Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten tällaista voi nykyaikana sairaalassa tapahtua?!?

Vierailija
11.11.2013 |

Synnyttäneen naisen pahat, peräaukkoon asti tulleet repeämät ommeltiin ilman puudutusta. Miten tämä on nykypäivän Suomessa mahdollista, että edelleen niin moni nainen kärsii ihan turhaan kipua ja saa elinikäiset traumat synnytyksessä? Ihan kauheaa. Alla oleva ote on sivulta http://synnytysloukkaus.wordpress.com/kertomukset/

"Kysyin kätilöltä tuliko repeämiä. Hän sanoi, ettei hänen mielestään, mutta että hän tarkistaa. Sitten tarkasti ja lähti mitään sanomatta hakemaan lääkäriä. Saan kuulla, että minulla on pahat repeämät ja sulkijalihasta myöden vaurioitunut kaikki (myöhemmin luin, että alle 1% vuodessa saa Suomessa näin pahat repeämät, luin myöhemmin myös, että VKS on kärkipäässä repeämistapauksissa). Sitten se alkaa. Lääkäri pistää minuun paikallispuudutetta ja alkaa ommella. Puudute ei auta yhtään mitään ja huudan tuskasta. Anelen armoa. Anelen lääkäriä pitämään edes pienen tauon. Huudan, meinaan pyörtyä, kiljun ja edelleen anelen lääkäriä lopettamaan. Kysyn toistuvasti, että kestääkö vielä kauan. Lääkäri tiuskii minulle, että kyllä tässä nyt vielä menee aikaa. Loppujen lopuksi toimenpide kesti reilun tunnin. Mieheni on mukana synnytyksessä, mutta hänkään ei osaa tehdä mitään. Luotamme lääkäriin. Luulen, että näin tämän kuuluu mennä ja että se on vain kestettävä. Kätilö roikkuu jaloissani ja pitää niitä paikallaan. Minulle sanotaan, että pakko pysyä paikalla tai operaatio menee pieleen. Tunnen kuinka repeämää levitetään auki ja kuivataan pumpulilla tms. tunnen kuinka instrumentteja tukitaan joka paikkaan, tunnen neulojen pistot, tunnen lankojen kiristykset. Meinaan pyörtyä. Lopulta toimenpide on ohi ja minua kehoitetaan menemään suihkuun virtsaamaan. En pääse pediltä ylös, koska jalat ei kannata. Minut uhataan katetroida, josta panikoidun jälleen. Pakotan mieheni raahaamaan minut suihkuun, jossa saan puolitajuissani virtsattua. Meidät “unohdetaan” huoneeseen moneksi tunniksi.

Lopulta soitamme taas kelloa ja pyydämme päästä osastolle, sillä en enää pysy hereillä. Osastolla kerron tapauksestani ja ihmettelen, miten nykyaikana ei anneta mitään kunnon kivunlievitystä tälläisessä tapauksessa. Kätilö hämmästyy. Hän sanoo ihmetelleensä, että miksi tiedoissani lukee, että “ommellaan poikkeuksellisesti synnytyssalissa, koska potilas niin hyvin puuduttunut”. Kerron, että näin ei ole ollut ja että se ei ole jäänyt keneltäkään epäselväksi. Kätilö osastolla kertoo minulle, että näin pahat repeämät ommellaan leikkaussalissa anestesiassa tai spinaalipuudutuksessa. Pelkolääkäri tulee tapaamaan minua. On pahoillaan tapahtuneesta ja vihainen puolestani, kehottaa tekemään valituksen.

Teen kirjallisen huomautuksen asiasta. Toimenpiteen tehnyt lääkäri ei enää työskentele siinä vaiheessa VKS vaan yksityisellä lääkäriasemalla Vaasassa. Hän ei siis joudu vastaamaan minulle, vaan minulle vastaa gyn. ylilääkäri ja hallintoylilääkäri. Molemmat pahoittelavat tapausta ja myöntävät kivunlievityksessä tapahtuneen virheen. En vie asiaa eteenpäin silloin, harkitsen edelleen vienkö.

Hartain toiveeni oli saada tällä toisella kertaa lapsi heti rinnalle ja saada kokea se tunne, että kipu on ohi, kun synnytys on ohi. Synnytys on niin herkkä ja kaunis ja henkilökohtainen asia, että en ikinä anna anteeksi tapahtunutta. En sitä, että joku omalla sadistisella käytöksellään vei minulta ainutlaatuisen kokemuksen. Jätti jälkeensä trauman, joka tuskin koskaan poistuu. Trauma koskee tällä hetkellä koko sairaalaympäristöä ja myös luottoa lääkäreihin, jonka menetin. Valitin myös kätilöstä, jonka olisi ammattilaisena pitänyt tietää kuinka asiat hoidetaan, eikä roikkua jaloissani kiinni ilman empatiaa. Hän on jälkeenpäin myöntänyt, että minä olin erittäin kivulias.
En koskaan anna anteeksi."

Kommentit (119)

Vierailija
21/119 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuotakaa lääkärin ja kätilön nimi nettiin! ihan paras kosto

Vierailija
22/119 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 23:24"]

Onko joku saanut puudutetta kun ommeltu? Mulla oli vain toisen asteen repeämä eikä puuutettu.

[/quote]

Minä sain puudutteen. Mulle tehtiin episiotomia, en tiedä, oliko repeämiä.

[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 23:24"]

Huoh. Olen niin täynnä näitä "synnytysvalituksia". Blogit ja av:t täynnä. Jos ette kestä synnyttää kuten luoja on tarkoittanut, älkää synnyttäkö. Vai luuletteko että isoisoisoäitinne synnytti lämpimässä vesialtaassa, hempeän Spotify-listan soidessa, kätilöiden ympäröimänä ja sen jälkeen sitten repeämät ommeltiin täydessä puudutuksessa? Ja sen jälkeen vielä kärrättiin osastolle jossa monta hoitajaa pyöri ympärillä, hoito lasta että äiti saa levätä ja pahoitteli pahaa synnytystä. On se elämä kurjaa!

[/quote]

Juu, palataan vain isoisoisoäidin aikaan! Palataan myös sen ajan äiti- ja lapsikuolleisuuteen. Palataan toki muussakin terveydenhuollossa sinne. Unohdetaan antibiootit, aseptiikka, lääkkeet, sairaalat, kaikki. Hyvä idea! Voit aloittaa noudattaa tuota heti itse! Toivottavasti sulla ei ole mitään perussairautta, johon on lääkitys ja/tai ruokavalio, koska nehän sun täytyy unohtaa heti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/119 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 00:57"]

Tässähän on nyt pointtina, että te vaaditte kivutonta synnytystä. Valitettavasti sellaista ei kukaan pysty teille tarjoamaan. Repeämät kuuluvat synnytykseen, niitä tulee lähes puolelle ensisynnyttäjistä, ja ne yleensä tikataan heti synnytyksen jälkeen synnytyssalissa. Jos tuo kertomuksen nainen on huutanut koko synnytyksen ajan suoraa huutoa ja toivonut, että synnytys loppuisi, niin mistä hoitohenkilökunta voi tietää, onko kipu kovempaa vai samanlaista vai vähenemään päin, kun tikataan? Sanonpahan vain, että siinä tilanteessa kun nainen on juuri synnyttänyt ja repeämät itsessään ovat tajuttoman kipeitä, voi olla aika vaikeaa ottaa selvää, huutaako mistä syystä. Ja silloin annetaan kipulääkettä ja yritetään tikata mahd nopeasti, kuten tuossa olikin toimittu. Jälkeenpäin oli huomattu, että väärin oli toimittu, ja lääkäri erotettu. Mikä niin hirveä vääryys tässä on tapahtunut? Lue nukutuksen sivuvaikutuksista ja miksi sitä ei suositella synnytyksen loppuvaiheessa käytettäväksi, tai välttämättä verenpainepotilaille, joka nainenkin oli ja tule sitten sanomaan.

[/quote]

En mä ainakaan vaadi kivutonta synnytystä, mutta mikä ihmeen hyöty on tikata puuduttamatta? Ei se puuduttaminen niin kauaa kestä, ettäkö se olisi minkään esteenä. Puuduttaminen on ihan normaali ompeluun kuuluva juttu. Ei ainakaan kellään mun kaverilla ole jätetty puuduttamatta, ja mullakin puudutettiin. Ei nukutettu.

Sä en ole ollut kokijana tuossa synnytyksessä (tai ompelussa), joten ei ole sun paikka arvostella synnyttäjää. Aika moukkamaista.

Vierailija
24/119 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla puudutettiin, mutta se ei tehonnut. Kun voihkin kivusta ja meinasin viedä kädet eteen, kätilö tiuskaisi, että voin minä jättää tämän tällaiseksikin. Asiallista?

Vierailija
25/119 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te selitätte että ei tarvi puuduttaa. Totta kai tarvii. Itselläni oli vain kaksi tikkiä vaatinut ulkoinen repeämä, ja kätilö puudutti, sekä vielä varmisteli useasti että en kai vaan tunne neulaa.

Vierailija
26/119 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

PHKS:ssä oli maailman paras kätilö kun siellä 8v. sitten synnytin. Sain epiduraalin, pitkä eppari leikattiin kun vauva tuli avotarjonnassa. Silti sain toisen asteen repeämät emättimeen. Lääkäri tuli tikkaamaan ja sitä ennen kätilö laittoi puudutusta ja varmisti että se vaikuttaa, lisäksi mulla oli ilokaasu käytössä.

Vaikka synnytys on kivuliasta, ei hoitotoimenpiteiden kuulu sattua tai aiheuttaa potilaalle lisää kipua.

Vierailija
27/119 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho! Ei tuo tainnut olla edes suomea, mutta kai tuosta selvän saa ;)

T:sama

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 12:22"]

PHKS:ssä oli maailman paras kätilö kun siellä 8v. sitten synnytin. Sain epiduraalin, pitkä eppari leikattiin kun vauva tuli avotarjonnassa. Silti sain toisen asteen repeämät emättimeen. Lääkäri tuli tikkaamaan ja sitä ennen kätilö laittoi puudutusta ja varmisti että se vaikuttaa, lisäksi mulla oli ilokaasu käytössä.

Vaikka synnytys on kivuliasta, ei hoitotoimenpiteiden kuulu sattua tai aiheuttaa potilaalle lisää kipua.

[/quote]

Vierailija
28/119 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ups

Vierailija
29/119 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän nyt on pakko sanoa, että mä pyysin puudutusta ja sainkin sitä mutta alapään korjausompeleminen sattui silti. Kysyin syytä ja kätilö vastasi jotenkin siihen malliin, että ne puudutusaineet eivät tehoa kovin hyvin tällaisessa tilanteessa.

Jospa kyse oli samasta asiasta?

Vierailija
30/119 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

95, ei ole kyse samasta asiasta. Jos repeämät ovat pahoja, ne ommellaan leikkaussalissa, ei salissa pintapuudutteiden avulla. Kyllä selkäydinpuudutus tai anestesia tehoaa.

Vierailija
31/119 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhoidosta on helppo kirjoittaa paskaa, koska he eivät koskaan lähde salassapitovelvollisuuden vuoksi oikomaan asioita ja tuo esille toista näkökulmaa tapahtumiin.

Vierailija
32/119 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 02:02"]

Me vaadimme muutosta tähän asenneilmapiiriin, jossa synnyttävä nainen on kuin teuraseläin. Tai ei sittenkään, teuraseläimetkin tainnutetaan armollisesti ennen teurastusta. Synnytystä ei saa kivuttomaksi, mutta äidin kohtelun saa inhimillisemmäksi. Miksi toimenpiteissä lapsia tai vanhuksia ei saa rääkätä, mutta juuri synnyttänyt (tai synnyttävä äiti) on ihan vapaata riistaa kaikelle kivuliaalle ja sadistiselle toiminnalle? Kyllä nykyaikana kipua tulisi pystyä hoitamaan niinkin elämään kuuluvassa asiassa kuin synnytys (huom! hoitaa kipua, ei poistaa sitä). On se kumma ettei synnyttäjiä vieläkään kohdella muuten kuin kakkosluokan kansalaisina.

Terveisin (toistaiseksi) lapseton.

[/quote]Jonku mielestä synnytys on lähtökohtaisesti jo kamala ja traumaattinen tapahtuma. Kyse on omasta suhtautumisesta ja omista peloista, eikä se ole synnärin henkilökunnan syytä. Minusta tuo kertoo paljon että jos katetrointi tuntui pelottelulta ja uhkailulta, niin on ihan sama mitä hänelle olisi tehty tai jätetty tekemättä niin se olisi aivan hirveää ja kamalaa.

Vierailija
33/119 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap (eli alkuperäisen tarinan kirjoittaja, tuo haaroistaan revennyt) on ollut kätilön ja lääkärin mielstä vastenmielinen, ilkeä tapaus. kyllä normaaleille ihmisisille tarjotaan hyvää hoitaoa.

mene ap (eli alkuperäisen tarinan kirjoittaja) itseesi ja mieti, millainen olit synnytyksessä, miten käyttäydyit??

Vierailija
34/119 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli pienet repeämät ja tein kyllä hyvin selväksi että pelkään ja puuduttaa pitää:D kätilö vielä varmisti että eihän satu. Tuntui kyllä mutta ei sattunut.

Vierailija
35/119 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää kostaa kärsimyksesi hänelle. Kosta niin sielusi puhdistuu! 

Vierailija
36/119 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
37/119 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
38/119 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalassa on organisaatio sitä varten että sen kautta tutkitaan kaikki epäasiallisuudet ja virheet. Sinne teidän pitää valittaa, jotka tunnette kohdanneene vääryyttä. Ottakaa yhteyttä potilasasiamieheen.

Ai niin, siinä on vaan se juttu että siinä kysytään myös hoitohenkilökunnan kanta asiaan, toisin kuin julkisuudessa asioita repostaltaessa.

Vierailija
39/119 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 22:39"]

Se on nyt sitä luomua, mitä kaikki kovaan ääneen haluaa. Se on se synnytyksen kokonaisvaltainen kokemus mitään pois jättämättä. Ei pidä medikalisoida liikaa, tätähän nykynainen haluaa.

(oikeasti kaikki sympatia tuolle kovia kärsineelle naiselle, on kova muija)

[/quote]

Plääh, mä en jaksa tällaisten idioottien kirjoittelua. Jos ei mistään mitään tajua, ei mitään voine vaatiakaan...

Joo, mä olen luomuSYNNYTYKSEN kannattaja. Olisi hienoa, jos naisilla olisi edes vähän enemmän tietoa siitä miten hyvin luomusynnytykset yleensä menee, ja miten hyvä fiilis niistä jää, JOS ne on omasta tahdosta tehtyjä, ja niihin on valmistauduttu hyvin. Ei kuitenkaan ehdottomuudella, itsekin olen aina ajatellut, että jos tuntuu että oikeasti tarvitsen, niin otan puudutteita.

Mutta siis synnytyksen kululle on kiistämättömiä hyötyjä siitä, että siihen ei puututa turhilla toimenpiteillä rutiinin vuoksi. Yleensä myös ne, jotka ovat luomusynnytykseen perhetyneet osaavat vaatia itselleen parempia ponnistusasentoja, jotta repeämiäkään ei synny niin pahasti. Myös vauvalle on aina parempi, jos hän ei saa synnytyksen aikana vahvoja lääkeaineita elimistöönsä.

MUTTA kun se vauva on ulkona, ei ole mitään syytä  olla antamatta äidille kunnon lääkitystä jos on repeämiä, joita pitää ommella. oN aivan käsittämätön muinaisjäänne tämä ajattelu, että se vauva vie kaiken kivun pois, eikä ole mitään haittaa jos elimistö vaurioituu pysyvästi.

Sitä mä lähinnä tuolla luomuvuodatuksella tuossa yritin sanoa: kukaan ei luomuile saadakseen kokea mahdollisimman paljon kipua, vaan juuri siksi, että mitä luonnollisemmin synnytys saa edetä, sen parempi lopputulos on yleensä sekä vauvan että äidin kannalta. Eli kyllä se motivaatio normaaliälyisellä naisella aina lähtee siitä, että tarkoituksena on mahdollisimman hyvä lopputulos.

Vierailija
40/119 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 08:49"]

95, ei ole kyse samasta asiasta. Jos repeämät ovat pahoja, ne ommellaan leikkaussalissa, ei salissa pintapuudutteiden avulla. Kyllä selkäydinpuudutus tai anestesia tehoaa.

[/quote]Mulla oli epiduraali eikä se alapäänkipuihin tehonnut. Kätilö laittoi jotakin puudutetta erikseen ennen ompelemista mutta ei se ihan auttanut. Sattui silti. Ja mulla oli repeämiä, että episiotomia.