Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meillä ei tarjoilla teetä. Olenko töykeä vierailleni?

Vierailija
19.11.2013 |

Meillä käy usein kahvivieraita. Sukulaisia, ystäviä, tuttavia, virallisempia kestittäviä. Kahvia on aina tarjolla. Teetä juo todella harva ja meillä tee vanhentui aina kaappiin. Se jo kertoo siitä, kuinka harvoin kukaan sitä teetä joi. Teehän ei ihan heti mene vanhaksi. 

Heitin nyt taas kaikki päivämäärän ohittaneet teet pois ja ajattelin, ettei enää tarjota teetä. Ihan turha ostaa sitä, kun ei kulu ja menee vain vanhaksi.

Teenjuojat: mitä ajattelet, jos kylässä kahvipöydästä ei saa teetä?

Kommentit (106)

Vierailija
81/106 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 09:35"]

Meillä käy usein kahvivieraita. Sukulaisia, ystäviä, tuttavia, virallisempia kestittäviä. Kahvia on aina tarjolla. Teetä juo todella harva ja meillä tee vanhentui aina kaappiin. Se jo kertoo siitä, kuinka harvoin kukaan sitä teetä joi. Teehän ei ihan heti mene vanhaksi. 

Heitin nyt taas kaikki päivämäärän ohittaneet teet pois ja ajattelin, ettei enää tarjota teetä. Ihan turha ostaa sitä, kun ei kulu ja menee vain vanhaksi.

[/quote]

Ei se tee mihinkään vanhene, vaikka tokihan siihen on päiväy iskettävä.  :D. Kuulostaa höpö höpöltä.

Vierailija
82/106 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 09:35"]

[/quote]

No ei mullakaan ollut kahvinkeitintä silloin kun asuin yksin. En juo kahvia, en ole ikinä juonut, enkä halua opetella tapaa, joka ruskistaa hampaat ja saa ihmiset kärsimään päänsärystä, jos ei sitä päiväannostaan saa.

Mutta jos haluat olla kohtelias teenjuojia kohtaan, niin periaatteessa ihan kahdella jutulla, Twinings Earl grey- perusteellä ja Rooiboksella saa katettua 99% teenjuojien tarpeista. Mullakin vähän kakoo jos on tarjolla vaan Liptonin Yellow Labelia, se on sama kuin tarjoaisi jotain megahalpis moskakahvia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/106 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 12:41"]

[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 11:19"]

Kukaan ei nyt varsinaisesti ole motkottanut tarjottavasta, mutta jos on ollut kolmea teelaatua esillä (esimerkiksi juuri se Earl Gray, joku rooibos ja joku marjatee), niin on sanottu, että olisko meillä jotain muuta. 

ap

[/quote]

Kaikki ei pysty juomaan maustettuja teelaatuja jota Earl greykin on. Esim. oma isääni voi juoda vain maustamatonta mustaa teetä. Osta assamia tai darjeelingia. Älä missään nimessä Earl Greytä! Eikä varsinkaan jotain marjateelaatuja, niiden lemu jo saa pään särkemään.

Rooibos ei edes ole teetä. Yhtä hyvin voisit tarjota vadelmanlehtiä haudutettavaksi. Nekin olisi kyllä hyviä.

Joo, saat ilmaista juomaa, kun kesällä kuivatat mustaherukan- ja vadelmanlehtiä. Sitä tarjoat muille ja teenjuojille sitten assamia tai darjeelingia tms.

[/quote]

Ei siis ole muuta vaihtoehtoa kuin lätkäistä pöytään kymmentä sorttia teetä ja "teetä" ja heittää niitä sitten aina välillä roskikseen, kun kukaan ei juo. Niin kuin arvelinkin. 

ap

Vierailija
84/106 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan edellistä kirjoittajaa. Liptonin Yellow Label on pahaa. Jostain syystä sitä vain sitkeästi monessa paikassa tarjotaan teenjuojille. Earl gray on teenjuojaystävieni parissa tekemän pikagallupin mukaan kaikkien perussuosikki. Kofeiinia välttelevät juovat mielellään Rooibosta. Hyvin useat pitävät myös Keisarin morsian -teestä.

Noilla kahdella tai kolmella pidät 99 prosenttia teenjuojaystävistäsi tyytyväisinä tarjontaasi. Viimeisin prosentti ei ole mihinkään tyytyväinen, joten sitä ei edes kannata yrittää miellyttää.

Vierailija
85/106 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 12:51"]

[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 12:41"]

[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 11:19"]

Kukaan ei nyt varsinaisesti ole motkottanut tarjottavasta, mutta jos on ollut kolmea teelaatua esillä (esimerkiksi juuri se Earl Gray, joku rooibos ja joku marjatee), niin on sanottu, että olisko meillä jotain muuta. 

ap

[/quote]

Kaikki ei pysty juomaan maustettuja teelaatuja jota Earl greykin on. Esim. oma isääni voi juoda vain maustamatonta mustaa teetä. Osta assamia tai darjeelingia. Älä missään nimessä Earl Greytä! Eikä varsinkaan jotain marjateelaatuja, niiden lemu jo saa pään särkemään.

Rooibos ei edes ole teetä. Yhtä hyvin voisit tarjota vadelmanlehtiä haudutettavaksi. Nekin olisi kyllä hyviä.

Joo, saat ilmaista juomaa, kun kesällä kuivatat mustaherukan- ja vadelmanlehtiä. Sitä tarjoat muille ja teenjuojille sitten assamia tai darjeelingia tms.

[/quote]

Ei siis ole muuta vaihtoehtoa kuin lätkäistä pöytään kymmentä sorttia teetä ja "teetä" ja heittää niitä sitten aina välillä roskikseen, kun kukaan ei juo. Niin kuin arvelinkin. 

ap

[/quote]

Vaihtoehto on: Menet mielenterveystoimistoon. Sen jälkeen hankit  irtomyynnistä teetä, johon ei ole vanhenemispäivää edes merkitty.

Vierailija
86/106 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 12:35"]

[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 12:22"]

Juon itse kahvia ja teestä vain vihreää. Mutta, eihän kaikkialla ole tarjolla kahviakaan, itse omistan pari ystävää joilla ei ole kahvinkeitintä kotonaan. En loukkaantuisi jos teetä ei olisi tarjolla (siis jos en joisi kahvia), sillä kasvissyöjänä olen tottunut ettei aina minulle sopivaa ruokaa ole tarjolla, enkä sitä aio vaatia.

Ärsyynnyn suuresti joidenkin tuttavieni käytöksestä, koska he ovat aina vaatimassa ties mitä erikoisruokaa ilman että ovat valmiita tekemään mitään itse sen eteen. Miestäni jos sinulla on jokin ruokaan liittyvä rajoite (etenkin jos kyseessä on itse valittu kuten kasvissyönti), pitää sinun opetella selviytymään asian kanssa, sillä aina ei ole sopivaa ruokaa tarjolla.

[/quote]

Oikea asenne! Mulla on tuttava, jolla on kaikenlaisia allergioita. Mitään ei ole todettu testeissä, hänellä vaan on ne allergiat silti, kuulemma. Pähkinöille, basilikalle, paprikalle, cayennelle, herneille... Listassa on parikymmentä asiaa, jotka kuulemma aiheuttaa vatsassa nipistyksiä.

Tuttava on ihan harhainen näiden allergioidensa kanssa. Olemme nyt pari kertaa olleet porukalla syömässä ravintolassa, minä olen varannut. Olen hyvissä ajoin toimittanut ravintolaan aina hänen allergialistansa.

Allergiat on otettu todella hyvin näissä paikoissa huomioon. Jopa lounaspöytäruokailussa oli hänelle tehty omat ruoat. Mutta hän ei uskalla syödä! Närppii vaan. Jos kokki onkin ilkeyttään laittanut ruokaan hänelle sopimattomia aineita? :O Ja valittaa ruoasta koko ajan. Myös, kn ei olal syömässä, kertailee uudelleen ja uudelleen niitä kertoja, kun ei ollut hänelel sopivaa ruokaa. Sairaus kai tuokin...

Toinen tuttavani on oikeasti niin allerginen tietyille pähkinöille, omenalle ja äyriäisille, että voi kuolla, jos syö niitä. Ei hänellä ole mikää skitso suhtautuminen, ei tarvi etukäteen varailla ruokia. Kysyy, jos vaikuttaa siltä, että ruoassa jotain, mitä ei voi syödä ja jättää sitten syömättä. Mutta jos joku sanoo, että tässä on maapähkinää ei vaikka parapähkinää (jota ei voi syödä), niin hän on ok ja syö hyvillä mielin. Ei hän nosta meteliä siitä, jos ei voi syödä kaikkea.

[/quote]

Tuo kaverisi jankkaaminen ei ole kyllä ihan tervettä, mutta pisti silmään tuo että ei ole testattu noita allergioita. Itselläni tulee maha kipeäksi viljoista. En tiedä onko se keliakiaa, vai vain pelkkää yliherkkyyttä muuten. En tästä mitään elämää pidä, mutta en syö normipullaa kahvipöydässä. Gluteenittomat menee. Joskus kuitenkin tuntuu että pitäisi joidenkin kavereiden mielestä mennä testeihin, etten olisi heidän silmissään pelkästään nirso. Ei riitä että itse tiedän tulevani kipeäksi, pitäisi jotenkin todistaa. En ole kuitenkaan menossa tähystykseen pelkästään tuon takia, kun itselleni sillä tiedolla ei tällä hetkellä ole merkitystä että mikä ongelmani nimi on. Toivoisin kuitenkin vähän ymmärrystä, eikä tuota luulotautileimaa heti jos ei ole lääkärintodistusta. Jos kaverisi ei itse tarvitse tutkimustietoa, ei kai hänen kavereitaan varten tarvitse testiin mennä. Jankkaamisen toki voisi lopettaa.

Vierailija
87/106 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika pönttöä heittää tee pois, jos on keväällä mennyt vanhaksi. Tee ei mene miksikään. Kannattaa säilyttää se peltilaatikossa tai vaikka minigrip-pussissa.

Vierailija
88/106 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen, että kukaan muu ei ole vielä tätä kirjoittanut, mutta jos minä olisin menossa kylään, jossa haluaisin juoda teetä, mutta olettaisin, että heillä ei ole haluamaani laatua... Niin veisin tuliaisena paketin teetä.

Kyllä minä ainakin oletan, että teenjuojavieraat toisivat itse oman teensä, jos se olisi heille niin tärkeää.

Ja itse minä siis juon teetä (ja myös sellaisia, missä ei oikeasti ole teetä) ja mieheni juo kahvia, että kumpaakin on tarjolla vieraille. Harvemmin juon kuitenkin mustaa maustamatonta perusteetä ja joskus tuli "ongelma" siitä, kun vieras ei halunnut kahvia, mutta ei myöskään maustettua teetä. (näin on mielestäni yleensä vanhempien ihmisten kanssa) Mutta ei se ollut mikään ongelma, koska vieras joi sitten vaan vettä.

Ei minunkaan aina tee mieli teetä tai kyläpaikassa ei ole sellaista teetä kun haluaisin. Silloin en yleensä juo mitään lämmintä ja se on ihan ok minulle, koska en yleensäkään juo joka päivä mitään lämmintä. Toisille ihmisille se valitettavasti on välillä ongelma. Tapasin kerran vanhemman naisen, on varmaan nykyään jo lähemmäs 90, jos on enää elossa ja keskustelimme tästä asiasta. Hänet oli pienestä pitäen ja mkyös edelleen vanhuksena pakotettu juomaan lämmintä vettä maidolla. Hän ei halunnut juoda teetä eikä kahvia ja koska jotain lämmintä pitää kuulemma juoda, niin hän joi aina lämmintä vettä maidon kanssa, koska se oli kaikista siedettävin vaihtoehto.

Vierailija
89/106 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset ap harmittele sitä juhlamokan pois heittämistä? Jos teillä juodaan vaan erikoiskahveja, eikä ollenkaan juhlamokkaa, tulee teille väistämättä siinäkin hävikkiä, jollei kahvivieraita käy jatkuvalla syötöllä.

Avattu kahvipakkaus härskiintyy todella nopeasti, ilmatiiviiksi ei kerran avattua kahvia saa enää mitenkään. Pakastaminen auttaa kahvin säilytykseen, niin kuin myös teen, mutta koska et voi teetä pakastaa niin tuskin pakastat kahviakaan. Eli voisiko tästä päätellä, että ap juottaa vierailleen härskiintynyttä kahvia, jos kahvista ei kerran tule hävikkiä?

T: kahvia juomaton emäntä, joka tarjoaa aina vierailleen tuoretta kahvia ja lahjoittaa avatun kahvipaketin naapurille.

Vierailija
90/106 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on oikea teeihminen, mutta voi juoda kylässä kahvia tai muita tarjottavia, jos teetä ei ole. Ravintoloissa on sitten tarkempi, jos tarjolla vain pussiteetä. Alkaa valistaa että pitäisi olla sitä sihtiteetä vai mitä lie onkaan..

Vierailija
91/106 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika merkillistä, että niin monen mielestä Earl Grey on "perusteetä". Sehän on maustettua teetä. Ainakaan meidän brittisukulaisille se ei ole mieleen, pitää olla mustaa. Yellow Labelia en kyllä ikinä osta, siitä tulee mieleen vaan lapsuuden partioleirit... ;) Esim. Princess tee on edullista ja parempaa.

Ja jos musta tee ei kelpaa, niin sitten tarjoa mehua tai vettä.

Vierailija
92/106 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta Princess-tee on ainoaa pahaa teetä. Onko se oikeasti jotain laatuteetä? :D

Vierailija
93/106 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse ole teenjuoja, mutta en ymmärrä ap:n logiikkaa. Kutsutaan ensin ihmisiä ja sitten ilmoitetaan, että ei sinulle ole mitään tarjottavaa, jos ei kahvi kelpaa. Juo vettä.

Miksi sitä teetä pitää olla monta eri laatua, jos ette itse juo teetä? Onko teillä aina kahviakin vieraille monta pannullista, että jokainen saa haluamaansa laatua?

Epäkohteliasta ja saamatonta ap:lta.

Vierailija
94/106 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se töykeää, ellei teetä teenjuojille tarjoilla. Kaikki kun eivät kahvia juo, toisten mahakaan ei kestä. Vähän sama kuin laktoosi-intolerantille työntäisit vaan tavallista maitoa eteen, tai absolutistille kaljapullon.

Kuinka pian se tee muuten muka oikeasti vanhenee? En ole koskaan teepakettien päivämääriin kiinnittänyt huomiota enkä ole mitään huomannut.

Itse asiassa nyt piti varta vasten tarkistaa. Yhdessä teepaketissa, josta olin juuri eilen käyttänyt, päivämäärä oli jotain 2011. Eikä haitannut. Käytän edelleen paketin loppuun. Se on muodollinen parasta ennen - päivämäärä, jolla ei ole mitään tekemistä käyttökelpoisuuden kanssa.

Vierailija
95/106 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mikä olisi sellainen perustee, joka kaikille teenjuojille kelpaisi? Meillä on usein ollut teetä tarjolla, mutta teenjuojat eivät ole sitä juoneet, koska on ollut vääränlaista.

ap

[/quote]

"Perustee" on minun mielestäni maustamatonta mustaa teetä. Ei siis mitään kukkaistuoksuista höpösekasotkua, jotka tehdään yleensä huonompilaatuisesta teestä ja mauisteilla erikoisilla nimillä yritetään saada markkinoitua.

Useissa kuppiloissa on tarjolla laatikko, jossa on ties mitä kukkaisteetä, mutta hyvää perusteetä saa etsimällä etsiä. Sama markettien valikoimissa.

Jos valita saan, itse otan irtolehtiteetä, Darjeelingia tai Assamia tms.

Vierailija
96/106 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, meillä ei tarjoilla kahvia. En koe olevani töykeä, kun juojia ei kotona ole, niin en halua ostaa. Jos vieraita kävisi useammin, harkitsisin jotain pikakahvipurkkia, mutta nykytilanteessa ei tipu kahvihampaalle helpotusta.

Vierailija
97/106 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[

[/quote]

Tällaisen juuri heitin menemään, kun päivämäärä meni keväällä umpeen. Voin siis toki jatkossa ostaa montaa sorttia teetä ja aina parin vuoden välein heittää koko teevarasto roskiin ja ostaa taas uusia ja heittää roskiin. Eihän tässä mitään ongelmaa ollutkaan..

ap

[/quote]

Ei se tee ole mitään tuoretavaraa joka pilaantuu kuiin maito kun päivämäärä menee umpeen. Se on vain "parasta ennen" - päivämäärä, jolla valmistaja voi vapauttaa itsensä vastuusta jos joku valittaa että on aromit haihtuneet vanhemmasta. Ei se pilaannu vaikka olisi vuosia vanhempaa. Itse juon teetä enkä ole koskaan teepakettien päivämääriä vahdannut. Pidät vaan paketin kaapissa kunnes tulee loppuun kulutettua.

Ei siis sitä ongelmaa ollutkaan..

Vierailija
98/106 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on todella töykeää, jos kyläpaikassa ei ole teetä lainkaan tarjolla. Jos sitten tarjolla on mustaa perusteetä eikä se teetä juoville vieraille kelpaa, niin se on sitten vieraiden ongelma, josta emännän ei pidä tehdä itselleen ongelma.

Hyviä mustia perustee -pakkauksia ovat ainakin Twiningsin English Breakfast ja Twiningsin Prince of Wales. Pieni pakkaus jompaa kumpaa näistä (pussiteenä) maksaa noin 3 euroa ja säilyy hyvänä yli vuoden. Sen verran voi kai sentään vieraiden asiallista tarjoilusta maksaa?

Vierailija
99/106 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 13:57"]

Aika merkillistä, että niin monen mielestä Earl Grey on "perusteetä". Sehän on maustettua teetä. Ainakaan meidän brittisukulaisille se ei ole mieleen, pitää olla mustaa. Yellow Labelia en kyllä ikinä osta, siitä tulee mieleen vaan lapsuuden partioleirit... ;) Esim. Princess tee on edullista ja parempaa.

Ja jos musta tee ei kelpaa, niin sitten tarjoa mehua tai vettä.

[/quote]

Se on maustettua teetä, mutta se on sellaista, joka maistuu peruspussiteenä hyvältä. Lähes suurin osa maustamattomasta halvasti peruspussiteestä ei ole kauhean hyvää, joten jos haluaa miellyttää mahdollisimman monia ihmisiä yhdellä teelaadulla, kannattaa valita Earl Grey.

Suomalaista ja brittiläistä teekulttuuria ei ole mitään mieltä verrata keskenään.

Vierailija
100/106 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tästä nyt kannata ongelmaa itselleen tehdä :) Sitä tarjotaan mitä kaapissa on, ei tarvitse ostaa useita laatuja, jos teetä ei muuten omassa taloudessa kuluteta.

Yleensä joku ihan tavallinen musta tee, ceylon, earl gray tms sopii teenjuoja-vieraille, merkillä ei ole väliä. Osta vaikka halvinta.

Itse en juo kahvia, jos olen jossain kylässä ja tarjotaan teetä, en kysele mitä laatuja löytyy vaan juon sitä laatua mitä tarjottu on. En loukkaantuisi tai pitäisi emäntää huonona emäntänä, mikäli teetä ei olisi lainkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kolme