Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä FB:n Jouluapua-keräyksestä?

Vierailija
12.11.2013 |

https://www.facebook.com/pages/Jouluapua/404414899684476

Mitenkähän köyhät ja avun tarpeessa olevat perheet valitaan? Itse lupasin lahjoittaa kolmelle perheelle ja sain sivuston ylläpitäjältä heidän osoitteensa. Kahdella perheellä oli erikoinen sukunimi ja googlasin nämä perheet. Eipä tullut hyvä mieli. Toinen perheistä oli ihan varoissaan olevan näköinen, mm. kaksi autoa ja kahden auton talli omakotitalossa, isoja koiria useampikin. Toisessa perheessäkin oli vastaavaa. Tytär näyttää harrastavan ratsastusta ja poika jääkiekkoa. Toki köyhyys on aina subjektiivinen kokemus mutta silti pistää miettimän, että kuinka paljon tuohonkin palveluun ilmoittautuu ihmisiä, joilla vain on pokkaa pyytää ilmaista tavaraa vaikka varsinaista tarvetta ei ole...

Kommentit (176)

Vierailija
161/176 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä tänä vuonna? Onkohan ihmisten asenteet entisestään koventuneet yhdessä päättäjien "köyhät kyykkyyn"-hankkeilla?

Vai vieläkö löytyy joulumieltä?

Edelleen toivotaan joulukoristeita, perheissä liuta erityislapsia, ylipainoa, elämänhallinnallista ongelmaa, kemikaaliyliherkkyyksiä / homeongelmaa, työttömyyttä, mt-ongelmia, yksinhuoltajuutta, kouluttomuutta. Aivosumua, kilpirauhasaairautta (vaikka viitearvoissa on labrakokeet), väsymystä, jne.

Mitään ei tehdä itse asioiden eteen / muuttamiseksi. Apu ja pelastus on ulkoistettu muille (niille jotka ovat ottaneet vastuun elämästään)

En auta, koska jokainen on oman onnensa seppä. Yrittämällä ja töitä tekemällä leipänsä ja toimeentulonsa hankkikoot.

Eihän tuo kartta ole vielä edes tälle vuodelle auennut! Että piti sitten tämmöstä keksiä omasta päästä ja mollata vähävaraisia ihmisiä...

Vierailija
162/176 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/176 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää

Vierailija
164/176 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebookin ryhmissä mennään edelleen samalla kaavalla lahjatoiveista alkaen. Kalliita legoja, merkkivaatteita...

Olen tosiaan vuosia ihmetellyt sitä miksi ei ennakoida?

Itse olen yhden lapsen yh. Käyn töissä mutta makselen vielä velkoja 3 vuotta. Kuukausittaisten pakollisten kulujen jälkeen jää alle sen 700e/kk jolla vaatetan, syötän ja ostan lapselle lahjat vuosittain. Auta armias jos tulee ylimääräisiä kuluja. Ei sossu auta koska en ole oikeutettu toimeentulotukeen.

Silloin olen itse syömättä.

Joululahjat ostan pitkin vuotta ja alesta. Ruuan ostan ilta aikaan kun tulee -60% vähennykset. Vaatteita en ole vuosiin ostanut uutena sillä minusta on ihana tehdä löytöjä kirpparilta. Lähdin kasvattamaan omaa hiusväriä kaksi vuotta sitten. Säästyy rahat hiusväreistä ja turhista kampaamo reissuista.

Auto on pakko pitää töiden ja lapsen sairaalareissujen vuoksi.

Kyllä suurimmalla osalla köyhistä on vain elämänhallinta hukassa. Halutaan samaa kuin muutkin mutta sen eteen ei tehdä muutoksia.

Vierailija
165/176 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveellinen ruoka on kallista, myönnetään, mutta. Köyhä ei voi olla lihava piste. Itse ainakin annan niitä nakkeja ja ranskalaisia lapsille, itse syön vain ihan vähän. En ole lihava, köyhä kylläkin.

Makaroni vs. kaurahiutaleet,molemmat halpoja mutta kumpi terveellistä? Lihaa ei tarvitse lainkaan ravintoaineiden takia ja peruna kannattaisi ottaa sellaisenaan eikä ranskalaisina turhine rasvoineen.Tässä se köyhien saamattomuus näkyy.

Vierailija
166/176 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin tämän viestiketjun ja luin Jouluavun avunpyyntöjä. Mahtavaa, miten helpoksi auttaminen on tehty! Ajattelen, että on tosi hienoa, että edes osa vähävaraisista perheistä pääsee pyytämään apua palvelun kautta. Ja on myös hienoa, että näiden perheiden lapsilla on samanlaisia mielenkiinnonkohteita kuin muilla ikäisillään, esim. kauko-ohjattavia leluja, videopelejä, kosmetiikkaa sun muuta. Mikä se sellainen meininki on, että köyhän pitää mennä vielä enemmän kyykkyyn? Nythän just olisi tilaisuus vähän tasailla mahdollisuuksia. Kuinka monelle on käynyt niin, että hyvä on poikinut hyvää? Tästä viestiketjusta välittyy käsittämätön fiilis: "Autan mielelläni, mutta minä valitsen, oletko tarpeeksi nöyrä vai et!" Älkää nyt hyvät ihmiset vaatiko huono-osaiselta huonoa ja alistuvaa fiilistä, jos hän on rohjennut lähteä hakemaan apua.

Siis huono-osainen on eri asia kuin rahansa tuhlannut kerjääjäpummi joita noilla sivustoilla riittää.

Vierailija
167/176 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osallistukaa mielummin tähän http://www.joulunlapsi.fi

Patmoksen keräys?! Kiitos ei, en anna penniäkään, vaikka jouluisin joustankin hiukan tiukasta säännöstäni olla antamatta mitään uskonnollisille järjestöille.

ohis, jota vituttaa Patmoksen ja muu hihhujen toiminta niin perkeleesti.

Vierailija
168/176 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista nähdä kuinka kauan tämä fb-keräys jatkuu kun suurin osa "hädänalaisista" on tuhlareiden vedätystä.

Vierailija
169/176 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olihan tuolla asiallisiakin toiveita, esim. uimahalliliput ja muovinen joulukuusi koristeineen, mutta voi nyt helvetti esim. näitä toiveita:

"poika 12.v, kaikki tieteeseen liittyvä kiinnostaa esim.mikroskooppi sekä oma kitara.."

"poika 10.v,jalkapallo ja kaikkea siihen liittyvää esim. pelipaita haaveena harrastus jalkapallosta."

"Äiti toivoo ruoka-avustusta. He tykkäävät leipoa, kun vain olisi tarvikkeita mistä leipoa.

Uusi yllätystulokas syntyy tammikuussa, ja työtön isä asuu eri osoitteessa. Kaikelle vauva tarvikkeille olisi myös tarvetta. "

Oikeastiko jollain ei ole varaa esim. euron torttutaikinaan?? Ja työtön isä asuu eri osoitteessa, eli saa kaikki yh-tuetkin tuo nainen itselleen...just, just.

Miten joku kehtaa pyytää kitaraa ym. kalliimpia lahjoja tuntemattomilta?? Jalkopallo EI OLE KÖYHÄN HARRASTUS SARJATASOLLA!!

Ai ei ole leivontatarvikkeita kun iso jauhopaketti maksaa alle euron? Ei voi kuin ihmetellä tuota avuttomuutta,tehkää nyt vaan lisää lapsia...montakohan vuotta tuo farssikeräys jatkuu?

Vierailija
170/176 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vakavasti sairas eläkeläinen. Pyysin apua ja joku lähetti viestin keskellä yötä. Lähetin viestin että palaan asiaan seuraavana päivänä. Ei vastannut enään. Jääkaappi jäi tyhjäksi.

Vierailija
171/176 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En auta. Samat tarinat toistuu ja toistuu. Ollaan muiden armoilla, Ja sit just näitä, jotka ottaa kaiken mitä muilta saa, vaikka oikeaa avuntarvetta ei ole.

Maataan kotona tekemättä mitään, työttöminä ja lapsia tehtaillaan. Muut maksaa ja auttaa ajatuksella. Ei ole varaa jouluruokaan (se ei ole kallista, kun itse tekee), mutta ei vaivauduta.

Häviää se oikeat akuutissa hädässä olevat ja heidän avuntarve.

Jouluruokaan riittäisi muutaman euron säästö kuukaudessa pitkin vuotta,mutta rahat on tuhlattu tuenmaksu-päivän heräteostoksiin.Sitä paitsi nämä yksityisten rahakeräykset ovat laittomia.

Vierailija
172/176 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, itselläkin meni maku kun tarjosin eräälle perheelle pyytämäänsä imuria mutta ei se sitten ollutkaan vaatimusten mukainen ja edellinenkin oli sanojensa mukaa vielä ihan käyttökelpoinen mutta uusi olisi paikallaan. WTF??? Kai sitä nyt tuossa tilanteessa vanhakin imuri ajaa asiansa herranjesta. Olisi kai pitänyt käydä kaupasta ostamassa uusi.

Juuri tätä se fb-"köyhyys" on, huijarituhlareita palsta täynnä. Ei riitä rahat rikkaammallakaan jos huvikseen ostellaan turhuuksia non-stoppina.

Vierailija
173/176 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me oltaisiin kai saatu lahjoja tai voitu hakea niitä, mutta en kokenut siihen pientäkään tarvetta. Raha-asiat on kunnossa (luottotiedot ok, osataan budjetoida, ei velkaa), ei sosiaalisia ongelmia ja olen taitava ostamaan lahjoja pienellä rahalla. En väitä että kaikki olisivat samanlaisia, etenkään jos asioivat sossussa, mutta kieltämättä joskus mietin että miksi osa pärjää vähälläkin ja osa taas maksattaa kaiken vessapaperista lähtien muilla, mutta samaan aikaan ostelee älypuhelimia jne.?

Jos joku pyytää halpoja päivittäistavaroita kyse on siitä mihin rahat on käytetty ennen näitä.

Vierailija
174/176 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 14:29"]Suurperhe, isä, äiti ja kymmenen lasta.

Isä sairaseläkkeellä, äiti työtön kotiäiti. Lapsille pyydetään vaatekertoja, iPhone-puhelimia. Kymmenen kilon kinkku ja muut jouluruuat olisi mukava saada. vähän punaviiniä. Isälle uusi Playstation 4 peleineen, äidille hiusten kaksivärivärjäystä, lila ja blondi, ja tatuointi. Tehkää meille joulu, kuusi on tulossa naapurilta

itellekki tuli tämmöinen fiilis kun yritin sovitella erään suurperheen äidin kanssa tapaamista,ei onnistunut. Enkä nähnyt kyllä perheeltäkään mitään kiitosta jouluapua sivuston seinällä. Jotenkin käytöstavat ihan nollassa.... Tämä on ensimmäinen ja vipa kerta kun osallistun mihinkään tälläseen,meni maku. Olin todellakin siinä luulossa että tarve iso ja mulla melkein uusia lastenvaatteita yms ja suurperheen äiti jotenkin niin törppö ettei aikaa sovittua,ei mitään pahoittelua ohareista,eikä kiittämistä vaivannäöstä yms.

Niillä ei aina edes ole väitettyjä lapsia ja kotikin saattaa olla varakkaalla alueella.

Vierailija
175/176 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aikaisemmin osallistunut erilaisiin keräyksiin ja lahjoituksiin. Tänä jouluna en, sillä minä ja pieni poikani olimme itse avuntarvitsijoita. Ei kyllä tullut mieleenkään pistää mitään hakemuksia (toimeentulotukea lukuunottamatta), koska ajattelin, että poika on vielä liian pieni ymmärtääkseen joulua. Toimeentulotoimistossa ajateltiin toisin <3 Sieltä kysyivät lupaa laittaa pojan tiedot mukaan Joulupuu -keräykseen. Itselleni se oli lähinnä shokki. En ollut ajatellut olevamme "siinä jamassa", mutta annoin luvan. Olin varautunut yhteen pakettiin, mutta paketteja tulikin viisi! Lisäksi sossuun oli lahjoitettu uusia lastenvaatteita, joista pääsi valitsemaan sopivan kokoisia <3 Meille olisi kyllä kelvannut käytetytkin, olen ahkera kirppistelijä. Mutta olihan se kiva saada pojalle jotain uuttakin :) 

Sossuperheiden kauppareissut ovat kärry täynnä herkkuvanukkaita ja muita turhuuksia joissa säästämällä rahat riittäisi kevyesti, tupakat vielä.

Vierailija
176/176 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi! Ekaa kertaa osallistuin jouluapua- toimintaan. Valitsin esim talvikengät toivoneen ja tilasin netistä alesta hänelle uudet talvikengät. Pääseepähän ulos liikkumaan! Ihan hyvä mieli jäi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi