Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Mitä täytteitä teillä pannaan tacoihin ja tortilloihin?

Vierailija
16.11.2013 |

Me just noustiin pöydästä ja ruokana oli tacoja. Meillä täytteenä on yleensä tacomausteella maustettua soijarouhetta, kidneypapuja, sipulia  ja tomaattimurskaa, sitten on salsaa, juustoraastetta, kermaviiliä ja salaattia, jossa on tomaattia, kurkkua ja sipulia. Mä ja lapsi syödään yleensä tacoja, mies tortilloja.

Sit mulla on olemassa sellainen pelkästään tortilloille tarkoitettu versio, jossa on paistettuja ja fajitas-mausteella maustettuja kasviksia, juustosalsaa, salsaa ja riisiä.

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä täytteiden ehdoton hitti on guacamole (avocado, punasipuli korianteri, lime, suola, chili). Mies laittaa itselleen maustesekoituksella maustettua jauhelihaa, ja itse laitan papu-sipulipaistosta, joskus mukana myös sieniä. Siihen laitan mausteeksi ainakin chiliä, juustokuminaa, suolaa, pippuria. Juustokumina on oikeasti tärkeä osa tex-mexin makumaailmaa.

Lisäksi on yleensä salaattia, tomaattia, kurkkua, paprikaa, juustoraastetta, ranskankermaa ja kaupan salsa-kastiketta. Joskus tehdään valmiiksi tomaatti-sipuli-kurkku-sekoitus, joka on maustettu lime-mehulla, korianterilla (+ suolalla ja pippuri).

Itse en ihan tajua näitä fajita-, taco- ja tortillamausteita. Miksi ne on ensinnäkin eri nimisiä, kun alkuosa ei kuitenkaan tarkoita mitään tiettyä mausteyhdistelmää, eikä edes ota kantaa täytteisiin? Sisältökin taitaa niissä olla aika sama.

tortilla = lätty

fajita = täytetty lätty

taco = täytetty lätty (tai suomi-mex-keittiössä yleensä se rapea kuori)

Toisekseen parempaa saa itse maustamalla, noissahan on muistaakseni lähinnä suolaa ja sokeria. Mutta on toki helppoa, ja monet on tottuneet siihen, että noissa maustesekoituksissa on juuri se "oikea" maku. Eikä se tietenkään väärin ole.

Vierailija
22/70 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 18:38"]

Tacon ja tortillan ero? Oletko ikinä käynyt kaupassa tai syönyt niistä kumpaakaan? Tortilla on maissi/vehnälätty (alunperin ainakin maissi-), ja taco on sellainen kova kuori.

[/quote]

Tsk tsk, Wikipedia tietää paremmin:

Taco: Rapea tortilla

Tortilla on siis geneerinen nimitys sille leivälle, josta voidaan tehdä monenlaisia juttuja, kuten tacoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

maustettua jauhelihaa, atrian Duon valkosipuli + salsa-dippiä, kurkkua, paistettua sipulia ja punaista paprikaa, kirsikkatomaatin paloja, vähän salaattia, paaaljon juustoraastetta, ketsuppia. nam! janojuomaksi maito

Vierailija
24/70 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papuja en ole koskaan saanut tacossa, ne kuuluvat burritoon (bean burrito). Valkoisia juustoja kaytetaan keski- ja etela-Amerikassa. Tacojuusto on yleensa manchegoa tai cheddaria. Jos valkoista valttamatta haluaa niin ranskalainen feta on sopivampaa kuin kreikkalainen.

Ananakset ja muut hedelmat jattaisin pois.

Taco Bellin perus-tacossa on maustettu jauheliha, jaavuorisalaatin suikaleita, tomaattia ja hapankermaa. Lisaksi saa hot saucia jos haluaa.

Ne muut sovellutukset ovat sitten wrappeja joihin jokainen saa tunkea mita tykkaa.

Texmex aficionado.

Vierailija
25/70 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 18:57"]

Itse en ihan tajua näitä fajita-, taco- ja tortillamausteita. Miksi ne on ensinnäkin eri nimisiä, kun alkuosa ei kuitenkaan tarkoita mitään tiettyä mausteyhdistelmää, eikä edes ota kantaa täytteisiin? Sisältökin taitaa niissä olla aika sama.

tortilla = lätty

fajita = täytetty lätty

Toisekseen parempaa saa itse maustamalla, noissahan on muistaakseni lähinnä suolaa ja sokeria. Mutta on toki helppoa, ja monet on tottuneet siihen, että noissa maustesekoituksissa on juuri se "oikea" maku. Eikä se tietenkään väärin ole.

[/quote]

Vertaatko nyt tässä meksikolaista keittiötä näihin Suomen kaupoissa oleviin tuotteisiin? Käsittääkseni oikea vertailukohta olisi texmex, ei meksikolainen ruoka.

Mun suuhun fajitas- ja tacomausteseokset maistuu erilaisilta. Tacomausteessa on mm. sipulia, chiliä, juustokuminaa, valkosipulia, oreganoa, paprikaa suolan, sokerin, tärkkelyksen ja muiden lisäaineiden lisäksi.

Ap

Vierailija
26/70 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 19:04"]

Papuja en ole koskaan saanut tacossa, ne kuuluvat burritoon (bean burrito). Valkoisia juustoja kaytetaan keski- ja etela-Amerikassa. Tacojuusto on yleensa manchegoa tai cheddaria. Jos valkoista valttamatta haluaa niin ranskalainen feta on sopivampaa kuin kreikkalainen.

Taco Bellin perus-tacossa on maustettu jauheliha, jaavuorisalaatin suikaleita, tomaattia ja hapankermaa. Lisaksi saa hot saucia jos haluaa.

Ne muut sovellutukset ovat sitten wrappeja joihin jokainen saa tunkea mita tykkaa.

Texmex aficionado.

[/quote]

Anteeksi, mutta en ymmärrä pointtiasi :)

Ap

Vierailija
27/70 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käytät sekä tomaattimurskaa että salsaa, suosittelen niitä korvaamaan joskus kokeilemaan

chili sin carnea, aivan mahtavaa! Ohje tuolla: http://www.menaiset.fi/artikkeli/ruoka/reseptit/vegea_koko_viikko Itse lisään kyllä myös reilusti tulisuutta chilillä, tai vähintäänkin käytän chilimaustettua tom.murskaa.

Vierailija
28/70 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 18:57"]

Meillä täytteiden ehdoton hitti on guacamole (avocado, punasipuli korianteri, lime, suola, chili). Mies laittaa itselleen maustesekoituksella maustettua jauhelihaa, ja itse laitan papu-sipulipaistosta, joskus mukana myös sieniä. Siihen laitan mausteeksi ainakin chiliä, juustokuminaa, suolaa, pippuria. Juustokumina on oikeasti tärkeä osa tex-mexin makumaailmaa.

Lisäksi on yleensä salaattia, tomaattia, kurkkua, paprikaa, juustoraastetta, ranskankermaa ja kaupan salsa-kastiketta. Joskus tehdään valmiiksi tomaatti-sipuli-kurkku-sekoitus, joka on maustettu lime-mehulla, korianterilla (+ suolalla ja pippuri).

tortilla = lätty

fajita = täytetty lätty

[/quote] http://www.simplyrecipes.com/recipes/steak_fajitas/

Fajita ei ole mikaan taytetty tortilla vaan lautasellinen kokolihaa ja vihanneksia, tortillan saa siina sivussa.

Vierailija
29/70 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 19:07"]

Texmex aficionado.

[/quote]

Ap

[/quote] Too bad, so sad.

Vierailija
30/70 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 19:22"]

Texmex aficionado.

[/quote]

Ap

[/quote]

Eli et edes yritä selittää, miksi jonkun esim. jonkun amerikkalaisen ketjuravintolan annoksen koostumuksen pitäisi vaikuttaa siihen, millaista ruokaa minä laitan kotonani? Ruuan tärkein ominaisuus on ravitsevuus, toiseksi tärkein maku. Makuyhdistelmiä voi kokeilla ennakkoluulottomasti ja niihin voi tykästyä tai olla tykästymättä. En ole koskaan käynyt Meksikossa syömässä meksikolaista ruokaa tai USA:ssa syömässä texmexiä, joten mun mielestä olisi hieman surullista, jos mä yrittäisin kotikeittiössäni apinoida jotain sellaista, josta mulla ei ole edes kokemusta.

Ap

Vierailija
31/70 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 19:26"]

Texmex aficionado.

[/quote]

Ap

[/quote]

Eli et edes yritä selittää, miksi jonkun esim. jonkun amerikkalaisen ketjuravintolan annoksen koostumuksen pitäisi vaikuttaa siihen, millaista ruokaa minä laitan kotonani? Ruuan tärkein ominaisuus on ravitsevuus, toiseksi tärkein maku. Makuyhdistelmiä voi kokeilla ennakkoluulottomasti ja niihin voi tykästyä tai olla tykästymättä. En ole koskaan käynyt Meksikossa syömässä meksikolaista ruokaa tai USA:ssa syömässä texmexiä, joten mun mielestä olisi hieman surullista, jos mä yrittäisin kotikeittiössäni apinoida jotain sellaista, josta mulla ei ole edes kokemusta.

Ap

[/quote] Sita tarkoitin etta nama "tacot" ja "tortillat" ovat vahan omituisia, sama kuin mina tarjoilisin karjalanpaistia suklaakastikkeen kanssa.

Olen pahoillani jos oikean reseptin saaminen ottaa noin koville. Saathan kotonasi tarjoilla mita haluat mutta kutsu niita sitten wrapeiksi.

Vierailija
32/70 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 19:40"]

[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 19:26"]

Texmex aficionado.

[/quote]

Ap

[/quote]

Ap

[/quote] Sita tarkoitin etta nama "tacot" ja "tortillat" ovat vahan omituisia, sama kuin mina tarjoilisin karjalanpaistia suklaakastikkeen kanssa.

Olen pahoillani jos oikean reseptin saaminen ottaa noin koville. Saathan kotonasi tarjoilla mita haluat mutta kutsu niita sitten wrapeiksi.

[/quote]

Ottaa koville? Mulla ei ole tapana ottaa AV-juttuja kovin dramaattisesti, ehkä sulla on. 

Mä tarjoan kotonani mitä huvittaa ja kutsun sitä miksi huvittaa. En kyllä ymmärrä, miten rapeassa tacokuoressa tarjoiltavia täytteitä voi kukaan kutsua wrapeiksi.

Jos nämä asiat tuntuvat susta kovin raskailta, suosittelen, että otat yhteyttä näihin elintarvikevalmistajiin (päärikollisina Santa Maria ja Old El Paso), jotka tuovat markkinoille Suomessa näitä vääränlaisia texmex-tuotteita. Ehkä sieltä joku olisi kiinnostumaan kuulemaan näkemyksiäsi siitä, mitä ihmisten pitäisi kotonaan syödä?

Kannattaa myös kirjoittaa näille texmex-ketjuravintoloille, mitä näitä nyt Suomessa on, Iguana ja Pancho Villa ainakin. Ehkä heillä olisi tarvetta opetuksillesi?

Ap

Vierailija
33/70 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä papuja tuollaiseen paputäytteeseen kannattaa käyttää? Valkoisia purkkipapuja? Jotain muuta, mitä?

Vierailija
34/70 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 19:52"]

Mitä papuja tuollaiseen paputäytteeseen kannattaa käyttää? Valkoisia purkkipapuja? Jotain muuta, mitä?

[/quote]

Kysytkö nyt tuolta asiantuntijalta vai riittääkö sulle tavallisen kasvissyöjän neuvot vääränlaiseen texmex-ruokaan?

Ap

Vierailija
35/70 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa maustaa jauheliha itse. Juustokumina on tärkein mauste. Sen lisäksi laitan itse paprikajauhetta, chilirouhetta, suolaa, pippuria myllystä, sokeria ja tomaattipyrettä. Vähän vettä sekaan. On hyvää!

Vierailija
36/70 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jahas, ja jottei menisi ketjun löytäneen Taco Bell -ketjun fanittajan jankkaamiseksi  niin ihan taas tällainen suomalainen junttiresepti (olkoon sitten vaikka wrap) :)

Meillä tortilloihin laitetaan guacamolea, yleensä kanaa maustetuna vähän mielentilasta rippuen, currya, chiliä, valkosipulia...., salsaa, tuoreita kasviksia pilkottuna( jäävuorisalaatti, tomaatti, paprika, kurkku) eri astioihin, joitsa jokainen voi lappaa täytteeksi mitä haluaa. Ja lisäksi ransaknakermaa.

Tacoihin meillä laitetaan kuuman jauhelihasörsselin (jauhelihaa + rutkasti mausteita) päälle juustoraastetta sekä samaisia vihanneksia ja salsaa. Ja niin törppöjä olemme, että joskus pöytään kuuluu myös kermaviili maustetuna Taffel Taco-mausteella ja se on vaan meidän mielestä aika nam.

Anteeksi Taco Bell, anteeksi meksikolaiset ja kiitos kuitenkin kaikesta!

Vierailija
37/70 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 19:53"]

[/quote]

Kysytkö nyt tuolta asiantuntijalta vai riittääkö sulle tavallisen kasvissyöjän neuvot vääränlaiseen texmex-ruokaan?

Ap

[/quote]

Otan mieluummin vastaan ihan taviksen antaman ohjeen :)

Vierailija
38/70 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä helvettiä te mammat taistelette täällä jostian ruuasta? get a life..

Vierailija
39/70 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 20:01"]

[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 19:53"]

[/quote]

Ap

[/quote]

Otan mieluummin vastaan ihan taviksen antaman ohjeen :)

[/quote]

Ok! Mun mielestä texmex-ruokaan sopii parhaiten ruskeat pavut tai kidneypavut. Koska mä pyrin (siis pyrin, ei aina toteudu) keittämään & pakastamaan pavut itse ja välttämään säilykkeitä, meillä on käytännössä tuossa papusörsselissä kidneypapuja, koska niitä saa kuivattuna kaupasta, ruskeita papuja löytää harvemmin.

Mä teen sen papujutun niin, että kuullotan sipulia ja soijarouhetta (sekaan hieman vettä ja tom.murskaa) ja lisään valmiin mausteseoksen. Sitten lisään lopun tom.murskan ja lopuksi pavut.

Soijarouhetta ei tietenkään tarvitse käyttää, jos ei siitä tykkää, voi tehdä pelkästään papuja, sipulia ja tom.murskaa sisältävän jutun, ja maustaakin voi itse - tässä ketjussa on tullut vinkkejä. Mun mielestä hyvältä maistuu myös pavuista ja tomaattimurskalla jatketusta salsasta tehty täyte.

Ap

Vierailija
40/70 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 20:00"]

Jahas, ja jottei menisi ketjun löytäneen Taco Bell -ketjun fanittajan jankkaamiseksi  niin ihan taas tällainen suomalainen junttiresepti (olkoon sitten vaikka wrap) :)

Meillä tortilloihin laitetaan guacamolea, yleensä kanaa maustetuna vähän mielentilasta rippuen, currya, chiliä, valkosipulia...., salsaa, tuoreita kasviksia pilkottuna( jäävuorisalaatti, tomaatti, paprika, kurkku) eri astioihin, joitsa jokainen voi lappaa täytteeksi mitä haluaa. Ja lisäksi ransaknakermaa.

Tacoihin meillä laitetaan kuuman jauhelihasörsselin (jauhelihaa + rutkasti mausteita) päälle juustoraastetta sekä samaisia vihanneksia ja salsaa. Ja niin törppöjä olemme, että joskus pöytään kuuluu myös kermaviili maustetuna Taffel Taco-mausteella ja se on vaan meidän mielestä aika nam.

Anteeksi Taco Bell, anteeksi meksikolaiset ja kiitos kuitenkin kaikesta!

[/quote]

Ja sainpahan tehtyä pirusti kirjoitusvirheitä yhteen viestiin. Chili ja väärin tehdyt tortillat ehkä pehmentäneet aivot. Sori kaikki kielipoliisit ja meksikolaiset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi viisi