Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies valittaa kun en laita ruokaa,vaan

Vierailija
24.11.2013 |

ainoastaan lämmitän. Eli kaikki ruoka pitäisi hänen mielestään valmistaa alusta saakka itse, jotta se olisi ruuanlaittoa eikä vaan lämmitystä. Esim uunimakkara ei ole ruokaa, kuten ei jauhelihasta ja pata-aineksista tehty ruoka, mikään ei oikeastaan ole  hänen mielestään ruuanlaittoa, vaanvain lämmitystä. Itse ei toki tee mitään,paitsi pasitaa kalan uunissa. Se on kuulemma  ruuanlaittoa, ei lämmitystä, vrt. uunimakkara,koska hän maustaa kalan. Eikö ole erikoista logiikkaa teistä vai onko mies oikeassa.

Kommentit (88)

Vierailija
21/88 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 14:39"]

Itsehän asun isäni kanssa kahdestaan ja olen täysin vastuussa ruuanlaitosta. Uunimakkarat, eineslihapullat, pakastepinaattikeitot ym. ovat aina kelvanneet siinä missä itse tehdyt lihapullat, kastikkeet, laatikot ym. Ja hei, tehdäänhän ne lihapullatkin jauhelihasta. Eli ne on periaatteessa sitten einestä.:D Eli, niitäkin pitäisi ap:n miehen hylkiä, jos ei kerran jauhelihan lämmityksestä tykkää.

Nyt ihan aidosti käsi ylös, joka oikeasti hakee aina kaiken lihakaupasta, jauhaa itse, tekee pastan aina kotona, eikä ikinä, siis _ikinä_ syö mitään ns. valmista!
:D

Kyllä ap:n miehen meno on oikeasti jo uskomatonta.. Veikkaan että on niin mammanpoika, ettei voi olevinaan sietää muita kuin lapsuuden makuja. Ja jos ei niitä tule, ovat ne automaattisesti väärin ja paras tekosyy on einesruoka, kun mies luulee, että kaikki ruoka maistuu samalta kuin äidin.

Anteeksi voimakkaista sanoista..

T.neiti 21v.

[/quote]

Jauheliha ei ole einestä vaan se tekee niistä kelvotonta ravintoa että eines"lihapullissa" ja pihveissä sitä jauhelihaa on 23%. Eiköhän itsetehdyissä ole vähintään 90%.

Vierailija
22/88 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 14:43"]

Nyt ihan aidosti käsi ylös, joka oikeasti hakee aina kaiken lihakaupasta, jauhaa itse, tekee pastan aina kotona, eikä ikinä, siis _ikinä_ syö mitään ns. valmista!

[/quote]

Ostan tölkkitomaatteja, koska tuoreet ovat talvella pahoja, ja annan lihamestarin jauhaa paistin, jos tiedän etukäteen tarvitsevani jauhelihaa. Pastaa syömme niin harvoin, että sen tekee mielellään itse. En ole koskaan ostanut pinaattilettuja, ja teen vartissa parempia lihapullia kuin yksikään einesfirma. Joten joo, meillä syödään itse huolella ja rakkaudella tehtyä ruokaa niin kuin on tehty sukupolvien ajan. 

[/quote]

Näin myös meillä. Suomesta ei edes saa tomaattilajikkeita jotka sopisi kastikkeen tekoon joten tölkkitomaatit on ainoa vaihtoehto!

Viikko sitten pilkoimme naapurin kanssa kokonaisen peuran lihoiksi, nyt on lihaa joka lähtöön hetkeksi aikaa! Eikä yhtään jauhelihaa.... Suomessa kun elukoissa on yleensä 3 ruhonosaa: file, paisti ja jauheliha:D Muualla maailmassa monta herkullista ja maistuvaa muuta palaa....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/88 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän asun isäni kanssa kahdestaan ja olen täysin vastuussa ruuanlaitosta. Uunimakkarat, eineslihapullat, pakastepinaattikeitot ym. ovat aina kelvanneet siinä missä itse tehdyt lihapullat, kastikkeet, laatikot ym. Ja hei, tehdäänhän ne lihapullatkin jauhelihasta. Eli ne on periaatteessa sitten einestä.:D Eli, niitäkin pitäisi ap:n miehen hylkiä, jos ei kerran jauhelihan lämmityksestä tykkää.

Kyllä ap:n miehen meno on oikeasti jo uskomatonta.. Veikkaan että on niin mammanpoika, ettei voi olevinaan sietää muita kuin lapsuuden makuja. Ja jos ei niitä tule, ovat ne automaattisesti väärin ja paras tekosyy on einesruoka, kun mies luulee, että kaikki ruoka maistuu samalta kuin äidin.

T.neiti 21v.

[/quote]

Vanhemman kastin ihmiset nyt ovat sellaisia että he syövät mitä eteen laitetaan. Silloin kun oma isäni oli pieni, hän olisi saanut selkäänsä jos olisi valittanut ruoasta. Mutta mitä olen mummoni kokkauksia maistanut, ei niissä olekaan mitään valittamista.

Jauheliha on puolivalmiste. Tosin, noissakin on eroja. Minäkin ostan jauhelihan valmiina, mutta kaupan pakkaamana, tai lihatorilta. Tölkitettyjä tuotteita käytän harvoin, mutta pakasteita ostan aika usein, esim. maissin, herneiden ja pitkien papujen muodossa (kidneyt ja muut pavut sekä linssit on parempia kun ne ostaa kuivina ja liottaa käyttövalmiiksi) ja kasvatan itse jotain kasviksia sekä yrttejä. Kalan ostan kokonaisena (jos se ostetaan, usein haetaan järvestä itse), naudan/porsaan/kanan lihoja en leikkaa ruhosta irti, mutta ne ostan usein luineen että saan keitettyä lihaliemen/kanaliemen. Pastan, maksalaatikon yms. teen itse, samoin kuin leivät, karjalanpiirakat ja muutkin leivonnaiset. Kokonaisvaltaisesti aktiiviseen ruoanlaittoon menee ehkä 2h per päivä. Nuo asiat kun tekee rutiinilla, niin ei niihin mene paljoa aikaa. JA ei, tuo aika ei ole pois perheeltäni, koska lapset ovat ruoanlaitossa mukana.

Vierailija
24/88 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 14:47"]

Hienoa, ja kauanko vietät keittiössä?

[/quote]

En ole tuo johon viittaat mutta muuten täällä sanonut mielipiteeni itsetehdyn ruuan puolesta. Ainoat einekset mitä meillä käytetään on tuorepasta, arkisin ei niitä viitsi tehdä itse - viikonloppuna kyllä. Ai joo, Saarioisten hernekeitto myös! Mutta ihan silkkaa laiskuutta siinä kohtaa:)

Arkisin meillä tulee itsetehty ruoka 15-30 minuutissa (ei siis lämmitetty vaan tehty!).

Viikonloppuisin menee 15-45 minuuttia - esim gulassin tai pulled porkin tai stroganoffin tai kanan ja uunijuuresten valmisteluihin menee reilu vartti ja valmistumiseen 1- 5h mutta sen ajan voin vaikka maata sohvalla - en laske sitä ruuanlaittoajaksi.

Eniten meillä menee keittiössä aikaa alkupalojen ja jälkiruokien näpräämisessä.

Vierailija
25/88 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä helvetin väliä sillä on sanotaanko sitä ruuan laittamiseksi vai lämmittämiseksi?

pääasia että maha tulee täyteen.

Vierailija
26/88 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 17:45"]

ainoastaan lämmitän. Eli kaikki ruoka pitäisi hänen mielestään valmistaa alusta saakka itse, jotta se olisi ruuanlaittoa eikä vaan lämmitystä. Esim uunimakkara ei ole ruokaa, kuten ei jauhelihasta ja pata-aineksista tehty ruoka, mikään ei oikeastaan ole  hänen mielestään ruuanlaittoa, vaanvain lämmitystä. Itse ei toki tee mitään,paitsi pasitaa kalan uunissa. Se on kuulemma  ruuanlaittoa, ei lämmitystä, vrt. uunimakkara,koska hän maustaa kalan. Eikö ole erikoista logiikkaa teistä vai onko mies oikeassa.

[/quote]

Ymmärrän kyllä,jos ei pidä einesten lämmittämistä ruuanlaittona,ei niitä meilläkään syödä,sitä e n ymmärrä,että mies kitisee ruuasta eikä kuitenkaan t e e  asialle mitään. Sanot miehelle,että kokkaa itse parempia pöperöitä tai syö hiljaa eineksiä tai näkee nälkää. Ihme syy vetää herne nenää(tai harkita eroa).

Vierailija
27/88 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä miehellä sama valitus,ei mitään kunnon ruokaa enää saa. Olen ollut vakavasti sairas ja vähänväliä sairaalassa. Olen sanonut, että tee itse mieleistä, minulle ei ruoka maista. Mutta ei sekään käy  osaa kyllä , jos kehtaa . Olen  kuulemma hyvä ruuan laittaja  nuorisokin kehuu, tosin syödään samaa ruokaa parina päivänäkin.

Vierailija
28/88 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 15:09"]

T.neiti 21v.

[/quote]

Vanhemman kastin ihmiset nyt ovat sellaisia että he syövät mitä eteen laitetaan. Silloin kun oma isäni oli pieni, hän olisi saanut selkäänsä jos olisi valittanut ruoasta. Mutta mitä olen mummoni kokkauksia maistanut, ei niissä olekaan mitään valittamista.

Jauheliha on puolivalmiste. Tosin, noissakin on eroja. Minäkin ostan jauhelihan valmiina, mutta kaupan pakkaamana, tai lihatorilta. Tölkitettyjä tuotteita käytän harvoin, mutta pakasteita ostan aika usein, esim. maissin, herneiden ja pitkien papujen muodossa (kidneyt ja muut pavut sekä linssit on parempia kun ne ostaa kuivina ja liottaa käyttövalmiiksi) ja kasvatan itse jotain kasviksia sekä yrttejä. Kalan ostan kokonaisena (jos se ostetaan, usein haetaan järvestä itse), naudan/porsaan/kanan lihoja en leikkaa ruhosta irti, mutta ne ostan usein luineen että saan keitettyä lihaliemen/kanaliemen. Pastan, maksalaatikon yms. teen itse, samoin kuin leivät, karjalanpiirakat ja muutkin leivonnaiset. Kokonaisvaltaisesti aktiiviseen ruoanlaittoon menee ehkä 2h per päivä. Nuo asiat kun tekee rutiinilla, niin ei niihin mene paljoa aikaa. JA ei, tuo aika ei ole pois perheeltäni, koska lapset ovat ruoanlaitossa mukana.

[/quote]

Haukut siis sekä isäni, että minut?

Kiitos vaan.

Vierailija
29/88 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli tätä ketjua lukiessa mieleen, että onko kukaan kokeillut Jamie Oliverin 15- tai 30-minuutin ruokaohjeita. Onnistuuko tuossa ajassa ja maistuuko? (Sekin muuten käyttää näissä ruoissa välillä valmisruokia, esim. valmiiksi keitettyä riisiä, eikä ole ollenkaan liian "hieno" sellaiseen...)

Vierailija
30/88 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n tilanteessa tekisin ruoat vain itselleni. Kyllä routa porsaan kotiin ajaa jne. Voisi myös yrittää sopia koko perheen kanssa, että jonain viikonloppuna kun kaikki ovat koolla niin tehdään yhdessä ruokaa. Yksi tekee vaikka veneperunat, toinen lihamurekkeen, kolmas salaatin tai jälkiruoan jne. Jos perhettä ei tämä kiinnosta niin turha sitten valittaa yhtään mistään.

Vierailija
31/88 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 15:39"]

Tuli tätä ketjua lukiessa mieleen, että onko kukaan kokeillut Jamie Oliverin 15- tai 30-minuutin ruokaohjeita. Onnistuuko tuossa ajassa ja maistuuko? (Sekin muuten käyttää näissä ruoissa välillä valmisruokia, esim. valmiiksi keitettyä riisiä, eikä ole ollenkaan liian "hieno" sellaiseen...)

[/quote]ja mä olen saanut lahjaksi jonkin keittokirjan, jossa oli italialaisia ruokia, jotka valmistuvat puolessa tunnissa. en nyt kaikkia ole kokeillut, mutta suurin osa onnistuu tuossa ajassa ja hyviä ovat. 

Vierailija
32/88 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vielä..  Olen 21-vuotias, opiskelen noin 8:15-16:00 päivässä ja tulen sitten kotiin. Vastuullani on siivoaminen, pyykkäys ja kokkaus. Sekä oma opiskeluni. Luuletteko todella, että voisin tehdä ihan kaiken itse, jos haluaisin vielä nukkuakin? Olen pahoillani siitä, että isäni saa "pahaa" ruokaa ja etten jaksa aina miettiä, mitä ihanaa voisin laittaa torstaiksi, jos on tentti perjantaina.

Eli isäni saa tyytyä eineksiin ja n. 3- krt viikossa saamaansa minun tekemään, kunnes saan ammatin ja pääsen omaan asuntoon. Ja, herra oppii itse tekemään ruokansa.

Vierailija
33/88 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 15:38"]

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 15:09"]

T.neiti 21v.

[/quote]

[/quote]

Haukut siis sekä isäni, että minut?

Kiitos vaan.

[/quote]

minua kiinnostaa, kokkasiko edellinen kirjoittaja samalla tavoin jo kaksikymppisenä?

Vierailija
34/88 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kyllä syödään eineksiä, mutta suurin osa ruuasta tehdään itse. Meillä kaikki syö sitä, mitä on tarjolla tai sitten ei syö ollenkaan. Mun mielestä ap:n miehen käytös on tosi kurjaa. Mä varmaan vaan keräisin ruuat kaikessa hiljaisuudessa pois, kun olisin itse syönyt. Sit jos siitäki tulis sanomista, ni toteaisin, että tarjosin kyllä, ei kelvannut.

Vierailija
35/88 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 22:14"]

[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 21:34"]

Siis mitä ihmettä, pitäisikö makkarakin tehdä itse ? Siis eikö makkarakastike tai nakkikastike olekaan sitten ruokaa ? tai makkarakeitto tai makkara-juurespata ?

Ymmärrän kyllä sen, että pelkkä makkaran lämmittäminen mikrossa ei sitä välttämättä ole, mutta jos oikeasti panostaa ja laittaa vaikkapa juuri jotain keittoa jonka yhtenä aineena on se makkara, niin onko se vain lämmittämistä jos ei itse osta sitä sikaa ja väännä sen suolista ja muista ylijäämistä omatekoista makkaraa?

[/quote]

No en mä pidä makkarakastikkeen tekemistä ruoanlaittona. Sori.

[/quote]

Mikähän sitten on ruoanlaittoa? Jos makkaran vaihtaa vaikka kanasuikaleisiin, onko se sitten ruoanlaittoa, ja jos niin miksi?

Vierailija
36/88 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

yrittäkää neuvotella että mitä teette jotta valitus vähenisi

Vierailija
37/88 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia voi myös ottaa mukaan siihen ruoan laittoon avuksi jos miestä ei kiinnosta. Itselle jäi hyvät muistot siitä ja tietokin mistä se ruoka oikein tulee. Puolivalmiit on mun mielestä ihan ok välillä mutta kyllä sen miehenkin ois syytä osallistua ruokaan oli sit sitä lämmitystä tai alusta loppuun laittoa.

Oon kyllä kuullut ukostakin joka paiskoi ruoat ja lautaset pitkin keittiön seiniä ja lattioita kun ei miellyttänyt. Ei oo onneks sellasta kai sulla

Vierailija
38/88 |
24.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä ihmettä, pitäisikö makkarakin tehdä itse ? Siis eikö makkarakastike tai nakkikastike olekaan sitten ruokaa ? tai makkarakeitto tai makkara-juurespata ?

Ymmärrän kyllä sen, että pelkkä makkaran lämmittäminen mikrossa ei sitä välttämättä ole, mutta jos oikeasti panostaa ja laittaa vaikkapa juuri jotain keittoa jonka yhtenä aineena on se makkara, niin onko se vain lämmittämistä jos ei itse osta sitä sikaa ja väännä sen suolista ja muista ylijäämistä omatekoista makkaraa?

Vierailija
39/88 |
24.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään tuota ruuanlaitoksi sanoisi. Mutta ei se tarkoita, että mies saa olla sinulle ilk. Jos teillä ei kotityöt jakaudu tasan (olettaen että molemmat ovat töissä myös), on sinulla oikeus oikoa ruuanlaitossa. Mies syököön sitten jotain muuta.

Vierailija
40/88 |
24.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 21:34"]

[/quote]

Ap:n tartee varmaan tehdä niin..oikeasti ap tuollainen käytös on melkoista halveksuntaa enkä sellaista kattelisi. Jätä lähtiessäsi pöydälle ranskanperunoita ja halvinta eineslihapullaa ja terveiset: osaatko edes itse lämmittää?