Mies valittaa kun en laita ruokaa,vaan
ainoastaan lämmitän. Eli kaikki ruoka pitäisi hänen mielestään valmistaa alusta saakka itse, jotta se olisi ruuanlaittoa eikä vaan lämmitystä. Esim uunimakkara ei ole ruokaa, kuten ei jauhelihasta ja pata-aineksista tehty ruoka, mikään ei oikeastaan ole hänen mielestään ruuanlaittoa, vaanvain lämmitystä. Itse ei toki tee mitään,paitsi pasitaa kalan uunissa. Se on kuulemma ruuanlaittoa, ei lämmitystä, vrt. uunimakkara,koska hän maustaa kalan. Eikö ole erikoista logiikkaa teistä vai onko mies oikeassa.
Kommentit (88)
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 15:38"]
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 15:09"]
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 14:39"]
Itsehän asun isäni kanssa kahdestaan ja olen täysin vastuussa ruuanlaitosta. Uunimakkarat, eineslihapullat, pakastepinaattikeitot ym. ovat aina kelvanneet siinä missä itse tehdyt lihapullat, kastikkeet, laatikot ym. Ja hei, tehdäänhän ne lihapullatkin jauhelihasta. Eli ne on periaatteessa sitten einestä.:D Eli, niitäkin pitäisi ap:n miehen hylkiä, jos ei kerran jauhelihan lämmityksestä tykkää.
Nyt ihan aidosti käsi ylös, joka oikeasti hakee aina kaiken lihakaupasta, jauhaa itse, tekee pastan aina kotona, eikä ikinä, siis _ikinä_ syö mitään ns. valmista!
:D
Kyllä ap:n miehen meno on oikeasti jo uskomatonta.. Veikkaan että on niin mammanpoika, ettei voi olevinaan sietää muita kuin lapsuuden makuja. Ja jos ei niitä tule, ovat ne automaattisesti väärin ja paras tekosyy on einesruoka, kun mies luulee, että kaikki ruoka maistuu samalta kuin äidin.
Anteeksi voimakkaista sanoista..
T.neiti 21v.
[/quote]
Vanhemman kastin ihmiset nyt ovat sellaisia että he syövät mitä eteen laitetaan. Silloin kun oma isäni oli pieni, hän olisi saanut selkäänsä jos olisi valittanut ruoasta. Mutta mitä olen mummoni kokkauksia maistanut, ei niissä olekaan mitään valittamista.
Jauheliha on puolivalmiste. Tosin, noissakin on eroja. Minäkin ostan jauhelihan valmiina, mutta kaupan pakkaamana, tai lihatorilta. Tölkitettyjä tuotteita käytän harvoin, mutta pakasteita ostan aika usein, esim. maissin, herneiden ja pitkien papujen muodossa (kidneyt ja muut pavut sekä linssit on parempia kun ne ostaa kuivina ja liottaa käyttövalmiiksi) ja kasvatan itse jotain kasviksia sekä yrttejä. Kalan ostan kokonaisena (jos se ostetaan, usein haetaan järvestä itse), naudan/porsaan/kanan lihoja en leikkaa ruhosta irti, mutta ne ostan usein luineen että saan keitettyä lihaliemen/kanaliemen. Pastan, maksalaatikon yms. teen itse, samoin kuin leivät, karjalanpiirakat ja muutkin leivonnaiset. Kokonaisvaltaisesti aktiiviseen ruoanlaittoon menee ehkä 2h per päivä. Nuo asiat kun tekee rutiinilla, niin ei niihin mene paljoa aikaa. JA ei, tuo aika ei ole pois perheeltäni, koska lapset ovat ruoanlaitossa mukana.
[/quote]
Haukut siis sekä isäni, että minut?
Kiitos vaan.
[/quote]
Missä kohtaa sinä haukkuja näet? Totesin vain että tietyn ikäpolven ihmiset eivät valita ruoasta vaan syövät kaiken kiitollisina.
Tuon toteamisen jälkeen vastasin kysymykseesi.
Jos näet tuossa haukkumista niin anteeksi. Tosiasiassa tekstissäni ei kuitenkaan haukuta yhtään ketään. Muutoinhan haukkuisin lisäksi omaa isääni.
Vaikken käytä hymiöitä, se ei tarkoita sitä ettenkö olisi ystävällinen.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 16:09"]
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 15:38"]
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 15:09"]
Itsehän asun isäni kanssa kahdestaan ja olen täysin vastuussa ruuanlaitosta. Uunimakkarat, eineslihapullat, pakastepinaattikeitot ym. ovat aina kelvanneet siinä missä itse tehdyt lihapullat, kastikkeet, laatikot ym. Ja hei, tehdäänhän ne lihapullatkin jauhelihasta. Eli ne on periaatteessa sitten einestä.:D Eli, niitäkin pitäisi ap:n miehen hylkiä, jos ei kerran jauhelihan lämmityksestä tykkää.
Nyt ihan aidosti käsi ylös, joka oikeasti hakee aina kaiken lihakaupasta, jauhaa itse, tekee pastan aina kotona, eikä ikinä, siis _ikinä_ syö mitään ns. valmista!
Kyllä ap:n miehen meno on oikeasti jo uskomatonta.. Veikkaan että on niin mammanpoika, ettei voi olevinaan sietää muita kuin lapsuuden makuja. Ja jos ei niitä tule, ovat ne automaattisesti väärin ja paras tekosyy on einesruoka, kun mies luulee, että kaikki ruoka maistuu samalta kuin äidin.
T.neiti 21v.
[/quote]
Vanhemman kastin ihmiset nyt ovat sellaisia että he syövät mitä eteen laitetaan. Silloin kun oma isäni oli pieni, hän olisi saanut selkäänsä jos olisi valittanut ruoasta. Mutta mitä olen mummoni kokkauksia maistanut, ei niissä olekaan mitään valittamista.
Jauheliha on puolivalmiste. Tosin, noissakin on eroja. Minäkin ostan jauhelihan valmiina, mutta kaupan pakkaamana, tai lihatorilta. Tölkitettyjä tuotteita käytän harvoin, mutta pakasteita ostan aika usein, esim. maissin, herneiden ja pitkien papujen muodossa (kidneyt ja muut pavut sekä linssit on parempia kun ne ostaa kuivina ja liottaa käyttövalmiiksi) ja kasvatan itse jotain kasviksia sekä yrttejä. Kalan ostan kokonaisena (jos se ostetaan, usein haetaan järvestä itse), naudan/porsaan/kanan lihoja en leikkaa ruhosta irti, mutta ne ostan usein luineen että saan keitettyä lihaliemen/kanaliemen. Pastan, maksalaatikon yms. teen itse, samoin kuin leivät, karjalanpiirakat ja muutkin leivonnaiset. Kokonaisvaltaisesti aktiiviseen ruoanlaittoon menee ehkä 2h per päivä. Nuo asiat kun tekee rutiinilla, niin ei niihin mene paljoa aikaa. JA ei, tuo aika ei ole pois perheeltäni, koska lapset ovat ruoanlaitossa mukana.
[/quote]
Haukut siis sekä isäni, että minut?
Kiitos vaan.
[/quote]
minua kiinnostaa, kokkasiko edellinen kirjoittaja samalla tavoin jo kaksikymppisenä?
[/quote]
Kokkasi kyllä. Kokkasin usein koulukavereillenikin kun olimme opiskelijoita.
En nyt ymmärrä että mikä ihme tuo on?
Ap, onko sinulle ylivoimaista tehdä se perunamuusi itse, osaatko edes, ohjeet löydät netistä. Ostat jauhelihaa ja maustat sen, paistat pannulla tai uunissa. Se on ruoanlaittoa ei einesten lämmitystä. Joo, olen 53-vuotias, osaavatko parikymppiset enää laittaa ruokaa, muutoin kuin lämmittämällä. En kelpuuttaisi ap eineksiä.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 15:51"]
Eli vielä.. Olen 21-vuotias, opiskelen noin 8:15-16:00 päivässä ja tulen sitten kotiin. Vastuullani on siivoaminen, pyykkäys ja kokkaus. Sekä oma opiskeluni. Luuletteko todella, että voisin tehdä ihan kaiken itse, jos haluaisin vielä nukkuakin? Olen pahoillani siitä, että isäni saa "pahaa" ruokaa ja etten jaksa aina miettiä, mitä ihanaa voisin laittaa torstaiksi, jos on tentti perjantaina.
Eli isäni saa tyytyä eineksiin ja n. 3- krt viikossa saamaansa minun tekemään, kunnes saan ammatin ja pääsen omaan asuntoon. Ja, herra oppii itse tekemään ruokansa.
[/quote]
OT, Anteeksi vain, mutta täällä on lähinnä äitejä. Uskallan väittää, että nuo sinun velvollisuutesi ovat meidän näkökulmastamme vielä kevyttä taukojumppaa.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 08:50"]
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 08:44"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 17:58"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 17:51"]
Miksi hänen mielestään se ruoka pitäisi "laittaa"? Tarkoittaako hän sitä että uunikala on terveellisempää kuin uunimakkara? Tekeekö hän itse muita ruokia kuin uunikalaa? Terveellisyyspointin jotenkin ymmärrän mutta en sitä että ruoka on pakko ihan vaan laittamisen ilosta tehdä alusta alkaen itse vaikka helpommallakin pääsisi.
[/quote]
Ei tee muuta kuin tuota uunikalaa. Terveellisyys ei ole hänelle se pointti tässä. En ole saanut järkevää vastausta, miksi pitäisi alusta asti itse valmistaa. Se on vaan kuulemma ainoa oikea tapa. Esim tänään tein pussimuusia ja lämmitin lihapullia ja kun pyysin syömään häntä ja lapsia ei minkäänlaista reaktiota, jatkoivat vaan telkkarin tuijotusta. Pyysin toiseen kertaan ja sanoin, ettei ole kiva turhan takia ruokaa laittaa, niin johan tuo kommentti taas tuli, ettet sinä mitään ole laittanut, vaan lämmittänyt.Vanhin lapsikin on jo alkanut vastailemaan minulle isänsä antaman esimerkin mukaan. Se on miehestä minulle ihan oikein, jospa alkaisin miettimään asioita. No joo, avioeroa olen tässä alkanut miettimään. Ap
[/quote]
PUSSIMUUSIA? Laitosruokakin on parempaa kuin pussmuusi ja valmispullat..
Joo en minäkään söisi.
[/quote]
Hieman asian sivusta, mutta kumminkin:
Muuten muuseissakin on eroja. Ainut oikeasti hyvä pussimuussi on Mummon Mielihyvä perunahiutaleet. Kun mukaan laittaa vielä extrana kermaa niin nam!
[/quote]
Joo, on tuotakin mulle tarjottu. Pahville se maistuu silti. Samoin kuin ne valmis Italianpadat ja muut vastaavat.
Ap tuntuu olevan perheessä kynnysmatto. Miehensä ei arvosta häntä lainkaan ja opettaa nyt lapsetkin siihen. Sisuunnu nyt AP, äläkä anna miehen tehdä näin. Arvosta itseäsi niin paljon, että vaadit mieheltäsi parempaa kohtelua. Ei ole oikein että teet kaikki kotityöt etkä saa edes kiitosta siitä. Nyt mies ja lapsetkin töihin! Seksilakko voi jouduttaa muutosta ;)
Jos ei itse viitsi tehdä niin olkoot silloin hiljaa. Itse olen 48v. Ja meillä syödään eineksiä koska olen niin helvetin kyllästynyt kokkaamiseen. Osaan tehdä maukasta ruokaa jonka perheen miespuoliset hotkaisee hetkessä. Kukaan muu ei valmista ruokaa niin osaavat sitten syödä eineksiä.
Onko mies puhunut sinusta ja tekemisistäsi aina noin mitätöivästi? vetäise ensi kerralla oikein kunnon kilarit ja sano että sinulle ei puhuta noin. Mies voi varmaan kustantaa siivouksen ja pesulapalvelut niin sinulla on aikaa paneutua ruuanlaittoon.
Onneksi meillä mies ei koskaan ole valittanut ruoanlaitosta. Joskus saattaa käydä niin että soitan miehelle etten ole jaksanut tehdä ruokaa että tuo jotain LÄMMITETTÄVÄÄ kaupasta kotiin tullessa. Eikä mitään valittamista.
Ei ne lapset eikä vanhemmatkaan kuole jos joskus niitä eineksiä syö.
Itse tykkään valmistaa ruokaa ja esim koskaan ei pakastevihanneksia tai pussiruokia meillä ole mutta mitä siitä jos joskus ne on tarpeen. Se helpottaa arkea ja jokainen saa vatsansa täyteen.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 18:06"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 18:03"]
Miksi laitat pussimuusia? Oliko lihapullat einestä?
[/quote]
En ehtinyt muuta kun mies vaan laiskottelee ja kaikki huushollin hoito on minun vastuullani. Tosin, enhän minä pese astioita enkä pyykkiä. Konehan ne pesee. Enkä siivoa, kun vaan imuroin enkä vie mattoja ulos päivittäin. Ap
[/quote]
Meilläkin kone pesi aiemmin pyykit ja tiskit. Siis miehen mukan. Lopetin koneiden täytön, tyhjennyksen ja puhtaiden paikalleen laiton. Ukko ihmetteli, kun ei ollut puhtaita sukkia, astioita jne. sanoin siihen, että varmaan on mennyt kone rikki, kun ei tee hommiaan. Sen jälkeen koneet ei ole meillä hommia tehneet, vaan ihmiset...
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 08:50"]
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 08:44"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 17:58"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 17:51"]
Miksi hänen mielestään se ruoka pitäisi "laittaa"? Tarkoittaako hän sitä että uunikala on terveellisempää kuin uunimakkara? Tekeekö hän itse muita ruokia kuin uunikalaa? Terveellisyyspointin jotenkin ymmärrän mutta en sitä että ruoka on pakko ihan vaan laittamisen ilosta tehdä alusta alkaen itse vaikka helpommallakin pääsisi.
[/quote]
Ei tee muuta kuin tuota uunikalaa. Terveellisyys ei ole hänelle se pointti tässä. En ole saanut järkevää vastausta, miksi pitäisi alusta asti itse valmistaa. Se on vaan kuulemma ainoa oikea tapa. Esim tänään tein pussimuusia ja lämmitin lihapullia ja kun pyysin syömään häntä ja lapsia ei minkäänlaista reaktiota, jatkoivat vaan telkkarin tuijotusta. Pyysin toiseen kertaan ja sanoin, ettei ole kiva turhan takia ruokaa laittaa, niin johan tuo kommentti taas tuli, ettet sinä mitään ole laittanut, vaan lämmittänyt.Vanhin lapsikin on jo alkanut vastailemaan minulle isänsä antaman esimerkin mukaan. Se on miehestä minulle ihan oikein, jospa alkaisin miettimään asioita. No joo, avioeroa olen tässä alkanut miettimään. Ap
[/quote]
PUSSIMUUSIA? Laitosruokakin on parempaa kuin pussmuusi ja valmispullat..
Joo en minäkään söisi.
[/quote]
Hieman asian sivusta, mutta kumminkin:
Muuten muuseissakin on eroja. Ainut oikeasti hyvä pussimuussi on Mummon Mielihyvä perunahiutaleet. Kun mukaan laittaa vielä extrana kermaa niin nam!
[/quote]
Hyi hitto! Sehän on ihan kuvottavan makuista!
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 09:43"]
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 09:28"]
Vasta siinä vaiheessa kun kaikki kotihommat menee tasan puoliksi, ja muut työt, sillä toisella on varaa kommentoida toisen tekemisiä. Siihen asti kun toinen selviytyy yksin, toinen joko syö sitä iloiten tai ei ollenkaan. Ja me ollaan kaikki erilaisia, miksi kaikkien pitäisi nauttia ruuanlaitosta. Minä ainakin paljon mieluummin lämmitän sen ruuan ja teen jäljellä olevalla ajalla muuta kuin että käyttäisin enemmän aikaa ruuan alusta asti laittamiseen. Ja sitä paitsi kun lapset on siihen tottunut, niin ei edes tykkää itse tehdystä. Meidän lapset ei saa alas kunnolla muut akuin kaupan lihapullia kun muita en koskaan tee. Ja ihan arkea on valmiit pinaattiletut ja ei koskaan osteta muuta kuin valmismarinadeja ja ihan ovat ok. Ei ainakaan voi sanoa, että sen takia ei olisi terveempi ätms. koska ovat nyt 5-12-vuotiaita 4 kpl, ja vain kerran on yhdellä ollut lääkekuuri, ja vain 1 on kerran ollut oksennustaudissa, jokaisella ollut kerran tai kaksi kuumetta pari päivää isoista, pienimmäläl ei vielä kertaakaan mitään tauteja.
[/quote]
"Ja sitä paitsi kun lapset on siihen tottunut, niin ei edes tykkää itse tehdystä."
Päivän av-lausahdus. =D
[/quote]
Joo todellinen superäiti tuo edellinen:) Ei kai ne rassut paremmasta tiedä jos eivät koskaan ole saaneet kunnon ruokaa. Mauton mössömäinen laitosruoka on niin helppo niellä.
Kaikki kliseet huonosta ruuasta löytyy tuosta viestistä - marinadit mitkä on todella epäterveellisiä, valmiit lihapullat (lihapitoisuus n 23%, muu paskaa), pinaattiletuissa terveellistä on vain se pinaatti jne. Aika pullossa kasvaneita jos 3 ruualla ovat selvinneet jo 12 vuotta! Meidän 11v ei kelpuuttaisi mitään noista kuten ei ole kukaan muukaan yht 4 lapsesta tehnyt. Meillä on aina ollut oikeaa ruokaa hyvistä (ei välttämättä kalliista) raaka-aineista itse tehtynä. Siitä huolimatta että molemmat on töissä, pari taloa on rakennettu ja muutenkin ehditty kaikenlaista tässä elämässä yhdessä tekemään:) Kuten ruokaakin tehdään....
sano miehellesi, että menee ravintolaan jos ei kelpaa- meillä sama juttu ja ukko tekee itse ruokansa ( on kokki) tai syö minun tarjoamaa
T.neiti 21v.
Pussimuusi ja valmiit lämmitetyt lihapullat ei kyllä minustakaan ole ruoanlaittamista. Se on einesten lämmittämistä. Sen lisäksi että valmisruoat on huonon makuisia ne on myös epäterveellisiä ja huonolaatuisista raaka-aineista valmistettuja.
Itse jättäisin syömättä jos vaimo sellaisia laittais eteeni. Itsekin teen usein ruokaa meillä enkä myöskään koskaan käytä eineksiä. Kunnollisen ruoan valmistamiseen ei mene hirveästi sen pitempään kuin einesten lämmittämiseen, joten siitäkään se ei voi olla kiinni.
[/quote]
Ostan tölkkitomaatteja, koska tuoreet ovat talvella pahoja, ja annan lihamestarin jauhaa paistin, jos tiedän etukäteen tarvitsevani jauhelihaa. Pastaa syömme niin harvoin, että sen tekee mielellään itse. En ole koskaan ostanut pinaattilettuja, ja teen vartissa parempia lihapullia kuin yksikään einesfirma. Joten joo, meillä syödään itse huolella ja rakkaudella tehtyä ruokaa niin kuin on tehty sukupolvien ajan.
Hienoa, ja kauanko vietät keittiössä?
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 14:43"]
[/quote]
Ostan tölkkitomaatteja, koska tuoreet ovat talvella pahoja, ja annan lihamestarin jauhaa paistin, jos tiedän etukäteen tarvitsevani jauhelihaa. Pastaa syömme niin harvoin, että sen tekee mielellään itse. En ole koskaan ostanut pinaattilettuja, ja teen vartissa parempia lihapullia kuin yksikään einesfirma. Joten joo, meillä syödään itse huolella ja rakkaudella tehtyä ruokaa niin kuin on tehty sukupolvien ajan.
[/quote]
Oletko ns. foodie?
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 13:31"]
Onneksi meillä mies ei koskaan ole valittanut ruoanlaitosta. Joskus saattaa käydä niin että soitan miehelle etten ole jaksanut tehdä ruokaa että tuo jotain LÄMMITETTÄVÄÄ kaupasta kotiin tullessa. Eikä mitään valittamista.
Ei ne lapset eikä vanhemmatkaan kuole jos joskus niitä eineksiä syö.
Itse tykkään valmistaa ruokaa ja esim koskaan ei pakastevihanneksia tai pussiruokia meillä ole mutta mitä siitä jos joskus ne on tarpeen. Se helpottaa arkea ja jokainen saa vatsansa täyteen.
[/quote]
Ymmärtämiseni mukaan ap ei käytä "joskus" eineksiä vaan aina.
On olemassa pitkä lista ruokia, joita voi tehdä puolessa tunnissa, eikä tarvitse käyttää eineksiä ollenkaan, puolivalmisteita korkeintaan (esim. vihannespakasteet on puolivalmisteita, näiden käytössä en näe mitään pahaa. Pakastaessa ei tarvita nimittäin lisäaineita [kyllä, tiiraan itse ne tuoteselosteet läpi ja vältän turhia e-koodeja]).
Toki jos ei kiinnostus riitä, niin ei kai sitä sitten halua ottaa noista nopeista ruoista selvää. On vain ällistyttävää, että ei välitetä omasta kehosta (tai lasten) senkään vertaa että vältettäisiin kaikenmaailman lisäaineita ja opeteltaisiin tekemään niitä nopeita ruokia itse. On surullista että Suomikin on "britteytymässä", eikä ihmiset osaa kohta enää ruoanlaiton alkeitakaan.
Joo, ap:n miehen asenne ei ole hyvä, eikä sekään että ko. asenne tarttuu lapsiin. Toisaalta taas jos ap "kokkaa" vain eineksiä, ymmärrän toisenkin osapuolen pointin.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 10:14"]
Suuret on taas murheet. Mitä väliä sillä on, onko kyse lämmittämisestä vai kokkaamisesta vai fine diningista vai grillaamisesta vai ruuan laitosta. Eikö pääasia ole, että maha tulee täyteen ja kroppa saa tarvitsemansa ravintoaineet? naiset vetää kyllä niiiiiin turhista asioista herneen nenään. Jos ei miehellesi lämmityksesi kelpaa, niin kokkailkoon itse maustamaansa kalaa vaikka joka päivä.
[/quote]
Mielipiteitä ja asenteita on niin monenlaisia. Meille ruoka on nautinto, toisille tankkausta tai mättöä. Olisi hyvä jos ihmiset, jotka ovat samaa mieltä arjen asioista (ruoka, siisteystaso jne) löytäisivät toisensa.