Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä FB:n Jouluapua-keräyksestä?

Vierailija
12.11.2013 |

https://www.facebook.com/pages/Jouluapua/404414899684476

Mitenkähän köyhät ja avun tarpeessa olevat perheet valitaan? Itse lupasin lahjoittaa kolmelle perheelle ja sain sivuston ylläpitäjältä heidän osoitteensa. Kahdella perheellä oli erikoinen sukunimi ja googlasin nämä perheet. Eipä tullut hyvä mieli. Toinen perheistä oli ihan varoissaan olevan näköinen, mm. kaksi autoa ja kahden auton talli omakotitalossa, isoja koiria useampikin. Toisessa perheessäkin oli vastaavaa. Tytär näyttää harrastavan ratsastusta ja poika jääkiekkoa. Toki köyhyys on aina subjektiivinen kokemus mutta silti pistää miettimän, että kuinka paljon tuohonkin palveluun ilmoittautuu ihmisiä, joilla vain on pokkaa pyytää ilmaista tavaraa vaikka varsinaista tarvetta ei ole...

Kommentit (176)

Vierailija
101/176 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 13:59"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 15:35"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 13:33"]

Toivoisin vaikka muutaman kympin avustusta, että voisin osallistua sukujoulun laittamiseen ja anoppini työmäärä vähenisi. Kolmellekymmenelle hengelle saa leipoa ja kokata melkoisesti. Mieheni on sairaslomalla työtapaturman vuoksi ja itse opiskelen, joten joulubudjetti menee bensaan ja kahden lapsemme lahjoihin se minkä pystytään laittamaan. Säästöön ei jää rahaa niin kauan kuin mies ei ole töissä. Mutta en kyllä kehtaa ikinä pyytää mitään avustusta, kuitenkin joku keksii meillekin keinon millä tienata ne kympit ja voi samalla vähän haukkua meitä.

[/quote]

Mitä tukia saatte? Miksi ette hae toimeentulotukea jos olette siihen oikeutettuja, jos tulonne eivät riitä mihinkään? Etkö voi mennä opiskelujen lisäksi töihin, esim. joulun ajaksi edes? Miksi ette järjestä sukujuhlia nyyttäriperiaatteella että osa porukasta voisi edes tuoda jotain ja tulla auttelemaan, miksi 1-2 ihmisen pitäisi järjestää isolle porukalle tarjottavat pöytään, sehän ei ole kuitenkaan mikään velvollisuus joka olisi pakko järjestää joka vuosi. Miksi ette ole säästäneet palkoista aiemmin, ns. pahan päivän varalle? Voitteko myydä ylimääräistä tavaraa kotoa esim. nettikirppareilla? Leffoja, kirjoja, vaatteita yms.?

[/quote]

Ohis, mutta leffoista, kirjoista ja vaatteista ei saa kirppiksellä mitään. Hyvä jos uusista kirjoista saa 2 euroa kappale, DVD:t (uusia leffoja kyseessä) eivät mene edes ilmaiseksi. Puserot, farkut yms. - moitteettomassa kunnossa olevat - saavat maksaa jotain 1-2 euroa, jotta menisivät ollenkaan kaupaksi. Näin ainakin Porissa, en tiedä miten muualla.

[/quote]

Niin ja lisään, ettei minulla ainakaan ole hirvittävää kasaa turhaa tavaraa huushollissani, vaikka olen ihan normituloinen. Vaatekaapista löytyy vain ne vaatteet, joita käytän, jne.

Miten ihmeessä pienituloiselle edes pääsisi kertymään sitä kirppikselle soveltuvaa turhaa tavaraa niin paljon, että sillä voisi joulurahat "tienata"?

Vierailija
102/176 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muilla viimevuodesta minkälaisia kokemuksia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/176 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kelläään mitään kokemusta?

Vierailija
104/176 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 13:19"]

" 3 lapsen yh, ensi kuun alussa perheeseen syntyy vielä yksi lapsi. Äiti on työkyvyttömyyseläkkeellä ja se on ainoa tulonlähde ennenkuin äitiyspväraha alkaa. Tarvetta olisi sekä ihan ruoka-avulle, että talvivaatteille tytöille."

Ja lapset siis 6, 5 ja 3. Lisäksi tulossa uusi vauva työkyvyttömyyseläkkeellä olevalle yksinhuoltajalle. Ollaan jo valmiiksi köyhiä, mutta vielä pitää pukata lisää lapsia samaan surkeuteen eikä toivoakaan paremmasta. Nyt vielä pääsee helpolla, kun lapset on alle kouluikäisiä. Mistä rahat parin vuoden päästä?

[/quote]

Itse ihmettelen myös tällaista: "Perheen äiti on hoitovapaalla ja isä työttömänä." Miksi äidin pitää olla hoitovapaalla, jos isä on kerta työttömänä kotona? Toinen voisi edes opiskella, jotta työllistymismahdollisuudet nousisivat.

Vierailija
105/176 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin tuli noista mieleen lähinnä ihmetys siitä miksi hankitaan lisää lapsia vaikkei ole varaa ruokkia ja vaatettaa heitä.

Vierailija
106/176 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut vuosia köyhä, mutta en ikinä kehtaisi laittaa nimeäni mihinkään keräykseen ehdolle! Suomessa on sosiaaliturva juuri tätä varten, ettei tarvitse lähteä kerjuulle. Lisäksi usein käy niin, että itsekin pienituloiset lahjoittavat jopa itseään suurituloisemmille noita juttuja...

Vierailija
107/176 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kerran, rahoissani, laitoin eräälle palstalle ilmoituksen siitä että autan kymmentä valitsemaani henkilöä rahallisesti. Jokainen sai toivoa siis yhtä juttua, jonka lupauduin kustantamaan- lopputulos?

En löytänyt kymmentä aitoa avuntarvitsijaa. Sen sijaan sain kerjuukirjeitä mm. useamman hevosen omistavilta ihmisiltä, jotka väliaikaisen rahapulan vuoksi olivat tavallista huonommassa asemassa mutta kieltäytyivät laskemasta elintasoaan.

Enpä ole kokeiluani toistanut uudelleen.

Vierailija
108/176 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä päätin vien sellaisille, jotka eivät osaa pyytää. Tänä vuonna vien ruokaa ja jotain pientä kahdelle tuntemalleni yksin asuvalle vammaiselle miehelle. Autan myös toista siivoamaan, toinen ei siivousapua tarvitse, koska asunto on aina tiptop ja päinvastoin, hän auttaa muitakin siivoamisessa. Enempää ei ulkopuolisille liikene, kun on itsellä opiskelijanuoria, mutta jos tosiaan on lahjakeräys, laitan siihen jotain kouluikäisille sopivaa. Yritän auttaa sellasia, jotka suuri yleisö unohtaa. 

Vierailija
109/176 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kanssa olen ihmetellyt noita ilmoituksia, jossa ollaan köyhiä, työttömiä tai yksinhuoltajia ja vielä on yksi "yllätys" vauva tulossa. Jos on jo kamalan kurjaa, niin kannattaako sitä tilannetta kurjistaa lisää. Ei ole niille jo olemassaoleville lapsillekaan hauskaa... Varsinkin työkyvyyttömyseläkkeellä jossa edes toivoa paremmasta elintasosta ei ole.

Viime vuonnahan tuolla oli kaikenlaisia hauskoja toiveita kuten Guessin laukkua ja valkoista taulutelevesiota, tänä vuonna ei näin räikeitä pyyntöjä ole vielä näkynyt.

Vierailija
110/176 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan tuolla asiallisiakin toiveita, esim. uimahalliliput ja muovinen joulukuusi koristeineen, mutta voi nyt helvetti esim. näitä toiveita:

"poika 12.v, kaikki tieteeseen liittyvä kiinnostaa esim.mikroskooppi sekä oma kitara.."

"poika 10.v,jalkapallo ja kaikkea siihen liittyvää esim. pelipaita haaveena harrastus jalkapallosta."

"Äiti toivoo ruoka-avustusta. He tykkäävät leipoa, kun vain olisi tarvikkeita mistä leipoa.

Uusi yllätystulokas syntyy tammikuussa, ja työtön isä asuu eri osoitteessa. Kaikelle vauva tarvikkeille olisi myös tarvetta. "

Oikeastiko jollain ei ole varaa esim. euron torttutaikinaan?? Ja työtön isä asuu eri osoitteessa, eli saa kaikki yh-tuetkin tuo nainen itselleen...just, just.

Miten joku kehtaa pyytää kitaraa ym. kalliimpia lahjoja tuntemattomilta?? Jalkopallo EI OLE KÖYHÄN HARRASTUS SARJATASOLLA!!

Vierailija
111/176 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"

ETELÄ SAVO

Perhe, jolla on 2 lasta ennestään (melkein täysiikäisiä poikia) ja yllärivauva (poika) on on ilmoittanut tulonsa 2.1.2015.

Rahallisesti perhe on todella tiukilla koska tulot ovat työkyvyttömyyseläke ja eläke. Heillä ei ole varaa ostaa vauvantarvikkeita tai vaatteita. Perheellä ei ole sukulaisia tai ystäviä, joilta pyytää apua.

He ottavat kaiken avun kiitollisena vastaan mikäli joku kokee heidän hädän tärkeäksi.

He toivovat apua lähinnä:

Ruokapaketti tai lahjakorttiapu joulun ruokiin.

Vaateapua koko 50 ja ylöspäin (kaikki vauvan koot otetaan vastaan), tuttipulloja (mieluiten uusia ja Bp vapaita).

Vauvan täkkipussi ja tyynyliina, lakana, harsoriepuja, vauvan pesuaineita, vaippoja, rasvoja ja pyykinpesuainetta yms. mitä alkuun pääsyyn tarvitaan.

Heillä on puku talveksi, rattaat ja sitterin he saavat lahjoituksena naapurilta, pinnasänky ostettu ja vaatekaappi seuraavana ostoslistalla."

Nämä yllärivauvat jotenkin surettaa. Voisin lähettää kaikille noille perheille jättipaketit kondomeja.

Vierailija
112/176 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laatutietoisuus paistaa juu kirjoituksista...en ehkä kehtaisi vaatia että esim. tuttipullojen pitää olla Bp-vapaita. :D Osta ihan omilla rahoillas, mitä haluat, mutta jos saat muilta lahjaksi niin suus kii...

Vierailija
113/176 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivu2

Vierailija
114/176 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 16:59"]

Viime vuonnahan tuolla oli kaikenlaisia hauskoja toiveita kuten Guessin laukkua ja valkoista taulutelevesiota, tänä vuonna ei näin räikeitä pyyntöjä ole vielä näkynyt.

[/quote]

Ihan oikeesti? Ei oo todellista :D

Ihmisillä on jotenkin ihan hämärtynyt todellisuudentaju. Välttämättömyyksinä pidetään nykyään sellaisia juttuja, jotka mun lapsuudessa (n. 20 vuotta sitten) oli vielä keskituloisessa perheessä ylellisyyksiä ja harvinaista herkkua (muotivaatteet, uusimmat lelut, pelikoneet, kalliit harrastusvälineet).

Vierailija
115/176 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan osallistu tuollaisiin saatikka mihinkään uskovaistenkaan rahankeräyksiin! Olen joka joulu osallistunut oman paikkakunnan joulukeräykseen, jossa sosiaalitoimistolta saa lapsen iän ja sukupuolen, hänelle ostetaan lahja ja toimitetaan sosiaalitoimistoon, joka jakaa paketit sitten omille asiakkailleen. Lahjoja ostetaan vain lapsille, ei aikuisille ja tiedän varmasti että apu menee sinne minne pitääkin. 

Vierailija
116/176 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
117/176 |
12.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

113: tori.fi tai oman kaupunkisi FB kirppis :) on oikein että saisit itsellesi muutaman euron.

Vierailija
118/176 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vähän noloa, teette avuntarpeesta vitsin ja kopioitte naureskellen tänne surullisia kohtaloita. Ja sitten moititaan jotain koulukiusaamista ja ihmetellään että miten meidän kullanmuru tekee sellaista. Pisteet sille vanhemmalle, joka vei lapsensa katsomaan köyhää. Edes pieni mahdollisuus, että suvaitsevaisuus siirtyy siinä perheessä eteenpäin. Toivottavasti suurin osa on kirjoittanut tänne läpällä.

Vierailija
119/176 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurperhe, isä, äiti ja kymmenen lasta.

Isä sairaseläkkeellä, äiti työtön kotiäiti. Lapsille pyydetään vaatekertoja, iPhone-puhelimia. Kymmenen kilon kinkku ja muut jouluruuat olisi mukava saada. vähän punaviiniä. Isälle uusi 
Playstation 4 peleineen, äidille hiusten kaksivärivärjäystä, lila ja blondi, ja tatuointi. Tehkää meille joulu, kuusi on tulossa naapurilta

Vierailija
120/176 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 14:23"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 14:20"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 14:04"]

Itse lahjoitan Joulupuu-keräykseen lahjoja. Ne menevät sentään virallisten "filtterien" kautta, joten on luotettavampaa. Ihan varmasti tästäkin keräyksestä löytyy oikeita avuntarvitsijoita, mutta hukkuvat valitettavasti näiden muiden joukkoon.

Yllättävän moni muuten tuntuu luulevan, että tämä Jouluapua-keräys on "virallinen", ja että avuntarvitsijoiden hakemukset on jotenkin käyty läpi ja avuntarve todennettu. Ilmeisesti johtuu siitä, että nimi on niin samanlainen kuin Joulupuu.

[/quote]

Mä taas en halua lahjoittaa Joulupuu -keräyksen kautta, koska se mainitsemasi "filtteri" suosii juuri holtittomasti lisääntyneitä perheitä. Mä haluan auttaa niitä, joilla on edes vähän yritystä auttaa itsekin itseään. Jokainen yli 25-vuotias tässä maassa tietää, että eläminen Suomessa on kallista eikä 2500 euron kuukausibruttopalkoilla elätetä kovin kummoisesti edes kolmea lasta. Ja jokainen lapsi tuon kolmannen jälkeen vain ja ainoastaan laskee perheen elintasoa. 

[/quote]

Ymmärrän toki. Mutta lykkyä tykö, jos aiot omin voimin "filtteröidä" itsellesi täysin tuntemattomista perheistä ne mielestäsi oikeasti apua ansaitsevat, etkä niitä, joilla on parhaat näyttelijänlahjat.

[/quote]

Kiitos, olen nimittäin onnistunutkin filtteröimään. Tosin mulla on jo seitsemän vuoden kokemus tällaisista avustamisista. Viimeksi eilen bongasin ihan tältä palstalta perheen, jota halusin auttaa. Ja olen aivan varma, että lahjoitukseni meni juuri kuten olin toivonutkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kaksi