Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vantaan koululaisen pahoinpitelyä edelsi vakava, pitkäaikainen kiusaaminen

Vierailija
21.09.2020 |

Opettaja oli tietoinen kiusaamisesta mutta ilmoitti aina puuttuvansa epäkohtaan huomenna... Jota ei koskaan tullut.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/9d9747df-85ec-4443-9213-0e3d2b6b21f2

Kommentit (1199)

Vierailija
381/1199 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monella tuntuu olevan yksinkertaisia ratkaisuja erittäin monimuotoiseen asiaan. Turpaanveto ja vanhempien ja opettajien rankaisu. Olen nähnyt niin monenlaista kiusaamista, esim.kiusatun syyllistämistä kiusaajaksi. Siinä kiusattu sai opettajien ja vanhempien vihat, kunnes asia selviintyi. Se vasta oli traumaattista.

Vanhemmat kasvattavat lapsensa ja ovat siitä vastuussa. Siellä se syypää on, siksi pitää keinojenkin ulottua vanhempien tasolle. On selvää, että jos vanhempi kasvattaa lapsensa psykopaatiksi, niin vanhemmuus ei ole hallussa. 

Psykopatia on synnynnäistä. Ei se lähde kasvatuksella.

Vierailija
382/1199 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- opettajankoulutuksen sisältö uudelleen tarkasteluun

Onko muuten opettajakoulutuksen osana lainkaan sellaista osiota, missä opetellaan ja harjoitellaan kohtaamaan agressiivinen, väkivaltainen ja yhteistyöhaluton henkilö? Käytännön harjoitus siis. Voin kertoa, että jo harjoitustilanne nostaa tavallisen pullantuoksuiseen elämään tottuneen pulssia sekä stressiä usein sille tasolle, että siinä osaa alkaa jo suhteuttaa mihin omat voimavarat oikeasti riittää ja onko itsestä sittenkään siihen, mitä tarvitaan.

Jos tuollaista osiota ei ole osana opintoja, niin miksi ei ole? 

Silloin jouduttaisiin myöntämään, että opettajan työ on ikävää ja välillä vaarallistakin.

Olisiko aika tehdä se? Opettajankoulutukseen tarvittaisiin osioiksi ainakin tuontyyppinen kohtaamiskoulutus, EA-koulutus ja mahdollisesti myös jonkinlainen järjestyksenvalvontakurssi: miten tunnistat uhkaavan tilanteen, miten toimit, miten jälkihoidat jne. En pitäisi yhtään huonona itsepuolustuskurssiakaan.

Jos opet on laitettu vastaamaan 30-40 lapsen turvallisuudesta, niin nuo kuuluisi siihen ehdottomasti. Muuten ollaan hyvin, hyvin kevyillä eväillä liikenteessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/1199 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monella tuntuu olevan yksinkertaisia ratkaisuja erittäin monimuotoiseen asiaan. Turpaanveto ja vanhempien ja opettajien rankaisu. Olen nähnyt niin monenlaista kiusaamista, esim.kiusatun syyllistämistä kiusaajaksi. Siinä kiusattu sai opettajien ja vanhempien vihat, kunnes asia selviintyi. Se vasta oli traumaattista.

Vanhemmat kasvattavat lapsensa ja ovat siitä vastuussa. Siellä se syypää on, siksi pitää keinojenkin ulottua vanhempien tasolle. On selvää, että jos vanhempi kasvattaa lapsensa psykopaatiksi, niin vanhemmuus ei ole hallussa. 

Psykopatia on synnynnäistä. Ei se lähde kasvatuksella.

Psykopaatiksi kasvatetaan. Psykopatia on synnynnäistä, kyllä, mutta kasvatuksen avulla opetetaan lapsi toiimaan muiden kanssa siten ettei vahingoiteta toista ja etsitään hyväksyttyjä väyliä miten psykopaattilapsi saa purka turhaumansa.

Vierailija
384/1199 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhat tarkkailuluokat takaisin. Sinne kiusaajat ja häiriköt. Oppiminen näillä luokilla oli vähän mitä oli, mutta olivatpa poissa muita häiritsemässä. Kaikkia ei ole pakko roikottaa mukana.

En ymmärrä, miksi nämä alun perinkään poistettiin! Eikö menoja tosiaan olisi voitu leikata mistään muusta, vähemmän tärkeästä?

Vierailija
385/1199 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhat tarkkailuluokat takaisin. Sinne kiusaajat ja häiriköt. Oppiminen näillä luokilla oli vähän mitä oli, mutta olivatpa poissa muita häiritsemässä. Kaikkia ei ole pakko roikottaa mukana.

En ymmärrä, miksi nämä alun perinkään poistettiin! Eikö menoja tosiaan olisi voitu leikata mistään muusta, vähemmän tärkeästä?

Ne koettiin leimaavina.

Vierailija
386/1199 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin kahdeksannella luokalla, kun oli Jokelan tapaus ja yhdeksännellä, kun oli Kauhajoen tapaus ( huomenna on vuosipäivä taas) ja silloin, kun itse olin kiusattu olin jotenkin niin kiltti ja pelokas muutenkin, että pelkäsin niitä kiusaajia. Sen takia en jotenkin edes tajunnut noita surmia ja mietin, että miten jollakin voi noin pahasti pää seota. Pelkäsin mieluummin sitä, että joku puolestaan tekee pahaa minulle. Nyt, kun myöhemmin on miettinyt sitä kaikkia niin on vaan helpottunut siitä, ettei omassa koulussa kenenkään pää pettänyt vuosien rääkin jälkeen ainakaan sillä tavalla, että olisi aseeseen tarttunut. Tämä olisi voinut olla jokin surullinen ja järkyttävä tapaus omassa koulussa. Sekin on toisaalta ihmeellistä, että koulussamme ei käsitelty edes näitä surmia yhtään ja mieluummin oltiin hiljaa kaikesta. Näistäkään ei ole silti opittu mitään ja mietin, että onko kaikki jo unohdettu. Samalla muistan pari läheistä ihmistä, jotka puolestaan päättivät oman elämänsä vuosia sitten ja siinäkin kiusaamisella osansa. 

Vierailija
387/1199 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajakin vastuuseen.

Mitä opettajat voivat tehdä tässä tilanteessa? puhua? raivota vanhemmille? ei toimi. Kiusaajan vanhemmat ovat ainoat jotka pystyvät edes jollain tasolla puuttumaan tähän, ja sekään ei aina auta tietenkään.

Kaikessa on hierarkia.

Vierailija
388/1199 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko pakko hutkia ennen tutkimista? Äly hoi!

Vierailija
389/1199 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeesti milloin tunnustetaan se fakta, että kaikki kiusaajat on persoonallisuushäiriöisiä? Myös ihan pienetkin lapset. 

Olen samaa mieltä. Itseäni kiusattiin sadistisesti koko kouluaika. Kiusaaminen huipentui seksuaaliseen väkivaltaan ja r**skausyritykseen koulussa. Koulu lakaisi asian maton alle ja olin itse niin järkyttynyt, etten pystynyt kertomaan edes vanhemmilleni. Kiusaaminen aiheutti jatkuvaa stressiä ja ahdistusta, mitkä edesauttoivat vakavan sairauden puhkeamista, mikä johti pysyvään työkyvyttömyyteen ja sairaseläkkeelle joutumiseen jo parikymppisenä. Kiusaamisella on sius kauaskantoiset seuraukset

Voi mikset kertonut vanhemmille. Meillä poika kertoi ja minä äitinä taistelin monta vuotta hänen puolestaan. Vaihdoin jopa työpaikkaa. Kannatti, pojalla menee nyt hyvin.

Vierailija
390/1199 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mä ilmeisesti äitinä jotakin tehnyt oikein kun oma tytär ei tuollaista tee. Jos tekisi, ottaisi ohraleipä.

Tämä kiusaaminen pitäisi ottaa jo koulussa paljon paljon vakavammin. Kuten joku täällä kerran sanoi, aikuisten kohdalla kiusaaminen olisi poliisiasia.

Miten musta tuntuu, että ennen jo rehtorin näyttäytyminen koulun käytävällä sai kiusaajat hiljaiseksi?

Vierailija
391/1199 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä yllätä yhtään että asiat eivät ole muuttuneet. Sain itse peruskoulussa mm. t*appouhkauksia ja rehtorin mielipide asiaan oli "ikävä juttu, ei voi mitään. Oletko varma että et ole itse aiheuttanut tätä?".

Vierailija
392/1199 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajakin vastuuseen.

Mitä opettajat voivat tehdä tässä tilanteessa? puhua? raivota vanhemmille? ei toimi. Kiusaajan vanhemmat ovat ainoat jotka pystyvät edes jollain tasolla puuttumaan tähän, ja sekään ei aina auta tietenkään.

Kaikessa on hierarkia.

Opettajat voi tehdä paljonkin. esim. erottaa oppilaan koulusta. 

Mistä tuli edes mieleen tuo raivoaminen? Sehän nyt olisi niitä typerimpiä temppuja ja osoistus vain siitä että ei hallitse tilannetta ja on kenties väärällä alalla.

Vierailija
393/1199 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kiusaamisesta ei tehdä loppua? Varsinkin kun se on erittäin helppoa.

Kun kiusaamiseen ei puututa eikä sitä lopeteta, kuvittelevat tuollaiset vinoon kasvaneet penskat, että koulukaverin pahoinpitely on luvallista.

Aikuiset kyllä näkevät kiusaamisen, jos on halua nähdä. Jo ennen kuin ambulanssi on koulun pihassa.

Eikö koulussa tajuta, että iltapäivälehtien pääuutiseksi pääsee paremmillakin konsteilla kuin antamalla pikkuhitlereiden terrorisoida ikätovereitaan - voisivat vaikka oikeasti toteuttaa sen "kiva koulu" -aatteen. Nythän tuosta käsitteestä on tullut pilkkanimi koululle, jossa kiusaus rehottaa ja aikuisväki ummistaa silmänsä.

T. kiusaamista nähnyt ja siihen napakasti puuttunut vanhempi

Vierailija
394/1199 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin usein kiusaamisen takana on kuvio, jossa kiusaaja on alkanut kiusaajaksi, koska on joutunut kiusatuksi. Eli ottanut ylivallan kiusaamisesta. Valitettavasti, eikä tuo poista kiusaamisen ongelmaa, vaan lisää sitä. Mutta silti ongelma on monimuotoinen.

Vierailija
395/1199 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Swoman kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Swoman kirjoitti:

Eiköhän  anneta rehtorille mitä rehtorille kuuluu, niin ehkä sekin tajuaa, että kuinka kivaa on olla yleisen sakinhivutuksen kohteena joka päivä.

Vaikkapa twitteristä rehtori löytyy, nimi on Maarit Hosio. Ei muuta kuin kertomaan mielipide rehtorin pätevyydestä ja mitä sen pitäisi asialle tehdä. Varmaan tehokkainta palaute on, jos sen pystyy antamaan naamatusten. Varmasti kivaa, jos aina kun laittaa nokkansa ulos kämpästään, niin joku kysyy, että mitä aiot tehdä koulussasi olevalla väkivaltaongelmalle vai eroatko, kun olet ilmeisen epätätevä hoitamaan töitäsi.

Rehtori on omien sanojensa mukaan kiinnostunut välittämisen kokemuksista, joten näytetään hänelle kuinka paljon asiasta välitetään.

Ei. Nyt ihminen älä ala sekoilemaan. Ei tänne Suomeen mitään lynkkausporukoita tarvita.

Onko se lynkkaamista, jos rehtorilta vaaditaan toimia eikä enää suostuta vain kuuntelemaan hymistelyä? Ja kerrotaan että se hoitaa työnsä huonosti, pitäisikö sen tehdä jotain asialle.

Ethän sinä niin kirjoittanut. Ensimmäisessä viestissäsi kuvailit sitä, kuinka olisit mobilisoimassa muita häiriköimään rehtoria niin, ettei tämä uskalla asunnostaan ulos. Maalitat henkilön nimellä mainiten, ja usutat muita höyrypäitä hänen kimppuunsa.

Ja toiset raivopäät yläpeukuttaa.

Suomessa asioita ei tavata hoitaa noin kuin villissä lännessä.

Jos olette aikuisia, käyttäytykää niin kuin vastuulliset aikuiset.

Se rehtori saa muuten tapauksesta pyyhkeitä ihan viran puolesta aivan riittävästi. Siihen mitään lynkkauspataljoonaa todellakaan tarvita.

No, mitä ne pyyhkeet ovat, nuhtelu? Ja luulet, että rehtori ottaa opikseen? En usko. On ollut tietoinen koulunsa ongelmista, eikä ole puuttunut niihin. Ei tee parannusta, ennen kuine julkisuus pakottaa. Hän ei ole sovelias jatkamaan enää muutenkaan rehtorin työtään, koska ei ole tehnyt asian eteen ennenkään mitään. Vuoden päästä löytäisimme itsemme samasta tilanteesta, ja ihmeteltäisiin, miksi tälle ei nyt tehty mitään.

Vierailija
396/1199 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluihin vartija. Tai nuorisotyöntekijä, jolla on kiinipito yms oikeudet. Heidän työkseen kiusaamisen lopettaminen.

Vierailija
397/1199 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä on valitettava Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen.

Vierailija
398/1199 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kouluihin vartija. Tai nuorisotyöntekijä, jolla on kiinipito yms oikeudet. Heidän työkseen kiusaamisen lopettaminen.

Käyvät nuoristotyöntekijän kimppuun heti, niin kuin kävivät sen ohjaajan kimppuun siellä lastenkodissa. Vartijat, mielellään bodatut ja vankilasta karanneen näköiset, niin pelästyvät jo ulkonäköä. 

Vierailija
399/1199 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeesti milloin tunnustetaan se fakta, että kaikki kiusaajat on persoonallisuushäiriöisiä? Myös ihan pienetkin lapset. 

Olen samaa mieltä. Itseäni kiusattiin sadistisesti koko kouluaika. Kiusaaminen huipentui seksuaaliseen väkivaltaan ja r**skausyritykseen koulussa. Koulu lakaisi asian maton alle ja olin itse niin järkyttynyt, etten pystynyt kertomaan edes vanhemmilleni. Kiusaaminen aiheutti jatkuvaa stressiä ja ahdistusta, mitkä edesauttoivat vakavan sairauden puhkeamista, mikä johti pysyvään työkyvyttömyyteen ja sairaseläkkeelle joutumiseen jo parikymppisenä. Kiusaamisella on sius kauaskantoiset seuraukset

Voi mikset kertonut vanhemmille. Meillä poika kertoi ja minä äitinä taistelin monta vuotta hänen puolestaan. Vaihdoin jopa työpaikkaa. Kannatti, pojalla menee nyt hyvin.

Minä myös puolustin omaa lastani, hänkin onneksi kertoi minulle, kun kiusaamista oli jatkunut jo monta kuukautta.

Kaikilla lapsilla ja nuorilla ei ehkä ole kotonakaan kettän, jolle voisi kertoa noin hirveistä asioista. Tuollaisen maton alle -lakaisevan koulun vastuulliset henkilöt pitäisi voida haastaa oikeuteen takautuvasti ilman aikarajaa nuoren elämän ja normaalin tulevaisuuden tuhoamisesta.

Vierailija
400/1199 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen usein ihmetellyt, että eikö ihmiset näe omaa ajatuksenkulkuaan, kun puuttuvat kiusaamiseen kiusaamisella? Tässä yllytyämällä kaikki rehtorin tai opettajan kimppuun? Miten ihmeessä pitävät itseään kiusaajaa parempana, vaikka mentaliteetti vaikuttaa samalta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme