Mies valittaa kun en laita ruokaa,vaan
ainoastaan lämmitän. Eli kaikki ruoka pitäisi hänen mielestään valmistaa alusta saakka itse, jotta se olisi ruuanlaittoa eikä vaan lämmitystä. Esim uunimakkara ei ole ruokaa, kuten ei jauhelihasta ja pata-aineksista tehty ruoka, mikään ei oikeastaan ole hänen mielestään ruuanlaittoa, vaanvain lämmitystä. Itse ei toki tee mitään,paitsi pasitaa kalan uunissa. Se on kuulemma ruuanlaittoa, ei lämmitystä, vrt. uunimakkara,koska hän maustaa kalan. Eikö ole erikoista logiikkaa teistä vai onko mies oikeassa.
Kommentit (88)
Kamala mies. Itse en tosin syö eineksiä, paitsi just sitä makkaraa, vaan eipä mulla ole perhettäkään.
"ettet sinä mitään ole laittanut, vaan lämmittänyt.."
Kistus mikä saivartelija, en jaksaisi kattoa tuollaista.
Meillä laitetaan ruokaa vaikka siinä saatetaan käyttää eineksiä. En todellakaan rupea tekemään makkaraa alusta loppuun itse kuin special tapauksissa jos silloinkaan. Esim. arkiviikon aikana teen seuraavia ruokia: siskonmakkarakeitto, lihapullat (jauhelihasta, sipulista, sipulikeitosta jne) perunoiden tai pussimuussin kera ( josta saa muuten todella hyvää kun lisää kermaa). Joskus myös teen muussia oikeista perunoista, uunilohi, nakkikastike, pasta eri kastikkeilla jne. Eli kyllä minä laitan ruokaa vaikka mukana on eineksiä.
Jos mies tai lapsi käyttäytyisi noin, niin antaisin miehen tehdä omat ruuat enkä passaisi enempää ja lapsen ottaisin mukaan ruuan tekoon. Itse asiassa juuri tänä viikonloppuna kyllästyin eskarin marinaan ruuasta kun ei ole aina lempiruokaa jne, niin otin hänet mukaan tekemään lihapullia. Tykkäsi kovasti tehdä ruokaa ja haluaa toistekin tehdä eikä kuulunut yhtään marinaa ruokapöydässä.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 22:14"][quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 21:34"]
Siis mitä ihmettä, pitäisikö makkarakin tehdä itse ? Siis eikö makkarakastike tai nakkikastike olekaan sitten ruokaa ? tai makkarakeitto tai makkara-juurespata ?
Ymmärrän kyllä sen, että pelkkä makkaran lämmittäminen mikrossa ei sitä välttämättä ole, mutta jos oikeasti panostaa ja laittaa vaikkapa juuri jotain keittoa jonka yhtenä aineena on se makkara, niin onko se vain lämmittämistä jos ei itse osta sitä sikaa ja väännä sen suolista ja muista ylijäämistä omatekoista makkaraa?
[/quote]
No en mä pidä makkarakastikkeen tekemistä ruoanlaittona. Sori.
[/quote]
Ai sekin on vain lämmittämistä, niinkö? Mikä sitten ON ruuanlaittoa?
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 17:58"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 17:51"]
Miksi hänen mielestään se ruoka pitäisi "laittaa"? Tarkoittaako hän sitä että uunikala on terveellisempää kuin uunimakkara? Tekeekö hän itse muita ruokia kuin uunikalaa? Terveellisyyspointin jotenkin ymmärrän mutta en sitä että ruoka on pakko ihan vaan laittamisen ilosta tehdä alusta alkaen itse vaikka helpommallakin pääsisi.
[/quote]
Ei tee muuta kuin tuota uunikalaa. Terveellisyys ei ole hänelle se pointti tässä. En ole saanut järkevää vastausta, miksi pitäisi alusta asti itse valmistaa. Se on vaan kuulemma ainoa oikea tapa. Esim tänään tein pussimuusia ja lämmitin lihapullia ja kun pyysin syömään häntä ja lapsia ei minkäänlaista reaktiota, jatkoivat vaan telkkarin tuijotusta. Pyysin toiseen kertaan ja sanoin, ettei ole kiva turhan takia ruokaa laittaa, niin johan tuo kommentti taas tuli, ettet sinä mitään ole laittanut, vaan lämmittänyt.Vanhin lapsikin on jo alkanut vastailemaan minulle isänsä antaman esimerkin mukaan. Se on miehestä minulle ihan oikein, jospa alkaisin miettimään asioita. No joo, avioeroa olen tässä alkanut miettimään. Ap
[/quote]
PUSSIMUUSIA? Laitosruokakin on parempaa kuin pussmuusi ja valmispullat..
Joo en minäkään söisi.
Mistä ihmeestä te löydätte noita sankareita? Käsittämättömiä tapauksia ja oikein hävettää olla mies.
Käske sen isännän itse alkaa kokkailemaan tai pitää turpansa kiinni. Eri asia olisi, jos hän itse innokkaasti kokkailisi. Silloin voisi jotain tuollaista periaatteessa kommentoida.
M35
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 08:44"]
Miksi hänen mielestään se ruoka pitäisi "laittaa"? Tarkoittaako hän sitä että uunikala on terveellisempää kuin uunimakkara? Tekeekö hän itse muita ruokia kuin uunikalaa? Terveellisyyspointin jotenkin ymmärrän mutta en sitä että ruoka on pakko ihan vaan laittamisen ilosta tehdä alusta alkaen itse vaikka helpommallakin pääsisi.
[/quote]
Ei tee muuta kuin tuota uunikalaa. Terveellisyys ei ole hänelle se pointti tässä. En ole saanut järkevää vastausta, miksi pitäisi alusta asti itse valmistaa. Se on vaan kuulemma ainoa oikea tapa. Esim tänään tein pussimuusia ja lämmitin lihapullia ja kun pyysin syömään häntä ja lapsia ei minkäänlaista reaktiota, jatkoivat vaan telkkarin tuijotusta. Pyysin toiseen kertaan ja sanoin, ettei ole kiva turhan takia ruokaa laittaa, niin johan tuo kommentti taas tuli, ettet sinä mitään ole laittanut, vaan lämmittänyt.Vanhin lapsikin on jo alkanut vastailemaan minulle isänsä antaman esimerkin mukaan. Se on miehestä minulle ihan oikein, jospa alkaisin miettimään asioita. No joo, avioeroa olen tässä alkanut miettimään. Ap
[/quote]
PUSSIMUUSIA? Laitosruokakin on parempaa kuin pussmuusi ja valmispullat..
Joo en minäkään söisi.
[/quote]
Hieman asian sivusta, mutta kumminkin:
Muuten muuseissakin on eroja. Ainut oikeasti hyvä pussimuussi on Mummon Mielihyvä perunahiutaleet. Kun mukaan laittaa vielä extrana kermaa niin nam!
Mitä miehesi vastaa kun sanot että laittaisit mielelläsi ruokaa jos muilta töiltä jäisi aikaa? Osaathan kuitenkin laittaa ruokaa?
Jos makkarakastikkeen tekeminen ei ole ruuanlaittoa, niin valaiskaa minulle mikä sitten on? Jos teette ruokaa, niin mitä kokkaatte?
Makkara on eines, valmisruokaa selkeimmillään. Pata-ainekset ovat teollisia valmisteita, maku on huono ja lisäaineiden määrä päätä huimaava.
Kala on raaka-aine, jonka joutuu itse maustamaan. Mutta se uunikalan valmistus ei ole sen ihmeellisempää kuin makkaran. Jos ap on työssä käyvä, niin ei kai mies voi olettaa, että työpäivän jälkeen ap ehtii ensin valmistamaan makkaran ja tekemään siitä sitten uunimakkaraa. Vai pitääkö se possukin itse kasvattaa, josta jauhaa lihaa makkaraan?
Jos uunikala on ainoa ruokalaji, jonka mies tekee, niin vaihtakaa rooleja pariksi viikoksi. Sinä teet kerran tai pari uunikalaa ja mies tekee kaikki muut ateriat alusta alkaen itse, ilman mitään teollisia esivalmisteita, maustekastikkeita tms.
OT ehkä,
mutta on paljon muitakin makkaroita kuin perinteiset jauhomakkarat. On eril. tuoremakkaroita, chorizoja, on lammas- ja riistamakkaroita. Eikä niitä tarvitse tehdä itse, vaan niitä saa kaupasta tai hallista. Ne ovat kalliimpia kuin HKn Bleu tai Popsin kuoreton nakki, mutta toisaalta ne antavat ruokaan niin paljon makua, ettei niitä tarvitse paljon olla. Sekaan vihanneksia, juureksia + haudutusta + sopivat mausteet - hyvää tulee. Niistä saa patoja, kastikkeita, keittoja, eikä sitä "laittamista" todellakaan ole paljon.
Ja mitä siihen uunimakkaraan tulee, niin kyllähän se on laittamista. Maustaminen milloin milläkin (esim. aurinkokuivattuja tomaatteja + mozzarellaa + kuivattua basilikaa viiltoihin), juureskuutioita samaan vuokaan ja hyvistä muusiperunoista tehty muusi. Ei ole kauheasti vaivaa, mutta hyvä lopputulos. Ja ruuan voi tehdä perheessä kuka tahansa.
(Ei sekään mun mielestä mitään valtavaa kokkausta osoita, jos osaa laittaa kauppiaan perkaamaan/ fileoiman kassilohen uuniin ja työntää sen sisuksiin vähän suolaa ja lisäainepitoista sitruunapippuria. Rasvaisen kalan päälle vielä paksu kerros esansseilla maustettua "tuorejuustoa" ...)
Mutta kaikenkaikkiaan miehesi ja lapsesi käyttäytyvät huonosti, ap. Jos kutsutaan ruokapöytään, telkkari laitetaan kiinni ja tullaan syömään.
Kun ero on jo mielessäsi se varmaan johtuu jostakin paljon isommasta asiasta kuin ruuasta, joka on vain oire.
Olinkin juuri vastaamassa, että kyllä sitä ruuanlaitoksi kutsutaan vaikka käytettäisiin puolivalmisteita esim. siskonmakkaraa tai näitä raakamakkaroita. No se ei ole tämän ketkun pointti vaan mielestäni ap:n miehen törkeä käytös ja huono esimerkki myös lapsille.
[/quote]
[/quote]
Tee jatkossa siten, että 'lämmität ruoat vain itsellesi ja lapsillesi jos he eivät siihen vielä itse kykene. Miehelle voit sanoa, että hän voi lämmittää ruokansa ihan itse.
Vasta siinä vaiheessa kun kaikki kotihommat menee tasan puoliksi, ja muut työt, sillä toisella on varaa kommentoida toisen tekemisiä. Siihen asti kun toinen selviytyy yksin, toinen joko syö sitä iloiten tai ei ollenkaan. Ja me ollaan kaikki erilaisia, miksi kaikkien pitäisi nauttia ruuanlaitosta. Minä ainakin paljon mieluummin lämmitän sen ruuan ja teen jäljellä olevalla ajalla muuta kuin että käyttäisin enemmän aikaa ruuan alusta asti laittamiseen. Ja sitä paitsi kun lapset on siihen tottunut, niin ei edes tykkää itse tehdystä. Meidän lapset ei saa alas kunnolla muut akuin kaupan lihapullia kun muita en koskaan tee. Ja ihan arkea on valmiit pinaattiletut ja ei koskaan osteta muuta kuin valmismarinadeja ja ihan ovat ok. Ei ainakaan voi sanoa, että sen takia ei olisi terveempi ätms. koska ovat nyt 5-12-vuotiaita 4 kpl, ja vain kerran on yhdellä ollut lääkekuuri, ja vain 1 on kerran ollut oksennustaudissa, jokaisella ollut kerran tai kaksi kuumetta pari päivää isoista, pienimmäläl ei vielä kertaakaan mitään tauteja.
ikävintä tässä on se, että ruoka ei ole se pointti, vaan mies väheksyy sinua. Hän on tyytymätön johonkin ja luovasti tuo sen esiin tässä yhteydessä. Seuraavan kerran kun aloittaa, kysy häneltä mikä oikeasti vaivaa.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 09:28"]
Vasta siinä vaiheessa kun kaikki kotihommat menee tasan puoliksi, ja muut työt, sillä toisella on varaa kommentoida toisen tekemisiä. Siihen asti kun toinen selviytyy yksin, toinen joko syö sitä iloiten tai ei ollenkaan. Ja me ollaan kaikki erilaisia, miksi kaikkien pitäisi nauttia ruuanlaitosta. Minä ainakin paljon mieluummin lämmitän sen ruuan ja teen jäljellä olevalla ajalla muuta kuin että käyttäisin enemmän aikaa ruuan alusta asti laittamiseen. Ja sitä paitsi kun lapset on siihen tottunut, niin ei edes tykkää itse tehdystä. Meidän lapset ei saa alas kunnolla muut akuin kaupan lihapullia kun muita en koskaan tee. Ja ihan arkea on valmiit pinaattiletut ja ei koskaan osteta muuta kuin valmismarinadeja ja ihan ovat ok. Ei ainakaan voi sanoa, että sen takia ei olisi terveempi ätms. koska ovat nyt 5-12-vuotiaita 4 kpl, ja vain kerran on yhdellä ollut lääkekuuri, ja vain 1 on kerran ollut oksennustaudissa, jokaisella ollut kerran tai kaksi kuumetta pari päivää isoista, pienimmäläl ei vielä kertaakaan mitään tauteja.
[/quote]
"Ja sitä paitsi kun lapset on siihen tottunut, niin ei edes tykkää itse tehdystä."
Päivän av-lausahdus. =D
[/quote]
Ei syömisessä ole pääasia ruuan laittaminen/ lämmittäminen, vaan ruoka itsessään ja yhdessä syömisestä nauttiminen! Se on arjen ilo, voittaa telkkarin tuijottamisen tai netissä roikkumisen mennen tullen. Syöminen on hyvä syy saman perheen jäsenten kokoontua yhteen ja esim. puhua toisilleen.
Hienoa, ettei tuon lainaamani kirjoittajan lapsilla ole ollut juuri mitään tauteja. Hyviä, monipuolisia makuja ja syömisen iloja he eivät myöskään ole kokeneet, näin epäilen.
Ruuan laittamisessa ei ihan oikeasti ole mitään vaivaa. Jos kerran viikossa hetken miettii ja suunnittelee, ja omistaa pari pannua ja kattilaa sekä pakastimen saa hyvin tehtyä, hyvän makuista ruokaa perheelle yhtä nopeasti kuin yhdentekevistä (ja usein epäterveellisistä) eineksistäkin. Ja halvemmalla!
Eikä aina tarvitse turvautua pakastimeenkaan. Siinä ei kauaa nokka tohise kun tekee purkkitomaateista, sipulista, valkosipulista ja tomaattisoseesta ensin yksinkertaisen kastikkeen. Siihen voi lorauttaa vähän viiniä tai vettä, laakerinlehden, kanaliemikuution, vähän sokeria, suolaa ja mustapippuria, kuivattua timjamia. Ei siis mitään eksoottista tai kummallista. Kun soosi alkaa porista, laitetaan (kuiva-)pastan vesi kiehumaan. Kun pastavesi kiehuu ja pasta on kaadettu siihen, puristetaan siskonmakkaroista pallerot tomaattikastikkeeseen kypsymään. Kun pasta on napakkaa on siskonmakkarasoosikin valmis. Jos oikein haluaa nähdä vaivaa, voi ruuan valmistumista odotellessa silputa persiljaa saksilla kupissa ja/ tai raastaa parmesaanikimpaleesta raastetta. Niitä syöjät voivat ripotella annostensa päälle. Mutta se ei ole välttämätöntä jos sen kokee liian suureksi vaivaksi. Ja ihan sama laittaako aterian perheen isä, äiti vai lapset.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 02:10"]
[/quote]
Ei syömisessä ole pääasia ruuan laittaminen/ lämmittäminen, vaan ruoka itsessään ja yhdessä syömisestä nauttiminen! Se on arjen ilo, voittaa telkkarin tuijottamisen tai netissä roikkumisen mennen tullen. Syöminen on hyvä syy saman perheen jäsenten kokoontua yhteen ja esim. puhua toisilleen.
Hienoa, ettei tuon lainaamani kirjoittajan lapsilla ole ollut juuri mitään tauteja. Hyviä, monipuolisia makuja ja syömisen iloja he eivät myöskään ole kokeneet, näin epäilen.
Ruuan laittamisessa ei ihan oikeasti ole mitään vaivaa. Jos kerran viikossa hetken miettii ja suunnittelee, ja omistaa pari pannua ja kattilaa sekä pakastimen saa hyvin tehtyä, hyvän makuista ruokaa perheelle yhtä nopeasti kuin yhdentekevistä (ja usein epäterveellisistä) eineksistäkin. Ja halvemmalla!
Eikä aina tarvitse turvautua pakastimeenkaan. Siinä ei kauaa nokka tohise kun tekee purkkitomaateista, sipulista, valkosipulista ja tomaattisoseesta ensin yksinkertaisen kastikkeen. Siihen voi lorauttaa vähän viiniä tai vettä, laakerinlehden, kanaliemikuution, vähän sokeria, suolaa ja mustapippuria, kuivattua timjamia. Ei siis mitään eksoottista tai kummallista. Kun soosi alkaa porista, laitetaan (kuiva-)pastan vesi kiehumaan. Kun pastavesi kiehuu ja pasta on kaadettu siihen, puristetaan siskonmakkaroista pallerot tomaattikastikkeeseen kypsymään. Kun pasta on napakkaa on siskonmakkarasoosikin valmis. Jos oikein haluaa nähdä vaivaa, voi ruuan valmistumista odotellessa silputa persiljaa saksilla kupissa ja/ tai raastaa parmesaanikimpaleesta raastetta. Niitä syöjät voivat ripotella annostensa päälle. Mutta se ei ole välttämätöntä jos sen kokee liian suureksi vaivaksi. Ja ihan sama laittaako aterian perheen isä, äiti vai lapset.
[/quote]
No hyi helvetti minkä ohjeen sääkin tähän läväytit! pthyi
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 03:07"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 02:10"]
[/quote]
[/quote]
No hyi helvetti minkä ohjeen sääkin tähän läväytit! pthyi
[/quote]
Ihan syötävää tuo olisi:) Tosin itse ehkä jättäisin makkaran kokonaan pois ja nauttisin ihanan tomaattikastikkeen sellaisenaan parmesanin ja pastan kanssa.
Ihanan kasvisruuan saa tuosta kastikkeesta jos laittaa sekaan vähän peperoncinohippuja (tai chilihippuja), sitten kerroksittain itketettyä ja paahdettua munakoisoa, tomaattikastiketta, juustoa (mozzarellaa ja parmesania). Sitten vaan uuniin. Tajuttoman hyvää myös kylmänä...
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 21:34"]
Siis mitä ihmettä, pitäisikö makkarakin tehdä itse ? Siis eikö makkarakastike tai nakkikastike olekaan sitten ruokaa ? tai makkarakeitto tai makkara-juurespata ?
Ymmärrän kyllä sen, että pelkkä makkaran lämmittäminen mikrossa ei sitä välttämättä ole, mutta jos oikeasti panostaa ja laittaa vaikkapa juuri jotain keittoa jonka yhtenä aineena on se makkara, niin onko se vain lämmittämistä jos ei itse osta sitä sikaa ja väännä sen suolista ja muista ylijäämistä omatekoista makkaraa?
[/quote]
No en mä pidä makkarakastikkeen tekemistä ruoanlaittona. Sori.