Onko koko 60 vastasyntyneelle liian iso?
Hei! Ajattelin ostaa villahaalarin välikerrastoksi nyt talvella syntyvälle lapselle mutta haluamaani haalaria saa vain koossa 60 onko tuo aivan liian iso ensimmäisen kuukauden vai toimiiko siitä huolimatta?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Osta mieluummin ohuehko merinovillainen unipussi. On aivan pöhköä alkaa pukea tai riisua nukkuvaa vauvaa ja vauvahan nukkuu milloin tahtoo. Laita pussiin ja tarvittaessa kapaloi lisälämmikettä ympärille, päähine ja tumput..
60 cm saattaa olla pieni jo muutamassa viikossa. Itse hankkisin vähintään 80 cm tarkoitetun unipussin. Sama pussi yöllä ja päiväunilla, eikä vauva herää yöllä siihen, että on potkinut peiton pois ja märkä vaippa tuntuu kylmältä. Vila raikastuu ihan tuuletuksella, joten pestä ei tarvitse usein. Kestää kyllä konepesun pesupussissa. Vaikka olisi vähän vauvan virtsaakin, niin villa kuivuu hajuttomaksi ja turvalliseksi. Bakteerit eivät viihdy villassa. Varsinkaan täysimetetyt vauvathan eivät tuota mitään kovin haisevaa muutenkaan. Tuoksuvat vauvalle!
Unipussi ei toimi kaukalossa eli jos autoilee paljon niin ei välttämättä hyvä
Täysimetetyn vauvan kakka ei haise kakalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta mieluummin ohuehko merinovillainen unipussi. On aivan pöhköä alkaa pukea tai riisua nukkuvaa vauvaa ja vauvahan nukkuu milloin tahtoo. Laita pussiin ja tarvittaessa kapaloi lisälämmikettä ympärille, päähine ja tumput..
60 cm saattaa olla pieni jo muutamassa viikossa. Itse hankkisin vähintään 80 cm tarkoitetun unipussin. Sama pussi yöllä ja päiväunilla, eikä vauva herää yöllä siihen, että on potkinut peiton pois ja märkä vaippa tuntuu kylmältä. Vila raikastuu ihan tuuletuksella, joten pestä ei tarvitse usein. Kestää kyllä konepesun pesupussissa. Vaikka olisi vähän vauvan virtsaakin, niin villa kuivuu hajuttomaksi ja turvalliseksi. Bakteerit eivät viihdy villassa. Varsinkaan täysimetetyt vauvathan eivät tuota mitään kovin haisevaa muutenkaan. Tuoksuvat vauvalle!
Väität ettei täysimetetyn vauvan kakka haise?? Onkohan aika kullannut muistot tai jotain...
En ole tuo, jolle vastasit, mutta ei munkaan mielestä täysimetetyn kakka haise paskalta, jos se on ns. normaalia. Mun toisella vauvalla oli ummetusta, se ummetuskakka kyllä saattoi haistakin, mutta jos tuli normaalisti pehmeää kakkaa, niin se on aika kaukana paskanhajusta. Tosin kyllä kertakäyttövaipoissa se kakka haisee pahemmalta, että on tässä sellainen ero. Mä käytin omilla lapsillani lähinnä kestovaippoja.
Mun vauva "hukkui" vastasyntyneenä koon 50 vaatteisiin, mutta silti olisin ihan mielelläni ottanut villahaalarin kokoa 60. Vauva kasvaa kuitenkin sen verran vauhdilla, että pian se on sopiva ja villahaalari nyt muutenkin on välivaate ja vastasyntynyt ei pahemmin liiku kuitenkaan (varsinkaan ulkoillessa), joten sillä koolla ei ole niin väliä. Käärii hihoja ja lahkeita alkuun.
Äh, olin juuri neulomassa ystäväni tulevalle vauvalle lahjaksi merinovillahaalaria, onko av:n tuomio nyt siis, että se on vauvalla turha?:( Itse olen siis lapseton, ei mitään tietoa näistä.
Vierailija kirjoitti:
Äh, olin juuri neulomassa ystäväni tulevalle vauvalle lahjaksi merinovillahaalaria, onko av:n tuomio nyt siis, että se on vauvalla turha?:( Itse olen siis lapseton, ei mitään tietoa näistä.
Ei ole turha, mä oon käyttänyt villahaalareita lapsilla tosi paljon eri tilanteissa. Luet viestejä valikoivasti.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole turha, ihan hyvä vaate se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä myös jäin ihmettelemään, mihin vastasyntynyt tarvitsee villahaalaria "välikerrastoksi". Näitä välikerrastoja käytetään enimmäkseen ulkona jo itsekseen liikkuvilla lapsilla, ulkohaalarin alla.
Vastasyntynyt kulkee ulkona vaunuissa/autossa päällään toki ulkohaalari, ja jos on kylmää, lisäksi makuupussi. Ei siinä enää välikerrastoja tarvitse.
Älä osta liikaa etukäteen, kun vielä et yhtään tiedä minkä kokoisena vauva syntyy ja mitä ylipäätään tarvitset.
Jaa. Minun vauva nukkui kylläkin talvella aina päiväunet ulkona siinä äp-haalarissa, mutta makuupussiasentoon laitettuna. Ja välikerroksena merinovillahaalari. Päällä peitto.
Miten kylmällä oikein sitä ulkona nukutit kun noin paljon tarvitsi vaatetta?
En ole lainauksen kirjoittaja, mutta meillä oli n. 30 astetta pakkasta, kun vauva nukkui makeasti ulkona vaunuissa tuntikausia. Vaunujen pohjalla oli vielä poronvasan talja ja päällä untuvapeitto.
Et sinä voi vielä mitenkään tietää, minkä kokoisena vauva talvella syntyy ja kuinka nopeasti hän kasvaa. Yksi lapsistani sopi 60-senttisiin vaatteisiin puoli vuotta, toinen vain viikon.
Vierailija kirjoitti:
Ei se turha ole, kunhan on riittävän iso eli vähintään 80-senttinen. Näissä vauvanvaatteissa on sekin ongelma, että talvi- ja kesävauvoille sopii erikoiset vaatteet eri vuodenaikoina, vaikka muuten olisivat samankokoisia. Siksi saman perheen lapset eivät voi aina käyttää samoja vaatteita, jos edelliseltä ei ole jäänyt seuraavalle sopivia vain kesällä tai talvella käytettäviä vaatteita.
Niin mullakin kumpikin vauva nukkui ulkona päiväunet. Mutta kyllä ne olis ollut kuumissaan, tuollaisella varustuksella, vaunut kun pitää tuultakin. Mutta vauvat on kyllä erilaisia tämänkin suhteen.