Meillä ei tarjoilla teetä. Olenko töykeä vierailleni?
Meillä käy usein kahvivieraita. Sukulaisia, ystäviä, tuttavia, virallisempia kestittäviä. Kahvia on aina tarjolla. Teetä juo todella harva ja meillä tee vanhentui aina kaappiin. Se jo kertoo siitä, kuinka harvoin kukaan sitä teetä joi. Teehän ei ihan heti mene vanhaksi.
Heitin nyt taas kaikki päivämäärän ohittaneet teet pois ja ajattelin, ettei enää tarjota teetä. Ihan turha ostaa sitä, kun ei kulu ja menee vain vanhaksi.
Teenjuojat: mitä ajattelet, jos kylässä kahvipöydästä ei saa teetä?
Kommentit (106)
Kukaan ei nyt varsinaisesti ole motkottanut tarjottavasta, mutta jos on ollut kolmea teelaatua esillä (esimerkiksi juuri se Earl Gray, joku rooibos ja joku marjatee), niin on sanottu, että olisko meillä jotain muuta.
ap
ap, nyt alkaa vaikuttaa siltä, että ongelma on sinun päässäsi. yrität pakkomielteisesti miellyttää. jos sinulla on tarjolla yhtä teetä ja vieraasi kysyy onko mitään muuta, vastaa vain hymyillen että ei ole ja jatkat rauhallisesti keskustelua vauvan potkupuvuista tai mistä te rouvat nyt ikinä juttelettekin.
älä ota paineita.
simple as that.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 09:35"]
Meillä käy usein kahvivieraita. Sukulaisia, ystäviä, tuttavia, virallisempia kestittäviä. Kahvia on aina tarjolla. Teetä juo todella harva ja meillä tee vanhentui aina kaappiin. Se jo kertoo siitä, kuinka harvoin kukaan sitä teetä joi. Teehän ei ihan heti mene vanhaksi.
Heitin nyt taas kaikki päivämäärän ohittaneet teet pois ja ajattelin, ettei enää tarjota teetä. Ihan turha ostaa sitä, kun ei kulu ja menee vain vanhaksi.
Teenjuojat: mitä ajattelet, jos kylässä kahvipöydästä ei saa teetä?
[/quote]
En mitään. Juon sitten vain vettä. Kahviin en koske sittenkään.
Pistä teet peltipurkkiin, silloin ei ole päiväyksen kanssa niin tarkkaa. Teessä ei ole rasvaa kuten kahvissa, joten se ei härskiinny. Purkilla hidastat makujen väljähtymistä. Pidän teestä, meillä on 'teet' mukaanlukien varmaan kymmentä eri sorttia.
Ap, teillä on aika vinkeitä vieraita. En ole koskaan valittanut saamastani teestä. Tai mistään muustakaan tarjoilusta. En edes silloin, kun tee on ollut kahvikupista tarjoiltua Yellow Labelia.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 11:26"]
ap, nyt alkaa vaikuttaa siltä, että ongelma on sinun päässäsi. yrität pakkomielteisesti miellyttää. jos sinulla on tarjolla yhtä teetä ja vieraasi kysyy onko mitään muuta, vastaa vain hymyillen että ei ole ja jatkat rauhallisesti keskustelua vauvan potkupuvuista tai mistä te rouvat nyt ikinä juttelettekin.
älä ota paineita.
simple as that.
[/quote]
Tottakai yritän miellyttää. Jos kutsun kotiini ihmisiä kahville, haluan olla hyvä emäntä. Haluan, että tarjottava maistuu ja kaikilla on hauskaa. Harmittaa, jos joku olettaa saavansa jotain teetä, jota en sitten ymmärrä tarjota, koska meillä on toisenlaista.
Teenjuonti on yleistynyt, minun lapsuudessani kahvipöydässä oli vain kahvia. Teetä alettiin juoda vasta 90-luvulla niin paljon, että sitä alettiin pitää kahvin veroisena juomana ja pitopalvelupöydissä itsestään selvänä vaihtoehtona kahville. Minä olen nyt viimeiset 10 vuotta yrittänyt olla hyvä emäntä ja tarjota sitä teetä, mutta ilmeisesti tarjoan väärää, kun ei kelpaa ja sitten heittelen tasaisin väliajoin kassillisen teetä roskiin.
Ei ole sellaista työpaikkaa, johon noita teepusseja voisin viedä. Enkä tunne ketään sellaista teenjuojaa, jolle mikä tahansa tee kelpaisi. Noista vanhentumaan pääsevistä voisi joku siis ottaa vaikka lähtiessään mukaansa, mutta sitten jää kasa muunlaisia.
Teenjuojat, olette haaste!
ap
pakkomielteesi on tässä se ainoa haaste.
Heh, aika vaativia vieraita ap:lla tai sitten haluaa tosiaan miellyttää kaikkia. Mutta vastaan silti näin ei-teenjuojana, mitä teetä meillä on kaapissa:
- Twiningsin valikoima PERUS MUSTAA teetä (sis. English breakfast, Lady Gray jne. eli vähän eri vahvuisia perusteitä. )
- Lisäksi valikoima vihreää teetä
- Pussillinen rooibosta (joka varmaan vanhentunut aikoja sitten, mutten kerro kellekään)
- Pussin pohjallisia jotain vanhaa irtoteetä - ei havaintoa päiväyksistä, kun ovat metallipurkissa.
Aina on jotain juomaa löytynyt enkä jatkuvasti heitä teetä pois.
Mulla on yksi sukulainen, joka käskee ottamaan teepussin mukaan, jos haluaa teetä, hänellä kun ei ole. Ehkä siinä olisi sinullekin ratkaisu?
Mä juon sekä teetä että kahvia, mutta kahvin suhteen olen nirsompi (opin sitä juomaan vasta melkein 3-kymppisenä, johtuisko siitä). Jos en ole varma meneekö kahvimakuni yksiin isäntäväen kanssa juon teetä, koska minusta (minun suussani) huono tee on parempaa kuin (minun suussani) huono kahvi. Kotona olen tarkempi sen kanssa millaista teetä juon, kyläpaikass otan mitä on tarjolla valittamatta. Ja jos tarjolla on vaan sellaista kahvia josta en tykkää juon sitä (runsaalla maidolla :D) tai vaan vettä.
Periaatteessa minusta olisi kohteliasta ottaa huomioon vieraiden ruoka- ja juomamieltymyksiä, mutta samalla tavoin on vieraan kohteliasta olla valittamatta jos isäntäväellä ei olekaan tarjota sitä juuri omaan makuun parhaiten sopivaa juttua. Huomioonottamista siis puolin ja toisin.
En mitään, jos on jotain muuta juotavaa kahvin lisäksi. Kahvia kun en juo. Kai vettä sentään joka paikassa saa?
Itse olen ns teenjuoja (eli jos tarjolla on kahvia tai teetä niin valitsen teen, mikään harrastaja en ole), ja ihmettelen kyllä sellaisia vieraita jotka olettavat ja odottavat saavansa kylässä juuri sitä omaa lemppariteetään, ja nyrpistelevät nenäänsä perusteelle.
Itse juon sitä mitä on tarjolla. Perus early grey kyllä yleensä käy kaikille, nirsoilijat on erikseen.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 11:14"]
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 10:58"]
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 09:45"]
Olen huomannut, että se ainut teenjuoja, joka meille kerran vuodessa eksyy, haluaisi juoda aina eri teetä kuin mitä on tarjolla. En ole vieläkään keksinyt, mikä olisi se "perustee", joka kelpaisi kaikille samoin kuin Juhlamokka kahvinjuojille. Joku juo vain rooibosteetä, joku vain vihreää teetä, joku vain marjateetä ja joku juo teetä, jos on valkoista teetä. Olen siis aina ostanut jonkun sekoituspakkauksen, josta teet vähitellen kyllä vähenevät, muttei sellainen 24 teepussin pakkaus kulu edes kolmessa vuodessa.
Ei talous tähän teen roskikseen heittämiseen kaadu, mutta tuntuu vain niin tyhmältä ostaa turhaa.
ap
[/quote]
Tarjotaanko teillä Juhlamokkaa vieraille? Kaameampaa kahvia saa kyllä etsiä :( Tämä tunnustus laittoi ap:n kyllä oikeaan kastiin, enkä ihmettele, jos teillä ei ole teetä, vettä eikä mitään muutakaan tarjolla!
[/quote]
No kun mikään muu ei kelpaa kaikille. Meillä on kyllä tarjoiltu jos jonkinmoista kahvia, mutta vähänkään tummapaahtoiset (JOITA KAIKKI MUUT MAAT MAAILMASSA JUO!) ei kelpaa. Hyhhyh kun on tuimaa kahvia ja eikös teillä olisi jotain ihan tavallista.. Juhlamokka nyt vaan on suomalaisten peruskahvi, joten se kelpaa kaikille, sitä myydään R-kioskilla ja monessa kuppilassa. Siihen on totuttu ja se menee. Itse en sitä juo, en juo kahvia muutenkaan. Enkä kyllä teetäkään.
ap
[/quote]
Tämä on kyllä totta. Meilläkin on yleensä Presidentin tummapaahtoista, joka omasta mielestäni on vielä aika vaalea paahtoista, mutta näen kyllä että useimmille vieraille sen juonti näyttää tuottavan vaikeuksia. Itselleni sitten toisin päin, väkisin juon sitä laihaa tiskivettä mitä muut kotonaan tarjoavat. :D Makuasioita. Kapselikeitin olisi siitä hyvä, että voisi pitää useammanlaista kahvia jemmassa vieraille.
Aika törkeetä!
Ole sitten tasa-arvoinen äläkä tarjoa kahvettakaan.
Ihan samoin kuin jos en tarjoaisi kahvia vierailleni vain siksi, jos MINÄ en sitä juo. Tosin en kyllä mtn liptonin keltaista moskaa joisi kuitenkaan. Varaa mehua/limsaa edes.
En pysty juomaan kahvia, vaikka se mielestäni hyvää onkin, koska se vie yöunet ja pistää mahan sekaisin. Olen tottunut siihen, että kyläpaikassa kaapista löytyy ainakin jonkin sorttista teetä (usein Yellow Labelia, joka ei todellakaan ole mikään kulinaristinen nautinto, mutta en valita), ja talviaikaan minusta olisi mukava saada jotakin kuumaa juotavaa. Kesäaikaan ei haittaa, vaikka teetä ei löytyisikään, jos tarjolla on vaikka mehua, limsaa tai vichyä. Iltaisin juon ainoastaan rooibosta tai jotain muuta täysin kofeiinitonta (niiden yöunien takia), mutta en odota, että sitä löytyisi kyläpaikasta, vaan otan oman teepussin mukaan.
Juon itse kahvia ja teestä vain vihreää. Mutta, eihän kaikkialla ole tarjolla kahviakaan, itse omistan pari ystävää joilla ei ole kahvinkeitintä kotonaan. En loukkaantuisi jos teetä ei olisi tarjolla (siis jos en joisi kahvia), sillä kasvissyöjänä olen tottunut ettei aina minulle sopivaa ruokaa ole tarjolla, enkä sitä aio vaatia.
Ärsyynnyn suuresti joidenkin tuttavieni käytöksestä, koska he ovat aina vaatimassa ties mitä erikoisruokaa ilman että ovat valmiita tekemään mitään itse sen eteen. Miestäni jos sinulla on jokin ruokaan liittyvä rajoite (etenkin jos kyseessä on itse valittu kuten kasvissyönti), pitää sinun opetella selviytymään asian kanssa, sillä aina ei ole sopivaa ruokaa tarjolla.
Mietin, että sivistymätön paikka. 20 kpl perusteepussipaketti ei niin paljoa maksa, että kukaan joutuisi konkurssiin, jos joutuu joskus heittämään jotain pois.
Kotona en pussiteetä juo, mutta jos kahvia on tarjolla, niin kyllä sitten vähintään pitäisi olla myös pari teepussi ja keitettyä vettä.
Mulle käy myös, jos saan juotavaksi edes mehua tai maitoa tai kylmää vettä. En mä ole niin tarkka. Mutta vanhemmat ihmiset on.
Ihmettelen kyllä, ettei kukaan vieraistanne juo teetä. Ainakin omassa tuttavapiirissäni tosi iso osa juo teetä. Suurin osa kavereistani ei juo kahvia oikeastaan ollenkaan. Ja ainakin akateemiset opiskelijat ikäluokassa 20-35 tuntuu juovan enempi teetä kuin kahvia.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 12:22"]
Juon itse kahvia ja teestä vain vihreää. Mutta, eihän kaikkialla ole tarjolla kahviakaan, itse omistan pari ystävää joilla ei ole kahvinkeitintä kotonaan. En loukkaantuisi jos teetä ei olisi tarjolla (siis jos en joisi kahvia), sillä kasvissyöjänä olen tottunut ettei aina minulle sopivaa ruokaa ole tarjolla, enkä sitä aio vaatia.
Ärsyynnyn suuresti joidenkin tuttavieni käytöksestä, koska he ovat aina vaatimassa ties mitä erikoisruokaa ilman että ovat valmiita tekemään mitään itse sen eteen. Miestäni jos sinulla on jokin ruokaan liittyvä rajoite (etenkin jos kyseessä on itse valittu kuten kasvissyönti), pitää sinun opetella selviytymään asian kanssa, sillä aina ei ole sopivaa ruokaa tarjolla.
[/quote]
Oikea asenne! Mulla on tuttava, jolla on kaikenlaisia allergioita. Mitään ei ole todettu testeissä, hänellä vaan on ne allergiat silti, kuulemma. Pähkinöille, basilikalle, paprikalle, cayennelle, herneille... Listassa on parikymmentä asiaa, jotka kuulemma aiheuttaa vatsassa nipistyksiä.
Tuttava on ihan harhainen näiden allergioidensa kanssa. Olemme nyt pari kertaa olleet porukalla syömässä ravintolassa, minä olen varannut. Olen hyvissä ajoin toimittanut ravintolaan aina hänen allergialistansa.
Allergiat on otettu todella hyvin näissä paikoissa huomioon. Jopa lounaspöytäruokailussa oli hänelle tehty omat ruoat. Mutta hän ei uskalla syödä! Närppii vaan. Jos kokki onkin ilkeyttään laittanut ruokaan hänelle sopimattomia aineita? :O Ja valittaa ruoasta koko ajan. Myös, kn ei olal syömässä, kertailee uudelleen ja uudelleen niitä kertoja, kun ei ollut hänelel sopivaa ruokaa. Sairaus kai tuokin...
Toinen tuttavani on oikeasti niin allerginen tietyille pähkinöille, omenalle ja äyriäisille, että voi kuolla, jos syö niitä. Ei hänellä ole mikää skitso suhtautuminen, ei tarvi etukäteen varailla ruokia. Kysyy, jos vaikuttaa siltä, että ruoassa jotain, mitä ei voi syödä ja jättää sitten syömättä. Mutta jos joku sanoo, että tässä on maapähkinää ei vaikka parapähkinää (jota ei voi syödä), niin hän on ok ja syö hyvillä mielin. Ei hän nosta meteliä siitä, jos ei voi syödä kaikkea.
Ap alkaa kuulostamaan jankkaamisineen joltain neuroottiselta mt-tapaukselta. Joko sulla on harvinaisen urpoja vieraita tai sitten ylitulkkaat pienimpiäkin eleitä. Ethän sä nyt pysty mitenkään lukemaan ajatuksia ja tarjoamaan aina täydellisesti kaikille maistuvia tarjoiluja. Jankutetaan että mikä kelpaa kaikille, kelpaahan tää kaikille. Sellaista ei ole, koita tajuta. Mitä sä sillä vastauksella edes teet, kerrot nirsolle vieraalle että vauvapalstalla luvattiin että tämä maistuu kaikille.
Kaikille paitsi täydellisille junteille on selvää, että kylässä on tarjolla sitä mitä on, ottaa tai jättää. Emännän velvollisuudet päättyvät siihen, kun on tarjonnut niitä juttuja mitä tarjolla on. Jos ei kelpaa, vastaa omista appeistaan.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 11:19"]
Kukaan ei nyt varsinaisesti ole motkottanut tarjottavasta, mutta jos on ollut kolmea teelaatua esillä (esimerkiksi juuri se Earl Gray, joku rooibos ja joku marjatee), niin on sanottu, että olisko meillä jotain muuta.
ap
[/quote]
Kaikki ei pysty juomaan maustettuja teelaatuja jota Earl greykin on. Esim. oma isääni voi juoda vain maustamatonta mustaa teetä. Osta assamia tai darjeelingia. Älä missään nimessä Earl Greytä! Eikä varsinkaan jotain marjateelaatuja, niiden lemu jo saa pään särkemään.
Rooibos ei edes ole teetä. Yhtä hyvin voisit tarjota vadelmanlehtiä haudutettavaksi. Nekin olisi kyllä hyviä.
Joo, saat ilmaista juomaa, kun kesällä kuivatat mustaherukan- ja vadelmanlehtiä. Sitä tarjoat muille ja teenjuojille sitten assamia tai darjeelingia tms.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 11:13"]
en loukkaantuisi, koska yleensä vieraille on tarjolla vain jotain ihan törkeän pahaa liptonin earl greytä, sitä sitten pitäisi sokerin kanssa litkiä. mielummin juon sitten sitä kahvia, vaikka en siitäkään pidä. Kotona voin juoda sellaista teetä kuin haluan.
[/quote]
NO ÄH! Niin eli niitä teenjuojia, kuten sinua, varten yritän keksiä jotain perusteetä, että olisi sitä teetä tarjolla, mutta se ei sitten kelpaakaan.
Oli sitten miten päin tahansa, ei kelpaa. En tule hullua hurskaammaksi tästä ketjusta! Menee pian hermo näin ihanan sateisen harmaan päivän kunniaksi.
ap