Oletko saanut laihdutettua ylipainon rajoilta hoikaksi?
Tai siis tehnyt elämänmuutoksen.
Painoindeksi on 25-26 ja vyötärö 90 cm (eli aivan liikaa). Haluaisin ainakin 8 kg pois mutta saan 3-4 ja siihen tyssää. Ikää jo 50 enkä haikaile enää alle 60 kg mutta edes hoikemmaksi/normaalimmaksi.
Oletko onnistunut ja miten? Olen ollut tässä painossa (+/- muutama kilo kymmenen vuotta. Nelikymppisenä painoin vielä alle 60 kg.
Kommentit (48)
Hiilarit alle 50 g/pv ja pätkäpaasto, niin onnistuu.
Kyllä. Yritin monta kertaa ja aina epäonnistuin.
Sitten kun työterveydessä todettiin (lievästi) kohonnut kolesteroli, niin havahduin, että eihän 27-vuotiaalla kuulu tällaista ongelmaa vielä olla. Jätin kaikki herkut kokonaan pois (parin viikon jälkeen ei edes tehnyt enää mitään mieli). Aloitin pikku hiljaa myös juoksemisen, ja huomasin sen olevan ihan kivaa.
Vuodessa lähti 15 kg.
Olen 160 cm ja ylipainon raja pituisellani 64 kg. Painoin alkuvuodesta 72 kg ja sain helposti tiputettua 10 kg pois kalorivajeella, painan nyt 62 kg. Haluaisin tiputtaa vielä n. 5kg, mutta sepä ei sitten näytä millään onnistuvan, vaan paino on junnannut samassa jo pari kuukautta.
Eli ylipainosta normaalipainoon oli helppo tiputtaa, normaalipainon sisällä kroppa näyttää pitävän tiukasti kiinni "saavutetuista eduista".
Vierailija kirjoitti:
Olen 160 cm ja ylipainon raja pituisellani 64 kg. Painoin alkuvuodesta 72 kg ja sain helposti tiputettua 10 kg pois kalorivajeella, painan nyt 62 kg. Haluaisin tiputtaa vielä n. 5kg, mutta sepä ei sitten näytä millään onnistuvan, vaan paino on junnannut samassa jo pari kuukautta.
Eli ylipainosta normaalipainoon oli helppo tiputtaa, normaalipainon sisällä kroppa näyttää pitävän tiukasti kiinni "saavutetuista eduista".
Ootko tullut ajatelleeks, et ehkä sillä on siihen syynsä?
En viitsi enää laihduttaa, kun tässä iässä alkaa jo naama rupsahtaa. Näin ystäviä pitkästä aikaa ja en ollut ainoa, jolla oli paino noussut vaihdevuosien alkaessa.
En, kyllä se tähän ylipainon rajoille jäi 😅
Eli ylipainosta normaalipainoon oli helppo tiputtaa, normaalipainon sisällä kroppa näyttää pitävän tiukasti kiinni "saavutetuista eduista".[/quote]
No just tämä! Pääsen kovasti yrittämällä 65 kiloon (olen 165 cm). Hyvä sekin mutta toivoisin pääseväni 60 kiloon. Nelikymppiseksi asti painoin 55-58 kg.
BMI oli keväällä 26, nyt 23, eli en nyt hoikaksi voi itseäni sanoa, mutta normaalipainoinen sentään olen. Vyötärö kapeni 87:stä 81:een, mikä riittää mulle. Paino tippui pätkäpaastolla ja normaalia pienemmillä aterioilla. Aloin tiputtaa painoa paksun vyötärön ja veren kohonneiden rasva-arvojen takia. Olen 63-v.
Vierailija kirjoitti:
En viitsi enää laihduttaa, kun tässä iässä alkaa jo naama rupsahtaa. Näin ystäviä pitkästä aikaa ja en ollut ainoa, jolla oli paino noussut vaihdevuosien alkaessa.
Aloitetaan uusi muoti-ilmiö: naamarit
Ensin verikokeisiin, jossa voit varmistaa ettei ole kilpirauhasen vajaatoimintaa tai ferritiinipuutosta. Jos noista on jompi kumpi päällä, laihduttaminen on älyttömän vaikeaa tai jopa mahdotonta.
Pitäisi tavoitella terveyttä, ei hoikkuutta. Normaalipainon sisällä pitäisi lähinnä tähdätä kehonkoostumuksen muuttamiseen. Kunnollinen voimaharjoittelu on paras keino. Itsensä näännyttäminen hoikkuuden toivossa vie lihakset, eikä tulos yleensä kestä. Paino tulee takaisin, lihakset eivät. Ja se on pahinta, mitä vaihdevuosissa voi itselleen tehdä.
Mun vyötärö oli 90 kun painoin 88kg. Nyt 78kg ja vyötärö 84. Vielä 10kg sinne normaalipainon ylärajalle. Sitten toivottavasti vyötärö alle 80!
Vierailija kirjoitti:
Ei lihominen johdu vaihdevuosista.
Vain lääkkeillä onnistuu! Ruokahalu väheni vaikka lääkkeen lopetin jo heinäkuussa. Mutta makeanhimo on palannut, eli uusi resepti edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vain lääkkeillä onnistuu! Ruokahalu väheni vaikka lääkkeen lopetin jo heinäkuussa. Mutta makeanhimo on palannut, eli uusi resepti edessä.
Vain urpo kuvittelee noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aineenvaihdunta on selvästi hidastunut entiseen verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hormonaaliset muutokset vaikuttavat painon nousuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Hormonaaliset muutokset
Menopaussin aikana keho lakkaa hitaasti tuottamasta estrogeenia. Tästä aiheutuvat oireet ovat huomattavissa seuraavin tavoin:
Aineenvaihdunta hidastuu ja rasvojen määrä kehossa nousee.
Tarvitset vähemmän energiaa kehon käyttämiseen, ja nauttimasi ruokamäärä voi kertyä rasvakudokseksi, mikäli et muunna ruokailutapojasi uuden energiakulutuksen mukaiseksi.
Monissa tapauksissa naiset kokevat emotionaalisia muutoksia vaihdevuosien aikana. Tämä voi aiheutaa univaikeuksia, ahdistusta ja masennusta.
Menopaussi voi johtaa syömishäiriöihin.
Joillain naisilla ilmenee lihaskudoksen katoamista.
Menopaussi vähentää hitaasti lihasmassaa. Keho koostuu enenevässä määrin rasvasta, ja lihasta katoaa. Menetät osan entisestä voimastasi ja liikkuvuudestasi, joista nautit vielä muutama vuosi sitten."
Wegovyn avulla kyllä, -20 kg.