G: Mitä täytteitä teillä pannaan tacoihin ja tortilloihin?
Me just noustiin pöydästä ja ruokana oli tacoja. Meillä täytteenä on yleensä tacomausteella maustettua soijarouhetta, kidneypapuja, sipulia ja tomaattimurskaa, sitten on salsaa, juustoraastetta, kermaviiliä ja salaattia, jossa on tomaattia, kurkkua ja sipulia. Mä ja lapsi syödään yleensä tacoja, mies tortilloja.
Sit mulla on olemassa sellainen pelkästään tortilloille tarkoitettu versio, jossa on paistettuja ja fajitas-mausteella maustettuja kasviksia, juustosalsaa, salsaa ja riisiä.
Kommentit (70)
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 18:50"]
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 18:49"]
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 18:34"]
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 18:30"]
Maissitortillat.
[/quote]
Mistä ostat maissitortilloja vai teetkö itse? Vähän aikaa sitten huomasin, että joku texmex-sarja oli ottanut valikoimaansa maissitortillat, mutta ne oli ihan hirveen pahoja. Oon maistanut hyviäkin maissitortilloja, mm. Itiksessä oli ennen sellainen texmex-paikka, jossa oli tosi hyvät kasvistortilla- ja-burritoannokset, ja jommassakummassa tai molemmissa oli aivan ihana maissitortilla.
Toki mautkin on erilaisia, ja jollekin voi maistua nuo kaupan maissitortillat, mutta mun suussa se maistui ainakin ihan erilaiselta kuin aiemmin maistamani...
Ap
[/quote]
Teen itse. Etsin vuosia löytämättä, sitten aloin tehdä itse. Jossain toisessa ketjussa kyselinkin kaupan lättyjen perään itsekin.
[/quote]
Pystyisitkö antaa reseptin tai linkata johonkin reseptiin? Noita maissitortilloita tosiaan on tai ainakin oli saatavilla, mutta ne oli tosiaan ihan hirveän pahoja.
Ap
[/quote]
Teen itse ihan vain vettä + maissijauhoja + suolaa. Jotkut laittaa vähän jotain rasvaa sekaan, jotkut laittaa myös vehnäjauhoja osaksi.
3 dl vettä
4 dl jauhoja (maissi-, maissi-+vehnä- tai pelkkiä vehnäjauhoja)
0,5 tl suolaa
Mitta jauhon osalta on aika summittainen, kun en ole itse aikoihin mitannut jauhojen määrää, vaan teen ihan tuntumalta. Taikinasta saa tulla aika tanakkaa. Jaa taikina palloiksi (8-12 kpl. riippuu minkä kokoisista tykkäät) ja kaulitse ohuiksi. Paista öljyämättömällä (valurauta-)pannulla.
Simppeliä. :)
Ruskeita papuja ja kidneypapuja, paistettua paprikaa, salsaa, ranskankermaa, itse tehtyä guacamolea, cheddaria, salaattia ja tomaattia.
Syödään tätä herkkua turhankin usein. :)
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 19:06"]
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 18:57"]
Itse en ihan tajua näitä fajita-, taco- ja tortillamausteita. Miksi ne on ensinnäkin eri nimisiä, kun alkuosa ei kuitenkaan tarkoita mitään tiettyä mausteyhdistelmää, eikä edes ota kantaa täytteisiin? Sisältökin taitaa niissä olla aika sama.
tortilla = lätty
fajita = täytetty lätty
taco = täytetty lätty (tai suomi-mex-keittiössä yleensä se rapea kuori)
Toisekseen parempaa saa itse maustamalla, noissahan on muistaakseni lähinnä suolaa ja sokeria. Mutta on toki helppoa, ja monet on tottuneet siihen, että noissa maustesekoituksissa on juuri se "oikea" maku. Eikä se tietenkään väärin ole.
[/quote]
Vertaatko nyt tässä meksikolaista keittiötä näihin Suomen kaupoissa oleviin tuotteisiin? Käsittääkseni oikea vertailukohta olisi texmex, ei meksikolainen ruoka.
Mun suuhun fajitas- ja tacomausteseokset maistuu erilaisilta. Tacomausteessa on mm. sipulia, chiliä, juustokuminaa, valkosipulia, oreganoa, paprikaa suolan, sokerin, tärkkelyksen ja muiden lisäaineiden lisäksi.
Ap
[/quote]
En tarkoittanut verrata meksikolaisiin, siellä on ihan erilaista safkaa ja omaan makuun tex-mex sopii kyllä paremmin.
Onko fajitasmausteessa tai tortillamausteessa sitten eri aineet kuin tuossa tacomausteessa? Ja jos ne tosiaan on eri makuisia, niin minusta niissä tuotteiden nimissä voisi tuoda sen esiin jotenkin, kun nuo fajitas- ja taco-nimitykset ei oikein kerro mitään. Minusta maustamisessa on kyse enemmän niistä täytteistä, eikä oikeastaan tarjoiluun käytettävän lätyn tai kuoren muodosta.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 19:18"]
Meillä täytteiden ehdoton hitti on guacamole (avocado, punasipuli korianteri, lime, suola, chili). Mies laittaa itselleen maustesekoituksella maustettua jauhelihaa, ja itse laitan papu-sipulipaistosta, joskus mukana myös sieniä. Siihen laitan mausteeksi ainakin chiliä, juustokuminaa, suolaa, pippuria. Juustokumina on oikeasti tärkeä osa tex-mexin makumaailmaa.
Lisäksi on yleensä salaattia, tomaattia, kurkkua, paprikaa, juustoraastetta, ranskankermaa ja kaupan salsa-kastiketta. Joskus tehdään valmiiksi tomaatti-sipuli-kurkku-sekoitus, joka on maustettu lime-mehulla, korianterilla (+ suolalla ja pippuri).
Itse en ihan tajua näitä fajita-, taco- ja tortillamausteita. Miksi ne on ensinnäkin eri nimisiä, kun alkuosa ei kuitenkaan tarkoita mitään tiettyä mausteyhdistelmää, eikä edes ota kantaa täytteisiin? Sisältökin taitaa niissä olla aika sama.
tortilla = lätty
fajita = täytetty lätty
Toisekseen parempaa saa itse maustamalla, noissahan on muistaakseni lähinnä suolaa ja sokeria. Mutta on toki helppoa, ja monet on tottuneet siihen, että noissa maustesekoituksissa on juuri se "oikea" maku. Eikä se tietenkään väärin ole.
[/quote] http://www.simplyrecipes.com/recipes/steak_fajitas/
Fajita ei ole mikaan taytetty tortilla vaan lautasellinen kokolihaa ja vihanneksia, tortillan saa siina sivussa.
[/quote]
Joo sori, muotoilin ehkä huonosti. Lopputulos joka menee suuhun, on kuitenkin useimmiten täytetty (pienehkö) tortilla :)
Santa Maria Burrito Spice Mix:
Sipuli, suola (19%), rypälesokeri, valkosipuli, aromi, perunatärkkelys, chilipippuri, paprika, muut mausteet, maltodekstriini, sarviapila, happo (sitruunahappo), hiivauute, paakkuuntumisenestoaine (E551).
Santa Maria Fajitas Spice Mix:
Sipuli, suola (18%), paprika, rypälesokeri, valkosipuli, perunatärkkelys, mustapippuri, muut mausteet, korianteri, kurkuma, aromi, sarviapila, maltodekstriini, happo (sitruunahappo), cayennepippuri, paakkuuntumisenestoaine (E551), hiivauute.
Santa Maria TacoSpice Mix:
Rypälesokeri, suola (17,5%), sipuli, muunnettu tärkkelys (peruna), chilipippuri, juustokumina, valkosipuli, perunakuitu, oregano, paprikauute, aromi, paakkuuntumisenestoaine (E551), happo (sitruunahappo), maltodekstriini, hiivauute.
Onhan noissa tosiaan joitain eroja, vaikka nimestä sitä on vaikea päätellä. Nuo olennaiset ainesosat on onneksi helposti saatavia tai kodin maustehyllyssä jo valmiiksikin :)
Nykissä on tullut käytyä Chipotle-ketjun paikoissa, mainostavat olevansa Mexican Grill. Netistä löytyy ketjun fanisivuja ja reseptejä jne.
Yks vinkki on sieltä otettu käyttöön, eli joskus keitetään jasminriisiä, jonka sekaan reilusti limettimehua ja tuoretta korianteria. Ruokaisa ja hiilaripitonen lisä ;o)
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 20:05"]
Ok! Mun mielestä texmex-ruokaan sopii parhaiten ruskeat pavut tai kidneypavut. Koska mä pyrin (siis pyrin, ei aina toteudu) keittämään & pakastamaan pavut itse ja välttämään säilykkeitä, meillä on käytännössä tuossa papusörsselissä kidneypapuja, koska niitä saa kuivattuna kaupasta, ruskeita papuja löytää harvemmin.
Mä teen sen papujutun niin, että kuullotan sipulia ja soijarouhetta (sekaan hieman vettä ja tom.murskaa) ja lisään valmiin mausteseoksen. Sitten lisään lopun tom.murskan ja lopuksi pavut.
Soijarouhetta ei tietenkään tarvitse käyttää, jos ei siitä tykkää, voi tehdä pelkästään papuja, sipulia ja tom.murskaa sisältävän jutun, ja maustaakin voi itse - tässä ketjussa on tullut vinkkejä. Mun mielestä hyvältä maistuu myös pavuista ja tomaattimurskalla jatketusta salsasta tehty täyte.
Ap
[/quote]
Hyviä vinkkejä. Itse en ole vielä saanut aikaiseksi keitellä papuja itse, tai ehkä niitä ei tule syötyäkään niin usein, tulee sitten käytettyä purkkikamaa. Minun makuuni hyvää tulee kuitenkin melkein mistä pavuista vaan. Tähän menee hyvin myös ne valkoiset pavut tomaattikastikkeessa.
Yksi kiva täyte on myös katkaravut paistettuna oliiviöljyssä chilin ja (runsaan) valkosipulin kanssa!
T: Se joka ihmetteli fajitas-, -taco-, ja tortilla-maustesekoituksien nimiä.
PS: Tarkoitukseni ei ollut hyökätä kenenkään hyväksihavaitsemia reseptejä vastaan. Sorry, jos muotoilin asiani jotenkin ärsyttävästi.
Proteiinina papumössöä, jauhelihaa, kanaa tai kalaa. Kala ei ole onnistunut kertaakaan niin hyvin, mitä Jenkkilän tacopaikoissa. Lisukkeeksi pico de calloa, guacamolea, salaattia. Tai salsaa, salaattia, tomaattia, kurkkua. Aika lailla vaihdellen. Jos haluaa raikkaamman kokemuksen, voi kokeilla valmis salsan tilalla pico de calloa, toimii musta ainakin tosi hyvin.
Unohtakaa se kermaviili ja kokeilkaa ranskankermaa. Lupaan, ettette tule pettymään. Oijoijoi!
Kyllä mä tiedän, miltä ranskankerma maistuu, ja olen sitä ravintolassa texmex-ruuan kanssa syönyt, mutta tykkään kotitacoaterialla laittaa kermaviiliä, koska se on raikkaampaa.
Ap
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 20:52"]
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 19:06"]
tortilla = lätty
fajita = täytetty lätty
[/quote]
Vertaatko nyt tässä meksikolaista keittiötä näihin Suomen kaupoissa oleviin tuotteisiin? Käsittääkseni oikea vertailukohta olisi texmex, ei meksikolainen ruoka.
Mun suuhun fajitas- ja tacomausteseokset maistuu erilaisilta. Tacomausteessa on mm. sipulia, chiliä, juustokuminaa, valkosipulia, oreganoa, paprikaa suolan, sokerin, tärkkelyksen ja muiden lisäaineiden lisäksi.
Ap
[/quote]
En tarkoittanut verrata meksikolaisiin, siellä on ihan erilaista safkaa ja omaan makuun tex-mex sopii kyllä paremmin.
Onko fajitasmausteessa tai tortillamausteessa sitten eri aineet kuin tuossa tacomausteessa? Ja jos ne tosiaan on eri makuisia, niin minusta niissä tuotteiden nimissä voisi tuoda sen esiin jotenkin, kun nuo fajitas- ja taco-nimitykset ei oikein kerro mitään. Minusta maustamisessa on kyse enemmän niistä täytteistä, eikä oikeastaan tarjoiluun käytettävän lätyn tai kuoren muodosta.
[/quote]
Siis ainakin mun kokemuksen mukaan fajitas on ruokalaji, ei mikään texmex-ruuan kuori. Joku tuolla ensimmäisellä sivulla taisikin selittää, mitä fajitas on. Taco on Suomessa lähinnä tuoteperhe - kun maustepussissa lukee se, ihmiset tietävät, miltä mausteseos maistuu. Dippikastikejauhepusseja saa taco-makuisina, eikä se maku ole maissi, vaan tietty mausteseos.
Ap
Ap, ymmärrän mitä tarkoitat. En kuitenkaan ole hiffannut, onko yleisestikin tex-mex keittiössä eroteltu fajitas- taco ja tortilla-mausteet, ja jos, niin mikä ero niillä pitäisi olla. Kaikkia voi mielestäni maustaa ihan oman mielen mukaan, eikä esim. fajitas-ruokalaji muutu toiseksi, vaikka käyttäisi maustamiseen taco-mausteseosta.
Tex-mex ruoka on Suomessa yllättävän pitkälle tuotteistettua edelleen, vaikka kaikkia seoksiin kuuluvia mausteita saa muutenkin, toisin kuin ehkä joskus 20v sitten kun nämä tuotteet lanseerattiin.
Luin joskus erään blogi-kirjoituksenkin aiheesta:
http://pastanjauhantaa.blogspot.fi/2010/03/ongelmallinen-texmex.html
Tässä on muuten pirun kova resepti tex-mex faneille, sopii hyvin kaikenlaisen grilliruoankin seuraksi: http://www.foodnetwork.com/recipes/bobby-flay/grilled-corn-salad-with-lime-red-chili-and-cotija-recipe/index.html
Erittäin maukasta! Itse en ole tosin onnistunut tekemään ihan alkuperäisen veroista. Osasyynä on ehkä se, että tuota cotija-juustoa ei löydy. Mutta fetaa voi ainakin kokeilla korvikkeeksi.
Söin tuota maissilisuketta Bobby Flayn ravintolassa Vegasissa, ja jälkeenpäin ajatellen olisin kyllä ollut valmis maksamaan pelkästään siitä enemmän, kuin varsinaisesta pääruoasta.
T: Mausteseoksien nimityksiä edelleenkin ihmetellyt tietämätön
taco on se hyvä rapea, tortilla pehmeä lätkymäinen...
Kannattaa ap googlettaa englanninkielisten sivustojen reseptejä.
Tää on kyllä hupaisaa, sama kuin johonkin pizzakeskusteluun linkittäisi naapurikorttelin karvakäsikebabpilan listan ohjeeksi! :D
Oisko meidän Taco Bell enthusiast jo herännyt siellä Ameriikoissa? :)
[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 22:26"]
Lopettakaa jo se vääntäminen. Kaikki kuitenkin tietävät, mistä puhutaan. Ihan sama, millä nimillä Meksikossa niitä lättyjä ja kuoria kutsutaan.
[/quote] Tassa vahan osviittaa. http://www.tacobell.com/food/sides
[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 22:36"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 22:26"]
Lopettakaa jo se vääntäminen. Kaikki kuitenkin tietävät, mistä puhutaan. Ihan sama, millä nimillä Meksikossa niitä lättyjä ja kuoria kutsutaan.
[/quote] Tassa vahan osviittaa. http://www.tacobell.com/food/sides
[/quote]
Madre mía...
Täytteenä jauheliha- tai kanaseos, päällä raastettua cheddarjuustoa, jäävuorisalaattia, tomaattia, avokadoa, salsakastiketta ja ranskankermaa johon sekoitettu pari ruokalusikallista chipotlekastiketta :)