Onko koko 60 vastasyntyneelle liian iso?
Hei! Ajattelin ostaa villahaalarin välikerrastoksi nyt talvella syntyvälle lapselle mutta haluamaani haalaria saa vain koossa 60 onko tuo aivan liian iso ensimmäisen kuukauden vai toimiiko siitä huolimatta?
Kommentit (30)
Vauvat on hyvinkin eri kokoisia. Mutta ihan vauvalle, joka ei liiku, ei se koko ole niin nöksää eli reilumpikin menee. Toisaalta kyllä voi miettiä ainakin etelä-Suomessa, että mihin edes villahaalaria noin pienellä tarvii, jos vasta talvella syntyy.
Villahaalari, jos on ohuehko, niin voihan sitä kääriä hihoista ja jaloista.
Toisaalta kannattaa miettiä, että minkäkokoinen vauva mahtaa olla tulossa? Toisilla, kun vauvat ovat syntyessään jo 52-56cm ja painoa on se 4,0-4,5 kiloa, niin sellaiselle ei kauaa mene/ jos ollenkaan ne 50-56 cm vaatteet. Minkä kokoisia lähipiirissäsi on syntynyt? Oma syntymäkokosi? Oma nykyinen kokosi jne?
On. Vastasyntyneelle hyvä koko on 50-56
Kannattaa ostaakin vähän reilumpi,koko 55 käy äkkiä pieneksi.Eli siis 60 on juuri sopiva.
Meidän lapset oli syntyessään 50, 51 ja 52 cm. Äkkiä ne kasvaa ja potkupuvun päälle voi pukea sukat, niin on ihan sopiva.
Villahaalarissa ei haittaa vaikka se on väljä. Omat lapset oli syntyessään 55 cm pitkiä ja ensimmäisten viikkojen aikana pituuskasvu oli hurjaa.
Minä myös jäin ihmettelemään, mihin vastasyntynyt tarvitsee villahaalaria "välikerrastoksi". Näitä välikerrastoja käytetään enimmäkseen ulkona jo itsekseen liikkuvilla lapsilla, ulkohaalarin alla.
Vastasyntynyt kulkee ulkona vaunuissa/autossa päällään toki ulkohaalari, ja jos on kylmää, lisäksi makuupussi. Ei siinä enää välikerrastoja tarvitse.
Älä osta liikaa etukäteen, kun vielä et yhtään tiedä minkä kokoisena vauva syntyy ja mitä ylipäätään tarvitset.
Se lapsi kasvaa aika nopeasti. On itseasiassa ihan hyvä, jos osa vastasyntyneelle ostetuista vaatteista on vielä siihen hetkeen liian isoja. Jos kaikki ostavat juuri oikean kokoista, niitä kaikkia ei välttämättä ehdi edes käyttää, ennen kuin ovat pieniä. Ja onhan se ihan kiva, että on jo joku uusi ja nätti vaate odottamassa sitten, kun siihen mittaan pääsee.
Meillä koko 60 meni vasta vuoden ikäisenä.
Osta lahjakortti.
Riippuu vauvan koosta. Yleensähän vauvan koko on syntyessä samaa kokoluokkaa kuin äiti on ollut aikoinaan syntyessään. Minkä kokoinen itse olit kun synnyit?
Mun kaikki kolme poikaa oli tosi pieniä vaikka syntyivät kaikki viikolla rv 42 käynnistyksellä. Esikoinen oli 2900 g/48 cm, toinen lapsi 3100 g / 49 cm ja kolmas 3600 g / 48 cm.
Esikoinen varsinkin oli rimpula laiheliini ja hänelle 50 cm vaatteetkin oli isoja sairaalasta kotiutuessa. Esikoiseni oli 3kk neuvolassa 60 cm pitkä.
Vierailija kirjoitti:
Minä myös jäin ihmettelemään, mihin vastasyntynyt tarvitsee villahaalaria "välikerrastoksi". Näitä välikerrastoja käytetään enimmäkseen ulkona jo itsekseen liikkuvilla lapsilla, ulkohaalarin alla.
Vastasyntynyt kulkee ulkona vaunuissa/autossa päällään toki ulkohaalari, ja jos on kylmää, lisäksi makuupussi. Ei siinä enää välikerrastoja tarvitse.
Älä osta liikaa etukäteen, kun vielä et yhtään tiedä minkä kokoisena vauva syntyy ja mitä ylipäätään tarvitset.
Jaa. Minun vauva nukkui kylläkin talvella aina päiväunet ulkona siinä äp-haalarissa, mutta makuupussiasentoon laitettuna. Ja välikerroksena merinovillahaalari. Päällä peitto.
Vierailija kirjoitti:
Jos tekee pitempiä automatkoja, toppahaalari on aivan liian kuuma. Villahaalaria voi pitää jossain viileämmissä paikoissa, vaikka ostoskeskuksissa. Mä en ikinä käyttänyt ulkohaalaria ulkona nukkuvalla vauvalla, vaan heillä oli untuvapussi ja siellä alla villavaatteet.
Riippuu niin paljon. Meidän vauva syntyi isokokoisena, osa koon 56 vaatteista ei mahtunut koskaan päälle. Mutta monen vauva syntyy pienikokoisena. Sitä on aika vaikea ennustaa. Ja myös koot vaihtelee vähän merkeittäin, toisilla merkeillä on aika reilut koot, toisilla naftit.
Osta mieluummin ohuehko merinovillainen unipussi. On aivan pöhköä alkaa pukea tai riisua nukkuvaa vauvaa ja vauvahan nukkuu milloin tahtoo. Laita pussiin ja tarvittaessa kapaloi lisälämmikettä ympärille, päähine ja tumput..
60 cm saattaa olla pieni jo muutamassa viikossa. Itse hankkisin vähintään 80 cm tarkoitetun unipussin. Sama pussi yöllä ja päiväunilla, eikä vauva herää yöllä siihen, että on potkinut peiton pois ja märkä vaippa tuntuu kylmältä. Vila raikastuu ihan tuuletuksella, joten pestä ei tarvitse usein. Kestää kyllä konepesun pesupussissa. Vaikka olisi vähän vauvan virtsaakin, niin villa kuivuu hajuttomaksi ja turvalliseksi. Bakteerit eivät viihdy villassa. Varsinkaan täysimetetyt vauvathan eivät tuota mitään kovin haisevaa muutenkaan. Tuoksuvat vauvalle!
Vauva kasvaa nopeasti. Nopeasti!
Joitakin vaatteita en ehtinyt edes pestä käyttöä varten ennen kuin ne jäivät liian pieniksi.
Eiköhän se keskimääräinen vastasyntyneen koko ole 50 cm ja 3,5 kg noin suunnilleen ja semmoiselle 60 cm haalari mahtuu mitoituksesta riippuen pari-kolme kuukautta. Itse käytin merinovillahaalaria talvella syntyneillä lapsilla paljon sekä sisällä (huonelämpötila n. 20C) bodyn ja sukkahousujen päällä jos lapsi oli lattialla (alusella toki) tai ulkona untuvamakuupussin sisässä (makuupussi sitten enemmän tai vähemmän peiteltynä vaununkopassa kelistä riippuen. Oli helppoa kun ei tarvinnut pientä jatkuvasti pukea ja riisua. Villa on hyvä materiaali, hengittää eikä hiosta.
Pieni vauva ei tarvitse vielä varsinaista toppahaalaria, koska se ei ulkona kulje itse minnekään, vaan on vain vaunuissa. Silloin toimii paremmin jalkaosasta pussiksi laitettava makuupussi-haalari, topattu toki, sellainen äitiyspakkauksen. Jalat pysyy nimittäin lämpimänpänä kun ne on molemmat samassa siellä pussiosassa eikä erillisissä lahkeissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Minun vauva nukkui kylläkin talvella aina päiväunet ulkona siinä äp-haalarissa, mutta makuupussiasentoon laitettuna. Ja välikerroksena merinovillahaalari. Päällä peitto.
Miten kylmällä oikein sitä ulkona nukutit kun noin paljon tarvitsi vaatetta?
Vierailija kirjoitti:
Osta mieluummin ohuehko merinovillainen unipussi. On aivan pöhköä alkaa pukea tai riisua nukkuvaa vauvaa ja vauvahan nukkuu milloin tahtoo. Laita pussiin ja tarvittaessa kapaloi lisälämmikettä ympärille, päähine ja tumput..
60 cm saattaa olla pieni jo muutamassa viikossa. Itse hankkisin vähintään 80 cm tarkoitetun unipussin. Sama pussi yöllä ja päiväunilla, eikä vauva herää yöllä siihen, että on potkinut peiton pois ja märkä vaippa tuntuu kylmältä. Vila raikastuu ihan tuuletuksella, joten pestä ei tarvitse usein. Kestää kyllä konepesun pesupussissa. Vaikka olisi vähän vauvan virtsaakin, niin villa kuivuu hajuttomaksi ja turvalliseksi. Bakteerit eivät viihdy villassa. Varsinkaan täysimetetyt vauvathan eivät tuota mitään kovin haisevaa muutenkaan. Tuoksuvat vauvalle!
Väität ettei täysimetetyn vauvan kakka haise?? Onkohan aika kullannut muistot tai jotain...
Vauvani syntyi 51cm joten tuo 60cm toimisi meillä ainakin.