Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä FB:n Jouluapua-keräyksestä?

Vierailija
12.11.2013 |

https://www.facebook.com/pages/Jouluapua/404414899684476

Mitenkähän köyhät ja avun tarpeessa olevat perheet valitaan? Itse lupasin lahjoittaa kolmelle perheelle ja sain sivuston ylläpitäjältä heidän osoitteensa. Kahdella perheellä oli erikoinen sukunimi ja googlasin nämä perheet. Eipä tullut hyvä mieli. Toinen perheistä oli ihan varoissaan olevan näköinen, mm. kaksi autoa ja kahden auton talli omakotitalossa, isoja koiria useampikin. Toisessa perheessäkin oli vastaavaa. Tytär näyttää harrastavan ratsastusta ja poika jääkiekkoa. Toki köyhyys on aina subjektiivinen kokemus mutta silti pistää miettimän, että kuinka paljon tuohonkin palveluun ilmoittautuu ihmisiä, joilla vain on pokkaa pyytää ilmaista tavaraa vaikka varsinaista tarvetta ei ole...

Kommentit (176)

Vierailija
61/176 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

^^ oho ja hups, väärä ketju =)

Vierailija
62/176 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"6 henkinen perhe, jossa äiti on on työkyvyttömyyseläkkeellä ja isä opiskelee. Joulun tulo ahdistaa heitä rahattomuuden vuoksi. Pikkutytöt uskovat vielä Joulupukkiin ja olisi ihanaa heille se uskomus vielä suoda.Isommat lapset olisi ihana huomioida pikku paketilla myös sillä lapsiahan hekin vielä ovat vaikka muuta kuvittelevatkin.

Toiveena olisi pikkupaketit lapsille. Villasukat ovat heillä haluttua tavaraa, koska vanhan talon lattiat ovat kylmät. Nuorin lapsista on erityislapsi ja toivoo kovasti pääsevänsä uimahalliin joten uimahalliliput ovat erittäin tervetullut.

tyttö 4, tyttö 6, poika 15, Tyttö 18 "

Tässä sentään on jokseenkin järkevä teksti VAIKKA 18v. tytölle tuskin tarvitsee paljoa ostella (opintotuki? ikää jo sen verran että ymmärtää rahatilanteen). Joululahjatoiveet on ihan fiksuja ja toteutettavissa. Muut mitä luin olikin sitten ihan naurettavia...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/176 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 13:04"]"OULUN SEUTU 

12 henkisen perheen äiti rohkenee pyytää jouluapua. Isän vakavasti sairastuttua taloudellinen tilanne romahti ja nyt hän on alkanut opiskelemaan. äiti on hoitovapaalla pienten lasten vuoksi.

Äiti toivoisi pystyvänsä laittamaan vähän joulua lapsille, iloa ja riemua tavalliseen arkeen nähden.

16 tyttö, pesuaineita, vuosikalenteri, deo  

13 tyttö, tykkää käsitöistä ja askarrella, deo

12 tyttö, tykkää käsitöistä ja askarrella, deo  

7v tyttö, hiusjuttuja,ponskarit,pinnit ,värityskuvat,askartelujutut,

6v.poika; toppatakki ja housut ulkoiluun, koko 122cm ja sukat jalka 30, tykkää autoista ja rakennella

4v.poika; tykkää autoista ja legoilla rakentelusta,koko 110cm ja sukat koko 28

1v. tyttö vaatekoko 86-90 cm jalka 22, dublolegot kiinnostaa

Poika 21v. pyyhe, sukat koko 42-43, bokserit koko L tai pesuaineita

Poika 19 v. pyyhe, sukat koko 42-43, bokserit koko L tai pesuaineita

Poika 18 v. pyyhe, sukat koko 42 -43, bokserit koko L tai pesuaineita"

10 lasta?! :DD nyt hei ihan oikeesti. Tuossa tilanteessa voisi jo vähän katsoa peiliin ja miettiä miksei rahat riitä.
[/quote]

Täällä Oulussa on paljon lestadiolaisperheitä, joilla on suurperheet. Kyseessä ei ole asia jota säädellään taloudelliset asiat mielessä vaan uskontoon sidottu tapa. Pidän uskomattomana miten hyvin nämä suurperheet pärjäävät ja onnistuvat hoitamaan usein toistakymmentäkin lasta.

Vierailija
64/176 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työtön YH 4 lapselle, jotka elää toimeentulotuella. Isä ei ole kuviossa mukana. 11 vuotias poika on erityis lapsi ja tarvitsee koko ajan tukea. Äitillä ei ole tietoakaan kuinka järjestää joulu lapsille. Hän haluaisi antaa paketit heille.

Ruoka apu otetaan sydämellisesti vastaan.

Poika 13 toivoo xbox pelejä

Poika  11 toivoo xbox pelejä

Tyttö 7v toivoo petshoppeja

Poika 5 toivoo autoja. "

Voi itku millaisia ihmisiä sitä onkaan olemassa... Yh-äiti ja 4 lasta pitänyt tehdä vaikkei ole tuloja. Huoh.. Ja mitäs toivotaan lahjaksi, no x-box pelejä jotka maksaa kevyesti 50 e.

Vierailija
65/176 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 15:54"]Mä olen itse 3 lapsen yh ja olen miettinyt että nyt kun tuli ero että kehtaako sieltä pyytää joulukuusta sekä kinkkua. Tai edes kuusta koska se on ollut meillä joka ikinen vuosi perinteenä. Itse viime vuonna tein ruoka lahjoituksen.
[/quote]

Osta muovikuusi niin ei tarvii joka vuosi ostaa uutta. Ja miten on mahdollista että useat pyytää joulukoristeita... mulla on ollu samat käytössä varmaan 10 vuotta! :) Vai pitääkö olla uusia joka vuosi? Ja rohkeasti vaan sitä kinkkua pyytämään. :) Se on pientä verrattuna siihen mitä muut on toivonu.

Vierailija
66/176 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 15:17"][quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 14:19"]

Siis käykö näille käytetty tavara/vaatteet? Siis jos pyydetään vauvan toppapukua, bodeja yms. Niin voinko ilmoittaa että minulla on, toki käytettyjä (en todellakaan mistään lumpuista puhu..). Lisäksi pyydetään pieniä pakettaja lapselle jouluksi, eli sen olettaisin että laittaisin jotain uutta, värityskirjaa, tusseja, tarroja. Mutta, mä en oo ihan perillä tästä ideasta.. Jos tuossa kartalla täytyän tuon lomakkeen, niin meneekö se nyt sitten suoraan tuolle avunpyytäjälle että hän ottaa sitten vaikka minuun yhteyttä?

[/quote]

Moni oli korostanut, että nimenomaan uusia vaatteita halutaan, osa taas oli laittanut että käytetty kelpaa hyvin. Huomaa kuka on todella avun tarpeessa :)
[/quote]

Meidän seudulta oli vaan pari ilmoitusta ja yhdessä oli toivottu uutta. Muissa sitten ei oltu määritelty voiko olla käytettyä. Selasin vielä ilmoituksia alaspäin sen jälkeen kun olin karttahakua käyttänyt että se toppapuvun toivoja oli saanut jo tarpeeksi yhteydenottoja

Vierailija
67/176 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 15:39"]Meidän perhe sai apua viime jouluna jouluavun kautta.. Emme ole ylipainoisia eikä meillä ole kuin 2 lasta, emme myöskään juo emmekä ole velkaantuneet hullusti, siis opintolainat on molemmilla joita maksetaan ihan itse pois kuukausittain. Puolisoni oli menehtyä parisen vuotta sitten, joten hän tarvitsee apua jonkin verran eikä voi töissä käydä ja kaiken tämän vuoksi en itsekään voi, siis kotona tarvitaan minua.

Rahat on tiukilla koko ajan ja olemme siinä rajoilla ettei saada toimeentulotukeakaan. Meillä on sairaalalaskuja, fysiolaskuja, lääkekuluja, auto on pakko olla koska sairaalaan on päästävä erikoislääkärille pari kertaa vuodessa sekä kauppaan joka ei ihan tässä nurkilla ole. Meillä ei ole tukiverkostoja, ei ole yksinketaisesti suuria perhejouluja kuten monilla on. Saimme käytettyjä vaatteita ko. sivuston kautta, yhden aikuisen hupparin, lapsille pari vaatetta, kahvipaketin sekä 10e lahjakortin S-ryhmän kauppaan, ai niin ja suklaata. Jouluun varaudumme myös itse, kerään pakkaseen läheltä marjoja ja tarjousruokaa, kirppareilta valkkaan pikkulahjoja lapsille, mutta joku ihana ihminen halusi lähettää pikku paketin perheellemme josta olin kiitollinen ja olen vieläkin! Kiitoksena laitoin lastemme kuvan ja piirustuksen koska hän oli laittanut pakettiin yhteystietonsa, en tiedä pahastuiko koska koskaan en takaisin kuulunut..

Ymmärrän että ihmiset on vihaisia ja jotkut jopa kateellisia. Meille ei tarvitse ainakaan olla. Meillä on tosi rankkaa enkä tiedä elääkö puolisoni edes 10 vuotta. Silti olen kiitollinen mitä meillä on tällä hetkellä, lapset on ainakin terveitä!!

Toivon että tämä pieni kertomus selvensi sen verran että Suomessa ON köyhyyttä joka aiheuttaa suurta häpeää useimmille, ja ihan turhaan.

Haluan myös ilmoittaa että meillä on käytettynä saatu lainaan huonokuntoinen ja vanha läppäri, ei ole älypuhelimia, lapsilla ei ollenkaan, pelikoneita ei ole eikä tabletteja, ei ole kalliita harrastuksia. Mikroa ei ole eikä pesukonetta, pesemme talon koneella.

Hyää Joulun odotusta kaikille sekä iloista mieltä :)
[/quote]

Kelpaako teille kuivamuona-avustus? Esim. makaronia, tomaattimurskaa, mausteita yms mitkä ei mene nopeasti pilalle? :)

Vierailija
68/176 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tahtoisin siis avustaa jotenkin mutta en luota noihin "taloudellisesti tosi tiukkaa, äiti tarvitsee vaatteita kokoluokassa xl-xxl".

Vierailija
69/176 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, vanhan talon lattiat on varmasti kylmät, mutta eikö ketään kiinnosta että on varaa asua jossain omakotitalossa, kun ei ole varaa edes jouluun?

Vierailija
70/176 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla tuon avustusryhmän perheillä on asioita, joihin mulla itsellänikään ei olisi varaa. Tai olisi, mutta sitten olisin taloudellisesti tiukoilla tai ainakin työttömäksi jääminen olisi katastrofi. Olen yrittänyt etsiä jotain realistista autettavaa, mutta ei tuolta oikein tunnu löytyvän. 

Vierailija
71/176 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 16:06"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 13:04"]"OULUN SEUTU    12 henkisen perheen äiti rohkenee pyytää jouluapua. Isän vakavasti sairastuttua taloudellinen tilanne romahti ja nyt hän on alkanut opiskelemaan. äiti on hoitovapaalla pienten lasten vuoksi. Äiti toivoisi pystyvänsä laittamaan vähän joulua lapsille, iloa ja riemua tavalliseen arkeen nähden. 16 tyttö, pesuaineita, vuosikalenteri, deo   13 tyttö, tykkää käsitöistä ja askarrella, deo 12 tyttö, tykkää käsitöistä ja askarrella, deo   7v tyttö, hiusjuttuja,ponskarit,pinnit ,värityskuvat,askartelujutut, 6v.poika; toppatakki ja housut ulkoiluun, koko 122cm ja sukat jalka 30, tykkää autoista ja rakennella 4v.poika; tykkää autoista ja legoilla rakentelusta,koko 110cm ja sukat koko 28 1v. tyttö vaatekoko 86-90 cm jalka 22, dublolegot kiinnostaa Poika 21v. pyyhe, sukat koko 42-43, bokserit koko L tai pesuaineita Poika 19 v. pyyhe, sukat koko 42-43, bokserit koko L tai pesuaineita Poika 18 v. pyyhe, sukat koko 42 -43, bokserit koko L tai pesuaineita" 10 lasta?! :DD nyt hei ihan oikeesti. Tuossa tilanteessa voisi jo vähän katsoa peiliin ja miettiä miksei rahat riitä. [/quote] Täällä Oulussa on paljon lestadiolaisperheitä, joilla on suurperheet. Kyseessä ei ole asia jota säädellään taloudelliset asiat mielessä vaan uskontoon sidottu tapa. Pidän uskomattomana miten hyvin nämä suurperheet pärjäävät ja onnistuvat hoitamaan usein toistakymmentäkin lasta.

[/quote]

Mutta kai se uskonnollinen yhteisö auttaa omiaan, jos kerran järkeä ei saa käyttää?

Vierailija
72/176 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 16:43"]Monilla tuon avustusryhmän perheillä on asioita, joihin mulla itsellänikään ei olisi varaa. Tai olisi, mutta sitten olisin taloudellisesti tiukoilla tai ainakin työttömäksi jääminen olisi katastrofi. Olen yrittänyt etsiä jotain realistista autettavaa, mutta ei tuolta oikein tunnu löytyvän. 
[/quote]

Oli siellä yks perhe missä perheen 15vee tyttö toivoi puseron ja kirjan ja 12vee kuin myös puseron sekä herkälle iholle tarkoitettuja hoitsikoita. Äitikin toivoi jotain pientä, tyyliin suklaata? :)

Vierailija
73/176 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nykypäivänä ole oikeastikaan enää mitään "hätää". Monella voi olla laskut rästissä, isot lääkelaskut jne. mutta tuskin kukaan ei saa edes riisipuuroa joulupöytäänsä. Enemmän lienee kyse elämänhallinnanpuutteesta, eli vähäisetkin rahat menee elektroniikkaan (älypuhelimet, tabletit, pelit ym.), poltetaan/juodaan, ei osata valmistaa itse ruokaa...joskus tuli dokkari köyhyydestä Suomessa ja asunnottomien ym. sijaan jutussa kuvattiin vähän vajaan oloista perhettä, jossa oli kyllä perusasiat materian suhteen kunnossa, mutta kaikki muu olikin sitten aika surkeeta.

Myönnän siis että todellistakin köyhyyttä on olemassa, mutta silloin ollaan jo aika heikoilla, eivätkä nämä yksilöt ole edustettuina näissä keräyksissä; asunnottomat, kaverien/perheen luona majailevat, päihdeongelmaiset, mielisairaat, vammaiset...

Vierailija
74/176 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 16:06"]

"Työtön YH 4 lapselle, jotka elää toimeentulotuella. Isä ei ole kuviossa mukana. 11 vuotias poika on erityis lapsi ja tarvitsee koko ajan tukea. Äitillä ei ole tietoakaan kuinka järjestää joulu lapsille. Hän haluaisi antaa paketit heille.

Ruoka apu otetaan sydämellisesti vastaan.

Poika 13 toivoo xbox pelejä

Poika  11 toivoo xbox pelejä

Tyttö 7v toivoo petshoppeja

Poika 5 toivoo autoja. "

Voi itku millaisia ihmisiä sitä onkaan olemassa... Yh-äiti ja 4 lasta pitänyt tehdä vaikkei ole tuloja. Huoh.. Ja mitäs toivotaan lahjaksi, no x-box pelejä jotka maksaa kevyesti 50 e.

[/quote]

Mun käy sääliksi lapset, jotka joutuvat elämään nyky-yhteiskunnassa ilman mahdollisuuksia samaan mitä useimmilla ikätovereillaan on. Pienet lapset eivät vielä asiasta kärsi, mutta isommat alkavat jo kärsiä. Mä tapasin vuosia sitten netissä perheen, jossa oltiin tiukoilla ja silloin kymmenen kieppeissä olleelle esikoispojalle ei perheellä ollut vanhempien sairauksien ja työttömyyden vuoksi hankkia sellaisia juttuja, mitkä olivat sen ikäisten poikien keskuudessa in. En edes muista, miten homma tarkalleen ottaen lähti käyntiin, mutta musta tuli tälle pojalle "virtuaalikummitäti". Mä ostin toiveiden mukaidet synttäri-, nimppari- ja joululahjat. Aina, kun kävin työmatkalla USAssa, ostin pojalle jotain oikein coolia (esim joku huppari tai mikä nyt milloinkin oli sen ikäisten suosiossa) tuliaisiksi. Poika sai siis välillä myös sellaista, mitä edes kavereillaan ei ollut. Myöhemmin aloin antaa lahjat rahana ja lähetin 50-100 € kirjekuoressa, jotta hän sai itse ostaa jotain mieluisaa. Nyt hän on jo aikuinen ja vanhemmillakin ollut taas pidemmän aikaa töitä, mutta niinä vuosina pidin tärkeänä, ettei lapsen toiveille vanhemmat aina joutuisi sanomaan "ei". 

Vierailija
75/176 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu on joka vuosi, en ymmärrä miten siihen ei voi varautua etukäteen. No äkilliset kriisit on toki eri juttu, mutta kyllä jokaisella tulisi olla jonkun verran rahaa tilillä äkillisiä menoja varten. Mutta siis alesta voi hankkia koristeita ja pieniä lahjoja pitkin vuotta. Etenkin joulun jälkeen ja muutama päivä ennen aattoa myydään koristeita yms. halvalla. Jouluruuat (puuro, laatikot, leivonnaiset) ovat edullisia, niitä voi tehdä jo pakkaseen. Samoin tarjoksesta voi hamstrata jo esim. lihaa pakkaseen.

Lahjatoiveet oli kyllä osalla tosi härskejä, esim. pelit ja sellaiset. Kirjoja ja dvd:itä toivottiin monessa, niitä saa halvalla kirppikseltä ja ilmaiseksi kirjastosta. Toiveet vauvoille olivat aika turhia, koska eivät vauvat tai vuoden-kahden ikäiset vielä joulusta piittaa. Vastasyntyneet vauvat saavat äitiyspakkauksen, jossa pitäisi olla kaikki tarvittava. Jossain ilmoituksessa puhuttiin vaatekaapista vauvalle, ei nyt kovin tärkeä hankinta. Toinen luku ovat sitten nämä aikuiset lapset, joiden nyt viimeistään luulisi hankkivan omat lahjansa tai ymmärtävän perheen rahatilanteen. Olikohan se nyt tässä listassa, jossa toivottiin 18-veen kotiin jotain kivaa.

Monilla tuolla on varmaan ihan oikea ja kipeä avuntarve, mutta nämä ahneet pyytäjät ja monen lapsen vanhemmat kyllä vievät auttamishaluja. Varsinkin, kun pyydellään jo yli 2 kk:ta ennen joulua, ettei vaan jäädä ilman. Olen auttanut (niin teen tänäkin vuonna) Joulupuu-keräyksen kautta, siinä sos.toimisto valitsee lahjan saajat eli on jonkinlainen seula siinä, kenelle apu menee.

Vierailija
76/176 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 13:23"][quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 13:04"]"OULUN SEUTU 

12 henkisen perheen äiti rohkenee pyytää jouluapua. Isän vakavasti sairastuttua taloudellinen tilanne romahti ja nyt hän on alkanut opiskelemaan. äiti on hoitovapaalla pienten lasten vuoksi.

Äiti toivoisi pystyvänsä laittamaan vähän joulua lapsille, iloa ja riemua tavalliseen arkeen nähden.

16 tyttö, pesuaineita, vuosikalenteri, deo  

13 tyttö, tykkää käsitöistä ja askarrella, deo

12 tyttö, tykkää käsitöistä ja askarrella, deo  

7v tyttö, hiusjuttuja,ponskarit,pinnit ,värityskuvat,askartelujutut,

6v.poika; toppatakki ja housut ulkoiluun, koko 122cm ja sukat jalka 30, tykkää autoista ja rakennella

4v.poika; tykkää autoista ja legoilla rakentelusta,koko 110cm ja sukat koko 28

1v. tyttö vaatekoko 86-90 cm jalka 22, dublolegot kiinnostaa

Poika 21v. pyyhe, sukat koko 42-43, bokserit koko L tai pesuaineita

Poika 19 v. pyyhe, sukat koko 42-43, bokserit koko L tai pesuaineita

Poika 18 v. pyyhe, sukat koko 42 -43, bokserit koko L tai pesuaineita"

10 lasta?! :DD nyt hei ihan oikeesti. Tuossa tilanteessa voisi jo vähän katsoa peiliin ja miettiä miksei rahat riitä.
[/quote]

No voi helvetti sentään! :) Miten joku kehtaa? 18, 19 ja 21 vuotiaat ois voinu jättää tosta pois niin ois vähän uskottavampi. Ja ton ikäset vois mennä töihin tai saada työmarkkinatukea ym. ja maksaa omat lahjansa ja auttaa äitiään. No itepähän on lapsensa kasvattanut.
[/quote]

Tää on varmaan lestaperhe kun on Oulusta

Vierailija
77/176 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita syntyvälle vauvalle tavaraa kärkkyviä en ymmärrä. Äitiyspakkauksessa on hyvin pitkälti kaikkea paitsi vaippoja. Ottavat kai paketin rahana ja sitten ihmetellään, mistä vauvalle sais vaatetta. Äly hoi.

T: Sama, joka ihmetteli miksi avustukset pitää toimittaa syliin saakka

Vierailija
78/176 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varakas vanhapoikapukki tahtoisi tyhjentää joulunsäkit yhdessä kivan sinkku/yh-tonttutytön kanssa.

Nimimerkki Kulkuset kilisemään

Vierailija
79/176 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveellinen ruoka on kallista, myönnetään, mutta. Köyhä ei voi olla lihava piste. Itse ainakin annan niitä nakkeja ja ranskalaisia lapsille, itse syön vain ihan vähän. En ole lihava, köyhä kylläkin.

Vierailija
80/176 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä viime joulun pelasti 200€ lahjakortti. Paikalliset yritykset olivat keränneet rahaa yhdessä lions clubin kanssa ja lahjoittivat ne lahjakortteina vähävaraisille lapsiperheille. Olen ikuisesti kiitollinen sille ihmiselle joka ilmoitti meidän tietomme heille. Olen siis kahden lapsen yh. Mies jätti ihan yhtäkkiä minun olessa vielä raskaana. Lähdin 1v esikoinen kainalossa lähes tyhjään asuntoon heinäkuussa. Kuopus syntyi lokakuussa. Sossun tuella sain hakea kierrätyskeskuksessa välttämättömät kalusteet. Tähän päivään mennessä en ole saanut takaisin kaikkea omaisuuttani Ex-aviomieheni luota. Ilman tuota 200€ meillä ei olisi ollut joulua. Vaikka vieläkin olemme köyhiä en kehtaisi hakea apua tuolta ryhmästä kun näkee millaisen teilauksen ihmiset ovat saaneet. Onneksi tänä vuonna olen vaivalla saanut säästettyä rahat pieniin lahjoihin sekä jouluruokaan jonka teen toki itse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi