Mitä mieltä FB:n Jouluapua-keräyksestä?
https://www.facebook.com/pages/Jouluapua/404414899684476
Mitenkähän köyhät ja avun tarpeessa olevat perheet valitaan? Itse lupasin lahjoittaa kolmelle perheelle ja sain sivuston ylläpitäjältä heidän osoitteensa. Kahdella perheellä oli erikoinen sukunimi ja googlasin nämä perheet. Eipä tullut hyvä mieli. Toinen perheistä oli ihan varoissaan olevan näköinen, mm. kaksi autoa ja kahden auton talli omakotitalossa, isoja koiria useampikin. Toisessa perheessäkin oli vastaavaa. Tytär näyttää harrastavan ratsastusta ja poika jääkiekkoa. Toki köyhyys on aina subjektiivinen kokemus mutta silti pistää miettimän, että kuinka paljon tuohonkin palveluun ilmoittautuu ihmisiä, joilla vain on pokkaa pyytää ilmaista tavaraa vaikka varsinaista tarvetta ei ole...
Kommentit (176)
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 13:14"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 12:56"]
No voi herranjestas taas mitä lässytystä siitä kuinka terveellinen ruoka on kallista. Einekset ja herkut on kallista ja ne lihottaa. Perusterveellistä kotiruokaa pystyy tekemään edullisesti jos vähän viitsii. Mutta nämä luuserit makaa sohvalla ja mussutta sipsiä ja ruokitaan itsensä ja lapsensa nakeilla ja ranskalaisilla. Sitten valitetaan kun ei oo rahaa.
[/quote]
Joo siis onhan sitä tutkittu että mitä köyhempi niin lihavuus yleistä, mutta ennemmin liittäisin tämän kyllä jo masennukseen tms. kun syödään liikaa herkkuja ja halutaan päästä helpolla. Koska oikeasti terveellinen ruoka on kaikista halvinta, ne roiskeläppäpizzat ei kauan nälkää pidä ja halvimmaksi tulisi vain tehdä puuroja, keittoja tms. peruna/makaronilaatikoita, vihannekset aika edullisia kuitenkin. Ja se on ihan puppua, että jollain ei riittäisi ruokaan rahat. Voisin ymmärtää työkyvyttömiltä, vammaisilta, eläkeläisiltä tms. mutta en muilta. Sitä varten Suomessa on sosiaaliturva, että kukaan ei näe nälkää ja ihmisten ei tarvitse kerjätä apua muilta. Jos ne rahat pistää muuhun kuin ruokaan niin oma moka. Jos ei viitsi opetella pärjäämään vähemmällä tai tehdä asialle mitään, oma moka. Kaikista eniten ärsyttää ihmiset jotka rahastavat lapsillaan, ettei lapsille ole muka ruokaa. Mihin ihmeeseen ne vanhemmat ne lapsen ruokarahat käyttävät sitten? Kuka vanhempi on oikeasti sellainen ettei ruoki lastaan? Silloin voisi olla ehkä aika etsiä lapselle paremmat oltavat jos ei sen verran välitä. Suomessa ei ihmisiä jätetä heitteille elleivät he itse sotke asioitansa ja ole ryhdistäytymättä.
[/quote]
Mä tiedän pari tapausta, jossa tällaiten ruoka-avustusten jälkeen lahjoittaja oli tehnyt perheistä lastensuojeluilmoituksen.
Toivoisin vaikka muutaman kympin avustusta, että voisin osallistua sukujoulun laittamiseen ja anoppini työmäärä vähenisi. Kolmellekymmenelle hengelle saa leipoa ja kokata melkoisesti. Mieheni on sairaslomalla työtapaturman vuoksi ja itse opiskelen, joten joulubudjetti menee bensaan ja kahden lapsemme lahjoihin se minkä pystytään laittamaan. Säästöön ei jää rahaa niin kauan kuin mies ei ole töissä. Mutta en kyllä kehtaa ikinä pyytää mitään avustusta, kuitenkin joku keksii meillekin keinon millä tienata ne kympit ja voi samalla vähän haukkua meitä.
Eräässä perheessä on myös kuulemma taloudellisesti tiukkaa mutta katsokaas tätä:
-Heillä on NELJÄ koiraa, kissa ja kilpikonna.
-luin äidin blogia ja mitä siellä lukikaan: "....ja ****n I-Padi ongelman" !!!!! Kyseessä 10-vuotias tyttö.
Ei jumalauta oikeesti. Jos meillä koittais vaikeet ajat niin möisin kaikki vähänkin arvokkaammat pois.
"Kuten myös se, että ei saa pyytää niin kallista asiaa, kuin kitara. No eikai kukaan sitä kitaraa hae kaupasta vaan siinä lienee idea, että jos sulla on ylimääränen niin täällä on sille uus koti."
Luuleeko joku todellakin, että käytetty kitara kelpaa? Ei todellakaan :D
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 13:25"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 13:14"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 12:56"]
No voi herranjestas taas mitä lässytystä siitä kuinka terveellinen ruoka on kallista. Einekset ja herkut on kallista ja ne lihottaa. Perusterveellistä kotiruokaa pystyy tekemään edullisesti jos vähän viitsii. Mutta nämä luuserit makaa sohvalla ja mussutta sipsiä ja ruokitaan itsensä ja lapsensa nakeilla ja ranskalaisilla. Sitten valitetaan kun ei oo rahaa.
[/quote]
Joo siis onhan sitä tutkittu että mitä köyhempi niin lihavuus yleistä, mutta ennemmin liittäisin tämän kyllä jo masennukseen tms. kun syödään liikaa herkkuja ja halutaan päästä helpolla. Koska oikeasti terveellinen ruoka on kaikista halvinta, ne roiskeläppäpizzat ei kauan nälkää pidä ja halvimmaksi tulisi vain tehdä puuroja, keittoja tms. peruna/makaronilaatikoita, vihannekset aika edullisia kuitenkin. Ja se on ihan puppua, että jollain ei riittäisi ruokaan rahat. Voisin ymmärtää työkyvyttömiltä, vammaisilta, eläkeläisiltä tms. mutta en muilta. Sitä varten Suomessa on sosiaaliturva, että kukaan ei näe nälkää ja ihmisten ei tarvitse kerjätä apua muilta. Jos ne rahat pistää muuhun kuin ruokaan niin oma moka. Jos ei viitsi opetella pärjäämään vähemmällä tai tehdä asialle mitään, oma moka. Kaikista eniten ärsyttää ihmiset jotka rahastavat lapsillaan, ettei lapsille ole muka ruokaa. Mihin ihmeeseen ne vanhemmat ne lapsen ruokarahat käyttävät sitten? Kuka vanhempi on oikeasti sellainen ettei ruoki lastaan? Silloin voisi olla ehkä aika etsiä lapselle paremmat oltavat jos ei sen verran välitä. Suomessa ei ihmisiä jätetä heitteille elleivät he itse sotke asioitansa ja ole ryhdistäytymättä.
[/quote]
Mä tiedän pari tapausta, jossa tällaiten ruoka-avustusten jälkeen lahjoittaja oli tehnyt perheistä lastensuojeluilmoituksen.
[/quote]
Niin mäkin tekisin, jos tilanne sitä vaatisi.
Siis käykö näille käytetty tavara/vaatteet? Siis jos pyydetään vauvan toppapukua, bodeja yms. Niin voinko ilmoittaa että minulla on, toki käytettyjä (en todellakaan mistään lumpuista puhu..). Lisäksi pyydetään pieniä pakettaja lapselle jouluksi, eli sen olettaisin että laittaisin jotain uutta, värityskirjaa, tusseja, tarroja. Mutta, mä en oo ihan perillä tästä ideasta.. Jos tuossa kartalla täytyän tuon lomakkeen, niin meneekö se nyt sitten suoraan tuolle avunpyytäjälle että hän ottaa sitten vaikka minuun yhteyttä?
Osallistuisin, jos tavaranlahjoittajilta ei edellytettäisi vielä postitusta tai kotiovelle toimittamista. Postittaminen on jumalattoman kallista eikä mulla ole myöskään mielenkiintoa kuskata tavaraa kuin pitsaa toisten ovelle. Miksi ei niin päin, että avuntarvitsijat kävisivät itse hakemassa lahjoittajilta?
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 20:48"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 19:58"]
"Useimmilla oli asiat siis ehkä kuitenkin hyvin, valituksesta huolimatta. Kun ehtona oli oman pärstäkertoimen näyttäminen, ei huijaus ehkä tuntunutkaan niin helpolta, kuin kasvottomasti (esim. Facebookin kautta?)."
Minä en menisi. Olisin mielummin viettämättä joulua.
Taisi tulla virheellinen johtopäätös. Monilla on asiat oikeasti huonosti, mutta harva suostuu tulemaan jonkun random nettikirjoittajan katsastettavaksi ja nöyryytettäväksi.
Onko sinulla vaikeuksia asettua toisen ihmisen asemaan? Siis aidosti asettua toisen asemaan eikä vain jaella tavaroita köyhille? Menisitkö itse "näyttämään pärstäkerrointasi"?
[/quote]
Jos mulla olisi oikeasti hätä ja lapseni näkisivät nälkää, niin mähän menisin vaikka alasti ja kontaten.
[/quote]
Kuvittelenko vaan vai onko tällainen hyväntekeväisyys nyt muodissa? Tuntuu et toi jouluapua on nyt SE juttu.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 14:19"]
Siis käykö näille käytetty tavara/vaatteet? Siis jos pyydetään vauvan toppapukua, bodeja yms. Niin voinko ilmoittaa että minulla on, toki käytettyjä (en todellakaan mistään lumpuista puhu..). Lisäksi pyydetään pieniä pakettaja lapselle jouluksi, eli sen olettaisin että laittaisin jotain uutta, värityskirjaa, tusseja, tarroja. Mutta, mä en oo ihan perillä tästä ideasta.. Jos tuossa kartalla täytyän tuon lomakkeen, niin meneekö se nyt sitten suoraan tuolle avunpyytäjälle että hän ottaa sitten vaikka minuun yhteyttä?
[/quote]
Moni oli korostanut, että nimenomaan uusia vaatteita halutaan, osa taas oli laittanut että käytetty kelpaa hyvin. Huomaa kuka on todella avun tarpeessa :)
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 13:33"]
Toivoisin vaikka muutaman kympin avustusta, että voisin osallistua sukujoulun laittamiseen ja anoppini työmäärä vähenisi. Kolmellekymmenelle hengelle saa leipoa ja kokata melkoisesti. Mieheni on sairaslomalla työtapaturman vuoksi ja itse opiskelen, joten joulubudjetti menee bensaan ja kahden lapsemme lahjoihin se minkä pystytään laittamaan. Säästöön ei jää rahaa niin kauan kuin mies ei ole töissä. Mutta en kyllä kehtaa ikinä pyytää mitään avustusta, kuitenkin joku keksii meillekin keinon millä tienata ne kympit ja voi samalla vähän haukkua meitä.
[/quote]
Mitä tukia saatte? Miksi ette hae toimeentulotukea jos olette siihen oikeutettuja, jos tulonne eivät riitä mihinkään? Etkö voi mennä opiskelujen lisäksi töihin, esim. joulun ajaksi edes? Miksi ette järjestä sukujuhlia nyyttäriperiaatteella että osa porukasta voisi edes tuoda jotain ja tulla auttelemaan, miksi 1-2 ihmisen pitäisi järjestää isolle porukalle tarjottavat pöytään, sehän ei ole kuitenkaan mikään velvollisuus joka olisi pakko järjestää joka vuosi. Miksi ette ole säästäneet palkoista aiemmin, ns. pahan päivän varalle? Voitteko myydä ylimääräistä tavaraa kotoa esim. nettikirppareilla? Leffoja, kirjoja, vaatteita yms.?
Meidän perhe sai apua viime jouluna jouluavun kautta.. Emme ole ylipainoisia eikä meillä ole kuin 2 lasta, emme myöskään juo emmekä ole velkaantuneet hullusti, siis opintolainat on molemmilla joita maksetaan ihan itse pois kuukausittain. Puolisoni oli menehtyä parisen vuotta sitten, joten hän tarvitsee apua jonkin verran eikä voi töissä käydä ja kaiken tämän vuoksi en itsekään voi, siis kotona tarvitaan minua.
Rahat on tiukilla koko ajan ja olemme siinä rajoilla ettei saada toimeentulotukeakaan. Meillä on sairaalalaskuja, fysiolaskuja, lääkekuluja, auto on pakko olla koska sairaalaan on päästävä erikoislääkärille pari kertaa vuodessa sekä kauppaan joka ei ihan tässä nurkilla ole. Meillä ei ole tukiverkostoja, ei ole yksinketaisesti suuria perhejouluja kuten monilla on. Saimme käytettyjä vaatteita ko. sivuston kautta, yhden aikuisen hupparin, lapsille pari vaatetta, kahvipaketin sekä 10e lahjakortin S-ryhmän kauppaan, ai niin ja suklaata. Jouluun varaudumme myös itse, kerään pakkaseen läheltä marjoja ja tarjousruokaa, kirppareilta valkkaan pikkulahjoja lapsille, mutta joku ihana ihminen halusi lähettää pikku paketin perheellemme josta olin kiitollinen ja olen vieläkin! Kiitoksena laitoin lastemme kuvan ja piirustuksen koska hän oli laittanut pakettiin yhteystietonsa, en tiedä pahastuiko koska koskaan en takaisin kuulunut..
Ymmärrän että ihmiset on vihaisia ja jotkut jopa kateellisia. Meille ei tarvitse ainakaan olla. Meillä on tosi rankkaa enkä tiedä elääkö puolisoni edes 10 vuotta. Silti olen kiitollinen mitä meillä on tällä hetkellä, lapset on ainakin terveitä!!
Toivon että tämä pieni kertomus selvensi sen verran että Suomessa ON köyhyyttä joka aiheuttaa suurta häpeää useimmille, ja ihan turhaan.
Haluan myös ilmoittaa että meillä on käytettynä saatu lainaan huonokuntoinen ja vanha läppäri, ei ole älypuhelimia, lapsilla ei ollenkaan, pelikoneita ei ole eikä tabletteja, ei ole kalliita harrastuksia. Mikroa ei ole eikä pesukonetta, pesemme talon koneella.
Hyää Joulun odotusta kaikille sekä iloista mieltä :)
Onko linjoilla muita edellisvuoden lahjoittajia?
Hauskaa kun joku vakuuttaa olevansa köyhä ja sitten kertoo että bensaan menee rahaa.
Meidän perheellä ei ollut varaa autoon edes silloin, kun mies kävi töissä!!
Ja oikeasti, kyllä se ruokabudjetti on enemmän kuin 4€ viikossa! Sossusta saa toimeentulotukea, jos on noin tiukilla, ja uudetkin asiakkaat saavat HETI ruokalapun, jos tarve vaatii! Sillä saa ruokaa muttei tupakkaa, kaljaa jne.
Älkää olko niin sinisilmäisiä.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 15:39"]Meidän perhe sai apua viime jouluna jouluavun kautta.. Emme ole ylipainoisia eikä meillä ole kuin 2 lasta, emme myöskään juo emmekä ole velkaantuneet hullusti, siis opintolainat on molemmilla joita maksetaan ihan itse pois kuukausittain. Puolisoni oli menehtyä parisen vuotta sitten, joten hän tarvitsee apua jonkin verran eikä voi töissä käydä ja kaiken tämän vuoksi en itsekään voi, siis kotona tarvitaan minua.
Rahat on tiukilla koko ajan ja olemme siinä rajoilla ettei saada toimeentulotukeakaan. Meillä on sairaalalaskuja, fysiolaskuja, lääkekuluja, auto on pakko olla koska sairaalaan on päästävä erikoislääkärille pari kertaa vuodessa sekä kauppaan joka ei ihan tässä nurkilla ole. Meillä ei ole tukiverkostoja, ei ole yksinketaisesti suuria perhejouluja kuten monilla on. Saimme käytettyjä vaatteita ko. sivuston kautta, yhden aikuisen hupparin, lapsille pari vaatetta, kahvipaketin sekä 10e lahjakortin S-ryhmän kauppaan, ai niin ja suklaata. Jouluun varaudumme myös itse, kerään pakkaseen läheltä marjoja ja tarjousruokaa, kirppareilta valkkaan pikkulahjoja lapsille, mutta joku ihana ihminen halusi lähettää pikku paketin perheellemme josta olin kiitollinen ja olen vieläkin! Kiitoksena laitoin lastemme kuvan ja piirustuksen koska hän oli laittanut pakettiin yhteystietonsa, en tiedä pahastuiko koska koskaan en takaisin kuulunut..
Ymmärrän että ihmiset on vihaisia ja jotkut jopa kateellisia. Meille ei tarvitse ainakaan olla. Meillä on tosi rankkaa enkä tiedä elääkö puolisoni edes 10 vuotta. Silti olen kiitollinen mitä meillä on tällä hetkellä, lapset on ainakin terveitä!!
Toivon että tämä pieni kertomus selvensi sen verran että Suomessa ON köyhyyttä joka aiheuttaa suurta häpeää useimmille, ja ihan turhaan.
Haluan myös ilmoittaa että meillä on käytettynä saatu lainaan huonokuntoinen ja vanha läppäri, ei ole älypuhelimia, lapsilla ei ollenkaan, pelikoneita ei ole eikä tabletteja, ei ole kalliita harrastuksia. Mikroa ei ole eikä pesukonetta, pesemme talon koneella.
Hyää Joulun odotusta kaikille sekä iloista mieltä :)
[/quote]
Lähetittekö tänä jouluna hakemuksen sinne?
Mua taas naurattaa, kuinka täälläkin on vielä näin paljon ihmisiä, jotka ihmettelee että joku köyhä voi olla lihava. Newsflash: epäterveellinen ruoka on halpaa ja länsimaissa nimenomaan köyhät ihmiset lihoo herkästi.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 14:29"]
Osallistuisin, jos tavaranlahjoittajilta ei edellytettäisi vielä postitusta tai kotiovelle toimittamista. Postittaminen on jumalattoman kallista eikä mulla ole myöskään mielenkiintoa kuskata tavaraa kuin pitsaa toisten ovelle. Miksi ei niin päin, että avuntarvitsijat kävisivät itse hakemassa lahjoittajilta?
[/quote]
Monet varmaan mielellään osallistuisivat, jollei tarvitsisi maksaa postimaksuja.
Mä olen itse 3 lapsen yh ja olen miettinyt että nyt kun tuli ero että kehtaako sieltä pyytää joulukuusta sekä kinkkua. Tai edes kuusta koska se on ollut meillä joka ikinen vuosi perinteenä. Itse viime vuonna tein ruoka lahjoituksen.
Niin ryyppäisin minäkin, ellen raskaana olis..
Tosin en nyt ihan ulos penkille lähtis nukkuun, mut pienet hiprakat kuitenkin ja vedänkin kunhan en ole enää siunatussa tilassa :)
Älä palelluta ittees, pistä nyt edes villahousut jalkaan ettei pippeli palellu.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 13:04"]"OULUN SEUTU
12 henkisen perheen äiti rohkenee pyytää jouluapua. Isän vakavasti sairastuttua taloudellinen tilanne romahti ja nyt hän on alkanut opiskelemaan. äiti on hoitovapaalla pienten lasten vuoksi.
Äiti toivoisi pystyvänsä laittamaan vähän joulua lapsille, iloa ja riemua tavalliseen arkeen nähden.
16 tyttö, pesuaineita, vuosikalenteri, deo
13 tyttö, tykkää käsitöistä ja askarrella, deo
12 tyttö, tykkää käsitöistä ja askarrella, deo
7v tyttö, hiusjuttuja,ponskarit,pinnit ,värityskuvat,askartelujutut,
6v.poika; toppatakki ja housut ulkoiluun, koko 122cm ja sukat jalka 30, tykkää autoista ja rakennella
4v.poika; tykkää autoista ja legoilla rakentelusta,koko 110cm ja sukat koko 28
1v. tyttö vaatekoko 86-90 cm jalka 22, dublolegot kiinnostaa
Poika 21v. pyyhe, sukat koko 42-43, bokserit koko L tai pesuaineita
Poika 19 v. pyyhe, sukat koko 42-43, bokserit koko L tai pesuaineita
Poika 18 v. pyyhe, sukat koko 42 -43, bokserit koko L tai pesuaineita"
10 lasta?! :DD nyt hei ihan oikeesti. Tuossa tilanteessa voisi jo vähän katsoa peiliin ja miettiä miksei rahat riitä.
[/quote]
No voi helvetti sentään! :) Miten joku kehtaa? 18, 19 ja 21 vuotiaat ois voinu jättää tosta pois niin ois vähän uskottavampi. Ja ton ikäset vois mennä töihin tai saada työmarkkinatukea ym. ja maksaa omat lahjansa ja auttaa äitiään. No itepähän on lapsensa kasvattanut.