Meillä ei tarjoilla teetä. Olenko töykeä vierailleni?
Meillä käy usein kahvivieraita. Sukulaisia, ystäviä, tuttavia, virallisempia kestittäviä. Kahvia on aina tarjolla. Teetä juo todella harva ja meillä tee vanhentui aina kaappiin. Se jo kertoo siitä, kuinka harvoin kukaan sitä teetä joi. Teehän ei ihan heti mene vanhaksi.
Heitin nyt taas kaikki päivämäärän ohittaneet teet pois ja ajattelin, ettei enää tarjota teetä. Ihan turha ostaa sitä, kun ei kulu ja menee vain vanhaksi.
Teenjuojat: mitä ajattelet, jos kylässä kahvipöydästä ei saa teetä?
Kommentit (106)
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 09:57"]
Itse olen teenjuoja eikä meilläkään ole tarjota kahvia kahvinjuojille. En odota, että muuallakaan olisi teetä jos isäntäväki ei sellaistaitse juo. Yleensä pidän sitä paitsi omat teepussit mukana, koska en halua juoda mitään noita halpoja perus-pussi-Liptoneita enkä ylipäätään teetä jossa on teelehtiä mukana (välttelen kofeiinia).
[/quote]
Mikä siis olisi sellainen perustee, joka kelpaisi kaikille teenjuojille? Minulla on sellainen kokemus, että teenjuojia on niin moneen junaan, että teetä pitäisi olla vähintään viittä eri vaihtoehtoa. Ja kun sitä teetä ei kulu, tuntuu tyhmältä ostaa hirveän monenlaisia.
ap
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 09:59"]
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 09:52"]
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 09:42"]
No, onhan se vähän. Kaupasta saa myös semmoisia pieniä pakkauksia, joissa on ehkä kymmenisen teepussia. Tai jos käyt joskus Ikeassa, voit santsata sieltä muutaman teepussin ja säilöä vaikka minigrip-pussiin. Ylipäätään tee kannattaa säilöä jossain vähän ilmatiiviimmässä rasiassa, varsinkin jos sitä käytetään harvoin. Teehän nyt ei varsinaisesti pilaannu, menettää vain aromiaan vanhetessaan.
[/quote]
Ohiksena - tarkoittanet santsaamisella hamstraamista ja varastamista. Ällö asenne sulla: neuvot hankkimaan teevaraston rohmuamalla baarista/ravintolasta teepusseja. Kuule, niitä on varattu yksi per asiakas. Jos niitä ottaa sakki tavakseen hamstrata kotiinsa maksamatta, hintaa nostetaan eli tuo sun neuvosi tietää hinnannousua rehellisille asiakkaille.
Toivottavasti sulla ei yleisemminkin ole noin "venyvä" moraali...
[/quote]
No en itse harrasta tuota, mutta jos ap on haluton pitämään teevarastoja kaapissaan, niin parempi sitten hankkia pari yksittäistä pussia. Ja voihan niistä maksaakin kassalla.
Eikös muuten Ikeassa kuulu santsikuppi hintaan?
[/quote]
Santsikuppi on ruotsalainen tapa, joten saattaa kuuluakin, mutta se on eri asia kuin ottaa sieltä kotiinvietävää. Tuskin sentään neuvot ketään rohmuamaan hotellin aamupalabuffastakaan eväitä päiväksi...
Mun mielestä joku tavallinen musta tee tai Earl Grey on semmoinen, joka menee suurimmalla osalla alas. Toki on sitten näitä ihmisiä, jotka juovat erilaisia yrttiteelaatuja ja haudukkeita, koska eivät kestä kofeiinia ollenkaan.
Käykö teillä joku tietty vieras, joka juo teetä?
http://themoderatevoice.com/wp-content/uploads//2011/08/twinings-earl-grey-tea.jpg
Tuota juovat kaikki tuntemani teenjuojat.
Itse olen kahvinjuoja mutta useita teelaatuja löytyy kaapista, juon harvoin teetä. Kuivassa säilyttävä tuote jonka päivämääriä en edes seuraa.
Äitini juo teetä ja samoin tytär on nyt siitä innostunut.
Minimivaatimus on että yhtä teelaatua löytyy vieraalle tarjottavaksi. Jos jollakin on erityisvaatimuksia tuokoon teet tullessaan. Ei kahvinjuojakaan vaadi jotain tiettyä kahvimerkkiä kyläpaikassa.
Meillä juodaan kotona erikoiskahveja, mutta tarjoillaan vieraille aina sitä tylsää Juhlamokkaa. Vieraat suorastaan valittivat meidän tummapaahtoisista kahveista, ettei niitä pysty juomaan. Se tylsä Juhlamokka kelpaa kaikille, joten siksi sitä tarjoillaan aina.
Edelleen kaipailen sitä perusteetä, joka kaikille teenjuojille kelpaisi samalla tavalla kuin se Juhlamokka. Se keltainen perus-Liptonko? Suostuisitteko sitä juomaan, teenjuojat?
ap
Riippuu vähän tilanteesta. Jos pölähtäisin yllätysvierailulle, mitä en oikeastaan koskaan tee, ymmärrän ettei ole mitään tarjottavaa. Sen sijaan jos varta vasten kutsuttaisiin kylään, keitettäisiin kahvia ja sitten todettaisiin että sinulle ei ole oikein mitään, niin pitäisin sitä sen emännän/isännän kannalta aika nolona ja omakin olo olisi todennäköisesti aika vaivautunut. En minä minkään vesilasin kanssa istu pullapöytään. Jos vierailun keskeinen ohjelma on jotain muuta kuin se kahvittelu, niin ettei kahvinjuomattomuudestani synny mitään numeroa, niin sitten taas ok. Usein se vaan Suomessa on nimenomaan kahvittelu se the ohjelma.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 10:07"]
Meillä juodaan kotona erikoiskahveja, mutta tarjoillaan vieraille aina sitä tylsää Juhlamokkaa. Vieraat suorastaan valittivat meidän tummapaahtoisista kahveista, ettei niitä pysty juomaan. Se tylsä Juhlamokka kelpaa kaikille, joten siksi sitä tarjoillaan aina.
Edelleen kaipailen sitä perusteetä, joka kaikille teenjuojille kelpaisi samalla tavalla kuin se Juhlamokka. Se keltainen perus-Liptonko? Suostuisitteko sitä juomaan, teenjuojat?
ap
[/quote]
Mä vastasin jo tuolla edellisellä sivulla. Jos teillä ei meinaa teepaketti kulua, ei kannata ostaa sellaisia pusseja, jotka eivät ole yksittäispakattuja.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 10:08"]
ap
[/quote]
Mä vastasin jo tuolla edellisellä sivulla. Jos teillä ei meinaa teepaketti kulua, ei kannata ostaa sellaisia pusseja, jotka eivät ole yksittäispakattuja.
[/quote]
Niin mutta mitä laatua? Marjateetä? Sitä rooibosta? Valkoista teetä? Yrttiteetä?
ap
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 10:12"]
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 10:08"]
ap
[/quote]
[/quote]
Niin mutta mitä laatua? Marjateetä? Sitä rooibosta? Valkoista teetä? Yrttiteetä?
ap
[/quote]
No katso sinne edelliselle sivulle! Siellä on jo kaksi ihmistä suositellut Earl Greyta. Jos luonasi käy joku tietty teenjuoja, voit vaikka kysyä häneltä itseltään
ap, luetko sä ollenkaan mitä sulle vastataan?
tohon "mikä perustee" -kysymykseen on vastattu jo noin viisi kertaa.
pliis.
Mäkin olen suositellut jo ekasivun puolivälissä teelaatua. Ap:lla taitaa olla nyt ongelma siinä että se perusteen ostaminenkaan ei innosta. Kuule ei ole pakko ostaa teetä. Tarjoa vettä.
En tiedä, onko sellaista "perusteetä", mitä kaikki joisivat. Yllä ehdotettu earl grey on varmaan perustee, mutta sitäkään kaikki eivät halua tai voi juoda. Hyvä juttu olisi, jos sinulla olisi kahta eri teetä; vaikka tuota perusteetä ja sitten infuusio-vaihtoehto (kofeiiniton, joku rooibos tai marjahauduke).
Meillä juodaan pelkästään teetä ja itse juon kofeiiniyliherkkänä pelkkiä infuusioita. Vieraita varten meillä on kahvipaketti jääkaapissa ja suodatinsuppilo kahvin keittämistä varten. Minusta kahvipaketin à 2 € pitäminen/säilyttäminen vieraita varten ei ole ongelma, vaikka meidän ystävissä ja sukulaisissa ei ole kuin 2 henkilöä, jotka juovat sitä kahvia :o)
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 09:45"]
Olen huomannut, että se ainut teenjuoja, joka meille kerran vuodessa eksyy, haluaisi juoda aina eri teetä kuin mitä on tarjolla. En ole vieläkään keksinyt, mikä olisi se "perustee", joka kelpaisi kaikille samoin kuin Juhlamokka kahvinjuojille. Joku juo vain rooibosteetä, joku vain vihreää teetä, joku vain marjateetä ja joku juo teetä, jos on valkoista teetä. Olen siis aina ostanut jonkun sekoituspakkauksen, josta teet vähitellen kyllä vähenevät, muttei sellainen 24 teepussin pakkaus kulu edes kolmessa vuodessa.
Ei talous tähän teen roskikseen heittämiseen kaadu, mutta tuntuu vain niin tyhmältä ostaa turhaa.
ap
[/quote]
Toi on muuten totta, että kukaan kahvinjuoja ei erikseen sano että "mä juon sitten vain tummapaahtoista" mutta teenjuojalta on muka ihan hyväksyttävää paukauttaa että "juon pelkkää rooibosteetä/vihreää/valkoista/mustaa/yrttiteetä/marjateetä". Eli teenjuoja saa tilata sen lisäksi että haluaa teetä (mikä kyllä meillä onnistuu) vielä maun ja merkinkin, kun kahvinjuoja haluaa lähinnä kahvia, erona ehkä ottaako sekaan maitoa tai sokeria vai juoko sellaisenaan. Maitoa ja sokeria meillä saa teenkin sekaan mutta teelaatuja ei ole kymmentä eri sorttia.
Olen itse enimmäkseen kahvinjuoja, mutta joskus harvoin juon illalla teetä joten kyllä meillä sitä on, rutiinina en muista tarjota vieraille mutta jos joku kysyy niin tottakai teet järjestyy, vedenkeitinkin on tuossa käden ulottuvilla eikä siitä vaivaa ole.
Hei anteeksi, en todellakaan huomannut vastauksianne! Eli sellainen Earl Grey on perustee, jonka pitäisi kelvata samoin kuin sen Juhlamokan? Tätä meillä on usein ollutkin tarjolla, mutta sitä ei olla otettu. Nämä marjateen ja rooiboksen juojat eivät koske pitkällä tikullakaan siihen.
Onko siis ok, että teenjuojille on sitä Earl Greytä ja jos se ei kelpaa, se ei ole ongelmani?
ap
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 10:16"]
Minusta kahvipaketin à 2 € pitäminen/säilyttäminen vieraita varten ei ole ongelma, vaikka meidän ystävissä ja sukulaisissa ei ole kuin 2 henkilöä, jotka juovat sitä kahvia :o)
[/quote]
2 eurolla ei enää nykyään kyllä kahvia saa. Tai sitten se on niin paskaa laatua ettei sitä kehtaa vieraille tarjota.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 10:17"]
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 09:45"]
Olen huomannut, että se ainut teenjuoja, joka meille kerran vuodessa eksyy, haluaisi juoda aina eri teetä kuin mitä on tarjolla. En ole vieläkään keksinyt, mikä olisi se "perustee", joka kelpaisi kaikille samoin kuin Juhlamokka kahvinjuojille. Joku juo vain rooibosteetä, joku vain vihreää teetä, joku vain marjateetä ja joku juo teetä, jos on valkoista teetä. Olen siis aina ostanut jonkun sekoituspakkauksen, josta teet vähitellen kyllä vähenevät, muttei sellainen 24 teepussin pakkaus kulu edes kolmessa vuodessa.
Ei talous tähän teen roskikseen heittämiseen kaadu, mutta tuntuu vain niin tyhmältä ostaa turhaa.
ap
[/quote]
Toi on muuten totta, että kukaan kahvinjuoja ei erikseen sano että "mä juon sitten vain tummapaahtoista" mutta teenjuojalta on muka ihan hyväksyttävää paukauttaa että "juon pelkkää rooibosteetä/vihreää/valkoista/mustaa/yrttiteetä/marjateetä". Eli teenjuoja saa tilata sen lisäksi että haluaa teetä (mikä kyllä meillä onnistuu) vielä maun ja merkinkin, kun kahvinjuoja haluaa lähinnä kahvia, erona ehkä ottaako sekaan maitoa tai sokeria vai juoko sellaisenaan. Maitoa ja sokeria meillä saa teenkin sekaan mutta teelaatuja ei ole kymmentä eri sorttia.
Olen itse enimmäkseen kahvinjuoja, mutta joskus harvoin juon illalla teetä joten kyllä meillä sitä on, rutiinina en muista tarjota vieraille mutta jos joku kysyy niin tottakai teet järjestyy, vedenkeitinkin on tuossa käden ulottuvilla eikä siitä vaivaa ole.
[/quote]
Musta ongelma on se, että teet ja erilaiset teetä sisältämättömät yrteistä ja muista kuivatuista asioista koostuvat haudukkeet niputetaan samaan. Tee on teetä, rooibos esim. ei ole teetä. Joku, joka juo vaikka nyt tuota rooibosta tai muuta yrttiteetä, saatta juoda sitä siksi, ettei kestä kofeiinia (mullakin oli semmoinen kausi elämässä, etten sietänyt yhtään kofeiinia), jota tee myöskin sisältää.
Mä juon TEETÄ, mutta mulle on ihan sama, mitä haudutettua juomaa mulle kylässä tarjotaan. Juon mielelläni noita teetä sisältämättömiä yrttijuttujakin.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 10:16"]
En tiedä, onko sellaista "perusteetä", mitä kaikki joisivat. Yllä ehdotettu earl grey on varmaan perustee, mutta sitäkään kaikki eivät halua tai voi juoda. Hyvä juttu olisi, jos sinulla olisi kahta eri teetä; vaikka tuota perusteetä ja sitten infuusio-vaihtoehto (kofeiiniton, joku rooibos tai marjahauduke).
Meillä juodaan pelkästään teetä ja itse juon kofeiiniyliherkkänä pelkkiä infuusioita. Vieraita varten meillä on kahvipaketti jääkaapissa ja suodatinsuppilo kahvin keittämistä varten. Minusta kahvipaketin à 2 € pitäminen/säilyttäminen vieraita varten ei ole ongelma, vaikka meidän ystävissä ja sukulaisissa ei ole kuin 2 henkilöä, jotka juovat sitä kahvia :o)
[/quote]
Sehän se tässä ongelma onkin, että kun pitäisi olla erilaisia teelaatuja, niin meillä on sitäkin enemmän vanhaa teetä kaapeissa. Jos se Earl Grey kelpaisi, ostaisin sitä pienimmän mahdollisen pakkauksen ja se siitä. Mutta kun ei kelpaa ja joku toivoo jotain muuta teetä, niin pitäisi olla kaikenlaista varalla.
Äh. Ehkä nyt sitten vaan tästlähin meiltä saa Earl Greytä ja omat haudutetut marjarooibokset saa juoda kotona.
ap
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 10:17"]
Hei anteeksi, en todellakaan huomannut vastauksianne! Eli sellainen Earl Grey on perustee, jonka pitäisi kelvata samoin kuin sen Juhlamokan? Tätä meillä on usein ollutkin tarjolla, mutta sitä ei olla otettu. Nämä marjateen ja rooiboksen juojat eivät koske pitkällä tikullakaan siihen.
Onko siis ok, että teenjuojille on sitä Earl Greytä ja jos se ei kelpaa, se ei ole ongelmani?
ap
[/quote]
Mitä on marjatee? Sellainen musta tee, jossa on joku marjamaku vai? Vai onko kyseessä joku teetä sisältämätön yrttitee? Jos joku juo rooibosta, en ihmettele, ettei hän juo teetä, koska rooibos ei ole teetä, eikä se sisällä kofeiinia. Monet juovat noita yrttiteitä sen takia, että ovat yliherkkiä kofeiinille.
Voisiko onnistua, ettet kutsuisi lainkaan kylään noita ihmisiä, jotka eivät juo kahvia, tai pyytäisit heitä tuomaan omat teepussinsa ja tarjoaisit vain veden?
Minulla olisi yksi toive teille teenkeittäjille, jotka ette itse juo teetä. Esim. juhlissa tämä ongelma on todella yleinen. Eli tarjoilkaa se vesi tulikuumana! Varsinkin jos tarjoatte jotain perusteetä esim. tuo Earl grey (vihreälle teelle vesi taas ei saa olla tulikuumaa, toki kuumaa senkin pitää olla). Monesti vesi on kerennyt jäähty niin haaleaksi, ettei maku yksinkertaisesti enää tartu. Todella ikävää koittaa juoda sitä haaleaa vettä!
Minusta kylässä ei voi nirsoilla laatujen kanssa - perus liptonin on kelvattava, jos ei muuta ole tarjolla. kotona voi sitten haudutella mitä vaan hienoja laatuja.
Itse arvostan niin teetä kuin hyvää kahvia. En silti ala kylässä valittamaan, kun tarjotaan kahvina perus suodatin litkua. Kotona sitten keitän cappucinot italialaisesta hyvästä laadusta.