Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä FB:n Jouluapua-keräyksestä?

Vierailija
12.11.2013 |

https://www.facebook.com/pages/Jouluapua/404414899684476

Mitenkähän köyhät ja avun tarpeessa olevat perheet valitaan? Itse lupasin lahjoittaa kolmelle perheelle ja sain sivuston ylläpitäjältä heidän osoitteensa. Kahdella perheellä oli erikoinen sukunimi ja googlasin nämä perheet. Eipä tullut hyvä mieli. Toinen perheistä oli ihan varoissaan olevan näköinen, mm. kaksi autoa ja kahden auton talli omakotitalossa, isoja koiria useampikin. Toisessa perheessäkin oli vastaavaa. Tytär näyttää harrastavan ratsastusta ja poika jääkiekkoa. Toki köyhyys on aina subjektiivinen kokemus mutta silti pistää miettimän, että kuinka paljon tuohonkin palveluun ilmoittautuu ihmisiä, joilla vain on pokkaa pyytää ilmaista tavaraa vaikka varsinaista tarvetta ei ole...

Kommentit (176)

Vierailija
81/176 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ja yksivuotias ei tosiaan joulusta ymmärrä mitään, harmittaa vaan isompien sisarusten puolesta jotka kirjoittelee joulupukille että mitä vauva toivoi lahjaksi. Eihän sillä muuten mitään väliä olisikaan, mutta kun meidän ekaluokkalainen uskoo joulupukkiin.

Vierailija
82/176 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 01:00"]

Meillä viime joulun pelasti 200€ lahjakortti. Paikalliset yritykset olivat keränneet rahaa yhdessä lions clubin kanssa ja lahjoittivat ne lahjakortteina vähävaraisille lapsiperheille. Olen ikuisesti kiitollinen sille ihmiselle joka ilmoitti meidän tietomme heille. Olen siis kahden lapsen yh. Mies jätti ihan yhtäkkiä minun olessa vielä raskaana. Lähdin 1v esikoinen kainalossa lähes tyhjään asuntoon heinäkuussa. Kuopus syntyi lokakuussa. Sossun tuella sain hakea kierrätyskeskuksessa välttämättömät kalusteet. Tähän päivään mennessä en ole saanut takaisin kaikkea omaisuuttani Ex-aviomieheni luota. Ilman tuota 200€ meillä ei olisi ollut joulua. Vaikka vieläkin olemme köyhiä en kehtaisi hakea apua tuolta ryhmästä kun näkee millaisen teilauksen ihmiset ovat saaneet. Onneksi tänä vuonna olen vaivalla saanut säästettyä rahat pieniin lahjoihin sekä jouluruokaan jonka teen toki itse.

[/quote] Olen ollut samassa veneessä.. Se o hirveää, tosin en raskaana ja vain yhden lapsen kanssa.. Olen vähän maassa ja häpeissäni miten ihmiset kirjoittavat täällä.. On oikeasti hirveää olla köyhä, siis ei sitä kehtaa edes sukulaisille kertoa. Mulla on tasan yksi ainoa ystävä koska pelkään enkä luota kehenkään.. Ulospäin nytämme varmaan ihan suht tavis perheeltä mutta kyllä saa miettiä tarkkaan miten saa rahat riittämään edes perusjuttuihin saati johonkin juhliin esim lasten sellaisiin, kaverilahjat tms.. Yritän että edes lapsilla, niitä on 2 kappaletta, olisi sosiaalista elämää..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/176 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
84/176 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon on tullut hakemuksia.

Vierailija
85/176 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla on jotain synttärijuttujakin?

Vierailija
86/176 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Useimmilla oli asiat siis ehkä kuitenkin hyvin, valituksesta huolimatta. Kun ehtona oli oman pärstäkertoimen näyttäminen, ei huijaus ehkä tuntunutkaan niin helpolta, kuin kasvottomasti (esim. Facebookin kautta?)."

Taisi tulla virheellinen johtopäätös. Monilla on asiat oikeasti huonosti, mutta harva suostuu tulemaan jonkun random nettikirjoittajan katsastettavaksi ja nöyryytettäväksi.

Onko sinulla vaikeuksia asettua toisen ihmisen asemaan? Siis aidosti asettua toisen asemaan eikä vain jaella tavaroita köyhille? Menisitkö itse "näyttämään pärstäkerrointasi"?

Vierailija
87/176 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
88/176 |
12.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas solvataan köyhiä.. Saimme apua tällaisen sivuston kautta ja kerron mielelläni miten meni. Eli lahjoittaja tuli kotiimme tuomaan avun, itse siis halusi ja otti minuun yhteyttä.. Jo asuinalueestamme näkyy että vuokrakasarmissa ollaan ja viimeistään kotoamme että ehkä on siistiä ja puhdasta mutta askeettista.. Olimme iloisia ja toivotimme tervetulleeksi, onneksi vain yksi lapsistamme oli kotona ja kaksi koulussa.

Lahjoittaja oli ottanut omat lapsensa mukaan, kertoi että hänen lapset oppii ettei kaikilla ole asiat yhtä hyvin kuin heillä :O Muisti kehua myös miten hyvin heillä ne asiat on. Mulla oli sellainen olo että olisi tultu vain tirkistelemään ja nälvimään! Lopulta karautti pois uudella autolla siihen hienoon taloonsa. Mietin halusiko vain käydä nöyryyttämässä jotain köyhää perhettä. Että kyllä niitä ns auttajiakin on kaikenlaisia, osa haluaa tirkistellä ja pönkittää oma oloaan.

Vierailija
89/176 |
12.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 13:22"]

Taas solvataan köyhiä.. Saimme apua tällaisen sivuston kautta ja kerron mielelläni miten meni. Eli lahjoittaja tuli kotiimme tuomaan avun, itse siis halusi ja otti minuun yhteyttä.. Jo asuinalueestamme näkyy että vuokrakasarmissa ollaan ja viimeistään kotoamme että ehkä on siistiä ja puhdasta mutta askeettista.. Olimme iloisia ja toivotimme tervetulleeksi, onneksi vain yksi lapsistamme oli kotona ja kaksi koulussa.

Lahjoittaja oli ottanut omat lapsensa mukaan, kertoi että hänen lapset oppii ettei kaikilla ole asiat yhtä hyvin kuin heillä :O Muisti kehua myös miten hyvin heillä ne asiat on. Mulla oli sellainen olo että olisi tultu vain tirkistelemään ja nälvimään! Lopulta karautti pois uudella autolla siihen hienoon taloonsa. Mietin halusiko vain käydä nöyryyttämässä jotain köyhää perhettä. Että kyllä niitä ns auttajiakin on kaikenlaisia, osa haluaa tirkistellä ja pönkittää oma oloaan.

[/quote]

Onhan se mielenkiintoista nähdä miten köyhät asuu.

Vierailija
90/176 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos te, joilla on ylimääräistä rahaa ja tahtoa auttaa niin ilahduttaisitte esim. vanhainkotien vanhuksia, tai kotonaan asuvia yksinäisiä? On järjestöjä ja kerhoja jne. jotka liikuttavat ja järjestävät toimintaa mm. jouluisin. voisiko niitä tukea? tai esim. sairaaloissa joulunsa viettäviä pikkupotilaita? myös löytöeläintalot olisivat varmasti kiitollisia kaikesta avusta :)

Vierailija
91/176 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 07:35"]

Vai voisiko olla, että tuossa perheessä lapsilla on hämärtynyt käsitys siitä mikä on kohtuullista? Ei ole koskaan tarvinnut pihistellä ja vielä sukulaiset ostaneet kasoittain lahjoja? Että vanhempi ihan aidosti halusi näyttää lapselleen, että kaikilla ei ole asiat niin hyvin?

[/quote]

Köyhätkin ihmiset on ihmisiä, ei mitään näyttelykappaleita, tai eläintarhan eläimiä, joita käydään pällistelemässä opetustarkoituksessa!

Tosi sairas maailmankuva pitää olla, jos kuvittelee tuon olevan jotenkin normaalia.

Vierailija
92/176 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 16:24"]

Joo, vanhan talon lattiat on varmasti kylmät, mutta eikö ketään kiinnosta että on varaa asua jossain omakotitalossa, kun ei ole varaa edes jouluun?

[/quote]

Pitää aina muistaa, että ihmisten olosuhteet muuttuvat. Jos on tiukkaa, ei välttämättä vanhasta, maksetusta omakotitalosta vuokralle muuttaminen ole järkevää. Eikä edes halpaa tai välttämättä mahdollista

Vierailija
93/176 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihmisen Ahneus teetttää just tuota et pyytää apua vaikka ei oikeesti tarvitse.Moni ei tule ajatelleeksi ,että oikeasti joku köyhä perhe tarvitsisi sen avun mitä ahneuksissaan itse rohmuaa.Valitettavan paljon on omaan napaan tuojottamista ja oikeesti köyhiä ei huomioida.Sääliksi käy näitä kenelle ei riitä mikään ,vaan pitää kaikki rohmuta vain itselle.

Vierailija
94/176 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä toimin pari vuotta sitten eräässä avustusjärjestössä, ja siellä huomasin, että avusten antajia on enemmän kuin avustusten vastaanottajia. Tälläkin hetkellä ko. avustusjärjestön tilat ovat täynnä joululahjoja. Toivottavasti lahjat vain kohtaavat tarvitsijoiden kanssa. Sen silloin aikanaan huomasin, että esim. seurapelit ja kirjat eivät kelpaa, vaikka nehän olisivat edullista ja kehittävää ajankulua. Yksi ruokapaikka tarjosi noin 30 perheelle joululounaan, vain reilu kymmenen saapui. Joululounas oli kahdelle aikuiselle ja rajoittamattomalle määrälle lapsia. Tänä päivänä ko. järjestö jakaa ilmaiseksi vaatteita ja tarvikkeita lapsiperheille, ja lasten harrastuksia maksetaan jos niitä vain haetaan.

Vierailija
95/176 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me oltaisiin kai saatu lahjoja tai voitu hakea niitä, mutta en kokenut siihen pientäkään tarvetta. Raha-asiat on kunnossa (luottotiedot ok, osataan budjetoida, ei velkaa), ei sosiaalisia ongelmia ja olen taitava ostamaan lahjoja pienellä rahalla. En väitä että kaikki olisivat samanlaisia, etenkään jos asioivat sossussa, mutta kieltämättä joskus mietin että miksi osa pärjää vähälläkin ja osa taas maksattaa kaiken vessapaperista lähtien muilla, mutta samaan aikaan ostelee älypuhelimia jne.?

Vierailija
96/176 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen toiminut vähän eri lailla... olen yh ja autan muita vaikka meilläkin on asiat huonosti. Onneksi jouluruuat on suht edullisia, no kinkku ei ole ja voi olla ettei siihen olekaan varaa, mutta sitten vaikka laatikoiden kanssa jauhelihakastiketta :D

Vierailija
97/176 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 15:35"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 13:33"]

Toivoisin vaikka muutaman kympin avustusta, että voisin osallistua sukujoulun laittamiseen ja anoppini työmäärä vähenisi. Kolmellekymmenelle hengelle saa leipoa ja kokata melkoisesti. Mieheni on sairaslomalla työtapaturman vuoksi ja itse opiskelen, joten joulubudjetti menee bensaan ja kahden lapsemme lahjoihin se minkä pystytään laittamaan. Säästöön ei jää rahaa niin kauan kuin mies ei ole töissä. Mutta en kyllä kehtaa ikinä pyytää mitään avustusta, kuitenkin joku keksii meillekin keinon millä tienata ne kympit ja voi samalla vähän haukkua meitä.

[/quote]

Mitä tukia saatte? Miksi ette hae toimeentulotukea jos olette siihen oikeutettuja, jos tulonne eivät riitä mihinkään? Etkö voi mennä opiskelujen lisäksi töihin, esim. joulun ajaksi edes? Miksi ette järjestä sukujuhlia nyyttäriperiaatteella että osa porukasta voisi edes tuoda jotain ja tulla auttelemaan, miksi 1-2 ihmisen pitäisi järjestää isolle porukalle tarjottavat pöytään, sehän ei ole kuitenkaan mikään velvollisuus joka olisi pakko järjestää joka vuosi. Miksi ette ole säästäneet palkoista aiemmin, ns. pahan päivän varalle? Voitteko myydä ylimääräistä tavaraa kotoa esim. nettikirppareilla? Leffoja, kirjoja, vaatteita yms.?

[/quote]

Ohis, mutta leffoista, kirjoista ja vaatteista ei saa kirppiksellä mitään. Hyvä jos uusista kirjoista saa 2 euroa kappale, DVD:t (uusia leffoja kyseessä) eivät mene edes ilmaiseksi. Puserot, farkut yms. - moitteettomassa kunnossa olevat - saavat maksaa jotain 1-2 euroa, jotta menisivät ollenkaan kaupaksi. Näin ainakin Porissa, en tiedä miten muualla.

Vierailija
98/176 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lahjoitan Joulupuu-keräykseen lahjoja. Ne menevät sentään virallisten "filtterien" kautta, joten on luotettavampaa. Ihan varmasti tästäkin keräyksestä löytyy oikeita avuntarvitsijoita, mutta hukkuvat valitettavasti näiden muiden joukkoon.

Yllättävän moni muuten tuntuu luulevan, että tämä Jouluapua-keräys on "virallinen", ja että avuntarvitsijoiden hakemukset on jotenkin käyty läpi ja avuntarve todennettu. Ilmeisesti johtuu siitä, että nimi on niin samanlainen kuin Joulupuu.

Vierailija
99/176 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 14:04"]

Itse lahjoitan Joulupuu-keräykseen lahjoja. Ne menevät sentään virallisten "filtterien" kautta, joten on luotettavampaa. Ihan varmasti tästäkin keräyksestä löytyy oikeita avuntarvitsijoita, mutta hukkuvat valitettavasti näiden muiden joukkoon.

Yllättävän moni muuten tuntuu luulevan, että tämä Jouluapua-keräys on "virallinen", ja että avuntarvitsijoiden hakemukset on jotenkin käyty läpi ja avuntarve todennettu. Ilmeisesti johtuu siitä, että nimi on niin samanlainen kuin Joulupuu.

[/quote]

Mä taas en halua lahjoittaa Joulupuu -keräyksen kautta, koska se mainitsemasi "filtteri" suosii juuri holtittomasti lisääntyneitä perheitä. Mä haluan auttaa niitä, joilla on edes vähän yritystä auttaa itsekin itseään. Jokainen yli 25-vuotias tässä maassa tietää, että eläminen Suomessa on kallista eikä 2500 euron kuukausibruttopalkoilla elätetä kovin kummoisesti edes kolmea lasta. Ja jokainen lapsi tuon kolmannen jälkeen vain ja ainoastaan laskee perheen elintasoa. 

Vierailija
100/176 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 14:20"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 14:04"]

[/quote]

Mä taas en halua lahjoittaa Joulupuu -keräyksen kautta, koska se mainitsemasi "filtteri" suosii juuri holtittomasti lisääntyneitä perheitä. Mä haluan auttaa niitä, joilla on edes vähän yritystä auttaa itsekin itseään. Jokainen yli 25-vuotias tässä maassa tietää, että eläminen Suomessa on kallista eikä 2500 euron kuukausibruttopalkoilla elätetä kovin kummoisesti edes kolmea lasta. Ja jokainen lapsi tuon kolmannen jälkeen vain ja ainoastaan laskee perheen elintasoa. 

[/quote]

Ymmärrän toki. Mutta lykkyä tykö, jos aiot omin voimin "filtteröidä" itsellesi täysin tuntemattomista perheistä ne mielestäsi oikeasti apua ansaitsevat, etkä niitä, joilla on parhaat näyttelijänlahjat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän