Meillä ei tarjoilla teetä. Olenko töykeä vierailleni?
Meillä käy usein kahvivieraita. Sukulaisia, ystäviä, tuttavia, virallisempia kestittäviä. Kahvia on aina tarjolla. Teetä juo todella harva ja meillä tee vanhentui aina kaappiin. Se jo kertoo siitä, kuinka harvoin kukaan sitä teetä joi. Teehän ei ihan heti mene vanhaksi.
Heitin nyt taas kaikki päivämäärän ohittaneet teet pois ja ajattelin, ettei enää tarjota teetä. Ihan turha ostaa sitä, kun ei kulu ja menee vain vanhaksi.
Teenjuojat: mitä ajattelet, jos kylässä kahvipöydästä ei saa teetä?
Kommentit (106)
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 14:25"]
Onhan se töykeää, ellei teetä teenjuojille tarjoilla. Kaikki kun eivät kahvia juo, toisten mahakaan ei kestä. Vähän sama kuin laktoosi-intolerantille työntäisit vaan tavallista maitoa eteen, tai absolutistille kaljapullon.
Kuinka pian se tee muuten muka oikeasti vanhenee? En ole koskaan teepakettien päivämääriin kiinnittänyt huomiota enkä ole mitään huomannut.
Itse asiassa nyt piti varta vasten tarkistaa. Yhdessä teepaketissa, josta olin juuri eilen käyttänyt, päivämäärä oli jotain 2011. Eikä haitannut. Käytän edelleen paketin loppuun. Se on muodollinen parasta ennen - päivämäärä, jolla ei ole mitään tekemistä käyttökelpoisuuden kanssa.
[/quote]
Miksi kahvi ja tee on jotain perustarpeita ihmisille? Minä juon Pepsi Maxia, en mitään muuta. En juo kahvia, en teetä, en kaakaota, en mehuja, en vichyä, juon Pepsi Maxia. Miksei minulle ole aina omaa pulloa tarjolla?
Mun mielestä yksi teelaatu riittää ihan hyvin. Samoin yksi kahvilaatu. Jos joku on tottunut joumaan macchiatoa, Juhlamokka saa riittää. Samoin jos joku juo kotona vain jotain minttuteetä, niin juokoot sitä Earl Greytä.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 09:35"]
Heitin nyt taas kaikki päivämäärän ohittaneet teet pois ja ajattelin, ettei enää tarjota teetä. Ihan turha ostaa sitä, kun ei kulu ja menee vain vanhaksi.
[/quote]
Turhaan heitit pois, sillä tee ei tosiaankaan juuri vanhaksi mene. Varsinkaan jos muovipussissa tai pelti/muovipurkissa säilyttää. Vuosia voit huolettaa pitää.
Älä tee ongelmaa asiasta jossa ei ongelmaa ole.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 11:19"]
Kukaan ei nyt varsinaisesti ole motkottanut tarjottavasta, mutta jos on ollut kolmea teelaatua esillä (esimerkiksi juuri se Earl Gray, joku rooibos ja joku marjatee), niin on sanottu, että olisko meillä jotain muuta.
ap
[/quote]
Se nyt johtuu siitä, että noista yksikään ei ole maustamatonta pelkkää mustaa teetä. Eikä rooibos ole teetä ollenkaan. Maustetut teet ovat yleensä huonolaatuista jämäteetä, joka maustamalla ja markkinoinnilla yritetään saada myytyä. Siksi monet teenystävät tuollaisia vieroksuvat. Itselleni kyllä noista kelpaisi Earl Gray ja Rooibos, mutta mieluiten ottaisin oikeaa mustaa irtolehtiteetä.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 11:15"]
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 10:59"]
Osta tommonen Nordqvistin seikkailu-pussitee pakkaus. Siinä on valkosta, rooibosta, vihreää, perus mustaa sekä jotain makuteetä.
[/quote]
Tällaisen juuri heitin menemään, kun päivämäärä meni keväällä umpeen. Voin siis toki jatkossa ostaa montaa sorttia teetä ja aina parin vuoden välein heittää koko teevarasto roskiin ja ostaa taas uusia ja heittää roskiin. Eihän tässä mitään ongelmaa ollutkaan..
ap
[/quote]
Ei niitä ole pakko heittää pois heti päivämäärän mentyä ohi. Ihan hyvin voi juoda vanhempaakin teetä.
Itse en ole oppinut juomaan kahvia, teetä hädin tuskin. Lähinnä maustetut teet menevät. Mieluiten olen juomatta kumpaakaan, jos on tarjolla mehua, limsaa, kaakaota... Ihan pelkkä vesi voi käydä tylsäksi kahvipullan seurana, mutta toki silläkin pärjää.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 12:03"]
Itse olen ns teenjuoja (eli jos tarjolla on kahvia tai teetä niin valitsen teen, mikään harrastaja en ole), ja ihmettelen kyllä sellaisia vieraita jotka olettavat ja odottavat saavansa kylässä juuri sitä omaa lemppariteetään, ja nyrpistelevät nenäänsä perusteelle.
Itse juon sitä mitä on tarjolla. Perus early grey kyllä yleensä käy kaikille, nirsoilijat on erikseen.
[/quote]
Ei ap:n jutuista mun mielestä ole saanut kuvaa, että vieraat olettaisivat saavansa juuri lempiteetään. Ap:lle vain tuntuu olevan ongelma, että vieras jättää juomatta hänen teensä.
Jos ap:n ongelma on se yksi vieras, joka käy kerran vuodessa eikä juo tarjolla olevaa teetä, voisi olla yksinkertaisinta kysyä siltä vieraalta, millainen tee hänelle sitten maistuisi.
Ei tästä nyt kannata ongelmaa itselleen tehdä :) Sitä tarjotaan mitä kaapissa on, ei tarvitse ostaa useita laatuja, jos teetä ei muuten omassa taloudessa kuluteta.
Yleensä joku ihan tavallinen musta tee, ceylon, earl gray tms sopii teenjuoja-vieraille, merkillä ei ole väliä. Osta vaikka halvinta.
Itse en juo kahvia, jos olen jossain kylässä ja tarjotaan teetä, en kysele mitä laatuja löytyy vaan juon sitä laatua mitä tarjottu on. En loukkaantuisi tai pitäisi emäntää huonona emäntänä, mikäli teetä ei olisi lainkaan.