoli, mutta lapset ihastuivat siihen silti.
[/quote]
Sillä ei voi nauttiajouluntunnelmasta
Ihan oikeasti. Minä en työssäkäyvänäkään raskisi ostaa kolmenkympin kuusta. Miten persaukinen kolmen lapset yh pitää sitä niin tärkeänä
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 17:38"]
Toiset ihmiset panostaa ennemmin tunnelmaan, kun materiaaliin. Jokainen tällä palstalla arvosteleva voisi katsoa itseään peiliin ja miettiä miltä se lapsuudenjoulu on tuntunut. Mitä sieltä muistaa aikuisena? Ei ainakaan niitä lahjoja vaan juuri sen tunnelman. Itse päätin, että käyn läpi omat tarpeettomat tavarat ja lahjoitan ne joululahjaksi niille, jotka niistä voisivat iloita. Sinulle ap, toivotan lämmintä ja ihanaa joulua. Vaikutat oikein sydämelliseltä ihmiseltä kaikkea hyvää sinulle!
[/quote]
eikö se ylihintainen kuusi ole materiaa
Eikö teillä ole hyvät ihmiset luetun ymmärtämisen taitoa!?
AP:lla oli VIIME jouluna rahat niin tiukilla ettei riittänyt joulun laittoon. VIIME jouluna saivat avustuslahjakortin, tästä vuodesta ei sanonut mitään lahjakortista. Halusi ilmaista kiitollisuutensa lahjoittajille.
Tänä vuonna on säästänyt, ja lahjoja on tulossa ystäviltä ja sukulaisilta, ilmeisesti useammasta osoitteesta siis. Eikä pyytänyt kuusirahaa tai lahjoituksia palstalaisilta.
AP ei myöskään sanonut että joulunpyhien ainut ruokalaji olisi riisipuuro. Ehkä heillä aattona ei pakoteta lapsia maistelemaan juureslaatikoita vaan tarjotaan aattona riisipuuroa vaikkapa siksi että lapset sattuvat tykkäämään siitä?
Jos hän on säästänyt rahaa, arvelisin että sillä on ostettu ihan kunnon sapuskat perheelle. Eivät kaikki hukuta lapsia lahjavuoreen vaikka olisi taloudellinen mahdollisuus siihen.
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 22:52"]
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 17:38"]
Toiset ihmiset panostaa ennemmin tunnelmaan, kun materiaaliin. Jokainen tällä palstalla arvosteleva voisi katsoa itseään peiliin ja miettiä miltä se lapsuudenjoulu on tuntunut. Mitä sieltä muistaa aikuisena? Ei ainakaan niitä lahjoja vaan juuri sen tunnelman. Itse päätin, että käyn läpi omat tarpeettomat tavarat ja lahjoitan ne joululahjaksi niille, jotka niistä voisivat iloita. Sinulle ap, toivotan lämmintä ja ihanaa joulua. Vaikutat oikein sydämelliseltä ihmiseltä kaikkea hyvää sinulle!
[/quote]
eikö se ylihintainen kuusi ole materiaa
[/quote] Muovikuusi on. Tavallinen pieni kuusi maatuu alle vuodessa.
Avustusrahahan on ilmaista rahaa. Sen voi käyttää humpuukiin. Sitten kun sen tienaa itse ja 30 euron eteen tekee monta tuntia siivoustyötä, ei taatusti pane sitä ahneen joulukuusenmyyjän taskuun.
Mutta ilmaista rahaa on helppo käyttää.
Siis oletko sä ihan tosissasi, vai tykkäätkö vain halkoa hiuksia? :) Ap on maininnut säästävänsä joulun syömisissä mm leipomalla itse leivät ja piparit, heillä on piparkakkumajakkakin suunnitteilla.
Luuletko oikeasti, että äiti joka leipoo lapsilleen piparkakkumajakan ja kutoo villasukat, säästää joulua ajatellen jo kuukausia, pitäisi heitä sitten aatton nälässä? Syöttäisi VAIN sitä riisipuuroa ja ainoastaan päivällisellä?! Joskus voisi olla hyvästä käyttää A) maalaisjärkeä B) taitoa lukea rivien välistä ja eläytyä toisen tilanteeseen.
Toivon että olet vain ajattelematon, etkä tahallasi ilkeä.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 10:48"]
Täällähän on jo ap kertonut, että se riisipuuro on aaton ruoka. Eli pääruoka. Ja että hänelle se kuusi tuo tunnelman, ei ruoka. Jos riisipuuro olisi vain yksi aaton ruokalajeista, luulisi että hän olisi kertonut. Sen sijaan hän vain toteaa, ettei ruoka ole hänelle se tunnelman tuoja vaan kuusi. Se on kummallista. Vaikkei kinkusta välittäisi, ei se riisipuuro nyt ole riittävä ruoka lapsille.
[/quote]