Anoppi elossa, kuolleen appiukkopuolen suku tyhjensi rekkaan huonekalut
ja muun irtaimen omaisuuden- ei uskois tuota ahneutta ellei näe...
Kommentit (135)
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 19:32"]
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 18:41"]
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 18:03"]
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 17:10"]
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 15:24"]
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 15:15"]
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 14:43"]
Jos olivat avoliitossa, niin noin kuuluukin tehdä. Meillä isän kuoltua maanantaina mentiin muuttoauton kanssa keskiviikkona avopulisonsa ja hänen kotiinsa ja vietiin sieltä kaikki sellainen, minkä isä oli hankkinut. Kyse ei ole ahneudesta vaan siitä, että ilman testamenttia se omaisuus ei ole avopuolison lainkaan. Tietty se huusi, kun kannoimme pois pesukoneen ja sohvakaluston, mutta koska hänellä ei ollut niistä kuittia (meillä oli), niin ne olivat meidän.
[/quote]
Voi ressukoita. Teillä ei sitten ollut itsellänne varaa ostaa pesukonetta ja sohvakalustoa? Itse en mitään käytettyä rojua huolisi.
[/quote]
Meillä ei ollut varaa maksaa avolesken asunnon vuokraa! 1600 e/kk siitä, että siellä säilytetään isämme tavaroita on hieman hintavaa varastointia.
[/quote]
Ai se avoleski ehti jo oikein vaatia teitä maksamaan vuokransa... Ei vittu mitä selittelyä.
[/quote]
Maksaisitko itse menehtyneen vanhempasi avopuolison vuokra-asunnon vuokraa? Sen nimittäin joudut tekemään, ellet heti irtisano vuokrasopimusta, ja irtisanomisajan vuokran joudut joka tapauksessa maksamaan. 1600 euron vuokrasta kyse on kuitenkin 800 eurosta. Miten pitkään ajattelit maksaa tätä summaa, ettei leskelle vain tule paha mieli? Entäs lasten paha mieli? Tai jos kyseessä olisi omistusasunto? Miten kauan antaisit lesken asua? Ota huomioon pidentyneet myyntiajat ja että perintövero laukeaa sinun maksettavaksi. Kyse on kymmenistä tuhansista euroista pelkästään normi perheasunnon perintöveroista.
Kyllä huomaa, että vittumaiset avokit ovat taas palstalla. Totuushan on, että avopuolisot hoitavat nämä asiat testamentilla tai menemällä naimisiin. Muussa tapauksessa ei olla edes haluttu jättää avopuolisolle yhtään mitään. Ei voi tulla kenellekään yllätyksenä rintaperillisten oikeudet. Ei vaan voi.
[/quote]
Tuskin leski itsekään jää asuntoon jossa vuokra on noin iso, ja toisekseen kyllä tulotkin on oltava isot jos noin kalliissa asunnossa on varaasiaa vuokralla joten perikunnalla on varmasti rahaa mistä voi vuokran maksaa sen 2kk
kyllä ahne paskiainen selitykset keksii.. Voi vittu
[/quote]
Miksi leski ei jäisi sinne, jos kuolinpesä eli vainajan lapset maksaa vuokran?
[/quote]
Av on kyllä opettanut minulle varsin selkeästi, että suomalainen jos kuka ei todellakaan nähtävästi osaa puhua asioista.
Av-logiikalla ainoat vaihtoehdot tuollaisessa tilanteessa on nähtävästi vain käydä tyhjentämässä kämppä siinä kohtaa kun kuollutta vanhempaa vasta kärrätään kämpästä ulos ja suhtautua oman vanhempansa leskeen kuin pahimpaan viholliseen olettaen, ettei tällä ole mielessä mitään muuta kuin mahdollisimman suuri hyötyminen tavaroista, jotka ihan selvästi kuuluvat enemmän vainajan lapsille kuin kuolleen elämänkumppanille. Kuten ne käytetyt pesukoneet etc. Niin ja tietysti leski olettaa että hänelle sukua olemattomat lapset aikoo maksaa hänen vuokraansa hamaan tappiin asti.
Sitten normaalimaailmassa ihmiset yleensä pystyvät keskustelemaan näistä asioista. Jos kerran se vuokrasopimuksen irtisanomisaika on 2kk, miksi ihmeessä kämppä pitäisi käydä tyhjentämässä kaksi päivää ihmisen kuoleman jälkeen?
Edelleen, moukkien selittelyä.
Jos olivat avoliitossa, niin noin kuuluukin tehdä. Meillä isän kuoltua maanantaina mentiin muuttoauton kanssa keskiviikkona avopulisonsa ja hänen kotiinsa ja vietiin sieltä kaikki sellainen, minkä isä oli hankkinut. Kyse ei ole ahneudesta vaan siitä, että ilman testamenttia se omaisuus ei ole avopuolison lainkaan. Tietty se huusi, kun kannoimme pois pesukoneen ja sohvakaluston, mutta koska hänellä ei ollut niistä kuittia (meillä oli), niin ne olivat meidän.
[/quote]
Voi hyvä luoja. Olitte itse niin puutteessa eläviä, että pitää mennä repimään lesken irtaimisto- siis käytettyä tavaraa? Ei mitään tilannetajua tai häpyä! Muistakaa nyt esittää se kuitti taivaanportillakin. Joskus ei tehdä niin kuin laissa sanotaan, vaan toimitaan niin kuin on inhimillisesti oikein.
Ihan järkyttävää sakkia. Olen itse leski, olin kylläkin naimisissa visusti, ja leskeksi jäätyäni en kyllä useampaan viikkoon miettinyt hevon vittuja mistään vuokrista tai pesukoneista. Lähinnä kiinnosti vetäiskö ranteet auki ja lähtisi miehen perään. Jos siinä tilassa olevalta ihmiseltä joku moukka lähtisi röyhkeästi raijjaamaan irtaimistoa ulos kämpiltä, niin ne ranteet voisi katkti mennäkin.
Tuo yksi tilanne saadaan kuulostamaan tosi kauhealta tietämättä tarkemmin taustoja. Tännehän on kerrottu, että pesukone oli upouusi ja sohvakin ostettu vepsäläiseltä 4000 eurolla. Tuota avoleskeä ei kerrotun perusteella kiinnosta tippaakaan perikunnan maksukyky ja jäämällä asumaan asuntoon, hänen asumisensa siellä kaatuu perikunnan maksettavaksi. Tämä leski oli myös jo myynyt arvokkaita lamppuja eteenpäin. Ehkä pesukone ja sohva vietiin turvaan, jotta ei ehdi niitäkin myydä, koska ne eivät kuulu hänelle.
Jos kyseessä olisikin eläkkeellä oleva 70-vuotias ihana Hilma-mummi ja 10 vuotta vanha pesukone sekä sohva 80-luvulta niin tuskin niitä olisi kenelläkään tarvetta raahata pois.
Joku aika sitten jossain lehdessä oli juttua avomies ressukasta, jota häädettiin pois avoparin (naisen omistamasta) asunnosta. Mies ei käynyt töissä (ei vissiin oikein kiinnostanut) ja oli elellyt naisen siivellä aika kauan. Kyllä mun normaalituloisen ja asuntovelkaisen budjetissa tuntuisi esim. 200€ ylimääräinen kulu kuukaudessa, kun tietäisin, että voisin säästää rahat vaikka matkaa varten enkä mahdollistaa jonkun puoli-pummin elämistä jugend-talossa monta vuosikymmentä (tuolla jutun miehellä ei siis ollut aikomustakaan muuttaa pois, koska ei olisi ollut varaa asua paitsi jossain helsingin vuokra-asunnossa tms. Siis voi kauheaa). Hienoa, jos täällä on ihmisiä joilla riittää rahaa ja intoa maksaa lonkkaa vetävien asumiset ja maksella siihen vielä perintöverot ko. asunnosta :)
Mun avomieheni on lattanut ostamansa auton ja veneen mun nimiini, niin ei pääse sen perilliset jaolle.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 09:22"]
Tuo yksi tilanne saadaan kuulostamaan tosi kauhealta tietämättä tarkemmin taustoja. Tännehän on kerrottu, että pesukone oli upouusi ja sohvakin ostettu vepsäläiseltä 4000 eurolla. Tuota avoleskeä ei kerrotun perusteella kiinnosta tippaakaan perikunnan maksukyky ja jäämällä asumaan asuntoon, hänen asumisensa siellä kaatuu perikunnan maksettavaksi. Tämä leski oli myös jo myynyt arvokkaita lamppuja eteenpäin. Ehkä pesukone ja sohva vietiin turvaan, jotta ei ehdi niitäkin myydä, koska ne eivät kuulu hänelle.
Jos kyseessä olisikin eläkkeellä oleva 70-vuotias ihana Hilma-mummi ja 10 vuotta vanha pesukone sekä sohva 80-luvulta niin tuskin niitä olisi kenelläkään tarvetta raahata pois.
Joku aika sitten jossain lehdessä oli juttua avomies ressukasta, jota häädettiin pois avoparin (naisen omistamasta) asunnosta. Mies ei käynyt töissä (ei vissiin oikein kiinnostanut) ja oli elellyt naisen siivellä aika kauan. Kyllä mun normaalituloisen ja asuntovelkaisen budjetissa tuntuisi esim. 200€ ylimääräinen kulu kuukaudessa, kun tietäisin, että voisin säästää rahat vaikka matkaa varten enkä mahdollistaa jonkun puoli-pummin elämistä jugend-talossa monta vuosikymmentä (tuolla jutun miehellä ei siis ollut aikomustakaan muuttaa pois, koska ei olisi ollut varaa asua paitsi jossain helsingin vuokra-asunnossa tms. Siis voi kauheaa). Hienoa, jos täällä on ihmisiä joilla riittää rahaa ja intoa maksaa lonkkaa vetävien asumiset ja maksella siihen vielä perintöverot ko. asunnosta :)
[/quote]
Kaikki säkin uskot. Jos isä on juuri kuollut, miten ihmeessä siinä on ehditty jo vääntää kättä asumisesta ja saatu tietää että lamppuja on myyty. Ja varmaan oli joo eilen ostettu pesukone ja sohva. Sinne ostoksille varmaan kuollut se isäukko. Yrittänyt nostaa sitä hienoa uutta pesukonetta ja sydän pettänyt. Siinä sitten paha äitipuoli on juossut kotiin ja lukittautunut sinne sohvan kanssa ja huutanut postiluukusta että ei aio tulla ulos ikinä.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 09:12"]
[/quote]
Voi hyvä luoja. Olitte itse niin puutteessa eläviä, että pitää mennä repimään lesken irtaimisto- siis käytettyä tavaraa? Ei mitään tilannetajua tai häpyä! Muistakaa nyt esittää se kuitti taivaanportillakin. Joskus ei tehdä niin kuin laissa sanotaan, vaan toimitaan niin kuin on inhimillisesti oikein.
[/quote]
Ei siltä leskeltä mitään viety, koska ei ne olleet sen vaan vainajan perillisten. Avoliitto antaa käyttöoikeuden vain liiton ajaksi. Jos ne olisi avoeronneet, se mies olisi vienyt sohvansa ja pesukoneensa. Ei kuolemassa mikään muutu, samalla tavalla omistaja saa kantaa pois omaisuutensa eikä sitä tarvitse jättää asuntoon.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 09:36"]
[/quote]
Kaikki säkin uskot. Jos isä on juuri kuollut, miten ihmeessä siinä on ehditty jo vääntää kättä asumisesta ja saatu tietää että lamppuja on myyty. Ja varmaan oli joo eilen ostettu pesukone ja sohva. Sinne ostoksille varmaan kuollut se isäukko. Yrittänyt nostaa sitä hienoa uutta pesukonetta ja sydän pettänyt. Siinä sitten paha äitipuoli on juossut kotiin ja lukittautunut sinne sohvan kanssa ja huutanut postiluukusta että ei aio tulla ulos ikinä.
[/quote]
Entä jos se isä oli sairaalassa vaikka 2 vko ja kaikki tiesi, että se kuolee? Ja sinä aikana avokki laittanut vaikka toriin myyntiin sohvat ja pesukoneet, jotka lapset sitten kävi hakemassa pois ennen kuin muija ottaa niistä rahat.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 09:33"]
Mun avomieheni on lattanut ostamansa auton ja veneen mun nimiini, niin ei pääse sen perilliset jaolle.
[/quote]
Vastaavassa tilanteessa avovaimo sai maksettavakseen ihan kivat lahjaverot, koska avopuolison nimiin laittaminen = lahja.
[/quote]
En ole rikas ihminen. Enkä ole tavaran perään - oli se sitten kuinka "rahanarvoista" tahansa. Näitä perintösotkuja kun lukee, näkee, että siinä on kyse periaatteista pitkälti. Lapset ovat koko ikänsä katkeroituneita ja vihaisia isänsä uudelle naisystävälle ja silloin pelkästä periaatteesta on saatava sieltä parin yhteisesti asuttamasta kämpästä "omat" pois. Ei voi mitään, että kaikista alhaisimmat puolet ihmisluonnosta nousevat silloin pintaan. Tärkeintä on ottaa pois, ettei kukaan muu vaan saisi mitään hyötyä itselleen. Jos joku toinen hyötyy, enkä minä - se on se suurin katastrofi.
"tavarat on laitettu mun nimiin" jne
MISTÄ te tiedätte kumpi kuolee ensin?
wow, noitia..tai sitten joku tietää nyt jotain.. ;(
Voi luoja mitä sakkia! Tulee elävästi mieleen oman isän kuolema kuinka veljeni haali kaiken mahdollisen isän kuoltua. Isä oli melko varakas mies, oli useampi kultasormus, muitakin kultakoruja, arvokkaita tauluja ym... Minä sain isän vanhan matkatelkkarin ja tex willerit, en jaksanut alkaa tapella kun isän kuolema otti oikeasti koville. Testamentissa oli erikseen mainittu yhdestä kultaisesta kantasormuksesta että haluaa sen menevän pojalleni. Ei ole sormusta täällä näkynyt, ei muka ole löytynyt...
Vituttaa ahneet ihmiset. Ja jälleen sama edessä kun on äidin vuoro lähteä... Äidilläkin on kyllä testamentti, mutta saas nähdä jaksanko taaskaan tapella tavaroista. Ja arvatkaapa kumpi meistä on se joka hoitaa vanhan äidin kauppareissut ja muut asiat? Minä teen sen tosin rakkaudesta äitiin, en perintöä kieli pitkällä varroten.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 23:09"]
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 18:14"]
Höpö höpö 59. On normaali käytäntö, että leski saa jäädä asumaan yhteiseen asuntoon eivätkä perilliset häntä sieltä häädä, vaan maksavat kiltisti perintöveronsa ja jäävät odottamaan, että leski muuttaa palveluasuntoon, vanhainkotiin tai pitkäaikaissairaanhoidon yksikköön tai sitten taivaaseen. Yleensä testamentteihin lisätään tästä lause, jossa esitetään toive, etteivät perilliset vaadi perintöä ennen kuin molempien kuoleman jälkeen. On poikkeus eikä sääntö, jos leski joutuu perillisten takia muuttamaan. Omasta halustaan hän kyllä saattaa haluta vaihtaa pienempään, jos kokee, ettei enää pärjää isossa asunnossa. Tällöin perilliset voivat saada kuolleen vanhemman osuuden itselleen.
Jos perintövero on iso, se tarkoittaa yleensä, että omaisuuttakin on sen verran, että vero voidaan maksaa perikunnan varoista. Näin omassa ja mieheni suvussa on tehty.
[/quote]
Oman isäni avopuoliso oli isäni kuollessa alle 50v. Hoitokotiinko se haahka olisi pitänyt kärrätä? Taivaaseen ei kun ei ole mennyt isäni perässä vieläkään. En todellakaan alkanut kustantamaan sen naisen elämistä isäni omakotitalossa vuosikymmeniä.
[/quote]
Eihän avoleski edes ole samassa asemassa kuin avioleski. Ei hänellä ole oikeutta pitää hallussaan asuntoa irtaimistoineen, ellei asunto ole hänen omansa.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 09:18"]
Ihan järkyttävää sakkia. Olen itse leski, olin kylläkin naimisissa visusti, ja leskeksi jäätyäni en kyllä useampaan viikkoon miettinyt hevon vittuja mistään vuokrista tai pesukoneista. Lähinnä kiinnosti vetäiskö ranteet auki ja lähtisi miehen perään. Jos siinä tilassa olevalta ihmiseltä joku moukka lähtisi röyhkeästi raijjaamaan irtaimistoa ulos kämpiltä, niin ne ranteet voisi katkti mennäkin.
[/quote]
Niinpä niin - te olitte avioliitossa.
Avoliittolaisethan ovat nimen omaan halunneet valita vapaamman liiton, missä omaisuudet ovat erikseen. Jotenkaan ihmisillä ei mene millään jakeluun, että kun se toinen osapuoli sitten nakkaa lusikan nurkkaan, niin avopuolisolla ei lähtökohtaisesti ole ole osuutta kuolleen omaisuuteen, vaan tämän perillisillä. Uuden avoliiton purkupykälän mukaisesti jos avoliitto on kestänyt yli 5 vuotta tai pariskunnalla on lapsia, avoleski voi saada harkinnanvaraista avustusta ja osuuden omaisuudesta toimeentulon turvaamiseksi, mutta hänellä ei ole esimerkiksi oikeutta pitää hallussaan parin yhteistä asuntoa irtaimistoon samalla tavoin kuin avioleskellä.
Eli jos valitsee avoliiton vapauden, pitää samalla ottaa myös ne muut avoliiton ehkä ei niin kivat ominaisuudet, jotka kuuluvat kauppaan, tai järjestellä asiat testamentein, omistusjärjestelyin jne. siihen malliin, ettei avoliiton loppuessa tarvitse yllättyä että aijaa, näinkö tässä kävi, epäreilua...
Mun äitipuoli teki selväks ettei häntä kiinnosta mistä me tehdään rahat kiinteistön ylläpitoon seuraavat 30 vuotta tai rahat perintöveroon yms yms, niin lakkas meitäkin kiinnostamasta missä eukko jatkossa pyykkinsä pesee.